Gust Gils (alleen gedichten uitgeg. bij Standaard/Manteau)

van Jan Eijkelboom t/m Luuk Gruwez
Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Gust Gils (alleen gedichten uitgeg. bij Standaard/Manteau)

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 09, 2009 12:16

We mogen de gedichten van Gust Gils plaatsen die oorspronkelijk uitgegeven zijn door uitgeverij Standaard/Manteau.


Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op Ma Feb 09, 2009 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Feb 09, 2009 12:17

23 apr 2007 11:43 am

De pijnfuif


vrienden ik heb de pijn
maar op de kachel gezet
om ze warm te houden

als iemand pijn wil
ze is lekker vers
neem gerust

en neem wat meer
er is pijn genoeg
voor iedereen


Gust Gils
uit: Uniek onkruid,
Manteau, Antwerpen/Amsterdam, 1982

Tiba.

mira
Berichten: 616
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 20:10

Berichtdoor mira » Ma Feb 09, 2009 16:42

Ik heb dit gedicht in een kalligrafische versie van de hand van ene Corrie Cameron in een poëzieagenda van 2002, te mooi om te gebruiken, prachtig om in te kijken. De puntjes op de i en j zijn net champagnebelletjes. Mooi.
Zo ook het gedicht.

mira
Laatst gewijzigd door mira op Vr Mar 06, 2009 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gast

Berichtdoor Gast » Vr Mar 06, 2009 19:20

mira schreef:Ik heb dit gedicht in een kalligrafische versie van de hand van ene Corrie Cameron in een poëzieagenda van 2002, te mooi om te gebriuken, prachtig om in te kijken. De puntjes op de i en j zijn net champagnebelletjes. Mooi.
Zo ook het gedicht.

mira


Dank je wel voor het compliment, Mira! :oops:
vriendelijke groet,
Corrie

mira
Berichten: 616
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 20:10

Berichtdoor mira » Vr Mar 06, 2009 22:58

Wat een leuke, onverwachte reactie, Corrie.
(ik heb meteen ook mijn tikfout gecorrigeerd).

Gedichten, zij zijn er om te lezen, een vrij individualistische bezigheid, maar, ze worden natuurlijk ook (in het beste geval) van heel wat literaire commentaar en analyse voorzien.

Gedichten, zij zijn er om te horen, een voordracht kan een ongelooflijke meerwaarde betekenen, een diepe indruk nalaten.

Taal... schrijven ( het schrift is toch wel de allergrootste uitvinding ooit, mijn allerindividueelste mening).....maar het ging over poëzie.

Kalligrafie en poëzie, zoiets moois, een ideale combinatie, zo voel ik het aan.

En de muziek? zullen musici zeggen.
Ook natuurlijk.

Ik ben alvast gewonnen voor de kalligrafie.

Ik weet niet of het mogelijk is om jouw kalligrafische versie van 'De pijnfuif' van Gust Gils hier op Leestafel te plaatsen.
Dat zou natuurlijk fantastisch zijn.

Hopelijk hou je ook van gedichten 'an sich' en laat je daarover ook iets horen.

mira

leni
Berichten: 76
Lid geworden op: Zo Feb 08, 2009 18:53
Locatie: Portugal

Berichtdoor leni » Vr Mar 20, 2009 00:16

Wat me interesseert is hoe Corrie op dit forum is geraakt. Dat kan toch geen toeval zijn..
Mogen we dat weten Corrie?
Nu ja, als je neen zegt is het ook goed hoor..het was zo maar een bedenking..
O que for quando for, é que será o que é (F. Pessoa)

Gast

Berichtdoor Gast » Vr Mar 20, 2009 09:16

Iemand heeft mij bericht dat mijn naam op dit forum wordt genoemd (waarschijnlijk via google). Ik ben toen uit nieuwsgierigheid een kijkje gaan nemen, las het impliciete compliment van Mira en besloot toen kort te bedanken. Als kalligraaf maak ik gebruik van teksten. Dat kunnen prozafragmenten zijn, dichtregels, haiku, citaten (hieronder vallen ook - in alle bescheidenheid en voor eigen gebruik - "eigen teksten" zoals b.v. "De waarheid bestaat niet alleen uit feiten"). Ik voel me niet voldoende "dichter" dan wel "dichtminnend" om actief aan dit interessante forum deel te nemen...

leni
Berichten: 76
Lid geworden op: Zo Feb 08, 2009 18:53
Locatie: Portugal

Berichtdoor leni » Vr Mar 20, 2009 12:37

Dankje wel voor deze verklaring.
leni
O que for quando for, é que será o que é (F. Pessoa)

tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Berichtdoor tiba » Vr Mar 20, 2009 21:32

Ontzettend leuk dat je hier reageerde.
Kalligrafie is een kunst op zichzelf.
Ik hoop stilletjes dat je hier nog af en toe komt kijken en misschien inspiratie vindt....

Tiba.

mira
Berichten: 616
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 20:10

Berichtdoor mira » Vr Mar 20, 2009 22:08

Blij met deze reactie van Leni, met een leuk antwoord van Corrie Cameron tot gevolg.
En mijn compliment was erg gemeend, Corrie.

Ik heb het gedicht van Gust Gils in jouw kalligrafie nog eens naast mij gelegd en ontdek steeds nieuwe dingen.
De letters staan een beetje schots en scheef, zoals bij iemand die wat tipsy is, je O is groot, een dikke champagnebel (???).
Ik ontdek één spaarzame horizontale lijn bij het woord 'gezet' (een detail dat me nu opvalt ), en heb zeer vage remeniscenties aan Romeinse kapitalen, lang geleden gelezen (impressies van een leek op gebied van kalligrafie).

'Dichtminnend' zijn we allemaal op dit forum, dichters sommigen van ons, geen professionelen, voor zover ik weet.

Een eigen tekst zoals "De waarheid bestaat niet alleen uit feiten" maakt me nieuwsgierig.
Is het een gedicht of eerder proza, iets als een manifest?

Ondertussen blijft mijn vraag: kan jouw kalligrafische versie van het gedicht 'De pijnfuif' van Gust Gils hier op het poëzieforum geplaatst worden?

Warme groet

mira

Gast

Berichtdoor Gast » Zo Mar 22, 2009 18:28

mira schreef:Blij met deze reactie van Leni, met een leuk antwoord van Corrie Cameron tot gevolg.
En mijn compliment was erg gemeend, Corrie.

Ik heb het gedicht van Gust Gils in jouw kalligrafie nog eens naast mij gelegd en ontdek steeds nieuwe dingen.
De letters staan een beetje schots en scheef, zoals bij iemand die wat tipsy is, je O is groot, een dikke champagnebel (???).
Ik ontdek één spaarzame horizontale lijn bij het woord 'gezet' (een detail dat me nu opvalt ), en heb zeer vage remeniscenties aan Romeinse kapitalen, lang geleden gelezen (impressies van een leek op gebied van kalligrafie).

'Dichtminnend' zijn we allemaal op dit forum, dichters sommigen van ons, geen professionelen, voor zover ik weet.

Een eigen tekst zoals "De waarheid bestaat niet alleen uit feiten" maakt me nieuwsgierig.
Is het een gedicht of eerder proza, iets als een manifest?

Ondertussen blijft mijn vraag: kan jouw kalligrafische versie van het gedicht 'De pijnfuif' van Gust Gils hier op het poëzieforum geplaatst worden?

Warme groet

mira


De pijnfuif kan op het forum worden geplaatst, geen bezwaar, in tegendeel :oops: . Een tekst als "De waarheid bestaat niet alleen uit feiten" is een soort "terloopse zin"...Een zin die je een keer gebruikt, of die een ander gebruikt, zomaar, zonder er al te diep over na te denken, en die toch blijft hangen...Zulke teksten lenen zich uitstekend voor een kalligrafie. Zo ook bepaalde prozapassages (die eruit springen als je aan het lezen bent :lezen: ) of citaten van al dan niet bekende dichters, schrijvers, beeldend kunstenaars. En niet te vergeten: haiku.
Lieve groet,
Corrie ;)

Molly
Berichten: 129
Lid geworden op: Ma Aug 03, 2009 19:59
Locatie: Utrecht

Berichtdoor Molly » Wo Aug 12, 2009 18:28

Ik word wel nieuwsgierig naar nog meer werk van deze intrigerende dichter die reeds helaas overleden is, maar op internet blijkt wel dat de meeste poëzie van hem NIET bij Standaard/Manteau uitgegeven wordt.
Het gedichtje "Pijnduif" vind ik al bijzonder.

Molly
~ Het is een kunst om de zee in een glas te vangen ~

(naar: Italo Calvino)

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Zo Aug 16, 2009 10:27

Sneldrogende poëzie (1978)
en Uniek onkruid
zijn bundels van Gust Gils uitgegeven bij Manteau.

Op houtvrij papier

hij rookt een ijzeren pijp.
gezeten in een kamer
van beton.

aan een houten tafel, alwaar hij
op houtvrij papier

zijn eigen verhouting
beschrijft

Materialenkennis

Gust Gils
uit: Uniek onkruid
Manteau 1982

tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Berichtdoor tiba » Ma Aug 17, 2009 18:49

aan een houten tafel, alwaar hij
op houtvrij papier

zijn eigen verhouting
beschrijft


Goed gevonden en tevens een gedicht met inhoud!

Tiba.


Terug naar “Gedichten E-F-G”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten