Herman de Coninck - Winter (uitleg Lambert Wierenga)

Diverse leden leggen gedichten uit en uitleg hoe je zelf gedichten kunt schrijven
Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Herman de Coninck - Winter (uitleg Lambert Wierenga)

Berichtdoor Dettie » Vr Jan 30, 2009 12:14

Geplaatst: 30 dec 2007 11:30 am

Uitleg gedicht Herman de Coninck - Winter

Door Lambert Wierenga

Zie http://www.poezie-leestafel.info/h-de-c ... leg-winter

---
Laatst gewijzigd door Dettie op Ma Dec 14, 2009 14:21, 2 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Jan 30, 2009 12:15

Geplaatst: 20 apr 2008 10:40 am

Lambert, ook voor mij is hoop de eerste indruk die dit gedicht bij mij wekt. Ook al kan je met de titel van het gedicht vele kanten op. Winter roept toch zo vele dingen op. Zo kan men inderdaad weer alles zien, zelfs 's nachts, want er ligt sneeuw.

Ik ben het er ook mee eens, dat het taalspel een belangrijk aspect is van dit gedicht. Dit licht je al dadelijk toe met een aantal voorbeelden uit de eerste strofe.

Lambert Wierenga schreef:Het spel van de dichter bestaat er hier uit dat hij de boel als het ware terugdraait: hij vat de uitdrukking letterlijk op.

Ik zou hier willen aan toe voegen, dat ik het niet alleen als terugdraaien ervaar, maar ook als een omkering.

Sommige uitdrukkingen zitten als het ware zo vastgeroest, dat ik eerst las

er is niets nieuws onder de zon


Alvast een reden te meer om de tekst heel nauwkeurig te lezen, en er rekening mee te houden dat niets is wat het schijnt. Misschien een te ver gezochte associatie met schijnen, maar ik moest opeens denken aan En het licht scheen in de duisternis, maar de duisternis heeft het niet gegrepen (Johannes 1:5)


Rutger
_________________
Geduld, eenvoud en mededogen (Tao).

http://blog.seniorennet.be/mijn_boekenhoekje


Terug naar “Uitleg gedichten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten