Gedichten analyse 'Gemompel' remco campert
Hallo Mariska
Ondertussen heb ik een karamellenversje gebrouwen, opgedragen aan jou, misschien wel het eerstje gedichtje dat je ooit kreeg.
Voor Mariska
Van Camperts gemompel
in regen en drop
verzeild
logisch dat je daarvan
"Weemoedt' krijgt
Want die jamben
trocheeën en enjambe-
menten
zijn vaak
moeilijke elementen
De smaak te pakken krijgen
voor gedichten
is vrij simpel
op poëzie-leestafel
kan je ze vinden
Misschien niet zo geslaagd, maar lees het met een knipoog.
mira
Ondertussen heb ik een karamellenversje gebrouwen, opgedragen aan jou, misschien wel het eerstje gedichtje dat je ooit kreeg.
Voor Mariska
Van Camperts gemompel
in regen en drop
verzeild
logisch dat je daarvan
"Weemoedt' krijgt
Want die jamben
trocheeën en enjambe-
menten
zijn vaak
moeilijke elementen
De smaak te pakken krijgen
voor gedichten
is vrij simpel
op poëzie-leestafel
kan je ze vinden
Misschien niet zo geslaagd, maar lees het met een knipoog.
mira
Mira schreef een
Ik had er nog nooit van gehoord, maar dacht het wel te begrijpen. Toevallig liet Christof Vekeman zondagavond bij Iets met Boeken dezelfde term vallen.
Van Dale zegt: rijmpje zoals wel werd afgedrukt op de verpakkingspapiertjes van karameltoffees, ulevellerijmpje. En bij ulevel staat dan weer: vierkant stukje gekookt of gebakken suikerwerk, karamel, meestal in een kleurig papiertje gevouwen, waarbij vroeger vaak een rijmpje ingesloten was.
Ik wist van deze traditie bij de ulevel, maar niet dat de term karamellenversje nog in gebruik was. Ik vermoed alleen in Vlaanderen? Ik vind het een uitstekende, goed bruikbare term. Ik zou er geen Nederlands equivalent voor weten. Sneldicht is toch weer iets anders. Iemand anders misschien?
Overigens: Ik denk zeker dat Mariska het zal waarderen!
Librije.
.karamellenversje
Ik had er nog nooit van gehoord, maar dacht het wel te begrijpen. Toevallig liet Christof Vekeman zondagavond bij Iets met Boeken dezelfde term vallen.
Van Dale zegt: rijmpje zoals wel werd afgedrukt op de verpakkingspapiertjes van karameltoffees, ulevellerijmpje. En bij ulevel staat dan weer: vierkant stukje gekookt of gebakken suikerwerk, karamel, meestal in een kleurig papiertje gevouwen, waarbij vroeger vaak een rijmpje ingesloten was.
Ik wist van deze traditie bij de ulevel, maar niet dat de term karamellenversje nog in gebruik was. Ik vermoed alleen in Vlaanderen? Ik vind het een uitstekende, goed bruikbare term. Ik zou er geen Nederlands equivalent voor weten. Sneldicht is toch weer iets anders. Iemand anders misschien?
Overigens: Ik denk zeker dat Mariska het zal waarderen!
Librije.
Hetzelfde zien
Maar het zò zien
Zoals niemand het zag
(J.A. Deelder - Euforismen
Bezige Bij, 1991)
Maar het zò zien
Zoals niemand het zag
(J.A. Deelder - Euforismen
Bezige Bij, 1991)
Hallo iedereen en sorry voor het feit dat ik zo weinig van me heb laten horen! En ik kijk er zeker van op van het gedicht. En het is inderdaad het eerste gedichtje wat ik krijg ..
Ik wist niet dat het woord karamellenversje bestond en dat dat een gedichtsoort was haha! maar nu wel.
En over het resultaat natuurlijk: het is nog niet bekend. Erg jammer want ik had wel verwacht dat de docent het nu al lang eens had nagekeken maar hij heeft het nogal druk zegt hij .. en volgens mij zou het na de vakantie inleveren? Dat zou ik zelf ook fijn vinden want ik wil echt graag het commentaar lezen en het dan met jullie delen.
Dus jullie horen (als ik het natuurlijk niet vergeet!) zo snel mogelijk van me!
nogmaals sorry voor de late reactie!
groetjes, mariska.
Ik wist niet dat het woord karamellenversje bestond en dat dat een gedichtsoort was haha! maar nu wel.
En over het resultaat natuurlijk: het is nog niet bekend. Erg jammer want ik had wel verwacht dat de docent het nu al lang eens had nagekeken maar hij heeft het nogal druk zegt hij .. en volgens mij zou het na de vakantie inleveren? Dat zou ik zelf ook fijn vinden want ik wil echt graag het commentaar lezen en het dan met jullie delen.
Dus jullie horen (als ik het natuurlijk niet vergeet!) zo snel mogelijk van me!
nogmaals sorry voor de late reactie!
groetjes, mariska.