* Remco Ekkers (ja)
* Remco Ekkers (ja)
Poezie--Leestafel heeft toestemming van Remco Ekkers om zijn gedichten op de site te plaatsen Maar niet een hele bundel.
Enkele van zijn gedichten staan op de site, zie
http://www.poezie-leestafel.info/remco-ekkers
Dettie
Enkele van zijn gedichten staan op de site, zie
http://www.poezie-leestafel.info/remco-ekkers
Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op Vr Feb 27, 2009 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Geplaatst: 13 mrt 2005 07:55 pm
Pasen
Terwijl het zo lang duurt
gaat het toch steeds voorbij
als passie-muziek, die herhaald
stroomt en stroomt tot het stil is.
De dag begint, de klok tikt
postzegels worden gestempeld
de brief bezorgd en je woont
al niet meer bij het water.
Zoals je hangt in de lucht
gesprongen, aan de parachute
razend snel nader je de aarde.
Kerstmis? Het is al Pasen.
Remco Ekkers
uit: Het gras vergeten, Meulenhoff 1991
Tiba.
Pasen
Terwijl het zo lang duurt
gaat het toch steeds voorbij
als passie-muziek, die herhaald
stroomt en stroomt tot het stil is.
De dag begint, de klok tikt
postzegels worden gestempeld
de brief bezorgd en je woont
al niet meer bij het water.
Zoals je hangt in de lucht
gesprongen, aan de parachute
razend snel nader je de aarde.
Kerstmis? Het is al Pasen.
Remco Ekkers
uit: Het gras vergeten, Meulenhoff 1991
Tiba.
Geplaatst: 03 mei 2005 12:14 pm
Klik op deze link voor een recensie over de laatste bundel van Ekkers, 'De Alice voorbij'.
Wouter
Klik op deze link voor een recensie over de laatste bundel van Ekkers, 'De Alice voorbij'.
Wouter
Geplaatst: 05 jan 2006 10:26 pm
Kunst
Er liep een meisje
met een dooie hond
aan een riem door
het museum, zij sleepte
hem de trap af
langs de schilderijen
over zijn wollen poten
tilde hem soms op
streelde zijn oren.
Haar meedravende zus
besteedde niet de minste
aandacht aan de hond.
Remco Ekkers
uit: Van muis tot minaret
Leopold, 1989
Karin
Heb dit gedicht uit het thema 'gedichten over kunst'
ook bij Remco Ekkers geplaatst, Karin.
Groetjes. Tiba.
Kunst
Er liep een meisje
met een dooie hond
aan een riem door
het museum, zij sleepte
hem de trap af
langs de schilderijen
over zijn wollen poten
tilde hem soms op
streelde zijn oren.
Haar meedravende zus
besteedde niet de minste
aandacht aan de hond.
Remco Ekkers
uit: Van muis tot minaret
Leopold, 1989
Karin
Heb dit gedicht uit het thema 'gedichten over kunst'
ook bij Remco Ekkers geplaatst, Karin.
Groetjes. Tiba.
Geplaatst: 21 jan 2006 06:53 pm
Hoe je je dochter moet laten gaan
Houd het jonge meisje zachtjes
tegen bij de keel en kijk zowel
bezorgd, vertederd als
argwanend. Wil je weg?
Zijn je ogen open of gesloten?
Blijf, zeg je, je mag niet weg.
Ik houd van je. Buiten
is de duisternis.
Goed, ik zal je laten gaan
maar luister naar wat
ik je vertel over het leven
ach nee, over wat ik heb gezien.
En kijk, het meisje wacht tot ze los
gelaten wordt, vriendelijk
maar vastbesloten te gaan.
Haar voeten zijn al op weg.
Remco Ekkers
Uit: De Alice voorbij, Kleine Uil, 2005
Uit zijn aantekeningen blijkt dat hij dit gedicht gemaakt
heeft bij een litho van Co Westerik.
Ook geplaatst bij het item 'gedichten over het kind'.
Karin
Hoe je je dochter moet laten gaan
Houd het jonge meisje zachtjes
tegen bij de keel en kijk zowel
bezorgd, vertederd als
argwanend. Wil je weg?
Zijn je ogen open of gesloten?
Blijf, zeg je, je mag niet weg.
Ik houd van je. Buiten
is de duisternis.
Goed, ik zal je laten gaan
maar luister naar wat
ik je vertel over het leven
ach nee, over wat ik heb gezien.
En kijk, het meisje wacht tot ze los
gelaten wordt, vriendelijk
maar vastbesloten te gaan.
Haar voeten zijn al op weg.
Remco Ekkers
Uit: De Alice voorbij, Kleine Uil, 2005
Uit zijn aantekeningen blijkt dat hij dit gedicht gemaakt
heeft bij een litho van Co Westerik.
Ook geplaatst bij het item 'gedichten over het kind'.
Karin
Geplaatst: 23 jan 2006 03:06 pm
"Haar voeten zijn al op weg"
je ziet ze zo gaan...vastbesloten en een beetje haastig...
wat heeft ze veel geduld gehad met haar raadgevende vader.
Groetjes. Tiba.
En kijk, het meisje wacht tot ze los
gelaten wordt, vriendelijk
maar vastbesloten te gaan.
Haar voeten zijn al op weg.
"Haar voeten zijn al op weg"
je ziet ze zo gaan...vastbesloten en een beetje haastig...
wat heeft ze veel geduld gehad met haar raadgevende vader.
Groetjes. Tiba.
Geplaatst: 24 jan 2006 09:08 am
En toestemming van Remco Ekkers!!!
Jullie mogen ook gedichten van mij op de site plaatsen. [...]
Zou je me even willen waarschuwen als er een gedicht van mij besproken wordt?
Remco Ekkers
http://home.planet.nl/~ekker036/
En toestemming van Remco Ekkers!!!
Jullie mogen ook gedichten van mij op de site plaatsen. [...]
Zou je me even willen waarschuwen als er een gedicht van mij besproken wordt?
Remco Ekkers
http://home.planet.nl/~ekker036/
Geplaatst: 24 jan 2006 10:38 am
Dit is heel leuk! Ik las ook de mails van de andere dichters.
En het is eigenlijk doodnormaal dat dichters nieuwsgierig zijn naar welke gedichten geplaatst worden en wat er over gezegd wordt.
Het zijn eigenlijk hun geesteskinderen die ze losgelaten hebben... en wat gebeurt er mee?
Een dichter wil bovendien vooral gelezen worden, denk ik!
Groetjes. Tiba.
Dit is heel leuk! Ik las ook de mails van de andere dichters.
En het is eigenlijk doodnormaal dat dichters nieuwsgierig zijn naar welke gedichten geplaatst worden en wat er over gezegd wordt.
Het zijn eigenlijk hun geesteskinderen die ze losgelaten hebben... en wat gebeurt er mee?
Een dichter wil bovendien vooral gelezen worden, denk ik!
Groetjes. Tiba.
Geplaatst: 24 jan 2006 10:57 am
P.S. De laatste tijd hebben we heel veel gdichten geplaatst.
Misschien dat we weer wat meer tijd moeten besteden aan de inhoudelijke uitleg van de gedichten?
Ik zat ook nog te denken dat veel gedichten op 2 plaatsen staan, een keer onder een thema (bv. diergedichten) en een keer onder de dichter.
Het zou praktisch zijn als we afspreken waar we commentaar zetten.
Ik stel voor bij de dichter (tenzij het in vergelijking is met een vorig gedicht van het thema).
Wat vinden jullie?
Groetjes. Tiba.
P.S. De laatste tijd hebben we heel veel gdichten geplaatst.
Misschien dat we weer wat meer tijd moeten besteden aan de inhoudelijke uitleg van de gedichten?
Ik zat ook nog te denken dat veel gedichten op 2 plaatsen staan, een keer onder een thema (bv. diergedichten) en een keer onder de dichter.
Het zou praktisch zijn als we afspreken waar we commentaar zetten.
Ik stel voor bij de dichter (tenzij het in vergelijking is met een vorig gedicht van het thema).
Wat vinden jullie?
Groetjes. Tiba.
Geplaatst: 24 jan 2006 11:06 am
Ja de laatste tijd is héél veel geplaatst, ik vind het wel belangrijk om weer wat meer inhoudelijk bezig te zijn. De kracht van leestafel is juist dat we de gedichten bespreken en als het nodig is uitleggen.
En ja, bij de dichter de uitleg plaatsen is wel het beste, anders blijf je zoeken denk ik.
Goed dat je er over begint Tiba!
Dettie
Ik stel voor bij de dichter [...] Wat vinden jullie?
Ja de laatste tijd is héél veel geplaatst, ik vind het wel belangrijk om weer wat meer inhoudelijk bezig te zijn. De kracht van leestafel is juist dat we de gedichten bespreken en als het nodig is uitleggen.
En ja, bij de dichter de uitleg plaatsen is wel het beste, anders blijf je zoeken denk ik.
Goed dat je er over begint Tiba!
Dettie
Geplaatst: 14 feb 2006 11:58 am
Twee paarden
Twee paarden stonden tegenover elkaar.
Het was lente en zomer tegelijk.
Tegenover en naast elkaar
lente en zomer tegelijk.
Twee paarden met het hoofd
tegen de hals van de ander.
Verloren in de warmte
van het andere lijf
kijkend naar de horizon.
Zo staan en het gras vergeten.
Remco Ekkers
uit: Haringen in de sneeuw, Leopold, 1984
Tiba.
Twee paarden
Twee paarden stonden tegenover elkaar.
Het was lente en zomer tegelijk.
Tegenover en naast elkaar
lente en zomer tegelijk.
Twee paarden met het hoofd
tegen de hals van de ander.
Verloren in de warmte
van het andere lijf
kijkend naar de horizon.
Zo staan en het gras vergeten.
Remco Ekkers
uit: Haringen in de sneeuw, Leopold, 1984
Tiba.
Geplaatst: 14 feb 2006 12:06 pm
Over paarden bestaan heel wat gedichten, maar 'Twee paarden' is wel een heel "warm" gedicht.
Verloren in de warmte
van het andere lijf
kijkend naar de horizon.
Je voelt de warmte en de lijfelijkheid en tegelijk is er de droom van de verre horizon...
Iedereen zag zo wel eens twee paarden staan, en het is een prachtig gezicht.
Het was lente en zomer tegelijk: is me niet zo duidelijk.
Bedoelt hij in de eeste strofe: in de realiteit?
Of slaat het op het uiterlijk van de paarden: een jong paard en een volwassen? Zou het dat zijn?
Wat denken jullie?
Groetjes. Tiba.
Over paarden bestaan heel wat gedichten, maar 'Twee paarden' is wel een heel "warm" gedicht.
Verloren in de warmte
van het andere lijf
kijkend naar de horizon.
Je voelt de warmte en de lijfelijkheid en tegelijk is er de droom van de verre horizon...
Iedereen zag zo wel eens twee paarden staan, en het is een prachtig gezicht.
Het was lente en zomer tegelijk: is me niet zo duidelijk.
Bedoelt hij in de eeste strofe: in de realiteit?
Of slaat het op het uiterlijk van de paarden: een jong paard en een volwassen? Zou het dat zijn?
Wat denken jullie?
Groetjes. Tiba.
Geplaatst: 26 feb 2006 02:38 pm
Voor de volgende schoolopdracht:
Kies uit de bundels jeugdpoëzie steeds het gedicht dat jij het mooist vindt. Beantwoord in ieder geval de volgende vragen per gedicht. Waarom spreekt dit gedicht jou het meeste aan? Is het gedicht typerend voor de hele bundel (vorm-inhoud)? Kopieer de gedichten.
...heb ik jaren geleden het onderstaande (nogal algemene) stuk geschreven over o.a. 'Twee paarden'.
Lente
Over: Daniël Billiet – 'Bananeschillen in jeans' en Remco Ekkers – 'Haringen in de sneeuw'
We gaan het over de lente hebben. Het is nu 16 juni, over vijf dagen dient zich de zomer aan. Op de valreep dus. De laatste vlinders hebben een rustplek gevonden tegen mijn buikwand. Het onstuimige lentegevoel maakt plaats voor de zomer in mijn bol. Hoog tijd om er twee gedichten bij te pakken, om deze maanden te herdenken.
Daniel Billiet schreef het gedicht ‘Lente’. Vier strofen over de aanvang van de lente. De winter wilde maar niet opschieten, tot op een morgen de lentegeur zijn neusvleugelen prikte. Knoppen schoten open, de eerste bloesem liet zich zien, de pruimenboom toonde zich, de appelboom en de perenboom groeien een wedstrijd. En in één week was alles groen, wit. De winter is overwonnen.
Uit Remco Ekkers’ bundel 'Haringen in de sneeuw' heb ik gekozen voor het gedicht ‘Twee paarden’. In plaats van Billiets gedicht over winter en lente, spreekt Ekkers over lente en zomer: ‘Het was lente en zomer tegelijk.’ Een kort liefdesgedicht, waar twee paarden model staan voor geliefden. Hij schildert een idyllisch plaatje van een stel in innige omhelzing dat naar de horizon kijkend hun omgeving vergeet.
Beide gedichten laten zien dat rijm niet nodig is om het als poëzie te herkennen. Gezien het jeugdpoëzie is, heeft dit een extra waarde. Het stelt je in staat om vrijer te zijn in vorm. Zodoende kan er meer gezegd worden, zonder geforceerd naar rijmwoorden te zoeken. De kunst is uiteindelijk dat het meer aanspreekt, het sluit beter aan bij de beleveniswereld van het kind. In beide gevallen is dit prima te verdedigen. Billiet gebruikt herkenbare beelden uit de flora, Ekkers gebruikt de fauna. Beide gedichten gebruiken dus de natuur als metafoor: bomen, bloemen, planten en dieren symboliseren het gevoel of de mensen.
Het gedicht van Billiet is minder typerend voor de gehele bundel dan dat van Ekkers. Billiet zijn bundel is vrij divers, de gedichten gaan over hedendaagse onderwerpen zoals roken, onderwijs, verliefdheid, sport, eten, etc. Ekkers speelt meer op het gevoel, zijn gedichten zijn beeldender en passen goed in het geheel van de bundel. Bij beide dichters bemerk je dat hun poëzie niet per se ten dienste van iets staat. De gedichten kunnen net zo goed over niets of iets doorgaans simpels gaan als dat ze maatschappelijk geëngageerd zijn. Het is overigens aardig op te merken dat wanneer je iemand spreekt die op de Pedagogische Academie heeft gezeten, hier achterkomt na het lezen van dit soort bundels. Vaak krijg je dan de reactie dat ze dachten dat jeugdliteratuur en met name poëzie altijd ergens over moet gaan, altijd nut moet hebben.
Ten slotte vind ik het twee mooie gedichten. Ze spreken mij aan door hun eenvoud, zonder dat het oppervlakkig wordt. Ze spelen met je gedachten en gevoelens. Ze duwen je naar een richting: naar de lente, waar de liefde is.
Het gedichten van Billiet:
Lente
De kers en de krokus wilden
niet, want de winter bleef
maar treuzelen.
Met rijm schreef de nacht
de weiden nog voluit winters.
Tot ik op een morgen geuren
rook van een jaar terug.
De knoppen openden zich,
de eerste bloesem leek wel
sneeuw, zo teer, zo freel.
Een dag later toonde zich
ook de pruimenboom;
de appelaar werd in de sprint
verslagen door de perelaar.
Een week later was de boom-
gaard één wolk bloesem.
En later sneeuwde het in de zon
bloesemblaadjes boven een
uitwaaierend wielerpeleton.
Uit: Daniël Billiet, Bananeschillen in jeans (Infodok, 1986)
Wouter
Voor de volgende schoolopdracht:
Kies uit de bundels jeugdpoëzie steeds het gedicht dat jij het mooist vindt. Beantwoord in ieder geval de volgende vragen per gedicht. Waarom spreekt dit gedicht jou het meeste aan? Is het gedicht typerend voor de hele bundel (vorm-inhoud)? Kopieer de gedichten.
...heb ik jaren geleden het onderstaande (nogal algemene) stuk geschreven over o.a. 'Twee paarden'.
Lente
Over: Daniël Billiet – 'Bananeschillen in jeans' en Remco Ekkers – 'Haringen in de sneeuw'
We gaan het over de lente hebben. Het is nu 16 juni, over vijf dagen dient zich de zomer aan. Op de valreep dus. De laatste vlinders hebben een rustplek gevonden tegen mijn buikwand. Het onstuimige lentegevoel maakt plaats voor de zomer in mijn bol. Hoog tijd om er twee gedichten bij te pakken, om deze maanden te herdenken.
Daniel Billiet schreef het gedicht ‘Lente’. Vier strofen over de aanvang van de lente. De winter wilde maar niet opschieten, tot op een morgen de lentegeur zijn neusvleugelen prikte. Knoppen schoten open, de eerste bloesem liet zich zien, de pruimenboom toonde zich, de appelboom en de perenboom groeien een wedstrijd. En in één week was alles groen, wit. De winter is overwonnen.
Uit Remco Ekkers’ bundel 'Haringen in de sneeuw' heb ik gekozen voor het gedicht ‘Twee paarden’. In plaats van Billiets gedicht over winter en lente, spreekt Ekkers over lente en zomer: ‘Het was lente en zomer tegelijk.’ Een kort liefdesgedicht, waar twee paarden model staan voor geliefden. Hij schildert een idyllisch plaatje van een stel in innige omhelzing dat naar de horizon kijkend hun omgeving vergeet.
Beide gedichten laten zien dat rijm niet nodig is om het als poëzie te herkennen. Gezien het jeugdpoëzie is, heeft dit een extra waarde. Het stelt je in staat om vrijer te zijn in vorm. Zodoende kan er meer gezegd worden, zonder geforceerd naar rijmwoorden te zoeken. De kunst is uiteindelijk dat het meer aanspreekt, het sluit beter aan bij de beleveniswereld van het kind. In beide gevallen is dit prima te verdedigen. Billiet gebruikt herkenbare beelden uit de flora, Ekkers gebruikt de fauna. Beide gedichten gebruiken dus de natuur als metafoor: bomen, bloemen, planten en dieren symboliseren het gevoel of de mensen.
Het gedicht van Billiet is minder typerend voor de gehele bundel dan dat van Ekkers. Billiet zijn bundel is vrij divers, de gedichten gaan over hedendaagse onderwerpen zoals roken, onderwijs, verliefdheid, sport, eten, etc. Ekkers speelt meer op het gevoel, zijn gedichten zijn beeldender en passen goed in het geheel van de bundel. Bij beide dichters bemerk je dat hun poëzie niet per se ten dienste van iets staat. De gedichten kunnen net zo goed over niets of iets doorgaans simpels gaan als dat ze maatschappelijk geëngageerd zijn. Het is overigens aardig op te merken dat wanneer je iemand spreekt die op de Pedagogische Academie heeft gezeten, hier achterkomt na het lezen van dit soort bundels. Vaak krijg je dan de reactie dat ze dachten dat jeugdliteratuur en met name poëzie altijd ergens over moet gaan, altijd nut moet hebben.
Ten slotte vind ik het twee mooie gedichten. Ze spreken mij aan door hun eenvoud, zonder dat het oppervlakkig wordt. Ze spelen met je gedachten en gevoelens. Ze duwen je naar een richting: naar de lente, waar de liefde is.
Het gedichten van Billiet:
Lente
De kers en de krokus wilden
niet, want de winter bleef
maar treuzelen.
Met rijm schreef de nacht
de weiden nog voluit winters.
Tot ik op een morgen geuren
rook van een jaar terug.
De knoppen openden zich,
de eerste bloesem leek wel
sneeuw, zo teer, zo freel.
Een dag later toonde zich
ook de pruimenboom;
de appelaar werd in de sprint
verslagen door de perelaar.
Een week later was de boom-
gaard één wolk bloesem.
En later sneeuwde het in de zon
bloesemblaadjes boven een
uitwaaierend wielerpeleton.
Uit: Daniël Billiet, Bananeschillen in jeans (Infodok, 1986)
Wouter
Geplaatst: 05 jan 2007 07:24 pm
Lezer
Waar in de bibliotheek zij zat
te lezen hoe woorden zich laten voegen
en niet begreep hoe een ander
moest lachen om de woorden
van een dichteres en vroeg
wat en hoe, waarom poëzie?
Hij, verbaasd dat niet iedere lezer
begreep waarom die woorden aandacht
trekken door hun muziek en betekenis
begon te begrijpen hoe klein de sekte was.
Vele jaren later steeds als hij
daar langs kwam, zag hij haar zitten
streng, gedisciplineerd en begreep
dat hij haar nooit bereiken zou
en ze wuifden naar elkaar zonder woorden.
Remco Ekkers
Uit: 'Een gevoel van geluk', verschenen t.g.v. het honderdjarig
bestaan van de Openbare Bibliotheek Groningen in 2003.
Dettie
Lezer
Waar in de bibliotheek zij zat
te lezen hoe woorden zich laten voegen
en niet begreep hoe een ander
moest lachen om de woorden
van een dichteres en vroeg
wat en hoe, waarom poëzie?
Hij, verbaasd dat niet iedere lezer
begreep waarom die woorden aandacht
trekken door hun muziek en betekenis
begon te begrijpen hoe klein de sekte was.
Vele jaren later steeds als hij
daar langs kwam, zag hij haar zitten
streng, gedisciplineerd en begreep
dat hij haar nooit bereiken zou
en ze wuifden naar elkaar zonder woorden.
Remco Ekkers
Uit: 'Een gevoel van geluk', verschenen t.g.v. het honderdjarig
bestaan van de Openbare Bibliotheek Groningen in 2003.
Dettie
Geplaatst: 28 jun 2007 08:17 pm
Tas
Liep ik met mijn grote tas
alle boeken, niks vergeten
te zeulen in die nieuwe school.
Waar moest ik naar toe?
De jongens en meisjes uit de vijfde
stonden gewoon bij elkaar.
Zou ik later ook met jongens
praten en lachen en staan?
Stonden ze bij mijn fiets te vrijen
durfde ik niks te zeggen.
Wachten tot ze klaar waren
mijn zware tas op de grond.
Remco Ekkers
uit: Praten met een reiger,
Leopold, 1986
Tiba.
uit het item "gedichten voor kinderen en andere volwassenen" ook hier geplaatst
Tas
Liep ik met mijn grote tas
alle boeken, niks vergeten
te zeulen in die nieuwe school.
Waar moest ik naar toe?
De jongens en meisjes uit de vijfde
stonden gewoon bij elkaar.
Zou ik later ook met jongens
praten en lachen en staan?
Stonden ze bij mijn fiets te vrijen
durfde ik niks te zeggen.
Wachten tot ze klaar waren
mijn zware tas op de grond.
Remco Ekkers
uit: Praten met een reiger,
Leopold, 1986
Tiba.
uit het item "gedichten voor kinderen en andere volwassenen" ook hier geplaatst
Geplaatst: 30 jun 2007 04:45 pm
Droom
Ik droomde van een kinderlokdoos
een grote blauwe doos met het plaatje
van een schattig kind er op.
Je hoeft het gaatje maar open te prikken
en de kinderen komen één voor één
naar binnen, aangetrokken door
de heerlijke geur. In de doos
geeft een rode schemerlamp
prachtig licht, als je genoeg
gezien hebt, plak je eenvoudig
het gaatje weer dicht.
Remco Ekkers
Uit 'Haringen in de sneeuw'
Leopold-Den Haag 1984
Leni
Droom
Ik droomde van een kinderlokdoos
een grote blauwe doos met het plaatje
van een schattig kind er op.
Je hoeft het gaatje maar open te prikken
en de kinderen komen één voor één
naar binnen, aangetrokken door
de heerlijke geur. In de doos
geeft een rode schemerlamp
prachtig licht, als je genoeg
gezien hebt, plak je eenvoudig
het gaatje weer dicht.
Remco Ekkers
Uit 'Haringen in de sneeuw'
Leopold-Den Haag 1984
Leni
Geplaatst: 03 jul 2007 08:32 pm
En ook Remco Ekkers staat op de site
http://www.poezie-leestafel.info/remco-ekkers
Dettie
En ook Remco Ekkers staat op de site
http://www.poezie-leestafel.info/remco-ekkers
Dettie
Geplaatst: 30 aug 2007 08:29 pm
Handicap
Hij schrijft "grilig"
en als ik wijs op de l en zeg
dat er één bij mag
antwoordt hij blij:
"Geeft niet, ik ben dyslectisch."
"O", zeg ik, "sgreif
dan maar wad je wild"
Remco Ekkers
uit: Vreemd lezen,
Divers, Amsterdam 2004
Dit is zo'n voorbeeld van een gedicht dat in een pennentrek een heel tafereeltje op humoristische wijze beschrijft:
de jongen die een foutje schrijft, hij wordt erop gewezen en antwoordt blij dat hij dyslectisch is.
Dat blij trekt mijn aandacht: misschien is hij echt dyslectisch en trekt het zich helemaal niet aan, misschien ook is het een smoes, wat ik eerder denk.
In elk geval een heel gevatte reactie.
Een pareltje van een gedicht.
Tiba.
Handicap
Hij schrijft "grilig"
en als ik wijs op de l en zeg
dat er één bij mag
antwoordt hij blij:
"Geeft niet, ik ben dyslectisch."
"O", zeg ik, "sgreif
dan maar wad je wild"
Remco Ekkers
uit: Vreemd lezen,
Divers, Amsterdam 2004
Dit is zo'n voorbeeld van een gedicht dat in een pennentrek een heel tafereeltje op humoristische wijze beschrijft:
de jongen die een foutje schrijft, hij wordt erop gewezen en antwoordt blij dat hij dyslectisch is.
Dat blij trekt mijn aandacht: misschien is hij echt dyslectisch en trekt het zich helemaal niet aan, misschien ook is het een smoes, wat ik eerder denk.
In elk geval een heel gevatte reactie.
Een pareltje van een gedicht.
Tiba.
Geplaatst: 09 okt 2007 02:09 pm
En alles is weer bijgewerkt op de site http://www.poezie-leestafel.info/remco-ekkers
Dettie
En alles is weer bijgewerkt op de site http://www.poezie-leestafel.info/remco-ekkers
Dettie
Geplaatst: 26 okt 2008 11:19 am
Eerste woord
Mijn eerste woordd was r aa m
Het hing in de eerste klas
vlak onder het raam
Later zag ik ook d eu r.
Je kon naar buiten
dan waren de woorden weg
maar hun beeld zweefde
nog in mijn hoofd.
Ik leerde dat de letters
van het woord vrij
konden fladderen
maar deze bleven samen.
Tot ik een naam
gaf aan bijna alle
dingen in de klas.
Het raam ging open staan
Remco Ekkers
Dit gedicht staat op een steen in de Nieuwestad in Leeuwarden, in het kader van 'Poëzie op straat'.
Wat ik zo knap vind aan dit gedicht is dat hij met weinig woorden een hele sfeer weet te creëren. Je ziet het kind in die klas met overal naambordjes totdat hij ontdekt dat buiten die klas ook een hele wereld is (dat je kan benoemen)
Dettie
Eerste woord
Mijn eerste woordd was r aa m
Het hing in de eerste klas
vlak onder het raam
Later zag ik ook d eu r.
Je kon naar buiten
dan waren de woorden weg
maar hun beeld zweefde
nog in mijn hoofd.
Ik leerde dat de letters
van het woord vrij
konden fladderen
maar deze bleven samen.
Tot ik een naam
gaf aan bijna alle
dingen in de klas.
Het raam ging open staan
Remco Ekkers
Dit gedicht staat op een steen in de Nieuwestad in Leeuwarden, in het kader van 'Poëzie op straat'.
Wat ik zo knap vind aan dit gedicht is dat hij met weinig woorden een hele sfeer weet te creëren. Je ziet het kind in die klas met overal naambordjes totdat hij ontdekt dat buiten die klas ook een hele wereld is (dat je kan benoemen)
Dettie
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast