Peter Holvoet-Hanssen (ja)

Van Jan Hanlo t/m Roberto Juarroz
Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Mar 15, 2010 11:57

PieterD schreef:
Dettie schreef:
PieterD schreef:De edelman en de bakkersvrouw voeren ons waarschijnlijk naar De ingebeelde zieke van Molière maar er zijn ook andere mogelijkheden.
PH-H blijkt heel wat literatuur in zijn gedicht te hebben gestopt. In de Moord op Dirk van Kleef komen ook een edelman en een bakkersvrouw voor; over deze affaire heeft zelfs Dante Aleghieri geschreven. In zijn kaleidoskopisch gedicht roept PH-H dus allerlei verbanden op, als je belezen bent of bereid bent Google als hulp te nemen.
Ik ben bijna in de verleiding om PH-H als PoeHa te gaan lezen, maar beschouw dit even als een slip of the pen.
Pieter


Waarom is het poeha als iemand sprookjes en liedjes in een gedicht stopt Pieter? Omdat je moet zoeken naar titels?
Dan zou Pieter Breughel ook poeha zijn met zijn spreekwoordenschilderij.

zie http://www.spreekwoord.nl/pieter_bruegh ... elding.php

Kun je zeggen waarom je bijna in de verleiding bent Peter Holvoet-Hanssen (PH-H) als poeha te gaan lezen?
Dat is ook wel zo prettig voor de dichter zelf om te weten. Veel dichters lezen namelijk de op- en aanmerkingen op dit forum maar willen vaak niet meepraten omdat ze juist onze visies willen lezen. Als een dichter gelijk zegt 'nee, ik bedoelde dat' dan is de discussie bij Leestafel gelijk over.
Het zou dus wel handig zijn als je vertelt waarom je als poeha ziet of als een column of iets prachtig of slecht vindt.

Nu even wat anders.
Ik denk dat de edelman en bakkersvrouw inderdaad in verschillende verhalen voorkomen maar dat gepuzzel over de eventuele herkomst vind ik juist wel leuk. Ik dacht bijv. ach ja! toen bij de kwezel gezegd werd, dat is natuurlijk vanzeg kwezelke wilde gij dansen?
En dat maakt dat ik juist verder ga speuren wat ik eventueel nog meer kan vinden in de tekst.

Dettie



--------------------------------------------------------------------------------

SNEEUWMAKER

Er wordt te weinig sneeuw gemaakt. Soms nog in de
film, op een podium. De machines zijn zoek of heel
duur, denk ik. Maak ze goedkoop en dan is er nooit
gezeur over Witte Kerstmis. Overal en voor iedereen
het spinsel van witte vlokken. Tegen het lawaai.

Drinken mensen meer chocolademelk. Worden er
weer verhalen verteld. Dat maakt het winters leven
draaglijk en het oranje sneeuwlicht helder. Kwezels
zullen dansen, rochelpotten houden slijmjurken vast.
Ik zie het in mijn kristallen bol. Die zwarte snoet
wordt Zwarte Piet. Hij veegt het snot weg met zijn
mouw, zonder nostalgie: krijgt er sproeten van.

Ik hul de scharensliep in brokaat zonder tierlantijn.
Een tiaar op zijn zigeunerhoofd: krijgt engelenhaar.
Het licht in zijn ogen gloeit als in een oude jukebox.
De Perzische kat is verliefd op de knarsende viool.
De klok staat er stil van, ligt te snorren bij de stoof.

Plop, een sneeuwbal in de nek van de edelman.
En plop, eentje op de kont van de bakkersvrouw.
Vader en moeder schaatsen niet meer mee.
Waar is de orgelman? En waar is mijn slee?
Schemerschijn. Een uitgeputte hermelijn.
Ik moet de sneeuwmannen reanimeren.
Vals ijs pletten en massagraven dempen.

Schud mijn dons leeg van den hogen hemel neer.
Nu ben ik leeggeschud. Eindeloos moe.
Ik wacht op de markiezin van Orion.
Ver weg van de vossenjacht.
Kom sneeuw, dek mij toe.

Waarom ik in de verleiding kwam het Poeha te noemen. Omdat na herhaaldelijk lezen,er, na zes begrijpelijke regels, maar steeds geen samenhang wil komen tussen de rest van het gedicht. Er komen hele en halve literaire en sprookjesfiguren in voor maar wat heeft het allemaal met elkaar te maken? Ik hou erg van het doorgronden van een gedicht, daaraan heb ik herhaaldelijk meegedaan, laatstelijk bij het Boothuis in Laugharne. Maar belezenheid, kennis of intelligentie etaleren zonder een bedoeling of betekenis komt bij mij dicht bij poeha of gebakken lucht.
Ik heb al herhaaldelijk aan jullie gevraagd om opheldering maar die komt maar niet. Het kan best zijn dat het een waardevol gedicht is maar kan iemand van jullie dat aantonen of misschien Peter Holvoet-Hansen zelf?
Ik sta volledig openvoor elke heldere uitleg.

Peter Holvoet-Hansen heeft al veel goede kritieken gehad en is zelfs stadsdichter te Antwerpen. Hoe hij over dit gedicht denkt weten we niet, maar hij zal er niet van wakker liggen als een lezertje op LT enige voorzichtige kritiek op zijn gedicht heeft. Misschien stelt hij het wel op prijs dat er wat hardere vragen bij zijn gedicht worden gesteld. Dat is altijd nog stukken beter dan het gedicht te negeren.
Pieter


Pieter je verwoordt nu je ongenoegen waar ik het in een privébericht met je over had maar dan schreef ik het wel op een heel andere manier dan waar jij nu naar refereert. Ik heb geen zin hier in. Straks heb ik het wéér gedaan.

Ik heb proberen uit te leggen waarom ik het gedicht van Peter Holvoet-Hanssen wel poëzie vind. Als jij dat geen goede opheldering of uitleg vindt dan is dat jammer maar zeg dan niet dat er niet gereageerd wordt want dat is dus niet waar. Alleen jij kunt je in die uitleg niet vinden. Jij vindt het niet helder genoeg.
Ik stel jou vragen omdat je iets roept maar niet onderbouwd zoals nu bijv. de poeha, het is ook mijn recht om te vragen waarom jij dat vindt.
Als jij mijn vragen vervelend vindt dan is dat spijtig maar dan is het misschien handiger om gelijk een mening te onderbouwen, dan kunnen we gelijk verder dicussieren ipv steeds moeten vragen waarom je die mening toegedaan bent.

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Mar 15, 2010 12:08

Zoals ik al eerder schreef denk ik dat dit gedicht gaat over de uiterlijke schijn die in de decembermaand ons opgelegd wordt.
De nepsneeuw, sinterklaas, de glitter rond kerst.
De dichter begint met de nepsneeuw en eindigt ermee dat hij zo moe is van dit alles.
Nu zeg ik kort en bondig wat ik uitgebreid met toelichtingen vertelde.

Pieter ik wil er geen wedstrijdje van maken, en wil dat ook nooit, van wie heeft gelijk. We hebben het over een gedicht en de een denkt dit, de ander denkt dat over een gedicht. De een kan het niets vinden, de andere een mooi gedicht maar nogmaals het is geen wedstrijd in gelijk hebben.

Wat wel kan is zeggen waarom je iets vindt en dat is wat ik steeds probeer te doen.

Dettie

PieterD
Berichten: 505
Lid geworden op: Zo Feb 15, 2009 10:15
Locatie: Den Bosch

Berichtdoor PieterD » Ma Mar 15, 2010 12:46

Ik heb geen ongenoegen over dit gedicht en ik vind geen enkele vraag vervelend. Het kan zijn dat je gelijk hebt dat het gedicht gaat over de schijn van de decembermaand; ik zag en zie het nog steeds niet. Het kan zijn dat De markiezin van Orion wordt vergeleken met Maria, de vossenjacht met de vlucht naar Egypte. Het massagraf met de moord van Herodes op de onnozele kinderen. Allemaal mogelijk, maar ik weet het niet zeker. Ik zou graag overtuigd willen worden.
Pieter

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Mar 15, 2010 12:54

PieterD schreef:Ik heb geen ongenoegen over dit gedicht en ik vind geen enkele vraag vervelend. Het kan zijn dat je gelijk hebt dat het gedicht gaat over de schijn van de decembermaand; ik zag en zie het nog steeds niet. Het kan zijn dat De markiezin van Orion wordt vergeleken met Maria, de vossenjacht met de vlucht naar Egypte. Het massagraf met de moord van Herodes op de onnozele kinderen. Allemaal mogelijk, maar ik weet het niet zeker. Ik zou graag overtuigd willen worden.
Pieter


Er wordt te weinig sneeuw gemaakt. Soms nog in de
film, op een podium. De machines zijn zoek of heel
duur, denk ik. Maak ze goedkoop en dan is er nooit
gezeur over Witte Kerstmis. Overal en voor iedereen
het spinsel van witte vlokken. Tegen het lawaai.

Het komt er, als ik het goed begrijp, in feite op neer denk ik dat je deze regels wel begrijpelijk vindt maar geen poëzie, en de rest mogelijk poëzie maar onbegrijpelijk vindt.

dettie
die ook dit niet vervelend bedoelt

mira
Berichten: 616
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 20:10

Berichtdoor mira » Ma Mar 15, 2010 13:01

Als ik wat meer tijd heb, zal ik er mij ook in verdiepen. Maar ook deze week is nog hectisch.

mira

PieterD
Berichten: 505
Lid geworden op: Zo Feb 15, 2009 10:15
Locatie: Den Bosch

Berichtdoor PieterD » Ma Mar 15, 2010 14:28

Ja, dat is eigenlijk zo, Dettie. Ik weet dat de verscheidenheid in poëzie groot is en daar sta ik voor open maar dit vind ik een opeenstapeling van prozaïsche zinnetjes die allemaal een cryptische inhoud hebben. Het heeft iets weg van Flarf.

Flarf: het aaneenschakelen van zinnetjes die men op Google vindt door een klein aantal woorden in te toetsen, en dat dan gedichten noemen. En als je dat inventief doet lukt het nog ook, soms.
Pieter

En ik zal naast het meedenken van Dettie ook erg blij zijn met jouw inbreng, Mira. (van iedereen trouwens :) )
Pieter

Librije
Berichten: 197
Lid geworden op: Zo Mar 01, 2009 07:16
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor Librije » Ma Mar 15, 2010 20:43

Kan ik even een paar dagen niet op het forum zijn, kom ik weer even kijken of mijn eenvoudige vraag al beantwoord is en krijg ik zoveel bijdragen te lezen die veel verder en dieper gaan dan ik bedoelde, dat ik er maar moeilijk mee aan de slag kan. Er staat veel zinnigs tussen voor Gedicht Uitgelicht, maar zo kom ik er niet uit.

Ik zal op een rustiger moment alle bijdragen nog met meer aandacht lezen, maar mag ik even terugkomen op mijn vraag:

Kunnen jullie in enkele zinnen (2 of 3) zeggen of je dit poëzie of proza vindt of iets er tussenin en waarom?
Misschien moet ik erbij zeggen: En willen de anderen daar dan NIET op reageren? Ik wil graag de MENINGEN inventariseren, en geen discussies ontrafelen...:cry:

Ook ik heb niet stilgezeten ondertussen:

Peter Holvoet-Hanssen (Antwerpen - 1960) zegt over zichzelf:
Ik was als kind een fantast, een dromer. Met mijn rode haren werd ik vaak gepest op school. In mijn hoofd zaten allerlei figuren die ik zou willen zijn: Winnetou, zeerover, een tovenaar die bijzondere dingen uitvond. Maar daar kon allemaal niets van terecht komen.Ook droomde hij ervan ooit sneeuw te kunnen maken.Toen hij weer eens geplaagd werd, zei hij tegen zijn plaaggeesten: Wacht maar, op een dag zal ik sneeuw maken.Natuurlijk werd hij uitgelachen, maar hij tekende hoogspanningsmasten vol met o.a. kristallen bollen waarmee je kunt schudden om het te laten sneeuwen. Hij is ze gaan verzamelen.
In zijn eerste dichtbundel heeft hij daarom het gedicht opgenomen dat Sneeuwmaker heet. En eindigt hij zijn monoloog met: Sneeuwmaker ben ik in het diepst van mijn gedachten gebleven.


Beluister hem hier:
http://internetradio.vrt.be/radiospeler ... 006_Peter5

Een aantal hier genoemde zaken las ik ook, maar interpreteerde die soms toch anders. Maar dat is voor later.

Nu eerst graag een antwoord op mijn vraag :cry: . Ik ben al met het stuk bezig en wil dat graag een beetje systematisch doen (zo zit ik nu eenmaal in elkaar, sorry).

Librije.
Laatst gewijzigd door Librije op Ma Mar 15, 2010 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Hetzelfde zien
Maar het zò zien
Zoals niemand het zag
(J.A. Deelder - Euforismen
Bezige Bij, 1991)

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Mar 15, 2010 20:50

Dit was mijn antwoord Librije

Voor mij is het poëzie. Er zit zoveel in dit gedicht, het verwijst naar zoveel dingen, dat zie je zelden in proza. De kracht van poëzie is juist het spelen met woorden, de dubbele betekenissen en dat vind ik terug in dit gedicht.

Dettie

Librije
Berichten: 197
Lid geworden op: Zo Mar 01, 2009 07:16
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor Librije » Ma Mar 15, 2010 21:00

Goed zo Dettie! :) Dat bedoelde ik.

Van Pieter had ik ook al een antwoord gehad, enkele dagen geleden.

Mira en Tiba: zou het jullie ook lukken zoiets te formuleren? Of wie verder nog mee wil doen?

Librije. :|
Hetzelfde zien
Maar het zò zien
Zoals niemand het zag
(J.A. Deelder - Euforismen
Bezige Bij, 1991)

tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Berichtdoor tiba » Ma Mar 15, 2010 22:06

Voor mij is het een gedicht. Ik had jammer genoeg geen tijd om deze discussie te volgen, noch om het gedicht grondig te lezen.
Het kwam op me over als een gedicht waarin iemand over zijn fantasieën spreekt, en die dan de revue deed passeren. Deed me qua thematiek (niet qua stijl) ook denken aan Paul Snoek: "een dichter is een uitvinder".
Er kunnen zinnen in voorkomen, die proza-achtig lijken. De laatste strofe is zeker pure poëzie. Geen tijd gehad om me verder in de beelden en de stijl te verdiepen.

Tiba.

Librije
Berichten: 197
Lid geworden op: Zo Mar 01, 2009 07:16
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor Librije » Di Mar 16, 2010 08:41

Dank je wel Tiba, hier kan ik wat mee! :D

Gaat het weer beter met je? Maak je niet te druk over het gedicht: we doen het in "hapklare brokken" (is die uitdrukking ook in Vlaanderen bekend?).

Als je het gedicht print en er af en toe naar kijkt, kun je op deze manier misschien toch meedoen door de vragen daarbij te beantwoorden? :)

Librije.
Hetzelfde zien
Maar het zò zien
Zoals niemand het zag
(J.A. Deelder - Euforismen
Bezige Bij, 1991)

Librije
Berichten: 197
Lid geworden op: Zo Mar 01, 2009 07:16
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor Librije » Di Mar 16, 2010 08:48

Oké, ik had jullie gevraagd nog niet over interpretatie te beginnen en nu doe ik het zelf: :oops:

Wie het fragment beluisterd heeft met de monoloog van P.H-H. is het misschien ook al opgevallen:

de vossenjacht moet stoppen

Ik zie daar een verwijzing in naar dat jongetje met rood haar dat altijd maar gepest wordt en daar doodmoe van is.

Sorry, moest het even kwijt.

Ik wacht nog even met de volgende vraag; misschien komen er nog reacties op de eerste.

Librije.
Hetzelfde zien
Maar het zò zien
Zoals niemand het zag
(J.A. Deelder - Euforismen
Bezige Bij, 1991)

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Mar 16, 2010 09:02

Goedemorgen Librije

Even een vraagje, kom je nog terug op het radiofragment?
Voor mij was dat namelijk erg veelzeggend.

Dettie

mira
Berichten: 616
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 20:10

Berichtdoor mira » Wo Mar 17, 2010 23:09

SNEEUWMAKER

Er wordt te weinig sneeuw gemaakt. Soms nog in de
film, op een podium. De machines zijn zoek of heel
duur, denk ik. Maak ze goedkoop en dan is er nooit
gezeur over Witte Kerstmis. Overal en voor iedereen
het spinsel van witte vlokken. Tegen het lawaai.

Drinken mensen meer chocolademelk. Worden er
weer verhalen verteld. Dat maakt het winters leven
draaglijk en het oranje sneeuwlicht helder. Kwezels
zullen dansen, rochelpotten houden slijmjurken vast.
Ik zie het in mijn kristallen bol. Die zwarte snoet
wordt Zwarte Piet. Hij veegt het snot weg met zijn
mouw, zonder nostalgie: krijgt er sproeten van.

Ik hul de scharensliep in brokaat zonder tierlantijn.
Een tiaar op zijn zigeunerhoofd: krijgt engelenhaar.
Het licht in zijn ogen gloeit als in een oude jukebox.
De Perzische kat is verliefd op de knarsende viool.
De klok staat er stil van, ligt te snorren bij de stoof.

Plop, een sneeuwbal in de nek van de edelman.
En plop, eentje op de kont van de bakkersvrouw.
Vader en moeder schaatsen niet meer mee.
Waar is de orgelman? En waar is mijn slee?
Schemerschijn. Een uitgeputte hermelijn.
Ik moet de sneeuwmannen reanimeren.
Vals ijs pletten en massagraven dempen.

Schud mijn dons leeg van den hogen hemel neer.
Nu ben ik leeggeschud. Eindeloos moe.
Ik wacht op de markiezin van Orion.
Ver weg van de vossenjacht.
Kom sneeuw, dek mij toe.




© Peter Holvoet-Hanssen,
uit ‘Dwangbuis van Houdini’,


Hier mijn antwoord op de vraag van Librije.
De eerste strofe is voor mij echt wel proza, hoe hard ik ook mijn best doe! Ook de eerste helft van de tweede strofe.
Maar vanaf 'Ik zie het in mijn kristallen bol' voel ik een nieuw elan, het wordt zangeriger, meer poëzie.
Een zeer heterogeen gedicht
(daarmee bedoel ik dan dat de stijl ervan 'op de grenst ligt' of is het 'aarzelt tussen?' de klassieke tweedeling proza/poëzie. Dat 'meng-genre' is ook niet nieuw. Misschien moeten we het eerder bekijken vanuit dat perspectief, de tekst bekijken als tekst).

mira

Librije
Berichten: 197
Lid geworden op: Zo Mar 01, 2009 07:16
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor Librije » Vr Mar 19, 2010 21:16

Sorry allemaal, heel druk gehad de afgelopen tijd en komende week ook, maar het komt wel goed.

Dank jullie allemaal voor de reacties op de eerste vraag. Ik zal ze vast in het stukje verwerken.

Een andere interessante vraag is: Wat is volgens jullie het thema van dit gedicht? Misschien heb je al een idee, maar misschien kun je er ook nog het geluidsfragment:

bij gebruiken?

Het is niet ongebruikelijk informatie van of over een dichter te gebruiken bij het interpreteren van zijn werk.

En ook hier voor geldt: Elk voor zich. Ik wil graag de (vermoedelijk) verschillende ideeën over wat het thema is naast elkaar zetten, zonder oordeel. Dus niet gaan strijden over wie het juiste thema heeft gevonden :D .

Als mijn stukje af is, worden de verschillende meningen (zonder de namen te noemen van wie wat geschreven heeft) naast elkaar gezet en dan is het vroeg genoeg om er desgewenst op het forum verder nog over te discussiëren. ;)

Afgesproken? :|

Librije.
Hetzelfde zien
Maar het zò zien
Zoals niemand het zag
(J.A. Deelder - Euforismen
Bezige Bij, 1991)

mira
Berichten: 616
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 20:10

Berichtdoor mira » Vr Mar 19, 2010 22:11

Hallo, Librije, jaag je niet op!

Je vraagt naar een thema....

Ik denk dat jij een (eventueel heel) moeilijke vraag stelt, want je wil direct doordringen tot de kern (al kan die vaak ook doodsimpel zijn).
Een kern ontsluieren is dikwijls moeilijk, maar gelukkig kan een debat soms verhelderend werken.

Momenteel stel ik zowat alles in vraag ivm poëzie!!!

mira

PieterD
Berichten: 505
Lid geworden op: Zo Feb 15, 2009 10:15
Locatie: Den Bosch

Berichtdoor PieterD » Za Mar 20, 2010 10:51

Mira schrijft:
Momenteel stel ik zowat alles in vraag ivm poëzie!!!

Sterkte, Mira!

Ik heb het fragment beluisterd en denk dat het thema een melancholiek terugdenken is aan zijn jeugd, waarin hij met zijn rijke fantasie als het ware weerstand bood tegen de boze buitenwereld, die hem o.a. pestte met zijn rode haren. In de laatste strofe zegt hij dat hij is leeggeschud, eindeloos moe. Dit klopt niet met het radiofragment waarin hij zegt dat hij nog steeds een sneeuwmaker is, m.a.w.zijn fantasie heeft hem nog lang niet in de steek gelaten. Dat moe zijn is dus een onderliggend gevoel waarvan hij zich als dichter en performer weinig aantrekt.
Pieter

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Zo Mar 21, 2010 10:35

Voor mij verwoordt dit gedicht het willen wegvluchten in een sprookjeswereld omdat de wereld zelf nep, uiterlijke schijn, niet leuk is. Ik krijg de indruk dat in dit gedicht vooral de decembermaand bedoeld wordt met alle glitter en nepsneeuw etc.

Het sneeuwmaken dat dmv de sneeuwbolletjes gemaakt wordt tovert die sprookjeswereld maar eenmaal tot stilstand gebracht is het weer niets, gewoon een sneeuwbolletje, meer niet...

Volgens mij is het thema dus dat mensen het nodig hebben af en toe weg te vluchten in een sprookjeswereld omdat ze heel moe worden van de echte wereld vanwege de vele uiterlijke schijn.

Dettie

Librije
Berichten: 197
Lid geworden op: Zo Mar 01, 2009 07:16
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor Librije » Do Mar 25, 2010 20:00

mira schreef:
Ik denk dat jij een (eventueel heel) moeilijke vraag stelt, want je wil direct doordringen tot de kern (al kan die vaak ook doodsimpel zijn).
Een kern ontsluieren is dikwijls moeilijk, maar gelukkig kan een debat soms verhelderend werken.

mira


Je hebt gelijk mira, maar gaat om een eerste indruk. Bij een dergelijk gedicht/stukje tekst, krijg je soms een vaag gevoel waar het over kan gaan. Dat wil ik graag weten.

Misschien als we naderhand zinnen/woorden gaan proberen te duiden, er een ander thema boven komt drijven. Het is dan interessant om vast te stellen of we het eens kunnen worden of dat er toch nog verschillende meningen blijven bestaan over het thema van de tekst. Ik vermoed dat laatste.

Ik wacht nog even op een reactie van Tiba, daarna gaan we stukje voor stukje de tekst proberen te ontrafelen.

Librije.
Hetzelfde zien
Maar het zò zien
Zoals niemand het zag
(J.A. Deelder - Euforismen
Bezige Bij, 1991)

tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Berichtdoor tiba » Vr Mar 26, 2010 00:57

Even een vlug antwoord.
ik denk dat het nostalgie is naar de tijd van vroeger, de kindertijd wellicht, de periode van de verhalen en de sprookjes toen alles feeëriek was. De sneeuwmaker heeft de rol die sfeer terug te brengen, maar op het einde is hij moe.

Tiba
P.S. het is mij niet geheel duidelijk of de ik en de sneeuwmaker eenzelfde persoon zijn

mira
Berichten: 616
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 20:10

Berichtdoor mira » Vr Mar 26, 2010 20:42

De commentaren liggen hier dicht bij elkaar, denk ik: nostalgie naar jeugd, vroeger, sprookjeswereld...

Wat bij mij paradoxaal overkomt is dat de sneeuwmaker een nepwereld maakt, nee, een nepwereld moet maken, want er is nu eenmaal te weinig sneeuw.
Verlangt de dichter naar iets dat op voorhand gedoemd is? Want het is toch nep!!!
Wellicht ontgaat mij de 'clou', de sleutel (of is juist dat misschien een deel van de sleutel???).

Ik wil ook nog een nieuw steentje opwerpen, om het misschien nog wat moeilijker te maken. :-k
Is er misschien een parallel tussen een sneeuwmaker en een dichter (in het algemeen)?
Maakt ook een dichter 'sneeuw', schudt hij zijn woorden, verzen uit...
en is hij soms leeggeschud en moe? En hoe zit het in dat geval met de nepwereld die hij schept?

mira

PieterD
Berichten: 505
Lid geworden op: Zo Feb 15, 2009 10:15
Locatie: Den Bosch

Berichtdoor PieterD » Za Mar 27, 2010 08:50

Mooie invalshoek, Mira!
Pieter

Librije
Berichten: 197
Lid geworden op: Zo Mar 01, 2009 07:16
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor Librije » Vr Apr 02, 2010 21:03

Mira heeft zeker een mooie invalshoek. Ik denk dat dat heel goed kan kloppen.
Ik heb uit de bieb de bundel te leen waaruit het gedicht komt: Dwangbuis van Houdini. En een interessante recensie van de bundel met nog wat handvaten om het stukje voor Gedicht Uitgelicht verder op poten te zetten.

Het spijt me dat ik het een poosje moest laten afweten. Ik wilde net weer met frisse moed beginnen, maar wacht nu de ontwikkelingen rond een nieuwe redacteur verder maar even af.

Librije.
Hetzelfde zien
Maar het zò zien
Zoals niemand het zag
(J.A. Deelder - Euforismen
Bezige Bij, 1991)

mira
Berichten: 616
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 20:10

Berichtdoor mira » Vr Apr 02, 2010 21:47

Librije schreef:
Mira heeft zeker
een mooie invalshoek. Ik denk dat dat heel goed kan kloppen.


en ook:

Het spijt me dat ik het een poosje moest laten afweten. Ik wilde net weer met frisse moed beginnen, maar wacht nu de ontwikkelingen rond een nieuwe redacteur verder maar even af.



Ik ben niet zeker dat mijn 'invalshoek' klopt, Librije, het was een suggestie.
Waarom denk jij dat het kan kloppen?
Benieuwd :)
En afwachten...niet doen.

mira

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Apr 02, 2010 22:10

Er komt geen nieuwe redacteur, het plan is een redactie te vormen van 6-8 man.

Dus afwachten heeft geen zin, ga door, ga door :D

Dettie


Terug naar “Gedichten H-I-J”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten