Geplaatst: 05 sep 2004 09:14 pm
Haha, ja, lekker ingewikkeld wordt dit
Poëzie ís een bepaalde - optische - vorm (anders dan een prozavorm). En ja, de bladverdeling speelt een rol, maar idd zeer zeker niet de enige (anders zouden we allemaal 'makkelijk zat' dichters wezen - zoals ik 'aantoonde' in mijn 'gedichtbreisel').
Naast de optische vorm (geen volgeschreven prozaregels - ff simpel gezegd) speelt de techniek (is ook vorm - hellup

een belangrijke rol. Daar zijn regels/conventies/technieken voor. (Ik kan een sonnet 'bouwen' en moet me dan bepaalde 'vormregels' houden. Ik kan als dichter natuurlijk ook maling hebben aan alle regels en een eigen vorm verzinnen. Maar dan moet ik wel verdomde goed weten wat ik doe

)
Voor welke vormen kies ik als dichter als het gaat om versbouw, rijm, rijmschema, strofebouw, gedichtvorm? Pff, om maar wat te noemen ...
Poëzie is een en al vorm, volgens mij. Aan die vorm herken je juist dat het gaat om poëzie. Als dichter giet je jouw inhoud in die vorm.
Eh, poëzie kent geen regels? Ik dacht 't niet. Wél is de dichter baas over de taal. Met die taal drukt hij de inhoud uit. Die taal hoeft grammaticaal niet correct te zijn, mits hij daarmee 'een vondst' uitdrukt.
Nou ja, ik zit hier ook maar een beetje te brainstormen ... (juist omdat ik deze woordenwisseling zo boeiend vind).
Wat is vorm in/van poëzie voor jou, Tiba?
Noa