Cees Nooteboom (ja)

Van Marcel van Maele t/m Roger Nupie
tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Berichtdoor tiba » Do Nov 19, 2009 01:14

Prijs der Nederlandse Letteren voor Cees Nooteboom

http://knack.rnews.be/kanaal/boeken/nie ... 42628.html

Tiba.

Librije
Berichten: 197
Lid geworden op: Zo Mar 01, 2009 07:16
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor Librije » Ma Nov 23, 2009 20:09

Dank voor de link Tiba. Dat waren pittige opmerkingen.

Zijn hele toespraak staat hier: http://prijsderletteren.org/2009_dankwoord/

(Je kunt er ook over alle eerdere bekroonde schrijvers, incl. toespraken, juryrapporten etc. lezen).

Librije.
Hetzelfde zien
Maar het zò zien
Zoals niemand het zag
(J.A. Deelder - Euforismen
Bezige Bij, 1991)

tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Berichtdoor tiba » Ma Nov 23, 2009 20:44

Ik heb de hele toespraak nu gelezen.
Zo'n toespraak verzin je niet in een-twee-drie. Wellicht wist hij het op voorhand dat hij die prijs kreeg?
Dat terzijde vind ik die tekst een hele boterham.

Stof om over na te denken.
Tiba.

Librije
Berichten: 197
Lid geworden op: Zo Mar 01, 2009 07:16
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor Librije » Ma Nov 23, 2009 21:30

Stof om over na te denken.


Zeker Tiba.

Ik probeer mijn ontoereikende kennis van de Klassieken en de Bijbel wel bij te spijkeren, maar je hebt zeker een voordeel als je dat al op school hebt geleerd. Maar ja, daar leerde ik vooral natuurkunde, scheikunde, wiskunde, biologie, sterrenkunde enz. Nuttige vakken, maar niet als je later ontdekt, dat je kunst, cultuur, literatuur en poëzie eigenlijk veel interessanter vindt................

Maar toch blijf ik ook die literatuur waardevol vinden die (volgens de elite van Nooteboom) misschien minder intellectueel is, maar een groter publiek bereikt en het laat proeven van schoonheid en zingeving.
Want tussen elitaire kunst en inhoudsloze bestsellers ligt nog een breed scala aan teksten, die van doorslaggevend belang kunnen zijn om de "niet-elitaire" lezer te doen groeien, zowel w.b. zijn levensvisie als zijn waardering voor literatuur.

Librije.
Hetzelfde zien
Maar het zò zien
Zoals niemand het zag
(J.A. Deelder - Euforismen
Bezige Bij, 1991)

tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Berichtdoor tiba » Ma Nov 23, 2009 22:19

Maar toch blijf ik ook die literatuur waardevol vinden die (volgens de elite van Nooteboom) misschien minder intellectueel is, maar een groter publiek bereikt en het laat proeven van schoonheid en zingeving.
Want tussen elitaire kunst en inhoudsloze bestsellers ligt nog een breed scala aan teksten, die van doorslaggevend belang kunnen zijn om de "niet-elitaire" lezer te doen groeien, zowel w.b. zijn levensvisie als zijn waardering voor literatuur.


Daar kan ik me volledig bij aansluiten, Librije
Laten proeven van schoonheid en zingeving kan idd. perfect op minder intellectueel niveau.
Ik hou van de klassieken, en zo mogelijk, blijft hun erfgoed best behouden. Dat kan niet ten koste gaan van enige neerbuigendheid t.o.v van mensen die daar geen toegang toe hadden, ik wil zelfs verder gaan: of toegang tot literatuur in 't algemeen. Ik verklaar deze opmerking nader: een tijd geleden zag ik een interview op TV, daaruit bleek dat iemand zich misprezen voelde door (vermeend?) gebrek aan literaire kennis.
Ik denk niet dat het op dit forum past om namen te noemen.
Maar ook dat gaf stof tot nadenken.

Tiba.

mira
Berichten: 616
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 20:10

Berichtdoor mira » Ma Nov 23, 2009 23:19

Ik heb nog niet de moed gehad de hele toespraak nauwkeurig te lezen, dat vraagt in de eerste plaats tijd, ze lijkt me wel zeer intellectualistisch.
De gewone lezer staat hier dan ook in de kou.


mira

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Nov 24, 2009 14:00

mira schreef:Ik heb nog niet de moed gehad de hele toespraak nauwkeurig te lezen, dat vraagt in de eerste plaats tijd, ze lijkt me wel zeer intellectualistisch.
De gewone lezer staat hier dan ook in de kou.


mira


Nee, persoonlijk vind ik de tekst niet zeer intellectualistisch maar wel erg lang en heel klein 'afgedrukt'. Misschien als het uitgeprint is dat het beter te lezen is, zelf heb ik een erge hekel aan lezen van een lang stuk tekst vanaf een scherm. Ik denk niet dat de gewone lezer in de kou wordt gezet met deze toespraak maar dat het eerder een pleidooi is voor de lezer.

Cees Nooteboom verwijst naar het feit dat veel mensen de bronnen van teksten niet meer kennen, niet meer weten waarnaar verwezen wordt.
Dat klopt ook. Van de bijbel weet ik zelf ook weinig en ook van de klassieken weet ik nagenoeg niets. Nu wil dat natuurlijk niet zeggen dat daarom iedereen niets weet daarover. Maar het valt me vaak wel op dat heel veel mensen niet (meer) lezen en het eigenlijk ook tijdverspilling vinden. Wat heb je daar nou aan is de veelgehoorde opmerking.
Ik denk dat boeken een ongekende bron van kennis leveren maar veel zijn het niet met me eens. Het is saai en duf en wat moet je met die 'verhaaltjes' bovendien is lezen 'ongezellig'.

Het eind van de tekst is 'grappig' daarin worden uitspraken van Goethe aangehaald, dat alles zo snel gaat...
Jonge mensen worden veel te vroeg opgejut en dan in de maalstroom van de tijd meegesleurd; rijkdom en snelheid is wat de wereld bewondert en waarnaar iedereen op zoek is; spoorwegen, snelpost, stoomschepen en alle mogelijke faciliteiten van de communicatie zijn het waarmee de ontwikkelde wereld zichzelf voorbijholt en daardoor in middelmatigheid blijft steken. En dat is dan ook het resultaat van de algemeenheid, dat een gemiddelde cultuur gemeengoed wordt...
Ik denk dat daar eigenlijk de kern wordt geraakt. Er is zovéél aanbod dat mensen blijven steken in middelmatigheid. Door het grote aanbod zullen mensen zich nauwelijks meer écht verdiepen in een voor hun in interessant onderwerp maar overal kleine stukjes vergaren die net niet diep genoeg gaan. Maar net wat hierboven al gezegd wordt... Laten proeven van schoonheid en zingeving kan idd. perfect op minder intellectueel niveau.

Ik zat nog te denken... Maar goed dat Goethe niet nu leeft... de tijd van de stoomschepen is nu nostalgie en traag... :D

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Mar 01, 2010 16:23

Small Bang

Het gedicht hoorde hoe het werd geschreven,
het zag de reusachtige hand
waaruit het leek te ontstaan, woord voor woord,
het hield zichzelf nauwelijks bij.

Bij, zag het geschreven, en als echo
zei het zichzelf, bij, bij, maar toen
was de hand alweer verder, gejaagd
door de zweep van het krassen,
het heimwee naar vorm.

Het doet pijn om niet af te zijn
voor wie nergens vandaan komt.
Zonder lucht liggen de woorden op tafel,
de hand is verdwenen komt terug, is verdwenen
het gedicht herinnert zich niets,

en het hoofd, zo ver daarboven
nog steeds als niets anders herkenbaar
dan als masker van baaierd en oorsprong,
wendt zich af van de regels,

het zegt in zijn adem
de cadens van het denken
en sluit het gedicht
met een zucht.

Cees Nooteboom
uit: 'Zo kon het zijn',
Atlas 1999.

PieterD
Berichten: 505
Lid geworden op: Zo Feb 15, 2009 10:15
Locatie: Den Bosch

Berichtdoor PieterD » Ma Mar 01, 2010 17:30

Geestig gedicht over het dichten zelf.
Pieter

mira
Berichten: 616
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 20:10

Berichtdoor mira » Di Mar 02, 2010 15:59

Origineel uitgangspunt van dit gedicht!

Het gedicht hoort hoe het geschreven wordt en ziet de hand van de schrijver. Die hand ziet er wat angstaanjagend uit.
Gespannen wacht het gedicht op de voltooiing, want 'niet af zijn doet pijn'.

Het woord 'cadens' heb ik even moeten opzoeken. Het is een muzikale term, 'enigszins vrij bewerkte maten op het einde van een stuk... meestal voor solo waarin vaak technische moeilijkheden voorkomen'.

mira
Laatst gewijzigd door mira op Vr Mar 05, 2010 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Mar 05, 2010 08:48

Small Bang is ook een mooie titel.
The Big Bang - de oerknal, het onstaan van tijd en ruimte, het onstaan van het heelal.

De Small Bang het ontstaan van een gedicht...

het woord baaierd kende ik ook niet

baaierd
1) Aarde voor de schepping 2) Banjaar 3) Chaos 4) Doorgangsgevangenis 5) Doorgansgevangenis 6) Heksenketel 7) Janboel 8. Nachtasiel 9) Ongeordendheid 10) Scala 11) Wanorde 12) Warboel 13) Warklomp 14) Warreling 15) Warrelkluwen

Ik denk, gezien de titel 'small bang' dat in dit gedicht naar 'aarde voor de schepping ' verwezen wordt.

Ik heb ook nog even bij cadens gekeken in het woordenboek.
Het kan ook betekenen:

- solistische improvisatie aan het eind van een muziekstuk, waarin de solist de kans krijgt om te laten zien wat hij kan;
-een afsluiting met een bepaalde volgorde van akkoorden.

Misschien dat we daar verder mee komen?


Dettie


Terug naar “Gedichten M-N”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten