Recensie, geschreven door Karel Wasch, over de bundel
De pose en het model
gedichten van
W.A. Jonker
Het is altijd makkelijk wanneer de dichter in een van zijn verzen uitlegt, waar de bundel over gaat:
De pose en het model;
gaat over
de eerste indruk
imago de houding
en wie daarachter schuilt
het model
gaat over
het voorbeeld in klei
het toonbeeld van ideaal
gaat over
van hier naar daar
en weer terug
excuus voor de uitleg
aan de lezer
en aan de pose en het model
Ja daar zit de recensent dan met zijn goede gedrag. De pose is een oppervlakkig eerste pogen de persoon te duiden. Het uiterlijk, het imago. Maar daarachter zit het model, alles wat ideaal is en dus echt kan worden.
De dichter excuseert zich voor deze uitleg. Waarom? Hij verduidelijkt, toch?
De meeste leden
groeten elkaar amper
praten bekakt
dringen voor
zeuren over de rekening
klagen hoe eten was matig
naast mij controleert ze
haar smartphone
dure kleurpotloden
die onzichtbaar haast
streepjes op het papier zetten
schat in de twintig
ze komt met een familielid mee
ze is volkomen verveeld
ik ook
Ach zo’n sociëteit waar je komt om je te vervelen. Het kunstzinnige is verdrongen door koude drukte, ontevredenheid en de blasé sfeer is te snijden.
Tussen al deze ellende door vindt de dichter nog tijd voor de observaties. En weer de poses uit de titel, die nu voordringen.
ik kan alleen naar mijn
eigen gedachten luisteren
zo stil klinkt het
af en toe een kuch
of iemand verschuift een stoel
het lijkt wel een museum
ook het krijt krast geluidloos
en het papier kraakt niet
inkt droogt op
nog twee minuten
De pose van de kunstenaar, maar nu naar binnen gericht. Knap werk van Jonker, die zijn gedichten van zwart/wit knipsels voorzag, die er wonderwel bij passen.
Hilarisch is het bericht op de binnenkant van de achterflap waarin Jonker schetst hoe de verspreiding verliep van de bundel Kijkgaten naar binnen. De bundels worden gejat of op verkeerde plekken opgesteld, maar de dichter ziet er de humor wel van in.
Een mooie bundel van een vaardige poëet.
ISBN 9789493214309| Soft cover| Uitg. In de Knipscheer| april 2021
© Karel Wasch mei 2021
Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER