Zonder Mij - Leonard Nolens

Diverse leden leggen gedichten uit en uitleg hoe je zelf gedichten kunt schrijven
Noej1
Berichten: 6
Lid geworden op: Vr Jun 17, 2011 11:28

Zonder Mij - Leonard Nolens

Berichtdoor Noej1 » Vr Jun 17, 2011 15:26

Gegroet!

Ik zit namelijk een klein beetje vast met het volgende gedicht:

Zonder mij

Wat kan ik voor je doen, ik heb alleen maar woorden.
Met die muziek heb ik ons huis gebouwd, mijn leven
Vernield om toe te zien of dood de moeite waard is,
Of ik daar weg mee kan zonder te moeten sterven.

Wat kan ik voor je doen, ik moet toch van je blijven.
Ik heb je toch op mij genomen zonder je te nemen,
Zonder me te geven want ik ben alleen maar jij.
Ik ben alleen maar jij geweest om niet te moeten zijn.

Ik ben alleen maar jij geworden om niet ik te zijn.
Dat is een laffe liefde, Zoet, vergeef het mij.
Wat kan ik voor je doen, ik ben alleen maar woorden,
Wou je worden, wou ons worden zonder mij.

Leonard Nolens
Uit Liefdesverklaringen, Gedichten

Zou iemand mij een beetje kunnen helpen?
Ik zit namelijk vast bij de 2e alinea, mocht ik de eerste al juist hebben.

Ik heb tot nu toe opgezocht wat voor persoon Leonard Nolens is en waarover hij vooral schrijft. Wat me vooral opviel was het thema eenzaamheid, waarmee ik al een verband maakte.

Hierna las ik een artikel over hem waarin stond dat hij na 1990, toen zijn bundels goed verkochten, ervoor vreesde dat door zijn bekendheid zijn identiteit in gevaar zou komen. (http://www.nrcboeken.nl/recensie/wat-he ... er-dichten) Hiermee maakte ik ook verband en heb ik dan ook op proberen verder te werken, maar heb geen idee of het in de buurt komt.

Als iemand mij zou kunnen helpen? Het hele gedicht hoeft niet helemaal doorgrond te worden, mij opweg helpen is ook al goed. :P

Alvast bedankt!

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Re: Zonder Mij - Leonard Nolens

Berichtdoor Dettie » Zo Jun 19, 2011 13:44

De dichter heeft het gedicht de titel 'zonder mij' gegeven. Het gaat dus over iemand die schrijft hoe het zonder diegene zal zijn.

Hij 'zegt'
Wat kan ik voor je doen, ik heb alleen maar woorden.
Met die muziek heb ik ons huis gebouwd, mijn leven
Vernield om toe te zien of dood de moeite waard is,
Of ik daar weg mee kan zonder te moeten sterven.


Hij vraagt dus of hij iets kan doen voor diegene waartegen hij praat. Hij heeft alleen maar woorden aan te bieden. Met die woorden (muziek) heeft hij hun huis gebouwd en zijn leven vernield. Hij heeft dus alles opgebouwd met woorden (niet met daden) woorden die klonken als muziek. Waarschijnlijk onechte/onoprechte woorden want hij schrijft dat hij wilt kijken of hij daar mee weg komt zonder te moeten sterven.

Wat kan ik voor je doen, ik moet toch van je blijven.
Ik heb je toch op mij genomen zonder je te nemen,
Zonder me te geven want ik ben alleen maar jij.
Ik ben alleen maar jij geweest om niet te moeten zijn.


Hij vraagt weer of hij iets kan doen. Hij moet toch de partner van diegene blijven... in feite uit eigenbelang want hij heeft zich helemaal aangepast aan de ander, is als het ware die ander geworden (ik ben alleen maar jij) omdat hij zichzelf niet wil zijn (om niet te moeten zijn) geen moeite wil doen.

Ik ben alleen maar jij geworden om niet ik te zijn.
Dat is een laffe liefde, Zoet, vergeef het mij.
Wat kan ik voor je doen, ik ben alleen maar woorden,
Wou je worden, wou ons worden zonder mij.


Hij heeft zich alleen maar helemaal aangepast aan de ander om niet aan zichzelf te hoeven werken. Hij wil niet zichzelf zijn (denkelijk vindt hij zichzelf geen prettig mens) Hij vaart mee op de stroom van de ander en dat is een laffe liefde. (hij laat de ander alles opknappen in hun relatie) hij vraagt vergeving aan zijn liefje (zijn Zoet)
Hij praat wel maar doet niets (is alleen maar woorden)
Hij wilde zich helemaal veranderen in de ander zodat hijzelf er niet meer was.

Dit is zoals ik het gedicht zie, wie weet dat Lezer100 nog wat toe te voegen heeft of het anders ziet. Maar zo zie ik dit gedicht.

Dettie

Noej1
Berichten: 6
Lid geworden op: Vr Jun 17, 2011 11:28

Berichtdoor Noej1 » Zo Jun 19, 2011 14:22

Bedankt!

Ik had ondertussen ook al in die richting proberen te gaan, maar sommige delen waren dan nog niet helemaal duidelijk.

Dit zal me zeker helpen!

Aatmaja
Berichten: 1
Lid geworden op: Zo Jan 21, 2024 09:41

Re: Zonder Mij - Leonard Nolens

Berichtdoor Aatmaja » Zo Jan 21, 2024 09:46

Fijn dat de uitleg je helpt! Als je verdere verduidelijking nodig hebt, stel gerust meer vragen. En trouwens, heb je ooit tivimate companion geprobeerd? Het kan een handige aanvulling zijn op je kijkervaring. Veel succes met je analyse!


Terug naar “Uitleg gedichten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten