beeld

Van Jan Hanlo t/m Roberto Juarroz
vincent
Berichten: 4
Lid geworden op: Do Jun 17, 2010 11:53

beeld

Berichtdoor vincent » Do Jun 17, 2010 12:02

een vriend van mij moet 'het beeld' van roland jooris bespreken.. graag hulp hiermee want hij snapt er totaal niets van :)

alvast bedankt

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Do Jun 17, 2010 16:23

Beeld

Hardheid glanst
Donkerte verzet zich
Weerschijn roept zwart
op: de maan zoekt
een rivier in de zwemmende
nacht

Het huis is vensterloos
De bewoners leven van
vergrendeling
In de bloemen
zijn de kleuren
vermengd en gesloten
in hun kelken

Ook de lippen
laten slechts vermoeden
wat hen onzegbaar
als gemompel
toe en talig
op elkaar doet
liggen

Nauwelijks een beweging
krijgt nu in zijn langzame
handen de vorm van een
heup

Roland Jooris
uit: Gekras,
Querido 2001

Kun je volgende keer het gedicht erbij zetten. Ik denk dat dit gedicht bedoeld wordt, klopt dat?
En heeft die vriend er zelf al wat aan gedaan? Wat snapt hij niet van het gedicht?
Misschien kan hij zelf op het forum komen en vertellen waar voor hem de moeilijkheid zit.

Groetjes

Dettie

vincent
Berichten: 4
Lid geworden op: Do Jun 17, 2010 11:53

Berichtdoor vincent » Do Jun 17, 2010 18:20

dit is inderdaad het juiste gedicht!
mijn vriend heeft geprobeerd om een acount aan te maken, maar het was hem tot 2 maal toe niet gelukt.
ik zal hem zeggen dat hij het nog een moet proberen :p

groetjes

Vincent

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Do Jun 17, 2010 19:08

Het is wel een heel moeilijk gedicht vind ik. Daar moet ik even over nadenken. Dat red ik vanavond zeker niet.

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Do Jun 17, 2010 20:42

Ik heb het vermoeden dat Roland Jooris het in dit gedicht heeft over werk van Raveel.
Dat is een kunstenaar die heel apart werk maakte.

Ik ben al aan het zoeken waar de tekst eventueel op kan slaan. Roland Jooris heeft samengewerkt met Raveel.

Ik denk dat Roland Jooris in dit gedicht verschillende werken (of één werk) van Raveel bespreekt.

Ik ga proberen iets te vinden waar dit egdicht op kan slaan.

Het is een erg moeilijk gedicht om zomaar even te verklaren. dat is bijna onmogelijk in één dag.

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Do Jun 17, 2010 21:23

Het handigste zou zijn als je vriend de bundel van Roland Joris had. Het gedicht komt uit de bundel 'Gekras" en je hebt kans dat daar bij staat over welke kunstenaar het gaat.

Ik las bij bruna dat in deze bundel werk van de kunstenaars Mondriaan en Bonnard beschreven wordt in dichtvorm.

Roland Jooris was gek op kunst en was conservator (beheerder) van het Raveelmuseum.

Het gedicht "beeld" gaat zeker over kunst maar welke kunst? Over een schilderij of over een echt beeld...

Het is echt heel erg moeilijk! En ik vind het vreemd dat je vriend maar één dag heeft gekregen om dit gedicht te verklaren.

Ik kan hem denkelijk ook niet verder helpen... Tenzij hij de bundel van Roland Jooris zelf heeft en misschien staat daar dan bij over welke kunstenaar of kunstwerk het gaat.

Groetjes
Dettie

Lezer100
Berichten: 154
Lid geworden op: Do Aug 05, 2010 10:35
Locatie: Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor Lezer100 » Di Aug 24, 2010 11:46

Dettie schreef:Beeld

Hardheid glanst
Donkerte verzet zich
Weerschijn roept zwart
op: de maan zoekt
een rivier in de zwemmende
nacht

Het huis is vensterloos
De bewoners leven van
vergrendeling
In de bloemen
zijn de kleuren
vermengd en gesloten
in hun kelken

Ook de lippen
laten slechts vermoeden
wat hen onzegbaar
als gemompel
toe en talig
op elkaar doet
liggen

Nauwelijks een beweging
krijgt nu in zijn langzame
handen de vorm van een
heup

Roland Jooris uit: Gekras, Querido 2001


Het zou natuurlijk handig zijn, te weten over welk beeld het gaat. Dat zou waarschijnlijk wel een deel kunnen verklaren.

De eerste twee strofes lijken mij het beeld (ik ga er effe van uit dat het een standbeeld is) in de ruimte te situeren. Het is donker, en het beeld staat ergens in de buurt van een rivier, ergens in een bloementuin. Laat ons er even van uit gaan, dat dit beeld gezien wordt als een huis, zonder ramen. Zonder uitzicht naar buiten dus. En het kan zich ook niet uiten, want de lippen blijken gesloten op elkaar. Waarom ? Misschien vinden wij de reden hiervoor in de laatste strofe. Het beeld wordt nog steeds gevormd, en kan dus pas uiting geven aan zijn eigenheid, wanneer het af is.

Dit is een interpretatie, waarin nog wat heel wat haken en ogen zitten (die ik zal proberen aan te vullen).

Lezer100


Terug naar “Gedichten H-I-J”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten