uitleg gedichten

Diverse leden leggen gedichten uit en uitleg hoe je zelf gedichten kunt schrijven
mira
Berichten: 616
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 20:10

Berichtdoor mira » Za Mei 30, 2009 20:59

Een en ander kan ik echt niet meer volgen.
Ik probeer even een paar essentiële gegevens te hernemen.
Dit gaat over een kind dat 'zijn draai' niet vindt in het leven.
Het kind had geen greep op de realiteit, het wist nooit waartoe iets diende.
Misschien al vanaf de geboorte.
De rol van de moeder is voorwerp van discussie.
Ja, zij was de bijsluiter verloren.
('bijsluiter' beschouw ik zeker als een metafoor en niet letterlijk, ik bedoel, ik denk niet aan een moeder die bepaalde zaken i.v.m. medicatie niet heeft gelezen; ik geraakte ook niet goed wijs uit de commentaren: werd dat nu letterlijk of figuurlijk bedoeld).
Een van de cruciale vragen is m.i.:kon de moeder geen contact krijgen met haar 'zeer gewone' kind of met dat specifieke, een iets ongewoner kind?

mira

Librije
Berichten: 197
Lid geworden op: Zo Mar 01, 2009 07:16
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor Librije » Zo Mei 31, 2009 06:28

mira schreef:Een en ander kan ik echt niet meer volgen.
Ik probeer even een paar essentiële gegevens te hernemen.
Dit gaat over een kind dat 'zijn draai' niet vindt in het leven.
Het kind had geen greep op de realiteit, het wist nooit waartoe iets diende.
Misschien al vanaf de geboorte.
De rol van de moeder is voorwerp van discussie.
Ja, zij was de bijsluiter verloren.
('bijsluiter' beschouw ik zeker als een metafoor en niet letterlijk, ik bedoel, ik denk niet aan een moeder die bepaalde zaken i.v.m. medicatie niet heeft gelezen; ik geraakte ook niet goed wijs uit de commentaren: werd dat nu letterlijk of figuurlijk bedoeld).
Een van de cruciale vragen is m.i.:kon de moeder geen contact krijgen met haar 'zeer gewone' kind of met dat specifieke, een iets ongewoner kind?

mira


Goed dat je het nog even op een rijtje probeert te zetten, Mira. Ik zie het zo:

- Wat de "bijsluiter" betreft: ook ik ga er van uit, dat dat een metafoor is voor hoe op te voeden. Voor "bijsluiter" kun je ook "aansluiting" lezen: wat voor kind ook, ze kon de aansluiting niet vinden. Maar ik probeerde aan te geven, dat letterlijk opvatten van dat woord niet onmogelijk is, om een verklaring te vinden voor de door jou geopperde mogelijkheid van autisme. Letterlijk opvatten heeft niet mijn voorkeur.

- Wel gaat het in beide gevallen om interpretaties met hetzelfde gevolg: het kind kan zijn draai niet vinden in het leven, voelt zich buitengesloten en wordt gepest.

- Voor de cruciale vraag, maakt dat ook niet uit: de moeder schoot in beide gevallen tekort: door een gehandicapt kind op de wereld te zetten waar ze niet mee om kon gaan of door een gezond, kind geen specifieke opvoeding te kunnen geven.

- Die cruciale vraag is eigenlijk: gaat het hier om een normaal kind of om een afwijkend kind (bv. door autisme, wat jij als eerste opperde).

Er zijn m.i. toch wel veel aanwijzingen voor dat laatste:

Zijn moeder kon geen contact met hem maken (bijsluiter)
Hij begrijpt de wereld om hem heen niet of verkeerd
Contact met andere kinderen is beangstigend (durft hij niet)
De anderen leven in een onbegrijpelijke wereld (ze hielden alles geheim)
Verlamd moeten we ook niet letterlijk nemen, maar als onmachtig iets te doen, omdat hij allerlei dingen niet kan, niet begrijpt, die voor anderen zo normaal zijn.

Dus ik denk inderdaad Mira, dat het heel goed mogelijk is, dat dit gedicht over een (licht) autistisch kind gaat waar de moeder geen aansluiting/contact mee kon maken, dat zijn eigen weg maar moest zien te vinden, buitengesloten en gepest werd en nu lamgeslagen en verdrietig in het leven staat dat zo mooi zou kunnen zijn (huilend in de zon).

Een extra aangrijpend gedicht, als je het zo leest.

Librije.

mira
Berichten: 616
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 20:10

Berichtdoor mira » Zo Mei 31, 2009 13:00

Ik sluit me volledig aan bij jouw interpretatie, Librije.
Wat ik weet van (licht) autistische kinderen is dat zij bepaalde gedragingen moeten aanleren, ze moeten a.h.w. het gedrag van anderen 'copiëren' omdat ze niet altijd uit zichelf weten wat er in de maatschappij van hen verwacht wordt, ze moeten vaak 'raden'.
Een licht autistisch kind kan functioneren in een gewone school, dat het soms gepest wordt, dat is erg, maar ook gewone kinderen worden gepest.
De ontreddering van het kind wordt hier alleszins pakkend weergegeven.

mira

PS Het zou leuk zijn als de vragensteller/-stelster even zou reageren.

lk
Berichten: 2
Lid geworden op: Di Mei 26, 2009 21:09

Berichtdoor lk » Ma Jun 01, 2009 19:49

Bedankt voor al de reacties!!
Ik heb er echt wat aan gehad :D

lk

tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Berichtdoor tiba » Ma Jun 01, 2009 20:31

Het zou leuk zijn om weten wat je er zelf van vindt.
Zo kennen we ook jouw idee over deze gedichten.

Tiba.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Jun 02, 2009 06:59

Mooie uitleg Librije, (ik wilde dat ik het zo kon zeggen)
Nu ik het zo lees ga ik ook overstag naar het door Mira geopperde licht autistische kind. Ik zat zelf aldoor met de vraag waarom durfde hij het niet te vragen, het zijn toch zijn vrienden, maar zoals het nu uitgelegd wordt is het antwoord daar.

Dettie
die aldoor geniet van dit soort gepuzzel.

mira
Berichten: 616
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 20:10

Berichtdoor mira » Zo Jun 21, 2009 00:07

Hallo 'ik'

ik vermoed dat je vraag betrekking had op een schooltaak.
Het einde van het schooljaar is in zicht.
Mogen we weten wat er uiteindelijk van is geworden?
Ja, we leven mee.

mira


Terug naar “Uitleg gedichten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten