Erwin van Leeuwen (ja)

Van Pierre Kemp t/m Roel Richelieu Van Londersele
Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 16, 2009 15:50

Geplaatst: 26 feb 2007 12:22 am
Onderwerp: Tsja...

@ de chef: Ergens komt mijn boodschap dus niet over. Lastig hoor. Je ontkomt er niet aan dat woorden andere betekenissen dragen bij verschillende mensen. Een rookworst draagt voor mij de betekenis van genieten, een soort huiselijkheid terwijl het bij een ander een walgelijk product van bio-industrie is. Ik geloof niet dat je een gedicht kunt schrijven dat iedereen kan duiden of waar iedereen aan kan relateren. Dat is ook het kromme want eigenlijk streef je daar wel naar bij het schrijven. De eeuwige valkuil van iets wel lading en betekenis willen geven. Als je het niet doet wordt het klinisch en dan is het proza. Ook niets mis mee om een boodschap over te brengen maar gewoon een andere tak van sport. Misschien was deze wende wel iets teveel in mezelf gekeerd. (iets roepen wat alleen jijzelf begrijpt lucht wel eens op maar zet meestal geen zoden aan de dijk.)

@Tiba: Grappig dat je die zin eruit pikt. Ik was er zelf ook niet helemaal tevreden over, maar kon met de beste wil van de wereld geen betere formulering/verwoording vinden. Het is wel wat er gebeurt namelijk. Hij zoekt letterlijk in mijn ogen en gezicht de lach om te zien of hij mij niet gekwetst heeft. De manier waarop wij met elkaar omgaan. Speels, plagend en een beetje prikkelen. Hij is dat opnieuw aan het leren maar heeft ook een wat "Haagse" inslag zodat het af en toe wat rottig zijn strot uitkomt. Aan de andere kant is datgene wat hij zoekt dat eronder ligt misschien meer de onvoorwaardelijkheid van onze relatie. Dat het niet stuk kan als je een keer een fout maakt. Of misschien meer nog het vertrouwen in zichzelf dat hij "het spel" nog beheerst. Heb er wel mee lopen tobben. De "lach" is in die zin de uiting van dat alles. De fysieke component. Maar wat het dan zou moeten worden?

zoekt naar: zichzelf, ons, acceptatie (bweeeehhh klinisch), "de spiegel" misschien. Ik ben er nog steeds niet uit. Spiegel is wel okee, maar in die zin net zo vaak of nog meer gebruikt. "het anker" misschien? Nog suggesties?

groetje
Erwin

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 16, 2009 15:50

Geplaatst: 26 feb 2007 01:17 pm

"die van de chef": ik vind niet dat je hierin toegevingen moet doen.
Het is goed gevonden, aan ons dus van het eruit te halen... soms lukt dat niet van de eerste keer....

"zoekt naar mijn lach": ik dacht al dat het in werkelijkheid zich ook zo voordeed, vandaar uiterst moeilijk om een alternatief te vinden (dat nog goed klinkt ook).
Twee mogelijkheden kwamen in me op: houvast en bevestiging
houvast is lelijk met het vervolg (ik hou hem vast), en bevestiging is hier te lang, klinkt ook niet mooi...
tja, "(h)erkenning", misschien (zegt ze met twijfel)???

momenteel geen andere ideetjes.

Tiba.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 16, 2009 15:51

Geplaatst: 07 mrt 2007 08:36 am

Hoi Erwin,

Ik neem aan dat je weet dat Den haag een stadsdichter zoekt?

Den Haag zoekt stadsdichter

Haagse poëeten met een dichterlijke blik op hun stad kunnen zich tot 1 april bij de gemeente melden. Den Haag is op zoek naar een stadsdichter, liet een woordvoerder van de gemeente maandag 5 maart weten.
De dichter moet maandelijks een gedicht schrijven over het leven in Den Haag. Op deze manier zouden de bewoners een andere kijk krijgen op wat er in de stad gebeurt.

Meer dan twintig steden hebben inmiddels een stadsdichter. Naar Brits voorbeeld werd in 1993 in Venlo de eerste Nederlandse stadsdichter aangesteld.

(Bron:ANP)
Geplaatst op 5-3-2007

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 16, 2009 15:51

eplaatst: 10 mrt 2007 08:20 am
Onderwerp: Sorry was even uit de lucht...

Wat dingen met mijn werk die nogal wat aandacht vragen.
@ Tiba: ik ben er nog steeds niet uit. Heb het gedicht in mijn lijstje met "nog te verbeteren" gezet. Ooit als ik met hem bezig ben valt het me wel in. Voor nu laat ik hem even rusten.

@ Dettie: Ik heb het gelezen. Moet er eerlijk gezegd niet aan denken om staddichter te zijn. Heb ik een iets te autonome inslag voor. Er zullen vast een boel dichters zijn die het willen, al is het maar voor de naamsbekendheid. Misschien iets voor Daan de Ligt? Die is de door het AD benoemde stadsdichter. Het is maar een stickertje. Wat mij betreft is gedichten schrijven geen officiële functie. Je hebt dan altijd wel zo'n moment dat je iets moet schrijven maar er de inspriratie niet voor hebt. Dan krijg je flutwerkjes en daar zit niemand (behalve het gemeentebestuur) op te wachten. Bovendien zou ik (maar dat is invulling) weinig kans maken omdat ik weinig liefde heb voor het stadsbestuur. Dat is waarschijnlijk niet de kijk op Den Haag die ze willen verbreiden.

Dus nee, deze beker laat ik aan mij voorbij gaan.

Heb inmiddels weer wat nieuwe gedichten op mijn web-log gezet. Reacties zijn nog altijd welkom. (zag tot mijn verbazing trouwens dat ik nog steeds dichter van de maand ben). Wegens succes geprolongeerd?

groetje
Erwin

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 16, 2009 15:52

Geplaatst: 10 mrt 2007 08:29 am

(zag tot mijn verbazing trouwens dat ik nog steeds dichter van de maand ben). Wegens succes geprolongeerd?

Wat mij betreft wel maar het is niet zo.
Ik had enige 'problemen' met plaatsing van de nieuwe dichter.
Uitgever en dichter moesten even met elkaar dingen kortsluiten.
Vandaag komt de nieuwe dichter erop te staan.

Groetjes
Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 16, 2009 15:53

Geplaatst: 10 mrt 2007 08:37 am
Onderwerp: daggikal

Tsja, het leek me ook wat stug. Ik vond het heel leuk om Dichter van de Maand te zijn bij jullie en wat feedback te krijgen. Ik hoop jullie af en toe (met op- en aanmerkingen) nog op mijn web-log tegen te komen. Bedankt voor de reacties. Zal zelf af en toe hier ook nog langs komen wapperen. Jullie hebben een erg prettig forum.

Groetje
Erwin

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 16, 2009 15:53

Geplaatst: 10 mrt 2007 08:58 am

Tsja, ik had nog graag wat meer feedback willen geven, maar heb nu al het gevoel me in 10 delen te moeten splitsen, boeken, gedichten, nieuws enz. maar ik kom zeker terug op je gedichten. Er waren er wel een paar bij waar ik op wilde reageren.

En jij heel erg bedankt dat we je gedichten mochten plaatsen!

Meerdere groetjes

Dettie
die nooit d'r bek houdt en toch niet Haags is :D

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 16, 2009 15:54

Geplaatst: 02 mrt 2008 10:01 am

Voor het eerst las ik de mooie gedichten van Erwin van Leeuwen die ik in het geheel niet kende. Ik heb genoten en ook van jullie discussie met Erwin van Leeuwen zelf. Mijn ontdekkingstocht door de Leestafelhof is nog lang niet teneinde. :D

Pieter
_________________
"Hoed u voor de literatuur. Gebruik de woorden die het eerst bij je opkomen" J.P. Sartre

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 16, 2009 15:55

Geplaatst: 02 mrt 2008 10:27 am

Ga door, ga door! :D

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 16, 2009 15:56

Geplaatst: 03 mrt 2008 09:46 pm

Pieter schreef:
Voor het eerst las ik de mooie gedichten van Erwin van Leeuwen die ik in het geheel niet kende. Ik heb genoten en ook van jullie discussie met Erwin van Leeuwen zelf. Mijn ontdekkingstocht door de Leestafelhof is nog lang niet teneinde.


Door jouw reactie dit item nog eens herlezen. Ik vind dit, bij hernieuwde lezing, heel goede gedichten. Ben blij dat ik deze dichter, dankzij een van "onze" leden, heb leren kennen.

Tiba.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 16, 2009 15:56

Geplaatst: 07 mrt 2008 10:47 am

Stadhuis

Het is een witte rots
van trots en etiquette
Een plaats
van lange trage gangen

De netten vangen er
wie niet mag sterven
van de stad


Erwin van Leeuwen

Ik vond dit gedicht op het weblog van Erwin van Leeuwen (ik mocht er gedichten van plaatsen).
Als ik het gedicht lees zonder de titel, zou ik denken dat het over een rust- of verzorgingstehuis gaat.... maarre de titel is stadhuis!

Tiba.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 16, 2009 15:57

Geplaatst: 07 mrt 2008 12:00 pm

Stadhuis

Het is een witte rots
van trots en etiquette
Een plaats
van lange trage gangen

De netten vangen er
wie niet mag sterven
van de stad


Erwin van Leeuwen

Een heel mooie vondst van Erwin van Leeuwen. Hij ziet de tegenstelling tussen de ongenaakbaarheid van zo'n deftig, van binnen dikwijls hard marmeren stadhuis en de zachtheid van de politiek die voor de sociaal zwakkeren zorgt.

Pieter

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 16, 2009 15:57

Geplaatst: 07 mrt 2008 12:07 pm

Ik vind hier ook enige ironie/sarcasme: wie niet mag sterven van de stad, wordt door haar opgevangen, er wordt dus een keuze gemaakt.
Wat met de anderen die niet worden gekozen...die hebben hebben geen opvang....

Tiba.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 16, 2009 15:58

Geplaatst: 07 mrt 2008 12:11 pm

Tiba, hier kiest de stad niet maar degene die hulp zoekt. In Nederland is het zo geregeld dat iedereen geholpen wordt sinds we een nieuwe regering hebben. Zie het generaal pardon.

Pieter

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 16, 2009 15:59

Geplaatst: 07 mrt 2008 07:56 pm

In Nederland is het zo geregeld dat iedereen geholpen wordt sinds we een nieuwe regering hebben. Zie het generaal pardon.



Is dat zo??? Klinkt heel mooi. Het lijkt me ongelooflijk/onwaarschijnlijk dat niemand door de mazen van het net valt (om in de beeldspraak van het gedicht te blijven).

Tiba.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 16, 2009 15:59

Geplaatst: 07 mrt 2008 08:48 pm

Helaas vallen er mensen door het vangnet; ik had moeten schrijven dat iedereen recht heeft op hulp, in ieder geval medische hulp. Maar illegalen hebben geen recht op continue hulp en deze arme mensen worden te vaak en ten onrechte gedetineerd. Dan is er nog een flinke groep psychisch gestoorde daklozen die geen hulp vragen. De vrijheid van het individu die in Nederland hoog, misschien te hoog, staat aangeschreven zorgt ervoor dat zo iemand niet mag worden opgepakt en geholpen. Nederland is nog geen paradijs voor iedereen en de tijdgeest gaat er niet op vooruit. Wel is deze regering humaner dan de vorige, maar dat kan over drie jaar anders zijn. Nederland is zijn richting kwijt.

Pieter

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 16, 2009 16:00

Geplaatst: 08 mrt 2008 01:23 pm

Ik vraag me af of in dit gedicht soms geen allusie zit op wat je hierboven schrijft, Pieter.
Hopelijk komt Erwin van leeuwen zelf nog eens op Leestafel kijken en kan enige uitleg geven over de laatste regels.

Tiba.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 16, 2009 16:00

Geplaatst: 08 mrt 2008 07:53 pm

Je zou gelijk kunnen hebben, Tiba, maar dan heeft hij het toch wel onduidelijk verwoord; ik persoonlijk vind geen kritiek of cynisme in de laatste regels.

Pieter
P.S allusie wordt in Nederland weinig gebruikt en in België is het normaal volgens vD. Ik moest het dus even opzoeken.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 16, 2009 16:01

Geplaatst: 08 mrt 2008 08:03 pm

Ha Pieter, heb ik je dus aan het werk gezet :Cool:
Maar het is herkenbaar, laatst kwam ik ook (opnieuw) een woord tegen dat in Nederland veel wordt gebruikt. Heb het nog opgezocht ook. Alleen ben ik nu vergeten om welk woord het gaat, haha. Wellicht zal ik de uitleg ook vergeten zijn als ik het weer eens hoor :roll: .

Tiba.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 16, 2009 16:01

Geplaatst: 18 jan 2009 08:15 pm

Mooie gedichten staan hier te lezen.

mira


Terug naar “Gedichten K-L”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten