Gerrit Achterberg - Werkster

Diverse leden leggen gedichten uit en uitleg hoe je zelf gedichten kunt schrijven
Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Za Feb 21, 2009 12:42

Geplaatst: 17 jun 2005 05:13 pm

razend bedankt mensen, door jullie besprekingen te volgen heb ik besloten dit gedicht zelf te bespreken voor mijn examen nederlands....bespreken jullie trouwens nooit de volta in een sonnet? ik vond hem in het feit dat ze in het octaaf nog werkt voor de anderen en dat ze dan in het sextet gelijk staat aan hen. De volta berust dus op antithese...akkoord?

Toech

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Za Feb 21, 2009 12:42

Geplaatst: 18 jun 2005 09:31 am

Ik moest eerst even zoeken wat een volta ook alweer was. Dat was wel érg ver weggezakt.

Volta
Het keerpunt in een sonnet, een wending in de ontwikkelde gedachte tussen het octaaf en het sextet. Vaak is het octaaf abstract en subjectief en het sextet concreet en objectief. Ook chute genoemd.

Octaaf
Twee kwatrijnen van een sonnet.

Sextet
De laatste zes regels van een sonnet, twee terzetten.
Een zesregelig vers.

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Za Feb 21, 2009 12:43

Geplaatst: 18 jun 2005 09:36 am

je kan ook zeggen dat de volta ligt in leven en dood.

In de octaaf gaat het over de nog levende werkster
in het sextet is zij dood

Of het heden en toekomst
heden=(nog werkend als werkster)
toekomst=niet meer werkend

Maar wat jij zegt kan ook
Onderscheid
Gelijk aan

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Za Feb 21, 2009 12:44

Geplaatst: 15 aug 2005 09:20 am

De personen voor wie de werkster werkt, zijn kennelijk niet zulke achtenswaardige burgers als ze zich voordoen in het oog van de Heer, getuige Achterbergs worsteling met zijn geloof en die hij waarschijnlijk ook bij anderen moet hebben waargenomen. De werkster wel. Cymbalen worden in de Schrift als symbolen gebruikt voor het aankondigen van de laatste dag, zoals ook de bazuinen. Aldus is de werkster gebenedijd en verheven door de Heer boven haar aardse opdrachtgevers maar ze blijft toch uiteindelijk een werkster des Heerens

Gast

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Za Feb 21, 2009 12:44

Geplaatst: 23 mrt 2006 02:25 pm

Ik vind dit ook allemaal heel relaxed, net als Toech. ik ga dit gedicht ook voor mn mondeling nederlands gebruiken !
Bedanktt !!
Ik moet alleen nog wel even goed nadenken over 'haar lot ten hoon' .. er staat zoveel over nl

Gast

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Za Feb 21, 2009 12:45

Geplaatst: 24 mrt 2006 10:11 pm

Hee 'Gast'
Wat je hier allemaal zegt;
De personen voor wie de werkster werkt, zijn kennelijk niet zulke achtenswaardige burgers als ze zich voordoen in het oog van de Heer, getuige Achterbergs worsteling met zijn geloof en die hij waarschijnlijk ook bij anderen moet hebben waargenomen. De werkster wel. Cymbalen worden in de Schrift als symbolen gebruikt voor het aankondigen van de laatste dag, zoals ook de bazuinen. Aldus is de werkster gebenedijd en verheven door de Heer boven haar aardse opdrachtgevers maar ze blijft toch uiteindelijk een werkster des Heerens


Daar snap ik dus niks van .. haha kan je het ook met wat makkelijkere woorden uitleggen ? ik doe dan wel vwo maar dit gaat mn petje te boven :wink:

Dettie


Terug naar “Uitleg gedichten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten