Gedicht Uitgelicht: Bijdragen welkom

Een gedicht nader bekeken
Librije
Berichten: 197
Lid geworden op: Zo Mar 01, 2009 07:16
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Gedicht Uitgelicht: Bijdragen welkom

Berichtdoor Librije » Zo Jan 24, 2010 19:29

De Rubriek Gedicht Uitgelicht staat op de homepage van de Poëzie-Leestafel met de bedoeling om aan niet-forumleden te laten zien waarmee wij op het forum bezig zijn. Onder die niet-forumleden vallen ook uitgevers, dichters en "toevallige voorbijgangers". Het is dus een aandachtstrekker.
Omdat Dettie het al druk genoeg heeft, heb ik haar beloofd voorlopig de coördinatie van deze rubriek op me te nemen. De inhoudelijke kant zal vooral van de forumleden moeten komen.

- Iedereen kan een bijdrage leveren. Het is wel wenselijk dat het stukje op de homepage steeds ongeveer dezelfde eigenschappen heeft.

Ideaal lijkt een stukje met de volgende onderdelen:
- een korte biografie van de dichter (en evt. link/verwijzing naar meer)
- een samenvatting van de analyse van de inhoud
- enige aandacht voor de vormtechnische kanten van het gedicht (met hier en daar uitleg van een begrip)
- en eventuele bijzonderheden (het gedicht heeft een prijs gewonnen, is later ingrijpend gewijzigd, is een hommage, etc.).

In de praktijk (als de rubriek langer bestaat) kunnen we in onderling overleg kijken of er nog wat aan deze formule veranderd moet worden.

- Zowel nog onbesproken als besproken gedichten komen er voor in aanmerking.
Voor reeds besproken gedichten op het forum betekent dat wel, dat er een beetje aan de forumdiscussie gesleuteld zal moeten worden. We kunnen dat in samenspraak uitwerken: iemand neemt de uitwerking op zich en stuurt die op naar de ander(en) tot iedereen tevreden is.

- Het uitgewerkte stukje voor Gedicht Uitgelicht gaat vervolgens naar mij, zodat ik het geschikt kan maken voor plaatsing op de homepage en daarna naar Dettie die het er dan opzet (net als bij de boekverslagen op de Proza-Leestafel).

N.B. Ook voor deze rubriek geldt dat er toestemming voor de plaatsing van het gedicht moet zijn van dichter of uitgever. Kijk dus altijd eerst op de toestemmingenlijst.

Reacties, vragen, voorstellen etc. dus graag voorlopig naar mij.

Librije.
Hetzelfde zien
Maar het zò zien
Zoals niemand het zag
(J.A. Deelder - Euforismen
Bezige Bij, 1991)

tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Berichtdoor tiba » Ma Jan 25, 2010 16:16

Hallo Librije

Heel mooi initiatief, maarre...ik vraag me af of er op dit forum leden zijn die daar tijd genoeg voor hebben. Zelf heb ik het momenteel druk met werk en allerhande gebeutenissen bij familie en vrienden, ik kom er zelfs momenteel niet meer aan toe om poëzie te lezen :? .

Groetjes. Tiba.

Librije
Berichten: 197
Lid geworden op: Zo Mar 01, 2009 07:16
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor Librije » Ma Jan 25, 2010 20:59

Dat snap ik Tiba, ik denk dat voor de meesten van ons geldt...

Maar we kunnen het samen doen en er wordt al veel voorwerk gedaan op het forum tijdens discussies over de gedichten.

Elke maand een zou al een mooie score zijn.

Groetjes, Librije.
Hetzelfde zien
Maar het zò zien
Zoals niemand het zag
(J.A. Deelder - Euforismen
Bezige Bij, 1991)

mira
Berichten: 616
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 20:10

Berichtdoor mira » Wo Jan 27, 2010 19:54

Hallo Librije
In de mate van het mogelijke doe ik mee, maar vrijblijvend, want hier hetzelfde liedje, veel besognes en ook piekmomenten.
Succes!

mira

Lezer100
Berichten: 154
Lid geworden op: Do Aug 05, 2010 10:35
Locatie: Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor Lezer100 » Vr Aug 06, 2010 07:36

mira schreef:Hallo Librije
In de mate van het mogelijke doe ik mee, maar vrijblijvend, want hier hetzelfde liedje, veel besognes en ook piekmomenten.
Succes!
mira


Ik sluit mij aan bij mira, librije

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Za Aug 07, 2010 12:55

Ik ben van plan in september de gedicht-uitgelicht-draad weer op te pakken. Heb even een poëzie-vakantie gehouden.

Dettie

Lezer100
Berichten: 154
Lid geworden op: Do Aug 05, 2010 10:35
Locatie: Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor Lezer100 » Za Aug 07, 2010 15:48

En hoe gaat dat nu heel concreet in zijn werk, Dettie ?

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Za Aug 07, 2010 18:43

Librije heeft in haar eerste bericht eigenlijk alles al weergegeven.
Hier zie je twee voorbeelden van gedicht uitgelicht

http://www.poezie-leestafel.info/arie-v ... g-ijsvogel

http://www.poezie-leestafel.info/hc-ten ... te-sjamaan

Dettie


Terug naar “Gedicht uitgelicht”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten