Gedichten analyse 'Gemompel' remco campert

Diverse leden leggen gedichten uit en uitleg hoe je zelf gedichten kunt schrijven
Mariska
Berichten: 8
Lid geworden op: Ma Nov 02, 2009 20:23

Gedichten analyse 'Gemompel' remco campert

Berichtdoor Mariska » Ma Nov 02, 2009 20:31

Hallo iedereen, ik moet voor school 5 gedichten analyseren en heb er al twee gedaan. Ik zit vast bij het gedicht gemompel van remco campert.
Ik weet wel waarom ik het een mooi gedicht vind maar ik weet niet wat het rijmschema is, wel dat het een kwatrijn is ..

ik zou nu graag willen weten of iemand mij kan helpen bij het vinden van de rijmsoort vorm metrum en ritme enjambement stijlfiguren en beeldspraak.. ik probeer zelf ook zoveel mogelijk maar ik vind dit een lastige ..

alvast bedankt!
hier is het gedicht:

Gemompel
Hoe duidelijker ik 't wil zeggen
hoe slechter ik uit mijn woorden kom
dit lijkt me een typisch verschijnsel
van het een of ander

Schrijver: Remco campert

tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Re: Gedichten analyse 'Gemompel' remco campert

Berichtdoor tiba » Ma Nov 02, 2009 21:38

Mariska schreef:Hallo iedereen, ik moet voor school 5 gedichten analyseren en heb er al twee gedaan. Ik zit vast bij het gedicht gemompel van remco campert.
Ik weet wel waarom ik het een mooi gedicht vind maar ik weet niet wat het rijmschema is, wel dat het een kwatrijn is ..

ik zou nu graag willen weten of iemand mij kan helpen bij het vinden van de rijmsoort vorm metrum en ritme enjambement stijlfiguren en beeldspraak.. ik probeer zelf ook zoveel mogelijk maar ik vind dit een lastige ..

alvast bedankt!
hier is het gedicht:

Gemompel

Hoe duidelijker ik 't wil zeggen
hoe slechter ik uit mijn woorden kom
dit lijkt me een typisch verschijnsel
van het een of ander

Schrijver: Remco campert


Hallo Mariska, niet eenvoudig wat je vraagt, want qua vorm vind ik er niet veel in
Het is idd. een vierregelig gedicht.

Misschien moeten we eens onderzoeken wat het niet is
geen rijmgedicht, geen metaforen, geen gezochte woordkeuze, geen poëtische woordenschat.

Het taalgebruik lijkt dat van de gewone spreektaal.
De toon is humoristisch: de dichter steekt er de draak mee dat hij niet uit zijn woorden komt, hoezeer dat hij dat ook probeert (vandaar de titel: gemompel). Misschien spot hij met zijn pogingen om te dichten.
De eerste twee regels doen me aan een aforisme denken.
Heel diepgaand is dit niet, eerder een leuk gedichtje.
Dat vind ik er momenteel in.
't Zou kunnen dat iemand er meer in vindt.
Schiet niet op de pianist.

groetjes. Tiba.

mira
Berichten: 616
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 20:10

Berichtdoor mira » Ma Nov 02, 2009 21:41

Hallo Mariska,

ik herneem even het gedicht van R. Campert:

Gemompel
Hoe duidelijker ik 't wil zeggen
hoe slechter ik uit mijn woorden kom
dit lijkt me een typisch verschijnsel
van het een of ander


Een rijm zie ik niet echt in dit gedicht, een gedicht zonder rijm noemt men ook 'blanke verzen', dacht ik, al moet ik die term van heel ver opdiepen.

Het is een heel kort gedicht, zoveel kun je er ook niet uithalen op stilistisch gebied, de inhoud lijkt me belangrijker.
Toch even dit: een enjambement herken ik in regel 4 en 5, de zin loopt nl. door in de volgende versregel.
Bij een enjambement wordt vaak ofwel het laatste woord van een versregel benadrukt ofwel het eerste woord van de volgend regel, maar tegelijk doet het ook uitkijken naar hetgeen er nog komt , wat hier zeker het geval is denk ik:
'...een typisch verschijnsel'
'Waarvan?', vraag je je dan af, maar dan het vage en toch wel verrassende vervolg:
'van het een of ander'
Neemt de dichter ons hier bij de neus?

Ook meen ik een anafoor te herkennen, op r. 2 en 3, 'Hoe ... hoe', nl. een herhaling van een woord aan het begin van een zin of zinsdeel.

Hopelijk ben je ermee geholpen.
Wat vind jij van de inhoud?
En waarom spreekt het je aan?

mira

mira
Berichten: 616
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 20:10

Berichtdoor mira » Ma Nov 02, 2009 21:43

Is 'gemompel' de titel of de eerste versregel?
Weet je trouwens misschien ook uit welke bundel dit komt, Mariska?

mira

Librije
Berichten: 197
Lid geworden op: Zo Mar 01, 2009 07:16
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor Librije » Ma Nov 02, 2009 22:42

Campert heeft meerdere gedichtjes geschreven met de titel: Gemompel.

Die hierboven komt uit:Hoera, hoera (1981).

Librije.

mira
Berichten: 616
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 20:10

Berichtdoor mira » Wo Nov 04, 2009 00:26

Als 'Gemompel' een titel is, klopt mijn nummering van de versregels niet meer.
Weet jij trouwens iets meer over de verschillende gedichten van Campert met de titel 'Gemompel', Librije?
Zeer graag zou ik ook iets horen van Mariska.

mira

Mariska
Berichten: 8
Lid geworden op: Ma Nov 02, 2009 20:23

Berichtdoor Mariska » Wo Nov 04, 2009 12:58

ik had net een reactie getypt en nu is hij weer weg?
nou dan maar overnieuw .. ;)

sorry van mijn late reactie maar ik vind het heel fijn dat jullie er zo'n andere kijk op hebben .. ik ben nu al bij gdichtenanalyse vier en zie eigenlijk in zoals ik ook lees dat dit een lastig gedicht is om te analyseren want er is weinig (woorden, rijm, etc.) je kan er niet heel veel mee als je er 3 pagina's over moet schrijven .. daarom heb ik bij nader inzien een ander geicht gekozen .. maar jullie reactie's zijn niet voor niks geweest want ik heb er heel wat van geleerd ..

ik kies nu gedichten waarvan ik zeker weet dat ik er iets goed over kan schrijven .. ik koos voor gemompel (iemand vroeg dat) omdat ik het een leuk grapje vond. Hij leek ons inderdaad in de maling te nemen. jammer genoeg kan ik hier dus weinig mee want het is moeilijk te analyseren ..

inplaatshiervan heb ik nu dit gedicht gekozen;

Regen

Vroeger dacht ik:
als je
in de regen
heel hard rent

De rest van het gedicht is hier te lezen

http://www.taallessenonline.nl/gedichten/regen.htm

jullie kunnen hier gewoon naar kijken maar reageren mag altijd, wat vinden jullie van dit gedicht? zou het goed genoeg zijn om goed te kunnen analyseren??

alvast en nog bedankt voor jullie hulp en reactie's ..
groetjes, mariska.

Mariska
Berichten: 8
Lid geworden op: Ma Nov 02, 2009 20:23

Berichtdoor Mariska » Wo Nov 04, 2009 13:00

Mariska schreef:ik had net een reactie getypt en nu is hij weer weg?
nou dan maar overnieuw .. ;)

sorry van mijn late reactie maar ik vind het heel fijn dat jullie er zo'n andere kijk op hebben .. ik ben nu al bij gdichtenanalyse vier en zie eigenlijk in zoals ik ook lees dat dit een lastig gedicht is om te analyseren want er is weinig (woorden, rijm, etc.) je kan er niet heel veel mee als je er 3 pagina's over moet schrijven .. daarom heb ik bij nader inzien een ander geicht gekozen .. maar jullie reactie's zijn niet voor niks geweest want ik heb er heel wat van geleerd ..

ik kies nu gedichten waarvan ik zeker weet dat ik er iets goed over kan schrijven .. ik koos voor gemompel (iemand vroeg dat) omdat ik het een leuk grapje vond. Hij leek ons inderdaad in de maling te nemen. jammer genoeg kan ik hier dus weinig mee want het is moeilijk te analyseren ..

inplaatshiervan heb ik nu dit gedicht gekozen;
Regen

Vroeger dacht ik:
als je
in de regen
heel hard rent

De rest van het gedicht is hier te lezen

http://www.taallessenonline.nl/gedichten/regen.htm

jullie kunnen hier gewoon naar kijken maar reageren mag altijd, wat vinden jullie van dit gedicht? zou het goed genoeg zijn om goed te kunnen analyseren??

alvast en nog bedankt voor jullie hulp en reactie's ..
groetjes, mariska.


als iemand dit gedicht herkent .. wat is dan de schrijver? hij stond op internet dus mag ik hem delen maar de schrijver stond niet vermeld ;)

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Nov 04, 2009 14:13

Ik vond een heel leuk cartoonachtige presentatie van dit gedicht Mariska

http://www.taallessenonline.nl/gedichten/regen.htm

Ook heb ik contact opgenomen met diegene van die site en hoop dat hij of zij weet wie het gedicht geschreven heeft.

Mag je voor school zelf dichters kiezen? Of moet je eerst vragen of je over een gedicht van die dichter wat mag schrijven?

Groetjes
dettie

Mariska
Berichten: 8
Lid geworden op: Ma Nov 02, 2009 20:23

Berichtdoor Mariska » Wo Nov 04, 2009 15:26

hoi dettie,

je mag voor school zelf bepalen welk gedicht van welke dichter je kiest zolang je in de vijf gedichten die je moet kiezen maar drie verschillende dichters hebt! ;)

ik ben hem nu aan het maken .. misschien zie jij wat in het metrum, ritme en enjambement? ik kan er even geen touw aan vast knopen ..

en klopt het dat dit een modern gedicht is? want de strofen zijn heel vaak een distichon en soms hier en daar een terzin of kwatrijn er zit niet echt een regelmaat in ..

groetjes, mariska.

p.s. ooh en bedankt voor het contact leggen met de site! ik zou dat zelf niet zo snel doen .. ;)

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Nov 04, 2009 15:55

och mariska ik zou je heel graag helpen met je vragen maar ik weet niets van metrum etc. :oops:
Hopelijk kunnen de anderen je verder helpen .

Groetjes
dettie

mira
Berichten: 616
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 20:10

Berichtdoor mira » Wo Nov 04, 2009 17:24

Ik weet niet of je hier zoveel meer over kunt zeggen, Mariska.
De vraag naar het metrum in een Nederlandstalig gedicht lijkt me in de meeste gevallen weinig relevant, want in tegenstelling tot de klassieke talen, waar het metrum gebaseerd is op de afwisseling van lange en korte lettergrepen, en daar streng is vastgelegd, heeft het in de Germaanse talen te maken heeft met beklemtoonde en onbeklemtoonde lettergrepen.
Misschien weet Librije er iets meer van.
Wat mij opvalt in dit gedicht is dat het opgebouwd is rond een beperkt aantal 'kernwoorden': regen, rennen, druppels.

Een betekenisvol enjambement (zie mijn uitleg bij vorig gedicht) vind ik in:
'valt dan een meter achter je / op straat', wat dan een mooie tegenstelling vormt met : 'en niet op jou'.

mira

Mariska
Berichten: 8
Lid geworden op: Ma Nov 02, 2009 20:23

Berichtdoor Mariska » Wo Nov 04, 2009 19:39

Het is jammer dat ik persé nederlandse gedichten moet uitkiezen :( .. anders had ik dat inderdaad kunnen doen ;)

En klopt dit?: Het gedicht is geen sonnet maar ook geen vrije of dynamische vers omdat het wel eindrijm en een rijmschema heeft.

en weet iemand toevallig wat hier het stijlfiguur is?
groetjes, mariska.

Manja Croiset
Berichten: 217
Lid geworden op: Za Jun 27, 2009 18:11
Locatie: Hoogland
Contact:

Berichtdoor Manja Croiset » Wo Nov 04, 2009 21:08

BESTE MARISKA.

Als gedicht ken ik het niet, wel weet ik dat we vroeger bij natuurkunde, exact dezelfde regels al gebruikten.
En dan spreek ik over een kleine 50 jaar geleden.

Marjolijn

( zijn er soms Nederlanders, die korter geleden naar school zijn geweest?) Heeft iemand anders het wel als gedicht geleerd en niet bij Natuurkunde?
Jammer voor je dat het Nederlands moet zijn, anders zou ik je een vrij uniek gedicht in het Ivrit kunnen geven, wat mijn kinderen op school hebben gebruikt.
Laatst gewijzigd door Manja Croiset op Wo Nov 04, 2009 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
gedichten of gedachten

Librije
Berichten: 197
Lid geworden op: Zo Mar 01, 2009 07:16
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor Librije » Wo Nov 04, 2009 21:12

Wat zegt Lodewick - Literaire kunst over metrum en ritme (gebruiken jullie dat boek ook nog op school, Mariska?):

Onder een metrum (of maat) verstaan we de afwisseling van sterker en zwakker beklemtoonde lettergrepen. Dat kan volgens een vast patroon gebeuren, zo'n patroon noemen we een versvoet.

De belangrijkste voorbeelden van versvoeten zijn:
jambe (zwak/sterk), trocheus (sterk/zwak), anapest (zwak/zwak/sterk), dactylus (sterk/zwak/zwak), amfibrachys (zwak/sterk/zwak) en spondeus (sterk/sterk)(alleen als afwisseling met dactylus).

Daarnaast heeft elk gedicht een eigen ritme. Is het metrum een vast schema, een kwestie van uiterlijk vaak, waaraan een vers al dan niet kan voldoen, het ritme behoort tot het innerlijk, het wezen van de dichtkunst.

Lodewick: Metrum wordt bepaald door de afwisseling tussen sterk en zwak (dynamisch accent). Maar bij ritme spelen daarnaast nog een rol: afwisseling vlug-langzaam (temporeel accent) en afwisseling hoog-laag (melodisch accent).
Ritme is nu de natuurlijke beweging van de zin, expressief gemaakt door de wisselende intensiteit van het temporeel, het dynamisch en het melodisch accent.

Het belangrijkste verschil tussen ritme en metrum is wel: metrum is niet noodzakelijk in de poëzie, in sommige perioden van de literatuur treedt het niet op, maar ritme is noodzakelijk, het behoort tot het wezen van de poëzie.

Wanneer je gedichten hardop leest, merk je al snel of het gedicht "loopt", vrolijk klinkt, of juist of somber, slepend. Je komt haast vanzelf in dat ritme terecht. (Nog beter hoor je het, als de dichter het zelf voorleest). Daar kan het metrum een rol bij spelen, maar zoals je hopelijk begrepen hebt, kan het nooit de doorslag geven. Een ingewikkeld verhaal, niet?

Wat zegt dat over jouw gedicht?

Hoe we dit soort vers moeten noemen, weet ik niet. Mij lijkt het, ondanks eindrijm hier en daar, wel een vrij vers, maar misschien weet mira dat dan weer. Gezien het onderwerp en het ritme denk ik ook aan light-verse (Light verse is een benaming voor die gedichten die een wat lichtere, meer speelse toon hebben. Drs. P ontwierp er de Nederlandse term plezierdichten voor.). Maar de meestal hebben die een strakkere vorm (sonnet, kwatrijn, etc.).

Wel valt me op dat het gedicht bestaat uit 4 afgeronde stukjes van elk twee strofen die weer bestaan uit een wisselend aantal regels. Hier bestaat voor zover ik weet geen naam voor. Er is sprake van eindrijm bij de twee delen van elke strofe. Inhoudelijk vormen deze strofen ook een geheel.

Het metrum is een strak volgehouden jambe (zwak/sterk). Dat geeft het ook iets van een light-verse. Andere dichters die die gemaakt hebben zijn bv.: Kees stip en Ivo de Wijs.

Even genoeg zo, eerst maar eens de reactie van jou en de anderen.

Librije.
Hetzelfde zien
Maar het zò zien
Zoals niemand het zag
(J.A. Deelder - Euforismen
Bezige Bij, 1991)

Mariska
Berichten: 8
Lid geworden op: Ma Nov 02, 2009 20:23

Berichtdoor Mariska » Wo Nov 04, 2009 22:28

ik heb de analyse nu af .. ik moet het namelijk morgen inleveren.

dit is een klein deel van wat ik heb (ik doe niet alles omdat ik het niet zo heb op copycats)

Rijm: De rijmsoort van het gedicht is volrijm. De rijmklanken staan aan het eind van elke strofe aan het eind van de laatste versregel. Het gedicht bevat dus eindrijm maar dan alleen in de laatste zin van elke strofe. Het rijmschema bij dit gedicht is dan:
- - - a - a - b - - b - - c - c - d - - d (- betekent geen rijm).

Strofen: Het gedicht bevat acht strofen. De eerste strofe bestaat uit vier versregels (kwatrijn). De twee strofen daarna bestaan uit twee versregels (distichon). De vierde en de vijfde strofen bestaan uit drie versregels (terzine). De zesde en de zevende strofen bestaan uit twee versregels (distichon). En de laatste strofe is een terzine.
Het gedicht is geen sonnet maar ook geen vrij of dynamisch vers omdat het wel eindrijm en een rijmschema heeft.

Metrum, ritme en enjambement: Dit gedicht bevat antimetrie omdat de dichter geen metrum gebruikt. Het gedicht bevat wel ritme. In dit gedicht is dat ook het geval. Zoals de eerste strofe:
Vroeger dacht ik:
als je
in de regen
heel hard rent
Het is eigenlijk een hele zin, maar de dichter heeft er een kwatrijn van gemaakt.

Ook spreek je van enjambement als een versregel wordt afgebroken op een plaats waar geen vanzelfsprekende pauze is. Een betekenisvol enjambement vind ik in:
'valt dan een meter achter je / op straat', wat dan een mooie tegenstelling vormt met : 'en niet op jou'.

als er iets niet klopt wil iemand dat dan aub zeggen?
voor morgen 15:45 moet het zijn ingeleverd dus ik kan nog veel veranderen!

nog bedankt voor alle hulp!
vriendelijke groeten.

tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Berichtdoor tiba » Wo Nov 04, 2009 23:56

aan Mariska:

je schrijft:
Dit gedicht bevat antimetrie omdat de dichter geen metrum gebruikt.
Ik ben niet vertrouwd met de term antimetrie, maar hier op Leestafel vond ik toch een wat andere uitleg:

http://car.messageboard.nl/38686/viewtopic.php?t=56

verder misschien stilistisch nog: alliteratie: heel hard

inhoudelijk: tegenstelling tussen vroeger (1ste regel)en nu (sinds kort)

aan Librije:
Akkoord dat het een light verse is, maar vind jij de eerste regel jambisch?

Tiba.

Librije
Berichten: 197
Lid geworden op: Zo Mar 01, 2009 07:16
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor Librije » Do Nov 05, 2009 00:25

Nee Tiba, je hebt gelijk. Die regel valt uit de toon.

Maar vanaf Want elke regendruppel...............is het vers echt wel metrisch hoor Mariska en wat mij betreft jambisch. Ja toch Tiba?

Librije.
Hetzelfde zien
Maar het zò zien
Zoals niemand het zag
(J.A. Deelder - Euforismen
Bezige Bij, 1991)

tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Berichtdoor tiba » Do Nov 05, 2009 01:02

Ja akkoord, vanaf "want elke regendruppel" is het gedicht veel ritmischer, 't is alsof het vaart krijgt. En ja het lijken me jamben.

Op school bij Nederlandse poëzie hebben we (in Vlaanderen), voor zover ik weet, nooit het metrum moeten ontleden, lijkt me een "specialiteit" van Nederland, want er waren hier nog vragen naar. Ik heb er dus wel wat moeite mee.

Bij het verder lezen, zie ik nu de regel:
loop ik alle regen mis

hier zie ik toch geen jamben in maar trocheeën, de klemtoon ligt toch vooraan? ´-´-´-´
Dus hier antimetrie zoals Mariska zei?

Tiba.

Librije
Berichten: 197
Lid geworden op: Zo Mar 01, 2009 07:16
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor Librije » Do Nov 05, 2009 10:35

Tja Tiba, wij Hollanders zetten nu eenmaal alles graag in duidelijk afgebakende hokjes :-). Orde en regelmaat moet er zijn niet waar?
Het nam destijds op school (maar later ook bij de OU-cursussen) een belangrijke plaats in bij het onderwijzen van poëzie. Zoveel, dat er voor de inhoudelijke kant van de gedichten nauwelijks aandacht was. Dat laatste is gelukkig wel het geval bij de OU-cursussen, die van veel later datum zijn. En hier op het forum, waar het in de eerste plaats gaat om de inhoud van een gedicht. Als de vorm daarbij aansluit,is dat mooi, maar het moet nooit andersom zijn vind ik.

Persoonlijk houd ik niet zo van hokjes, niet bij de poëzie en niet bij de proza, want ook daar moet elk boek in een keurslijf (vandaar de grote discussie over bv. literaire non-fictie, want het moet toch in te delen vallen).

Misschien heeft het ook te maken met de Tachtigers, die erg veel aandacht besteedden aan de vorm van gedichten en het vasthouden aan (zelfopgelegde) regels voor poëzie. Toch houd ik wel van dit soort gedichten. Misschien omdat het er destijds zo ingehamerd is? Maar misschien ook, omdat toen vorm en inhoud goed bij elkaar leken te passen.

Genoeg gefilosofeer. Volgens mij heb je alweer gelijk, Tiba, met de trochee. Het ritme zit er zo goed in in dat deel dat ik het niet in de gaten had. Ik moet er eerlijk bij zeggen, dat ik gisteren ook te weinig tijd had om me er voldoende in te verdiepen. Ik heb er te vluchtig naar gekeken. Sorry daarvoor. Dat kwam ook wel omdat ik dit nu niet echt beschouw als een gedicht, dat het waard is om er erg veel tijd in te steken. Zelfs voor een light-verse vind ik het niet echt bijzonder. Is intussen al bekend wie nu eigenlijk de dichter is?

Wat de antimetrie betreft heb jij ook weer gelijk, Tiba, maar Mariska niet. Die schreef:
Dit gedicht bevat antimetrie omdat de dichter geen metrum gebruikt.
.
Maar antimetrie is wat jij constateerde Tiba: het wisselen van metrum, van jambe naar trochee bv.

Ik zou Mariska aan willen raden, als ze nog op zoek moet naar andere gedichten, om eens bij de dichters op de home-page van Poëzie-tafel te kijken en naar de bijbehorende discussies/analyses op het forum. Johanna Kruit bv. of Ted van Lieshout. Of wat ze maar wil. Die gedichten lijken me waardevoller (mag ik dat zeggen??) en beter te analyseren. Bovendien is daar vaak al een begin gemaakt.

Librije.
Hetzelfde zien
Maar het zò zien
Zoals niemand het zag
(J.A. Deelder - Euforismen
Bezige Bij, 1991)

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Do Nov 05, 2009 11:09

Ja de dichter is bekend!

Levi Weemoedt!

Dettie

Librije
Berichten: 197
Lid geworden op: Zo Mar 01, 2009 07:16
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor Librije » Do Nov 05, 2009 14:02

Het lijkt wel raad de dichter :). Eigenlijk hadden we dit moeten vermoeden. Maar ik ken wel betere van hem. Wat dacht je van:

Ik ben getrouwd met Treurigheid,
woon samen met Verdriet.
Krijg soms bezoek van Eenzaamheid
maar helpen doet dat niet.
(Lévi Weemoedt, Van harte beterschap, blz. 40).

(Doe maar weer gauw weg, hoor Dettie, als deze dichter niet mag op de site.)

Librije.
Hetzelfde zien
Maar het zò zien
Zoals niemand het zag
(J.A. Deelder - Euforismen
Bezige Bij, 1991)

tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Berichtdoor tiba » Do Nov 05, 2009 14:06

Korte reactie, want niet veel tijd: er staan inderdaad veel betere gedichten op Leestafel, Librije.
Goed dat je de naam van de dichter gevonden hebt, Dettie.

Tiba.

Mariska
Berichten: 8
Lid geworden op: Ma Nov 02, 2009 20:23

Berichtdoor Mariska » Do Nov 05, 2009 20:01

ik heb mijn analyse al gister veranderd in hetgene waar jullie over aan het discussieren waren.

kort hierna zag ik zelf ook in dat het gedicht wel een metrum heeft, en heb het goed veranderd.

bedankt voor alle reactie's en jullie kunnen over dit onderwerp vast nog wel verder praten zo te zien .. ;)

als ik het niet vergeet kan ik wel de beoordeling van deze gedichtenanalyse hier plaatsen zodra ik het gedicht heb ..
misschien willen jullie namelijk wel weten of mijn leraar dit er ook in ziet .. :)

groetjes!

p.s. natuurlijk zijn er wel betere gedichten maar ik ben iemand die nog op het voortgezet onderwijs zit en geen betere kent (slecht ik weet het, ze doen weinig aan poëzie op school) ik heb dit gedicht ook gewoon van internet geplukt omdat dit het mooiste was wat ik tegen kwam.
ALS IK DE POEZIE TAFEL EERDER HAD ONDTDEKT HAD IK ER ZO EEN HIER VAN UIT GEKOZEN! :lezen: :P

want deze site bevat natuurlijk goede gedichten (goh het lijkt wel een reclame .. maar ik meen het echt!)

mira
Berichten: 616
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 20:10

Berichtdoor mira » Do Nov 05, 2009 20:40

Natuurlijk horen we graag hoe het afloopt, Mariska.
En maak maar reclame voor dit poëzieforum, hoor, dat kan nooit kwaad. :)
Het leuke van dit forum is oa. dat we van elkaar leren.
Hopelijk krijg jij ook de smaak te pakken.

Groetjes.

mira


Terug naar “Uitleg gedichten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten