Herman de Coninck (nee)

Van Remco Campert t/m Jan Ducheyne
Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Herman de Coninck (nee)

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 02, 2009 14:09

We mogen niet méér gedichten van Herman de Coninck plaatsen.

de gedichten staan hier op de site

http://www.poezie-leestafel.info/herman-de-coninck

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 02, 2009 14:10

Geplaatst: 24 mei 2004 05:30 pm

Zijn hier liefhebbers van de Vlaamse dichter Herman De Coninck? Kennen jullie zijn poëzie?
Indien niet, dan wil ik jullie aanraden hem en zijn gedichten te leren kennen. Als voorproefje dit gedicht (er zijn voor mij een aantal anecdotes aan verbonden, vertel ik later wel eens).

ZOALS DE ZEE ZICHZELF WEERLEGT

Zoals de zee zichzelf weerlegt, nee, juist legt,
golf over golf, cliché over cliché,
als kaarten bij een patience-spel,
en zich weer opraapt en zich opnieuw legt;

zoals horizon slechts horizon-
taal duldt, zo ver als je kunt kijken,
en zee tien keer per minuut verticaal wil,
zo luid als je kunt horen;

zoals water zwemt om zichzelf te kloppen
in de sprint, een arm zegevierend omhoog-
steekt,
waarna een andere arm en nog een arm;
zoals alle water ter wereld zich haast
om aan te komen binnen de tijdslimiet
van de eeuwigheid: zo nu.

(Uit: "Schoolslag" 1994)

Dit is een gedicht om zeker 10x te lezen: hoe vaker je het leest, des te meer vind je erin.

Groetjes. Tiba.

Laatst aangepast door Dettie op 19 mei 2005 05:47 pm, in totaal 2 keer bewerkt

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 02, 2009 14:10

Geplaatst: 24 mei 2004 05:31 pm

Ik heb dat bij de meeste gedichten, de eerste keer dringt het niet echt door, zijn het alleen woorden die soms een vreemde zin vormen. Na een paar keer lezen komt er een "lijn" in het gedicht. En na nog een paar keer lezen herken je sommige "wendingen" en na nog een paar keer lezen krijg je de smaak van het gedicht te pakken. Ik vind het alleen jammer dat ik op die manier er nooit toe kom om een dichtbundel te kopen of zelfs maar te lenen in de bibliotheek. Van een boek heb je nogal vlug van het licht me of het licht me niet van een dichtbundel twijfel ik altijd.
Nu, herman deconinck, die naam zegt me wel iets maar ik denk niet ooit gedichten van hem gelezen te hebben. Kan hij ook met muziek in verband gebracht worden? Ik denk dat ik zijn naam nog gehoord heb bij liedjes
groetjes inge

Laatst aangepast door Dettie op 19 mei 2005 05:46 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 02, 2009 14:11

Geplaatst: 24 mei 2004 05:32 pm

Ik heb niets, maar dan ook niets met gedichten. Toch ga ik vanmiddag naar een open leeskring waar ze een dichtbundel van Vasalis bespreken. Ik heb het nog niet gelezen, en begrijp dat ik dat helemaal verkeerd heb aangepakt. Ik dacht: ik lees het straks wel even.
Maar nu zeg je dat ik ieder gedicht tien keer had moeten lezen (nou ja, dat zeg je niet, maar toch..)
Dus dat wordt niks vanmiddag...

Marjo

Laatst aangepast door Dettie op 19 mei 2005 05:47 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 02, 2009 14:11

Geplaatst: 24 mei 2004 05:33 pm

Hallo Inge,
Met gedichten is het als met zovele dingen: al doende leert men d.w.z. hoe meer je er leest hoe meer je de smaak te pakken krijgt.
Een bloemlezing van een aantal dichters lijkt me eerder aa, te raden dan een dichtbundel van 1 dichter. In dit verband kan ik je zeker "Invers" aanraden van Erik Heyman, Koen Stassijns, Ivo van Strijtem (1994 NV Standaard Uitgeverij, Antwerpen). Dit boek geeft een mooi overzicht van Nederlandstalige poëzie,en wat een pluspunt is, naast ieder gedicht staat een verhelderende uitleg.
Herman De Coninck is de meest gelezen Vlaamse dichter
(of was, want hij is een aantal jaren geleden plots overleden).
Ik vond op internet een hele site + forum, door een privépersoon aan hem gewijd :
http://www.hermandeconinck.be/hermandeconinck.php

Tiba

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 02, 2009 14:12

Geplaatst: 24 mei 2004 05:34 pm

Herman de Conick was de vriend/man van Kristien Hemmerechts. Hij is heel onverwacht overleden. Misschien dat je dat ooit wel eens gehoord hebt.

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 02, 2009 14:12

Geplaatst: 24 mei 2004 05:35 pm

Heel veel over Herman De Coninck kom je te weten in het boek "Taal zonder mij" dat Kristien Hemmerechts 1 of 2 jaar na de dood van de dichter geschreven heeft en dat inzicht geeft in Herman als mens en als dichter. Een echte aanrader.

Tiba

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 02, 2009 14:13

Geplaatst: 24 mei 2004 05:35 pm

Hallo Marjo,
Ik hoop dat het prachtige gedicht "Voor een boom in het Vondelpark" erin staat. Is me altijd bijgebleven.
Groetjes.

Tiba

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 02, 2009 14:13

Geplaatst: 24 mei 2004 05:36 pm

Het is inderdaad een zeer aangrijpend boek. Zij heeft een eerbetoon aan een man en dichter geschreven, maar vooral aan de dichter. Ik was nooit echt geraakt door Herman de Coninck. Toch staan er in "Taal zonder mij" een aantal mooie gedichten. Ook over Kristien Hemmerechts kom je het een en ander te weten en ga je haar boeken op een andere manier bekijken. Zij schrijft er mooi, vind ik. Laatst heb ik "Donderdagmiddag half vier" van haar gelezen, over de dood van een kind. Prachtig, in een woord, vooral als je haar achtergrond kent.

Lizzy

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 02, 2009 14:14

Geplaatst: 24 mei 2004 05:37 pm

Tiba ik vind het gedicht prachtig. Ik heb hem nu een paar keer gelezen en inderdaad gaat het steeds meer spreken. Ik bewaar het gedicht om het nog een paar keer te lezen.
Marjo: Ook ik was geen gedichtenliefhebber maar eigenlijk door deze leeskring ben ik het steeds meer gaan waarderen. Ik heb thuis "Domweg gelukkig, in de Dapperstraat" staan. Daar staan veel gedichten in van allerlei Nederlandse dichters, van moeilijke tot makkelijke van ontroerend tot vrolijk. Af en toe pak ik dit boek eens uit de kast en telkens weer word ik verrast.

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 02, 2009 14:14

Geplaatst: 24 mei 2004 05:38 pm

Ik las in Nederland als eens vaker een commentaar op Herman De Coninck dat hij nogal eenvoudig en doorzichtig is ,te simpel dus. En ook dat hij te veel aan "taalspelletjes" doet.
Hij speelt natuurlijk met de taal, is een taalvirtuoos, maar het is niet louter het spel om het spel, of de vorm die telt. Zo staat er in de tweede strofe natuurlijk een "taalspelletje": de dubbele bodem van het woord horizon-taal (= vlak, maar ook = taal (van de horizon?)), maar hij trekt dat beeld ook verder door: de horizon is inderdaad het verste dat je kunt kijken en het vlakke ervan een tegenstelling met de golven van de zee die alsmaar omhoog willen en dat geweld hoor je dan in het luid bruisen van de zee. Ik ga maar stoppen denk ik want ik word lyrisch omdat ik dit gedicht zo goed vind. Groetjes.

Tiba.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 02, 2009 14:15

Geplaatst: 24 mei 2004 05:39 pm

Jammer, maar dit gedicht is aan mij ook niet besteed.

Marjo

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 02, 2009 14:15

Geplaatst: 24 mei 2004 05:40 pm

Nou marjo ik zal eens proberen het uit te leggen.
Dit is uniek hoor, ik die een gedicht uitleg!

De zee met zijn golven maakt golven, dakpansgewijs zoals je de kaarten bij het spel pacience ook kaart op kaart legt. Steeds opnieuw, eigenlijk in een eindeloze herhaling, maakt die zee zijn golven. (10 x per minuut verticaal willen)

Dit golven maken brengt ook zijn geluid voort (zo luid als je kunt horen)

Deze golven heffen zich op in tegenstelling tot de horizon die een rechte lijn blijft.
Ze heffen zich op zoals een zwemmer een arm opheft als hij wint. Alleen de zee blijft armen opheffen alsof de strijd om te winnen nooit overgaat, nu nog steeds.

Pff best eng een gedicht uitleggen met Lizzy en tiba als gedichtendeskundigen om me heen. (Vullen jullie maar aan als ik verkeerd zit)
Misschien is het nu beter te begijpen, ik hoop het.

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 02, 2009 14:16

Geplaatst: 24 mei 2004 05:40 pm

Nou Dettie, dat van die kaarten heb je perfect uitgelegd, ik had het niet zo duidelijk gekund!
Komt nog bij dat er telkens de dubbele bodem is van de dichter die schrijft en omgaat met taal. De zee legt zichzelf telkens opnieuw, golf over golf, zo doet ook de dichter, die maakt namelijk gebruik van cliché's (veel gebruikte thema's die haast "vesleten" zijn of zoiets). Die gebruikt hij telkens opnieuw (hij legt ze en weerlegt ze). De strijd van de golven om uit te komen boven zichzelf is ook de strijd van de dichter: hij is namelijk op dat moment juist bezig een gedicht te schrijven vandaar dat : zo nu (dit is maar mijn interpretatie, ik moet er toch nog eventjes over nadenken) tevens , zo stel ik me voor, zit de dichter op dat moment naar de zee te kijken, vandaar ook dat "zo nu" in letterlijke betekenis. Als iemand iets beters vindt: altijd welkom.

Groetjes. Tiba.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 02, 2009 14:16

Geplaatst: 24 mei 2004 05:41 pm

Maar dat is nu juist het punt: ik wil niet ontleden en nadenken over wat er mogelijk bedoeld wordt!!
Dat wil ik ook niet met proza overigens.
Als iemand mij iets wil vertellen, laat hij dat dan duidelijk en goed verstaanbaar doen. Niet cryptisch, niet met verborgen bedoelingen..
Jullie zien wel, het is gewoon niet aan deze nuchtere Brabander besteed...

Marjo

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 02, 2009 14:17

Geplaatst: 24 mei 2004 05:43 pm

Toevallig las ik laatst een stukje tekst, geschreven door de Coninck, dat gaat als volgt.

Hij maakt aannemelijk dat een gedicht mooi vinden en begrijpen weliswaar in elkaars verlengde kunnen liggen, maar niet noodzakelijkerwijs samen hoeven te gaan.

Ik citeer: 'Ik kan ontroerd zijn door de schoonheid van een gedicht, ook zonder dat ik precies weet of weer kan geven waar het over gaat. Het is DE inhoud niet, hoogstens een inhoud, een mogelijke betekenis (of enkele betekenissen) die een gedicht zou kunnen hebben.'einde citaat.

Het maakt niet uit of je het begrijpt. Soms is het leuk uitleg te krijgen. Als je een gedicht of dichter niet begrijpt of niet mooi vindt, lees een ander gedicht of een andere dichter die je wel aanspreekt. Er zijn zoveel dichters die begrijpelijk dichten. Begin met Jean Pierre Rawie, Willem Wilmink of Gerrit Achterberg. Koop wat verzamelbundels dan kom je vanzelf de dichters tegen die je aanstaan. Gedichten lezen moet vooral leuk zijn. Het is een eenzame bezigheid, hoewel ik graag gedichten voorlees aan mijn lief, die daar altijd braaf naar luistert, tenzij Studio Sport of het nieuws aanstaat.

Lizzy

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 02, 2009 14:18

Geplaatst: 24 mei 2004 05:43 pm

Hoi marjo,

Wat jij zegt over dubbele betekenis en zo daar heb ik ook een hekel aan in boeken. Ik moest pas geleden De elementen van Harry Mullisch lezen voor de leeskring hier in Castricum. Dat was een heel dun boekje. Ik had er weinig van begrepen en de uitleg zou meer tekst hebben beslaan dan het boekje dik was!
Maar in gedichten vind ik het toch anders. Ik zie het meer als spelen met taal en woorden.
Ook ik vind het gedicht van Jan Boerstoel makkelijker/begrijpelijker maar ik vind ook leuk om uit te vinden wat er nu precies staat.
Dit gedicht van de Coninck moest ik ook een paar keer lezen maar dan vind ik het wel leuk om steeds meer te ontdekken.
Het horizon - taal begrijp ik ook niet helemaal. Bedoeld hij platte tekst? Of het oneindige van de taal? Net zoals de zee oneindig is? (nou ja oneindig)
Maar voor de rest zag ik een zee die zijn golven verheft en weer neerlegt en dit maar blijft doen tot in het oneindige tot nu, zoals nu. Dat beeld vind ik prettig, roept een goed gevoel op.

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 02, 2009 14:18

Geplaatst: 24 mei 2004 05:54 pm

Ik weet niet of er bij jullie nog sneeuw ligt, in mijn tuin ligt er nog heel wat. Daarom is dit misschien toepasselijk(een gedicht heel geschikt om voor te dragen).

winter

winter. je ziet weer de bomen
door het bos, en dit licht
is geen licht maar inzicht:
er is niets nieuws
zonder de zon.

en toch is ook de nacht niet
uitzichtloos, zo lang er sneeuw ligt
is het nooit volledig duister, nee,
er is de klaarte van een soort geloof
dat het nooit helemaal donker wordt.
zo lang er sneeuw is, is er hoop.

van Herman De Coninck natuurlijk
uit:Zolang er sneeuw ligt 1981

Tiba

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 02, 2009 14:19

Geplaatst: 24 mei 2004 05:55 pm

Hallo Lizzy, je kunt inderdaad een gedicht mooi vinden zonder het volledig te begrijpen. Soms klinkt het prachtig zonder dat je de betekenis van sommige verzen snapt, en dat hoeft ook niet altijd.Langs de andere kant gaat er soms een lampje branden als je een gedicht een aantal malen leest, zo van, hé ja, dat is het; en dat is ook leuk, net alsof er plots een deurtje opengaat.
En in het openmaken van die deurtjes was Herman De Coninck een kei, hij was een van onze beste promotors en besprekers van poëzie van anderen, zowel in het tijdschrift NWT (dat niet meer bestaat) als in een aantal boeken die hij daarover geschreven heeft. Na zijn dood is die plaats bij mijn weten door niemand ingenomen. Ik heb van hem "Intimiteit onder de melkweg" (1ste druk 1994). Ik heb het de dag na zijn dood gekocht, een boek om langzaam en in hoofdstukjes te lezen. Daarin vind je de heel eigen manier van hem om poëzie te bespreken. Ik moet dit zeker eens herlezen.

Tiba

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 02, 2009 14:20

Geplaatst: 24 mei 2004 05:56 pm

Hoi Marjo,
Wat vind je van "Winter"? Spreekt dat gedicht je aan?

en
Wat vinden jullie van de uitdrukking "zolang er sneeuw is, is er hoop". Iets voor citaten, Dettie?

Groetjes. Tiba

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 02, 2009 14:20

Geplaatst: 24 mei 2004 05:57 pm

Nee, ook dit gedicht spreekt me niet aan. Ik heb nog nooit meegemaakt dat dat wel het geval was, eerlijk gezegd! Met uitzondering dan misschien dat van Van de Vendel over die vermoorde jongen, maar dan nog zou ik zelf de voorkeur geven aan een prozatekst.
Het is zelfs zo erg dat ik een gedicht niet eens lees als het niet gevraagd wordt, zoals nu...

Marjo

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 02, 2009 14:21

Geplaatst: 24 mei 2004 05:58 pm

Hoi Marjo,

Ik geef het niet op. Het wordt tijd dat ik mijn lievelingsgedicht van De Coninck citeer. Het gaat over boeken. Spreekt je misschien aan. Doe ik morgen, heu het is al over twaalf. Vanavond dan?.

Groetjes. Tiba.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 02, 2009 14:22

Geplaatst: 24 mei 2004 05:58 pm

Mijn lievelingsgedicht (althans één ervan, want dat varieert naargelang tijd, omstandigheden enz.)

VERLANGLIJSTJE

Geef me Nescio en Tsjechov, oude boeken.
Geef me na mijn zoveelste kale reis
iemand die mij twee haren uittrekt
en glimlachend zegt: je wordt grijs.
Geef mij alles en zeg: het is niets.

Geef me niets en zeg: dat is alles.
Geef me mijzelf, geef me jou.
Ik heb gezocht naar wist ik maar wat.
Geef me nu eindelijk
wat ik altijd al had.

Herman De Coninck
uit: Met een klank van hobo
Orion 1981

"Met een klank van hobo" is misschien wel de mooiste dichtbundel van Herman De Coninck.

Groetjes. Tiba.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 02, 2009 14:22

Geplaatst: 24 mei 2004 05:59 pm

Ja, ik ben Marjo wel niet, maar waarom vind je dit een mooi gedicht?

Noa (gewoon nieuwsgierig ...)

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 02, 2009 14:23

Geplaatst: 24 mei 2004 05:59 pm

En ik ben Marjo wel, maar het antwoord blijft hetzelfde...

Marjo


Terug naar “Gedichten C-D”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten