Jan-Clemens Lampe (nee)

Van Pierre Kemp t/m Roel Richelieu Van Londersele
Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Jan-Clemens Lampe (nee)

Berichtdoor Dettie » Wo Feb 11, 2009 13:30

Hierbij verleen ik je graag toestemming om de gedichten "Stilte" en "Donderdag, 20 maart, 2003 02.30 GMT" (gedenk het geronnen bloed) op te nemen op de site www.leestafel.info/Poezie

Jan-Clemens Lampe


De gedichten zijn hier op de site te vinden

http://www.poezie-leestafel.info/jan-clemens-lampe

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op Di Mar 10, 2009 09:42, 2 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Feb 11, 2009 13:36

Geplaatst: 03 dec 2004 10:41 am

Hey jongens hier ben ik weer,

voor school bespreek ik gedichten over de oorlog in Irak en ook de link tussen irak en usa. , en aangezien dit wel actueel is zal dit jullie mss wel ook boeien.

Ik heb ze al wat besproken en proberen te verklaren, maar ik zou ook eens graag een andere mening willen horen(zien).

Allebei de gedichten zijn van: Jan-Clemens Lampe,


Donderdag, 20 maart, 2003 02.30 GMT

Gedenk het geronnen bloed
dat markeert de wonden
door de "bevrijder" geslagen
in onschuldig vlees
van jonge martelaren
onder dwang gezonden
om op velden de leider
uit "beschaafde staten" te vergelden
welke in blinde macht
te beheersen tracht de bronnen
van het zwarte bloed
om dit in eigen land te pompen
in de daar geslagen wonden welke
door kortzichtigheid ontstonden
© Jan-Clemens Lampe,
donderdag 20 maart 2003 02.30

Donderdag, 20 maart, 2003 02.30 GMT

01. Gedenk het geronnen bloed
02 dat markeert de wonden
03 door de "bevrijder" geslagen
04 in onschuldig vlees
05 van jonge martelaren
06 onder dwang gezonden
07 om op velden de leider
08 uit "beschaafde staten" te vergelden
09 welke in blinde macht
10 te beheersen tracht de bronnen
11 van het zwarte bloed
12 om dit in eigen land te pompen
13 in de daar geslagen wonden welke
14 door kortzichtigheid ontstonden
© Jan-Clemens Lampe,
donderdag 20 maart 2003 02.30


Bespreking:
Versregel:
3:door de “bevrijder” geslagen.  Verwijst naar Bush, en tussen aanhalingstekens gezet omdat de meeste mensen hem niet echt als de bevrijder beschouwen. De Irakezen waren natuurlijk in het begin zeer blij met de overwinning van de Amerikanen. Maar zoals we allemaal weten blijft er niet veel meer over van die vreugde, men ziet de Amerikanen nu meer als de bezetters van hun land.

5-6: De Amerikaanse soldaten zijn naar Irak gezonden onder dwang (dienstplicht), ze hebben eigenlijk geen keuze.

7-8: De soldaten komen in naam van Bush en komen eigenlijk “zijn vuile werkjes” opknappen. Ze zijn afkomstig uit het “beschaafde land” Amerika, maar in Irak gedragen ze zich wel als onbeschaafde strijders, denk maar aan de ongure praktijken die aan het licht zijn gekomen:
(Abu Ghraib gevangenis)

9-12: Hier wordt weer de link gelegd naar de oorlog om olie. Men verondersteld dat Bush Irak alleen uit eigenbelang heeft aangevallen(voor de olie dus). Met het excuus dat Irak massavernietigingswapens zou hebben, die bovenal NOOIT gevonden zijn.

13-14: De wonden verwijzen naar de wonden die er gekomen zijn in het vertrouwen in Bush. Deze kwamen er nadat men geen massavernietigingswapens kon vinden in Irak, en deze hele oorlog draaide toch om deze wapens. De burgers voelden zich bedrogen.

Stilte
gejaagde stemmen en flitsende beelden
snijden door de ether
strijden om voorrang
mitrailleren ogen en oren
vullen elke mogelijke stilte
herhalen feiten in toonaarden
een marktkoopman waardig
hun verderfelijke producten prijzend
overbodige commentaren versterken
een oorlog van beelden
verdrijven alle rust
jagen de geest op totdat
de geest staakt en hersencellen
handen sturen naar de knop die
het bombardement uitschakelt
de mens terugwerpt in een zee
van rust achter vensters
waardoor zonnestralen
het lichaam koesteren
gedachten en gevoelens verwarmen
de stilte weer de boventoon voert
en het oogcontact met de ander
alles zegt

© Jan-Clemens Lampe,
vrijdag 21 maart 2003

Stilte
01 gejaagde stemmen en flitsende beelden
02 snijden door de ether
03 strijden om voorrang
04 mitrailleren ogen en oren
05 vullen elke mogelijke stilte
06 herhalen feiten in toonaarden
07 een marktkoopman waardig
08 hun verderfelijke producten prijzend
09 overbodige commentaren versterken
10 een oorlog van beelden
11 verdrijven alle rust
12 jagen de geest op totdat
13 de geest staakt en hersencellen
14 handen sturen naar de knop die
15 het bombardement uitschakelt
16 de mens terugwerpt in een zee
17 van rust achter vensters
18 waardoor zonnestralen
19 het lichaam koesteren
20 gedachten en gevoelens verwarmen
21 de stilte weer de boventoon voert
22 en het oogcontact met de ander
23 alles zegt
© Jan-Clemens Lampe,
vrijdag 21 maart 2003


Het laatste heb ik nog niet besproken.

Een grote brok zoals je ziet :)

Globe
_________________
Poëzie is niet uit te leggen, daarom dat het zo mooi is.

Laatst aangepast door Globe op 04 dec 2004 11:17 am, in totaal 1 keer bewerkt

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Feb 11, 2009 13:37

Geplaatst: 04 dec 2004 11:50 pm

Heb je analyse gelezen, Globe. Denk wel dat die juist is.

i.v.m. de "martelaren":
1. Hoorde vandaag op dat de duizendste Amerikaanse dode in Irak gevallen is.
2. Vind de term "martelaren" wel frappant: wordt meestal gebruikt vanuit islamitische hoek en toegepast op hun strijders; ik liet me in eerste instantie even door de term misleiden.

Ben overigens wel benieuwd wat je zelf van het gedicht Gedenk het geronnen bloed vindt.

Groetjes. Tiba.

P.S. het tweede gedicht moet ik nog een paar maal lezen

Laatst aangepast door tiba op 11 mei 2006 02:36 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Feb 11, 2009 13:38

Geplaatst: 05 dec 2004 07:11 am

Ik vind het gedicht een goed voorbeeld van kritiek geven op de maatschappij op een andere manier dan betogingen.

Net zoals de film: fahrenheit 9/11, Mosh van Eminem (geen fan btw :s), is dit gedicht weer een kritiekboodschap tegen Bush.


Persoonlijk vind ik het niet zo mooi, het spreekt me niet echt aan.

Dan vind ik persoonlijk het gedicht "Stilte" beter.

Globe
_________________
Poëzie is niet uit te leggen, daarom dat het zo mooi is.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Feb 11, 2009 13:38

Geplaatst: 05 dec 2004 07:06 pm

Ik móet even reageren...

Vuistregel in de letterkunde: analyseer gedichten niet aan de hand van regelnummering! Een gedicht behoor je niet per regel te lezen, dat heeft meermaals gezorgd voor onzorgvuldigheid en contextloos geïnterpreteer. Wanneer je een gedicht interpreteert moet je je laten leiden door de opeenvolging van zinnen (al dan niet beginnend met hoofdletter en eindigend op punt) en beelden. De kans bestaat dat je met een regelnummering de plank misslaat, gezien je zinnen of beelden woest uit elkaar zou kunnen trekken. Je zult overigens zien dat je een veel beter beeld krijgt als je het gedicht per zin (of wellicht beter: per strofe) interpreteert, en niet per regel. Gewoon lezen, nog eens lezen... en nog eens lezen. Ten slotte lees je het nog eens. En nog eens. Dit herhaal je tot eigen genoegdoening. En dan sla je pas aan het interpreteren.

Wouter

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Feb 11, 2009 13:39

Geplaatst: 06 dec 2004 12:40 am

Je hebt natuurlijk gelijk, Wouter, als je zegt: lezen en nog eens lezen. En daarna nog eens lezen.
En verklaren per loutere versregel is absurd.
Ik denk niet dat dit hier het geval is. Het is niet omdat er versregels gemarkeerd zijn, dat er niet doorgelezen wordt!!!!
Daarom worden er door Globe ook een aantal regels samengenomen bij de bespreking (zo zie ik het althans).
Het is enkel een handigheidje dat de bespreking vergemakkelijkt, niet de lezing.
Zoals het hier getypt is, is het enkel storend bij het lezen, maar dat zei ik al :D .

Groetjes. Tiba.

P.S. Blij dat je reageerde. Vandaar ook nog mijn reactie op dit ontiegelijk uur. Slukes :D :D

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Feb 11, 2009 13:40

Geplaatst: 06 dec 2004 11:28 am

Tiba, dank voor je reactie!

Toch een maar: om een gedicht te analyseren mag niets het lezen in de weg zitten, ook niet als het een 'handigheidje' is. Van handigheidjes houd ik niet, dat is mij te schools maar vooral te gemakkelijk gezien het maar al te snel tot cliché's ledit. Soms kan zo'n analyse echter verfrissend zijn (als je er moeilijk uitkomt) maar het gaat des te vaker diepgang uit de weg en laat je achter alsof je een slecht gegeten hebt van een goede maaltijd.

Ofwel: ik pleit voor het afschaffing van regelnummering bij het lezen dan wel analyseren van gedichten!

Wouter

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Feb 11, 2009 13:41

Geplaatst: 06 dec 2004 05:34 pm

En zullen we ons nu een buigen over de gedichten van Globe? :D
Hij vroeg onze mening tenslotte.

Groetjes
Dettie
Ik heb vandaag weinig tijd maar morgen kom ik er op terug.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Feb 11, 2009 13:41

Geplaatst: 06 dec 2004 07:36 pm

Ja hoor, dat moeten we doen.

Ik denk dat het over iemand gaat die naar het televisiescherm (de ether)zit te kijken en op wie al die beelden van de oorlog afkomen.

De beelden (een oorlog van beelden: mooi gezegd) hebben een dusdanige invloed op hem dat alle rust is verdwenen en zijn geest totaal opgejaagd.

Uiteindelijk kan hij de knop (ik dacht eerst in zijn hoofd, bij nader toezien eerder van het scherm) afzetten, waardoor de gejaagdheid van hem afglijdt en zich kan koesteren in de zon, voor het raam.
Eindelijk genieten van de stilte!

Dat was het dan. Wie biedt meer?

Groetjes. Tiba.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Feb 11, 2009 13:42

Geplaatst: 06 dec 2004 08:07 pm

ja eigenlijk denk ik hetzelfde tiba

Het geschetter en de beelden van de televisie over de oorlog.
De berichten knallen de lucht in, alsof het aangeprezen wordt.
een marktkoopman waardig
hun verderfelijke producten prijzend


Er wordt eigenlijk niets nieuws verteld
herhalen feiten in toonaarden
overbodige commentaren


maar toch blijft het geschetter maar doorgaan totdat je geest een seintje geeft, nu is het genoeg. Dan vindt je hand de knop om het toetsel uit te zetten zodat je even op adem kan komen van al het geweld.
Het koude en kille van de berichten en beelden zijn dan weg en je kan weer warmte toelaten.

Dettie
P.S. Ik heb bij alletwee de gedichten ook het gedicht zonder nummering geplaatst.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Feb 11, 2009 13:43

Geplaatst: 06 dec 2004 09:03 pm

Mooi zo, en inderdaad wouter, je moet niet kijken naar versregels enzo, want het zijn geen zinnen ofzo...

Maar was gewoon om te bespreken... gewoon zodat ik kon verwijzen naar regels, meer niet :)

Globe
_________________
Poëzie is niet uit te leggen, daarom dat het zo mooi is.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Feb 11, 2009 13:44

Geplaatst: 06 dec 2004 09:21 pm

Nou daar gaat ie Globe.

door de “bevrijder” geslagen.  Verwijst naar Bush, en tussen aanhalingstekens gezet omdat de meeste mensen hem niet echt als de bevrijder beschouwen. De Irakezen waren natuurlijk in het begin zeer blij met de overwinning van de Amerikanen. Maar zoals we allemaal weten blijft er niet veel meer over van die vreugde, men ziet de Amerikanen nu meer als de bezetters van hun land.



Ik denk dat bevrijder tussen aanhalingstekens staat omdat Bush onder valse voorwenselen deze oorlog is begonnen. Hij deed zich voor als bevrijder van het arme Iraakse volk, van de verschrikkelijke dictator die bovendien massavernietigingswapens had. Nu blijkt dat Amerika waarschijnlijk uit eigenbelang de oorlog is begonnen en dringt dat ook tot de Irakezen door.

7-8: De soldaten komen in naam van Bush en komen eigenlijk “zijn vuile werkjes” opknappen. Ze zijn afkomstig uit het “beschaafde land” Amerika, maar in Irak gedragen ze zich wel als onbeschaafde strijders, denk maar aan de ongure praktijken die aan het licht zijn gekomen: (Abu Ghraib gevangenis)


De soldaten komen zeker uit naam van Bush. Maar Amerika zelf is niet zo beschaafd als het zich voordoet. Amerika zelf is erg kortzichtig (geen homohuwelijk, homofiliteit mag niet, het enorme racisme in Amerika, ze gebruiken nog steeds de doodstraf, ondertekenen niet het kyotoverdrag enz) en kleingeestig. De misdaadcijfers in Amerika zijn torenhoog. Zo beschaafd is Amerika zelf dus helemaal niet al doen ze zich wel graag zo voor.

9-12: Hier wordt weer de link gelegd naar de oorlog om olie. Men verondersteld dat Bush Irak alleen uit eigenbelang heeft aangevallen(voor de olie dus). Met het excuus dat Irak massavernietigingswapens zou hebben, die bovenal NOOIT gevonden zijn.


Ik denk dat vooral welke in blinde macht belangrijk is.
Bush viel Irak aan buiten de VN om. Hij voelde zich oppermachtig! DE leider die kon doen wat HIJ wilde. Bush trok zich niets aan van de andere landen. Inderdaad met als doel de olie in bezit te krijgen of in ieder geval een vinger in de pap te hebben. Zo lang Saddam Hoessein daar nog zat zou hem dat nooit lukken. Hij maakte misbruik van 11 september, onder het mom dat Hoessein ook een gevaarlijke terrorist was en massavernietigingswapens zou hebben.

13-14: De wonden verwijzen naar de wonden die er gekomen zijn in het vertrouwen in Bush. Deze kwamen er nadat men geen massavernietigingswapens kon vinden in Irak, en deze hele oorlog draaide toch om deze wapens. De burgers voelden zich bedrogen.


In de daar geslagen wonden zie ik meer als de wonden voor de Amerikanen zelf, hun man en/of kinderen zijn onder dwang naar Irak gestuurd en inmiddels zijn daarvan al 1000 gedood.
De kortzichtigheid kan slaan op de kortzichtigheid van de Amerikanen zelf, dat ze Bush geloofden dat er massavernietigingswapens waren.
Of de kortzichtigheid dat ze niet zagen dat het Bush om de olie te doen was en niet om de massavernietigingswapens en het verderfelijke regime.

Groet
Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Feb 11, 2009 13:45

Geplaatst: 28 apr 2006 01:33 pm

Hierbij verleen ik je graag toestemming om de gedichten "Stilte" en "Donderdag, 20 maart, 2003 02.30 GMT" (gedenk het geronnen bloed) op te nemen op de site www.leestafel.info/Poezie Jan-Clemens Lampe

Laatst aangepast door Dettie op 08 mei 2006 07:50 am, in totaal 1 keer bewerkt

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Feb 11, 2009 13:45

Geplaatst: 29 apr 2006 08:57 am

Wat goed dat deze gedichten mogen blijven staan :D .

Groetjes. Tiba.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Feb 11, 2009 13:46

Geplaatst: 29 apr 2006 08:59 am

Ja vind ik ook, juist omdat we het zo uitgebreid besproken hadden.

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Feb 11, 2009 13:46

Geplaatst: 11 mei 2006 01:52 pm Onderwerp: Reageer met quote Bewerk/Verwijder dit bericht

Gedenk het geronnen bloed
dat markeert de wonden
door de "bevrijder" geslagen
in onschuldig vlees
van jonge martelaren
onder dwang gezonden
om op velden de leider
uit "beschaafde staten" te vergelden
welke in blinde macht
te beheersen tracht de bronnen
van het zwarte bloed
om dit in eigen land te pompen
in de daar geslagen wonden welke
door kortzichtigheid ontstonden

Ik kreeg een mailtje van Jan-Clemens Lampe.

Met "martelaren" worden de Irakezen bedoeld die door Sadam naar het front werden gestuurd.

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Feb 11, 2009 13:47

Geplaatst: 11 mei 2006 02:39 pm

Wat leuk dat de dichter gereageerd heeft.
Was blijkbaar ook mijn eerste idee:


2. Vind de term "martelaren" wel frappant: wordt meestal gebruikt vanuit islamitische hoek en toegepast op hun strijders; ik liet me in eerste instantie even door de term misleiden

.

Dus dat was toch de juiste interpretatie; nadien heb ik die herzien.
Nu hebben we zekerheid, en dat is leuk! :)

In een reportage op TV over de doden die vallen in Palestina, hoorde ik de term "martelaar" veelvuldig gebruiken voor iedere die slachtoffer is van het geweld.

Groetjes. Tiba.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Feb 11, 2009 13:48

En de gedichten staan op de site klik hier..

http://www.poezie-leestafel.info/jan-clemens-lampe

Dettie


Terug naar “Gedichten K-L”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten