Geplaatst: 12 feb 2005 06:41 pm
Hallo Bernadet en Wil,
Toen ik het gedicht "Niemand" op Leestafel zette, had ik mijn eigen interpretatie, nl. dat het ging over de dood van Herman de Coninck. Door de verklaring van bernadet was ik erg aan het twijfelen gegaan.
Dettie zegt:
Dit gedicht vind ik wel duidelijk, het gaat over de dood van haar dochter die aangereden werd op de Dam in Amsterdam door een vrachtwagen.
Ik heb hier nu de dichtbundel De tussentijd bij me (geleend) en Niemand staat er niet in. Deze bundel werd geschreven n.a.v. de dood van haar dochter. Heb nadien even gegoogled. Haar dochter overleed op 3 augustus 2001. Het gedicht Niemand vond ik in een tijdschrift van 2000. Conclusie: het kan niet over haar dochter gaan.
Herman de Coninck stierf op straat in Lissabon. Anna Enquist was erbij en ving hem op. Vandaar 'het plaveisel" en "de laatste lucht vloog de stad in". Hij stierf omzeggens in haar armen. Kristien Hemmerechts schreef in "Taal zonder mij" dat hij gelukkig in de armen van een vrouw stierf, want vrouwen hielden van hem (of zoiets). Moet dat boek toch nog eens nomineren!
Groetjes. Sherlock Holmes.
P.S. Enquist schreef ook nog een ander gedicht over de dood van Herman. Zal ik eens zoeken.
Tiba