Nachoem Wijnberg - Dans overslaan (uitleg dettie)

Diverse leden leggen gedichten uit en uitleg hoe je zelf gedichten kunt schrijven
Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Nachoem Wijnberg - Dans overslaan (uitleg dettie)

Berichtdoor Dettie » Vr Jan 30, 2009 12:42

Geplaatst: 19 dec 2007 08:10 pm

Dans overslaan

De dansers stoppen en wie een dans
overslaat stopt als iemand moe
van de nachten die hij zag kaarsen
uitblaast met zijn stem.

De dansers dansen en niemand
slaat de dans zonder geluid
over als hij de kaarsen een voor
een weer aansteekt.

Waar heeft hij het over?
Over de hemel die vlak is,
de sterren naast elkaar.

Nachoem Wijnberg
Uit: Vogels,
Uitgeverij Contact 2001
Opgenomen in Uit10 Uitg. Contact 2007

Poging tot uitleg

Dans overslaan
Waarom een dans overslaan? Is diegene moe, wil diegene niet met een bepaald iemand anders dansen en slaat daarom over?

De dansers stoppen en wie een dans
overslaat stopt als iemand moe
van de nachten die hij zag kaarsen
uitblaast met zijn stem.

Waarom stoppen de dansers?
Wordt als reden gegeven: als iemand moe is?
Of als iemand moe is van de nachten die hij zag?
Of als iemand moe is van de nachten die hij zag kaarsen uitblaast met zijn stem?
Betekent dit dat iemand teveel nachten heeft meegemaakt, en zegt
van mij hoeft het niet meer, ik hoef die nachten niet meer? (kaarsen uitblaast met zijn stem) Die nachten moe is? Geen zin meer heeft in het dansen door de nacht? Is die stem bepalend voor het stoppen met dansen? Is er een bepalend iemand aanwezig?

Je zou het wel denken want....
De dansers dansen en niemand
slaat de dans zonder geluid
over als hij de kaarsen een voor
een weer aansteekt.

De dansers dansen en niemand slaat die dans over zonder geluid,
wordt met het geluid die stem bedoeld?
Die stem heeft blijkbaar hier niet gezegd dat er gestopt wordt, nee de stem steekt een voor een de kaarsen weer aan (zegt we gaan dansen).

Maar dan....

Waar heeft hij het over?
Over de hemel die vlak is,
de sterren naast elkaar.

Is die hij de stem? Een ander vindt dat die stem het heeft over een hemel die vlak is? Er zit geen diepte in? De sterren naast elkaar... betekent dit dat er geen enkele ster uitspringt? Geen enkele ster flonkert? Groter is?

Conclusie van mij persoonlijk:
Dansen, dansen, plezier maken omdat er een 'gangmaker' een bepalend figuur is waar iedereen naar luistert. Als diegene zegt we gaan dansen, dansen ze, als hij zegt het is over, de kaarsen gaan uit, is het afgelopen. Als hij zegt de kaarsen gaan aan dan wordt er gedanst.

Maar waar heeft hij het over? Over leeg vermaak, kuddegedrag, ieder volgt de 'leider'.

Ben benieuwd of jullie het met me eens zijn of niet.

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Jan 30, 2009 12:43

Geplaatst: 20 dec 2007 08:50 am

Bedankt voor de tip, Dettie, want ik had hiervan geen bericht gekregen.

Ik vind het heel scherpzinnig wat je hier gedaan hebt, Dettie. Ik wist er absoluut geen raad mee. Ik denk dat je heel dicht bij de verklaring bent. Nachoem beschrijft hier waarschijnlijk een Joods ritueel en gebruikt dat om er algemeen menselijk gedrag mee te verklaren. Wel heel moeilijk, alleen was ik hier nooit uitgekomen. Bedankt :)

Pieter

_________________
"Hoed u voor de literatuur. Gebruik de woorden die het eerst bij je opkomen" J.P. Sartre

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Jan 30, 2009 12:43

Geplaatst: 20 dec 2007 09:36 am

Graag gedaan, de Grada manier werkt erg prettig moet ik zeggen.

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Jan 30, 2009 12:45

Geplaatst: 09 feb 2008 07:32 pm

De Grada methode lijkt mij inderdaad een heel interessante methode om een gedicht te benaderen, ook in dit geval. Over het algemeen kan ik mij in Dettie's interpretatie vinden, maar sta mij toe even dieper op het grammaticale in te gaan, omdat daar voor mij ergens een schoentje wringt.

De dansers stoppen en wie een dans
overslaat stopt als iemand moe
van de nachten die hij zag kaarsen
uitblaast met zijn stem.



Terwijl de tweede en derde strofe volgens mij grammaticaal perfect in elkaar steken, stel ik mij toch vragen bij

hij zag kaarsen
uitblaast met zijn stem.



Ik zag het als iemand die de nacht uitblaast met zijn stem, terwijl in de tweede strofe de kaarsen terug worden aangestoken. De aanwezigheid van het woord kaarsen ontgaat mij hier een beetje. En, is die hij dezelfde als een van degenen die een dans overslaat ? Ik probeer voor mijzelf uit te maken wie met die hij eigenlijk bedoeld wordt.

Rutger
_________________
Geduld, eenvoud en mededogen (Tao).

http://blog.seniorennet.be/mijn_boekenhoekje

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Jan 30, 2009 12:45

Geplaatst: 10 feb 2008 10:57 am

Rutger , je moet de hele zin lezen: "iemand" is het onderwerp van die zin.
Hg. Pieter

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Jan 30, 2009 12:46

Geplaatst: 11 feb 2008 04:29 pm

Ik zag het als iemand die de nacht uitblaast met zijn stem, terwijl in de tweede strofe de kaarsen terug worden aangestoken. De aanwezigheid van het woord kaarsen ontgaat mij hier een beetje. En, is die hij dezelfde als een van degenen die een dans overslaat ? Ik probeer voor mijzelf uit te maken wie met die hij eigenlijk bedoeld wordt.


Nee volgens mij is het dat de hij iemand is die alles bepaalt, overheersend is.
Hij zegt het dansen is over en blaast de kaarsen uit (het licht gaat uit, het is afgelopen)

Maar.. als hij zegt we gaan weer dansen (en de kaarsen weer aansteekt/ het licht gaat aan) dan volgt iedereen gedwee.

Die hij is de gangmaker, degene die alles bepaalt.

In de derde strofe is de hij wel dezelfde hij maar iemand anders vraagt zich af waar die hij het over heeft.
Over lucht, over niets, er zit geen diepgang in, oppervlakkig vermaak. De hemel is vlak. Zelfs de sterren staan naast elkaar.

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Jan 30, 2009 12:47

Geplaatst: 11 feb 2008 08:35 pm

Mooie verklaring, Dettie. Zou het kunnen zijn dat Wijnberg bedoelt dat het beschreven ritueel, of misschien wel rituelen i.h.a. volkomen leeg is, resp. zijn? Zoals de meeste katholieken van tegenwoordig bijv. de rituelen op de koop toe nemen, ze moeten nu eenmaal naar die begrafenis, die doop, die bruiloft toe. Zou Nachoem zo ook de joodse rituelen zien?
Overigens, Dettie, waarom plaats jij maar een gedicht van deze intrigerende dichter, die trouwens niet alleen dichter is, maar ook een wetenschappelijk fenomeen gezien zijn c.v. en publicaties?
(Prof. Mr. Dr. Nachoem Wijnberg)

Pieter
_________________
"Hoed u voor de literatuur. Gebruik de woorden die het eerst bij je opkomen" J.P. Sartre

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Jan 30, 2009 12:48

Geplaatst: 12 feb 2008 08:04 am

Als je kijkt bij het item Nachoem Wijnberg, Pieter dan zie je nog meer gedichten van Nachoem Wijnberg die ik geplaatst heb

Alleen... dit is het item uitleg gedichten en de rest is (nog) niet zo uitgebreid uitgelegd.

Waarom denk jij dat het over een ritueel gaat? Vanwege die kaarsen?
Het kan ook gewoon een mooie aanduiding zijn dat het licht aan of uitgaat.
Een stem die kaarsen uitblaast klinkt beter dan een stem die het licht uit doet.

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Jan 30, 2009 12:48

Geplaatst: 12 feb 2008 09:02 pm

Dankjewel, Dettie
Heel interessante dichter! Ik ga alles eens rustig lezen.
Wat het gedicht van de dansers betreft: kaarsen houden meestal verband met een ritueel vooral bij de de Joodse en RK godsdienst. Daarom denk dat de dichter ons een beetje omfloerst duidelijk wil maken dat het ritueel hem niets meer zegt. Maar misschien kom ik daar achter als ik meer gelezen heb.
Hg. Pieter

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Jan 30, 2009 12:50

Geplaatst: 15 feb 2008 12:27 pm

Dettie schreef:
Ik zag het als iemand die de nacht uitblaast met zijn stem, terwijl in de tweede strofe de kaarsen terug worden aangestoken. De aanwezigheid van het woord kaarsen ontgaat mij hier een beetje. En, is die hij dezelfde als een van degenen die een dans overslaat ? Ik probeer voor mijzelf uit te maken wie met die hij eigenlijk bedoeld wordt.


Nee volgens mij is het dat de hij iemand is die alles bepaalt, overheersend is.
Hij zegt het dansen is over en blaast de kaarsen uit (het licht gaat uit, het is afgelopen)

Maar.. als hij zegt we gaan weer dansen (en de kaarsen weer aansteekt/ het licht gaat aan) dan volgt iedereen gedwee.

Die hij is de gangmaker, degene die alles bepaalt.

In de derde strofe is de hij wel dezelfde hij maar iemand anders vraagt zich af waar die hij het over heeft.
Over lucht, over niets, er zit geen diepgang in, oppervlakkig vermaak. De hemel is vlak. Zelfs de sterren staan naast elkaar.

Dettie


Pieter en Dettie, ik heb het gedicht nog eens herlezen, en mijn grammaticaal probleem is opgelost. Tevens kan mij hiermee in de commentaar hierboven, als in die van Pieter hierop volgende vinden.
Tenslotte is dansen ook een ritueel, en kan als voorbeeld dienen voor religueuze rituelen.

Rutger

_________________
Geduld, eenvoud en mededogen (Tao).

http://blog.seniorennet.be/mijn_boekenhoekje


Terug naar “Uitleg gedichten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten