Gwij Mandelinck (ja)
Geplaatst: 14 sep 2008 07:13 pm
Ja, natuurlijk, Pieter. Maar ik heb mijn vraag niet duidelijk gesteld.
Ik bedoelde: ik zie 't verband niet tussen: 'in niets werd ZIJ misleid' en 't vervolg:de rode daken.
Er staat een : , dus dat moet een uitleg zijn of een verduidelijking.Maar ik snap 't verband niet :(
mira
Ja, natuurlijk, Pieter. Maar ik heb mijn vraag niet duidelijk gesteld.
Ik bedoelde: ik zie 't verband niet tussen: 'in niets werd ZIJ misleid' en 't vervolg:de rode daken.
Er staat een : , dus dat moet een uitleg zijn of een verduidelijking.Maar ik snap 't verband niet :(
mira
Geplaatst: 15 sep 2008 05:36 am
In niets werd zij misleid: zij was niet af te leiden van de richting die ze ging, de enig goede die ze kon gaan door haar karakter. (je hebt van die mensen). dan ziet de dichter ineens een associatie met het rode dak van haar huis. Daar is hij dichter voor, 100% logica moet je bij dichters niet verwachten, vaak zijn het wat cryptische opwellingen, maar dan poëtische. Dichters die iets rechtstreeks zeggen zoals Driek ven Wissen (of ik als amateur) zullen nooit tot de echte dichters worden gerekend.
Pieter
_________________
"Hoed u voor de literatuur. Gebruik de woorden die het eerst bij je opkomen" J.P. Sartre
In niets werd zij misleid: zij was niet af te leiden van de richting die ze ging, de enig goede die ze kon gaan door haar karakter. (je hebt van die mensen). dan ziet de dichter ineens een associatie met het rode dak van haar huis. Daar is hij dichter voor, 100% logica moet je bij dichters niet verwachten, vaak zijn het wat cryptische opwellingen, maar dan poëtische. Dichters die iets rechtstreeks zeggen zoals Driek ven Wissen (of ik als amateur) zullen nooit tot de echte dichters worden gerekend.
Pieter
_________________
"Hoed u voor de literatuur. Gebruik de woorden die het eerst bij je opkomen" J.P. Sartre
Geplaatst: 15 sep 2008 06:52 am
Ben ook eens gaan broeden op dit gedicht.
De moeder is een goed mens, zoals Pieter ook al schrijft.
In het dialect van een mus... is de titel
huismus denk ik dan. De moeder als huiselijke vrouw.
dialect benadrukt het huiselijke/eigene. In je eigen streek, je eigen dialect praten.
Ik zit ook nog te denken dat een wijnkleur iets zegt over de kwaliteit van de wijn, een jonge wijn is lichter van kleur, hoe ouder/rijper de wijn hoe voller en dieper de rode kleur wordt.
In niets werd zij misleid: aan de wijnkleur
van de daken was de liefde te herkennen.
Die moeder is kennelijk een vrouw die alles vol liefde doet.
Dat wordt bevestigd door:
op zachte knieën maakt zij
onderscheid tussen waarheid en leugen
Het werken in de tuin is puur en zuiver. Een tuin liegt niet, woekerplanten
en onkruid worden liefdevol verwijderd. Ook in het gewone leven werd
zij niet misleid, zij doorzag blijkbaar als iemand onwaarheden vertelde. Maar wist dat op een liefdevolle manier te zeggen (zachte knieën). Het is een pure, zuivere vrouw. Ze belegde alles met de mantel der liefde... en die mantel is purper! Purper staat voor koninklijk! De moeder is de koningin in liefde schenken.
laurier is een altijd groene boom, laurier een symbool voor de overwinning, van laurier wordt een lauwerkrans gemaakt.
En waar zij van loutere goedheid spreekt.
Wordt haar tong met laurier belegd.
De waarheid, goedheid overwint.
Een zachtere regel heeft de liefde niet.
Je hebt ook regels in een tuin, dat zijn de gleuven waar in gezaaid wordt.
De moeder zaait liefde.
Dit is wat ik er zo allemaal bij denk.
Ben benieuwd of jullie je daar in kunnen vinden of het misschien wel heel anders zien.
Dettie
Ben ook eens gaan broeden op dit gedicht.
De moeder is een goed mens, zoals Pieter ook al schrijft.
In het dialect van een mus... is de titel
huismus denk ik dan. De moeder als huiselijke vrouw.
dialect benadrukt het huiselijke/eigene. In je eigen streek, je eigen dialect praten.
Ik zit ook nog te denken dat een wijnkleur iets zegt over de kwaliteit van de wijn, een jonge wijn is lichter van kleur, hoe ouder/rijper de wijn hoe voller en dieper de rode kleur wordt.
In niets werd zij misleid: aan de wijnkleur
van de daken was de liefde te herkennen.
Die moeder is kennelijk een vrouw die alles vol liefde doet.
Dat wordt bevestigd door:
op zachte knieën maakt zij
onderscheid tussen waarheid en leugen
Het werken in de tuin is puur en zuiver. Een tuin liegt niet, woekerplanten
en onkruid worden liefdevol verwijderd. Ook in het gewone leven werd
zij niet misleid, zij doorzag blijkbaar als iemand onwaarheden vertelde. Maar wist dat op een liefdevolle manier te zeggen (zachte knieën). Het is een pure, zuivere vrouw. Ze belegde alles met de mantel der liefde... en die mantel is purper! Purper staat voor koninklijk! De moeder is de koningin in liefde schenken.
laurier is een altijd groene boom, laurier een symbool voor de overwinning, van laurier wordt een lauwerkrans gemaakt.
En waar zij van loutere goedheid spreekt.
Wordt haar tong met laurier belegd.
De waarheid, goedheid overwint.
Een zachtere regel heeft de liefde niet.
Je hebt ook regels in een tuin, dat zijn de gleuven waar in gezaaid wordt.
De moeder zaait liefde.
Dit is wat ik er zo allemaal bij denk.
Ben benieuwd of jullie je daar in kunnen vinden of het misschien wel heel anders zien.
Dettie
Geplaatst: 15 sep 2008 02:47 pm
Ik denk echt dat hij het Westvlaams dialect bedoelt; dat associeert hij dan met het tsjilpen van mussen, vogels die vroeger héél veel voorkwamen (nu al maar minder), het tafereel lijkt me dan ook eerder naar de streek te verwijzen,de aarde, de grond van van dat dorp, waarin ze geboren en getogen zijn (O Wim Sonneveld), niet zozeer naar het huiselijke,wat m.i. toch eerder letterlijk naar het binnenkamerse verwijst.
Mussen lijken me ook te wijzen op de eenvoud, de bescheidenheid van de moeder, wat niet persé in tegenspraak moet zijn met haar gewaad van koninklijk purper: 't zijn de ogen van de zoon, eenvoudig en koninklijk, zo ziet hij zijn moeder.
En ja,' t is een dichter!
mira
Ik denk echt dat hij het Westvlaams dialect bedoelt; dat associeert hij dan met het tsjilpen van mussen, vogels die vroeger héél veel voorkwamen (nu al maar minder), het tafereel lijkt me dan ook eerder naar de streek te verwijzen,de aarde, de grond van van dat dorp, waarin ze geboren en getogen zijn (O Wim Sonneveld), niet zozeer naar het huiselijke,wat m.i. toch eerder letterlijk naar het binnenkamerse verwijst.
Mussen lijken me ook te wijzen op de eenvoud, de bescheidenheid van de moeder, wat niet persé in tegenspraak moet zijn met haar gewaad van koninklijk purper: 't zijn de ogen van de zoon, eenvoudig en koninklijk, zo ziet hij zijn moeder.
En ja,' t is een dichter!
mira
Geplaatst: 27 sep 2008 06:02 pm
Moeilijkheden met de financiering van het festival in Watou, Pieter.
Wat jammer toch!
Kijk ook bij Nieuws over poëzie. Daar lees je meer.
http://car.messageboard.nl/38686/viewtopic.php?t=436
mira
Moeilijkheden met de financiering van het festival in Watou, Pieter.
Wat jammer toch!
Kijk ook bij Nieuws over poëzie. Daar lees je meer.
http://car.messageboard.nl/38686/viewtopic.php?t=436
mira
Het nieuwe project van Gwij Mandelinck in Brugge heet: poëzie in dubbeltijd.
http://kempis.nl/mag/poezie-in-dubbelti ... -in-brugge
Tiba.
http://kempis.nl/mag/poezie-in-dubbelti ... -in-brugge
Tiba.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten