Drs. P. (ja)
Drs. P wordt vandaag 90 jaar. Tijd om weer eens een gedicht van hem te plaatsen.
Zesregelig
Het rijm -- kom, laat ons daar eens over praten
In 't kader van het populaire lied
Wanneer zo'n dichter schrijft Ik zwerf verlaten
Dan zal (u heeft dat stellig in de gaten)
Al gauw een regel eindigen op straten
Hij heeft een zeer bescheiden taalgebied
En stel dat hij eens uitkomt op gelogen
(Er zit veel treurnis in zijn repertoire)
Dan debiteert hij later onvertogen
De te verwachten werkwoordsvorm bedrogen
En ja hoor, menigeen denkt diepbewogen
'Hoe krijgt hij het toch altijd voor elkaar?'
Bij leven hoort gebleven of verdreven
Een hart, men weet het, kan niet buiten smart
Geluk met stuk, ook dat klinkt mooi verheven
Tot slot wil ik u wat vertroosting geven:
Er wordt bijwijlen creatief geschreven
(Maar zo'n geval is toch wel heel apart)
Drs P (1919)
In: Nieuw Letterkundig Magazijn. Jaargang 10 (1992)
Vandaag toegestuurd gekregen door het Laurensz Coster project.
Elke werkdag een gedicht in je mailbox
Laurens Jz. Coster is een vrijwilligersproject.
Website: http://cf.hum.uva.nl/dsphome/ljc/
Redactie: Raymond Noë
Reacties, suggesties: eon@planet.nl
Aan- en afmelden: http://www.engage.nu/mailman/listinfo/coster-l
Dettie
Zesregelig
Het rijm -- kom, laat ons daar eens over praten
In 't kader van het populaire lied
Wanneer zo'n dichter schrijft Ik zwerf verlaten
Dan zal (u heeft dat stellig in de gaten)
Al gauw een regel eindigen op straten
Hij heeft een zeer bescheiden taalgebied
En stel dat hij eens uitkomt op gelogen
(Er zit veel treurnis in zijn repertoire)
Dan debiteert hij later onvertogen
De te verwachten werkwoordsvorm bedrogen
En ja hoor, menigeen denkt diepbewogen
'Hoe krijgt hij het toch altijd voor elkaar?'
Bij leven hoort gebleven of verdreven
Een hart, men weet het, kan niet buiten smart
Geluk met stuk, ook dat klinkt mooi verheven
Tot slot wil ik u wat vertroosting geven:
Er wordt bijwijlen creatief geschreven
(Maar zo'n geval is toch wel heel apart)
Drs P (1919)
In: Nieuw Letterkundig Magazijn. Jaargang 10 (1992)
Vandaag toegestuurd gekregen door het Laurensz Coster project.
Elke werkdag een gedicht in je mailbox
Laurens Jz. Coster is een vrijwilligersproject.
Website: http://cf.hum.uva.nl/dsphome/ljc/
Redactie: Raymond Noë
Reacties, suggesties: eon@planet.nl
Aan- en afmelden: http://www.engage.nu/mailman/listinfo/coster-l
Dettie
Het was de Broederschap der Edelsmeden
Het was de Broederschap der Edelsmeden
Waar hij na 't zweren van een dure eed
Met lustig kloppend hart zijn intree deed
Het bleek daarna al spoedig dat de leden
De nieuweling (voormalig hoefsmid) meden
Hij mocht ook nooit eens achter op hun sleden
O vrienden, wie doorgrondt zijn smedenleed?
uit: 'Grabbelton',
Nijgh & Van Ditmar 2001
De grabbelton', schrijft Drs. P, alias H.H. Polzer, in de inleiding van dit door Nanja Toebak speels vormgegeven bundeltje, 'is in principe een vijfregelig versje [...] waarin het laatste rijmwoord alle letters bevat die in de voorgaande rijmwoorden optreden.'
De versregels zijn vijfvoetig,
het rijmschema is abaab,
a is vrouwelijk en b mannelijk rijm.
Een 'lobbertang' is een specifieke ondersoort: het laatste rijmwoord is een letterkeer van het eerste, zoals bijvoorbeeld "zwijnenvlees - levenswijzen".
Dettie
Het was de Broederschap der Edelsmeden
Waar hij na 't zweren van een dure eed
Met lustig kloppend hart zijn intree deed
Het bleek daarna al spoedig dat de leden
De nieuweling (voormalig hoefsmid) meden
Hij mocht ook nooit eens achter op hun sleden
O vrienden, wie doorgrondt zijn smedenleed?
uit: 'Grabbelton',
Nijgh & Van Ditmar 2001
De grabbelton', schrijft Drs. P, alias H.H. Polzer, in de inleiding van dit door Nanja Toebak speels vormgegeven bundeltje, 'is in principe een vijfregelig versje [...] waarin het laatste rijmwoord alle letters bevat die in de voorgaande rijmwoorden optreden.'
De versregels zijn vijfvoetig,
het rijmschema is abaab,
a is vrouwelijk en b mannelijk rijm.
Een 'lobbertang' is een specifieke ondersoort: het laatste rijmwoord is een letterkeer van het eerste, zoals bijvoorbeeld "zwijnenvlees - levenswijzen".
Dettie
We kennen hoogtepunten van de kunst
Die boeten voor hun roem, o ironie
Men leurt en dramt en schmiert en dolt ermee
De Taj Mahal, To be or not to be
Pom-pom-pom-Pom, Manet zijn Déjeuner
Ook 19..u raadt het:84
Bewonderd en verkondigd tot cliché
De mooiste waarheid wordt dan onwaarachtig
Het is de doodskus der publieke gunst
Maar nee. Genie is machtiger dan roem
Waarbij ik als bewijs George Orwell noem.
Drs. P.
Die boeten voor hun roem, o ironie
Men leurt en dramt en schmiert en dolt ermee
De Taj Mahal, To be or not to be
Pom-pom-pom-Pom, Manet zijn Déjeuner
Ook 19..u raadt het:84
Bewonderd en verkondigd tot cliché
De mooiste waarheid wordt dan onwaarachtig
Het is de doodskus der publieke gunst
Maar nee. Genie is machtiger dan roem
Waarbij ik als bewijs George Orwell noem.
Drs. P.
In ieder geval vindt hij G.O. een genie. Maar ik vind de twee laatste regels nogal moeilijk. G.O. was zowel een genie als beroemd; waarom is genie dan machtiger dan roem? Vooral in het geval G.O. heb ik twijfels. Als hij Einstein had genoemd was ik het er meteen mee eens geweest. Met het genie van Einstein is nog heel wat gedaan, en nog steeds, maar wat is met het genie van Orwell gedaan? Hij waarschuwde voor de aantasting van de privacy, maar wat we in de huidige tijd zien is dat die steeds meer in gevaar komt, nog wel in een liberaal-kapitalistische maatschappij. Drs. P. wist dat nog niet toen hij dit gedicht schreef, dat is een excuus.
Pieter
P.S. Met de voorafgaande regels ben ik het helemaal eens. Elk meesterwerk wordt vervelend als je het te veel hoort, ziet of leest.
Pieter
P.S. Met de voorafgaande regels ben ik het helemaal eens. Elk meesterwerk wordt vervelend als je het te veel hoort, ziet of leest.
Ik denk dat in Drs. P. in de eerste strofen de algemene opvatting van 'de mensen' verkondigt: er komt sleet op een kunstwerk dat je al te veel ziet, dat overal opduikt en bejubeld wordt.
Maar in de laatste strofe weerlegt hij dit dan: echte genialiteit drijft boven, ook als het 'kunstwerk' te pas en te onpas wordt afgebeeld, vermeld, en soms misschien misbruikt.
Bij wijze van voorbeeld haalt hij dan 1984 van Orwell aan.
Ik zie dit dus eerder als eerst iets algemeens beweren maar het dan nadien, als persoonlijke mening, weerleggen.
mira
Maar in de laatste strofe weerlegt hij dit dan: echte genialiteit drijft boven, ook als het 'kunstwerk' te pas en te onpas wordt afgebeeld, vermeld, en soms misschien misbruikt.
Bij wijze van voorbeeld haalt hij dan 1984 van Orwell aan.
Ik zie dit dus eerder als eerst iets algemeens beweren maar het dan nadien, als persoonlijke mening, weerleggen.
mira
mira schreef:Ik denk dat in Drs. P. in de eerste strofen de algemene opvatting van 'de mensen' verkondigt: er komt sleet op een kunstwerk dat je al te veel ziet, dat overal opduikt en bejubeld wordt.
Maar in de laatste strofe weerlegt hij dit dan: echte genialiteit drijft boven, ook als het 'kunstwerk' te pas en te onpas wordt afgebeeld, vermeld, en soms misschien misbruikt.
Bij wijze van voorbeeld haalt hij dan 1984 van Orwell aan.
Ik zie dit dus eerder als eerst iets algemeens beweren maar het dan nadien, als persoonlijke mening, weerleggen.
mira
Ik ben het wel met je eens, Mira, maar hebben de andere voorbeelden die hij noemt hun genialiteit dan wel verloren? (welk muziekstuk herken jij trouwens in dat Pom-pom-pom-Pom? Pieter
Terug naar “Gedichten O-P-Q/R”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten