Roger M.J. de Neef (ja)

Van Marcel van Maele t/m Roger Nupie
Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Roger M.J. de Neef (ja)

Berichtdoor Dettie » Wo Feb 11, 2009 11:51

Poëzie-Leestafel heeft toestemming (via leni) van Roger M.J. de Neef om zijn gedichten te plaatsen. Maar geen hele bundels.

Hij is hier op de site te vinden.

http://www.poezie-leestafel.info/roger-mj-de-neef

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Feb 11, 2009 11:52

Geplaatst: 09 dec 2007 10:43 am

Joepie alweer een toestemming.
Misschien in Nederland niet zo erg bekend maar wel een 'fijnzinnig' dichter.
Hij leest zijn gedichten soms voor met begeleiding van jazzmuziek...heel tof is dat.

Inventaris

Ik kan je bekijken
Aanraken,verliezen.
Je benoemen met mijn klieren
Je leefbaar houden.

Ik kan je bedriegen
In diepe kamers.
Je ledematen plunderen,
Opschrijven. Lenig houden.

Ik kan je bevriezen
Van kop tot teen:
Je toevertrouwen
Aan een vroegere eeuw.

Ik kan je begraven
In het laatste omhulsel
Dat om mij blijft
Jij, geschilderde geliefde

Ik zeg je,
Ik kan je niet teruggeven
Niet aan jou. Niet aan mij
Je was immers nooit van mij.

Roger M.J. De Neef
uit: De halsband van de duif.
Poëziecentrum Gent 1993

leni

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Feb 11, 2009 11:52

Geplaatst: 09 dec 2007 11:20 am

Jij weet wel heel mooie gedichten uit te zoeken, Leni. En tenminste behoorlijk begrijpelijk, ofschoon niet helemaal.

Pieter

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Feb 11, 2009 11:53

Geplaatst: 09 dec 2007 01:03 pm

Poëzie, begeleid met muziek, biedt oneindig veel mogelijkheden. Ik zou het poëzie in het kwadraat willen noemen.

Rutger
_________________
Geduld, eenvoud en mededogen (Tao).

http://blog.seniorennet.be/mijn_boekenhoekje

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Feb 11, 2009 11:54

Geplaatst: 09 dec 2007 01:14 pm

Inventaris

Ik kan je bekijken
Aanraken,verliezen.

Jij, geschilderde geliefde

Een schilderij als deel van een inventaris. Een deeltje van een groter geheel. Je vindt echter niet alleen deeltjes in het geheel, neen, je vindt ook het geheel terug in de verschillende delen.

Een schilderij, een afbeelding, een verbeelding van de werkelijkheid. Bezitten kan ik het niet.
Je was immers nooit van mij.

Maar het bezit wel vele mogelijkheden, die de werkelijkheid mij misschien niet biedt.
bekijken
Aanraken,verliezen.
Je benoemen
Je leefbaar houden.

bedriegen
Opschrijven.

begraven

Een prachtige tekst. Ik had nog niet de gelegenheid, andere gedichten uit deze bundel te lezen, maar de titel intrigeert me wel,vooral om dit gedicht verder te kunnen plaatsen in het geheel.
De halsband van de duif.


Rutger
_________________
Geduld, eenvoud en mededogen (Tao).

http://blog.seniorennet.be/mijn_boekenhoekje

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Feb 11, 2009 11:55

Geplaatst: 09 dec 2007 02:56 pm

Jij woont in België zie ik..daar vind je vast de bundel in een of andere bibliotheek.

leni

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Feb 11, 2009 11:55

Geplaatst: 12 dec 2007 01:02 pm

En ook Roger M.J. de Neef staat op de site
http://www.poezie-leestafel.info/roger-mj-de-neef

Dettie

tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Berichtdoor tiba » Wo Feb 24, 2010 20:17

Zilverwerk

In dit huis
Ben ik je man
In ditzelfde huis
Ben jij mijn vrouw

Vannacht droomde ik
Dat twee huisjesslakken
Hier ons bed en alle muren
Hadden verzilverd


Roger M.J. de Neef
uit: Omdat, Poëziecentrum, Gent, 2007

Tiba.

mira
Berichten: 616
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 20:10

Berichtdoor mira » Wo Feb 24, 2010 21:06

Nu pas ontdek ik deze dichter, een mooie ontdekking.
Mij valt op hoe spaarzaam hij in dit gedicht met woorden omgaat.
Een kleinood (wie kent dat woord nog?), ook al is de strekking van het gedicht me niet meteen helemaal duidelijk.
Maar slakken laten een zilveren spoor na, ze zitten wel in aparte huisjes, niet zo de dichter (de 'ik'). Ik weet niet of dit relevant is.
Zilver heeft alleszins een positieve klank.

De stijl van dit gedicht doet me ook denken aan die van 'onze' JanS. :)

mira

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Do Feb 25, 2010 15:03

Woordenboekgek als ik ben heb ik verzilverd even opgezocht

Verzilveren is het bedekken van een voorwerp met een laagje zilver.
Verzilveren betekent ook: te gelde maken.

Figuurlijk wordt verzilveren gebruikt om aan te duiden dat iemand het zekere voor het onzekere neemt.

Ik vind de laatste betekenis wel erg mooi bij dit gedicht.
Maar het kan ook betekenen dat aan het bed en alle muren glans wordt gegeven.

Slakken zijn traag, laten hun sporen na. Het zijn huisjesslakken, geen naaktslakken, ik denk dat de dichter graag lang in 'ditzelfde' huis met zijn vrouw en hij als haar man wil verder gaan en daar in dat huis hun eigen 'sporen' wil nalaten.

In al zijn eenvoud een mooi en positief gedichtje.

Dettie

PieterD
Berichten: 505
Lid geworden op: Zo Feb 15, 2009 10:15
Locatie: Den Bosch

Berichtdoor PieterD » Do Feb 25, 2010 15:21

Bedoelt de dichter met die huisjesslakken niet zijn vrouw en zichzelf?
Ze bezitten allebei hetzelfde huis en hij droomde dat ze dit verzilverd hadden, er zichzelf van verzekerd. Misschien?
Pieter

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Do Feb 25, 2010 20:05

Je zegt hetzelfde als ik Pieter. Kennelijk was ik dan niet duidelijk.

ik denk dat de dichter graag lang in 'ditzelfde' huis met zijn vrouw en hij als haar man wil verder gaan en daar in dat huis hun eigen 'sporen' wil nalaten.

Dettie

PieterD
Berichten: 505
Lid geworden op: Zo Feb 15, 2009 10:15
Locatie: Den Bosch

Berichtdoor PieterD » Do Feb 25, 2010 21:32

Sorry, Dettie, in mijn haast heb ik net niet die laatste regel van jou gezien. Stom van me! Nogmaals excuus.
Pieter

Rob Haster
Berichten: 30
Lid geworden op: Wo Jan 27, 2010 07:30
Locatie: Gouda
Contact:

Berichtdoor Rob Haster » Do Feb 25, 2010 22:06

tiba schreef:Zilverwerk

In dit huis
Ben ik je man
In ditzelfde huis
Ben jij mijn vrouw

Vannacht droomde ik
Dat twee huisjesslakken
Hier ons bed en alle muren
Hadden verzilverd


Roger M.J. de Neef
uit: Omdat, Poëziecentrum, Gent, 2007

Tiba.


Strak compact gedicht en grappig om jullie reacties te zien. Mijn gevoel bij slakken die in mijn slaapkamer kruipen en sporen achterlaten is er één van "jakkie, wat smerig!". Geeft mij geen prettig gevoel. En - om de perspectieven toch maar te benadrukken - iedere slak heeft inderdaad, Mira, zijn eigen huis, dus wonen die slakkemaatjes niet samen. Het zilveren laagje voelt dan als verguld, gefineerd, mooi van buiten maar..... samen toch zo onze eigen weg gaand.... Grappig, je zou eigenlijk de dichter moeten kennen om zijn gevoel te plaatsen. Maar ik leef liever in een niet glibberige slaapkamer, met mijn vrouw in één huisje! :)

Rob
Een woord is meer dan letters

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Do Feb 25, 2010 22:19

Slakken zijn hermafrodieten, dus zowel man als vrouw tegelijk, oftewel tweeslachtig. Daar kun je dus ook nog alle kanten mee op qua interpretatie...

Voor mij zegt dit gedicht dat de twee huisjesslakken glans gaven aan het leven. Ik zie die huisjesslakken als de dichter en zijn vrouw.

Dettie

Rob Haster
Berichten: 30
Lid geworden op: Wo Jan 27, 2010 07:30
Locatie: Gouda
Contact:

Berichtdoor Rob Haster » Do Feb 25, 2010 22:24

Sporentrekken dan maar! (een mens blijft cryptogrammen...)
Een woord is meer dan letters

Rob Haster
Berichten: 30
Lid geworden op: Wo Jan 27, 2010 07:30
Locatie: Gouda
Contact:

Berichtdoor Rob Haster » Do Feb 25, 2010 23:11

Maar,... als ik dit lees op De Neef's website, dan denk ik: Yes! Daar kan ik wat mee, opzoeken die gedichten!

"Poezie beoogt geen verklaring maar is verwondering voor het mysterie. Is deel van de „open religie“ zoals R.M. Rilke het bedoelde, vrij van etiketten, voorschriften, dogma's en van iedere vorm van openbaring.
Ik noem het dat ogenblikelijke gevoel van „samenheid“, respect, verantwoordelijkheid en verwisselbaarheid. Want Poëzie is samenhang, is dichtheid, is overleving. Zij schuwt iedere vorm van hierarchie, evalueert niets of niemand. Maakt geen onderscheid tussen dier, mens en ding; zij is aandacht, „totale aanwezigheid."
ROGER M.J. DE NEEF
Een woord is meer dan letters

PieterD
Berichten: 505
Lid geworden op: Zo Feb 15, 2009 10:15
Locatie: Den Bosch

Berichtdoor PieterD » Do Feb 25, 2010 23:31

Rob Haster schreef:Maar,... als ik dit lees op De Neef's website, dan denk ik: Yes! Daar kan ik wat mee, opzoeken die gedichten!

"Poezie beoogt geen verklaring maar is verwondering voor het mysterie. Is deel van de „open religie“ zoals R.M. Rilke het bedoelde, vrij van etiketten, voorschriften, dogma's en van iedere vorm van openbaring.
Ik noem het dat ogenblikelijke gevoel van „samenheid“, respect, verantwoordelijkheid en verwisselbaarheid. Want Poëzie is samenhang, is dichtheid, is overleving. Zij schuwt iedere vorm van hierarchie, evalueert niets of niemand. Maakt geen onderscheid tussen dier, mens en ding; zij is aandacht, „totale aanwezigheid."
ROGER M.J. DE NEEF


De eerste twee regels zijn nog te begrijpen, maar door de laatste regels
zet hij de poëzie op een voetstuk waar de normale dichter en ook de lezers helemaal niet aan toekomen. Bijvoorbeeld in het niet meer dan aardige gedichtje over de huisslakken ontmaskert hij zichzelf. Grote woorden zonder enig besef van de werkelijkheid.
Pieter
Laatst gewijzigd door PieterD op Vr Feb 26, 2010 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 26, 2010 09:29

Rob, ik weet dat bij veel mensen hun haren overeind gaan staan als poëzie nader bekeken wordt en geprobeerd wordt een gedicht te begrijpen, poëzie is gevoel zeggen velen.

Maar nogmaals ik krijg toestemming juist omdat we poëzie uitleggen en/of analyseren. Zomaar een gedicht plaatsen mag dus niet meer, anders moet ik de gedichten verwijderen vandaar ook steeds toelichtingen, meningen, gepuzzel etc. bij de gedichten.

De meeste dichters vinden het trouwens erg interessant om te zien wat mensen lezen of zien in hun gedichten. Ze horen of lezen zelden de mening van de lezers zelf, hooguit die van de recensent.

Dettie

PieterD
Berichten: 505
Lid geworden op: Zo Feb 15, 2009 10:15
Locatie: Den Bosch

Berichtdoor PieterD » Vr Feb 26, 2010 09:55

Dettie schreef:Rob, ik weet dat bij veel mensen hun haren overeind gaan staan als poëzie nader bekeken wordt en geprobeerd wordt een gedicht te begrijpen, poëzie is gevoel zeggen velen.

Maar nogmaals ik krijg toestemming juist omdat we poëzie uitleggen en/of analyseren. Zomaar een gedicht plaatsen mag dus niet meer, anders moet ik de gedichten verwijderen vandaar ook steeds toelichtingen, meningen, gepuzzel etc. bij de gedichten.

De meeste dichters vinden het trouwens erg interessant om te zien wat mensen lezen of zien in hun gedichten. Ze horen of lezen zelden de mening van de lezers zelf, hooguit die van de recent.

Dettie


Waar heeft Rob zelf beweerd dat gedichten niet verklaard behoeven te worden? Het is slechts een opvatting van de Neef die hij citeert. Een opvatting waar je heel veel vraagtekens bij kunt zetten. Wat is bijv. een ogenblikkelijk gevoel van samenheid, respect, verantwoordelijkheid en verwisselbaarheid???? Vier vraagtekens achter één zin, dat lijkt me wel voldoende.
Pieter

Rob Haster
Berichten: 30
Lid geworden op: Wo Jan 27, 2010 07:30
Locatie: Gouda
Contact:

Berichtdoor Rob Haster » Vr Feb 26, 2010 16:28

Is waar, Pieter dat zeg ik inderdaad niet. Maar ik begrijp wel een beetje waar Dettie op doelt. Daar waar wij ernstig op zoek zijn naar de betekenis van een gedicht, reageer ik regelmatig afhoudend. Maar voor een dichter om te horen wat mensen ontdekken als ze zijn of haar gedicht "opendoen", dat is natuurlijk reuze boeiend.
Wat ik steeds benadruk is, dat een gedicht geen éénduidige uitleg heeft. Anders is het alleen maar spelen met woorden om op een mooie manier te zeggen wat je wil. Literatuur is geen romannetje omdat er meer lagen en interpretaties door elkaar heen lopen. Er wordt, zowel in literatuur poëzie als proza, gespeeld met de verbeeldingskracht, de invulling en de invoeling van de lezer. Dat maakt het meteen ook zo knap. En het samen delen van onze ideeën en gevoelens bij een gedicht, dat is samen verwonderen. Ja, dat is uiteraard het bestaansrecht van dit forum, dat begrijp ik. Tegelijkertijd moeten we de schrijvers én onszelf niet altijd zo bloedserieus nemen en als ik mijn citaat van De Neef lees, dan spreekt de verwondering mij het meest aan. Ha! Die andere woorden zijn een gedicht op zich, waar best wel wat over te zeggen zou zijn, denk ik... vereist geen witte jassen!

Groet,
Rob
Een woord is meer dan letters

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 26, 2010 16:52

Pieter als iemand regels aanhaalt dan neem ik aan dat diegene er achter staat. De regels die aangehaald worden zijn o.a.:

"Poezie beoogt geen verklaring maar is verwondering voor het mysterie.

Voorafgaand daaraan schrijft Rob. Yes! Daar kan ik wat mee.

Ik kreeg het gevoel dat Rob zich afvroeg waarom wij zo aan het verklaren zijn. Vandaar dat ik nog maar eens duidelijk maakte dat we wel moeten verklaren om de poezie op deze site te kunnen behouden zonder gigantische bedragen te moeten neerleggen.

Ik bedoelde het niet vervelend en ik denk ook niet dat Rob het zo opvatte.

Voor mij is het verklaren ook geen wedstrijd van Wie heeft er gelijk? maar eerder zoals Rob zo mooi zegt "het samen delen van onze ideeën en gevoelens bij een gedicht" Het samen verwonderen en samen een gedicht zien openbloeien.

Dettie

mira
Berichten: 616
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 20:10

Berichtdoor mira » Vr Feb 26, 2010 21:27

Interessant debat.

Mijn indruk is dat R. De Neef zich wat heeft vergaloppeerd.

'Verwondering' lijkt me een mooi uitgangspunt, en vaak verwonder ik mij ook over gedichten, ....maar was dat ook niet het fundamentele uitgangspunt van de filosofie?

Het Gedichtendagessay 'Alle poëzie dateert van vandaag' van Charles Ducal zegt heel veel over het lezen van poëzie. Zijn beschouwingen zijn gebaseerd op het jarenlange lezen en herlezen van gedichten. Maar hij blijft zichzelf in vraag stellen.
Een aanrader.

mira

tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Berichtdoor tiba » Vr Feb 26, 2010 23:15

Waarom heeft R. De Neef zich vergaloppeerd?

Tiba.

PieterD
Berichten: 505
Lid geworden op: Zo Feb 15, 2009 10:15
Locatie: Den Bosch

Berichtdoor PieterD » Za Feb 27, 2010 08:06

Op dat vergalopperen moet Mira maar een antwoord geven, ik heb daar mijn zegje al over gedaan. Ik had me ook bijna vergaloppeerd, hè Rob, maar de witte jassen waren op tijd weg. ;)
Pieter
Laatst gewijzigd door PieterD op Za Feb 27, 2010 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Gedichten M-N”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten