drukverschillen

van Jan Eijkelboom t/m Luuk Gruwez
evelyne
Berichten: 1
Lid geworden op: Vr Okt 08, 2010 08:46

drukverschillen

Berichtdoor evelyne » Vr Okt 08, 2010 09:42

hey poezieliefhebbers,

ik maak een werk rond de drukverschillen in de bundels van Eva Gerlach.
Als je twee verschillende drukken met elkaar vergelijkt merk je dat ze enorm veel wijzigd in haar werk.
ik probeer ook te weten te komen waarom dat ze dat doet.
als je bijvoorbeeld domicilie vergelijkt met het overzichtswerk 'voorlopig verblijf' zie je, dat ze de volgorde heeft gewijzigd van de gedichten.
ook verandert ze vaak titels van werken
of bepaalde woorden, leestekens, hoofdletters,....

hebben jullie een idee waarom ze dat doet, waarom voor haar een gedicht niet af is, eenmaal het gedrukt is

of weten jullie hoe ik haar via email zou kunnen contacteren om het haar zelf te vragen?

mvg

Evelyne

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Okt 08, 2010 11:46

Hoi Evelyne,

Persoonlijk denk ik dat Eva Gerlach niet de enige is die veel verandert in haar werk. Ik vermoed dat dichters denken dat het gedicht met bepaalde andere woorden of anders geplaatste leestekens enz. beter overkomt of beter begrepen zal worden of beter weergeeft wat de dichters bedoelden.

Ik heb geen mail-adres voor je van Eva Gerlach maar je kunt via haar uitgevers (Querido en Arbeiderspers) proberen contact met haar te krijgen.

Vriendelijke groet

Dettie

Lezer100
Berichten: 154
Lid geworden op: Do Aug 05, 2010 10:35
Locatie: Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor Lezer100 » Vr Okt 08, 2010 18:49

Dettie schreef:Hoi Evelyne,
Persoonlijk denk ik dat Eva Gerlach niet de enige is die veel verandert in haar werk. Ik vermoed dat dichters denken dat het gedicht met bepaalde andere woorden of anders geplaatste leestekens enz. beter overkomt of beter begrepen zal worden of beter weergeeft wat de dichters bedoelden.
Dettie


Daar ben ik het volkomen mee eens, Dettie. Een ander goed voorbeeld (maar bij hem zie je het niet in de uitgaven), is Geert van Istendael.

Lezer100


Terug naar “Gedichten E-F-G”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten