Leestafel heeft toestemming van Simon Knepper voor dit gedicht.
Dettie
Simon Knepper - Vroege voorjaarsmorgen
Geplaatst: 02 feb 2007 01:42 pm
Simon Knepper (geb.1955)
Vroege voorjaarsmorgen
De koek is op. De muisjes zijn bevroren.
De boter ligt onneembaar in de vloot.
Ik poog vergeefs een huivering te smoren:
April betoont zich wreder dan begroot.
Toch eet ik dankbaar mijn genadebrood
En ben ik blij dat ik het ochtendgloren
Weer mag aanschouwen, en de buurthaan horen,
En dat ik tot bestaan ben uitverkoren:
Een ander is zijn hele leven dood.
Simon Knepper
Ik las ergens het volgende commentaar:
'Ondanks dat er in het leven wel het een en ander tegenvalt – zo is de strekking van dit gedicht – is toch het mogen bestaan een uitverkiezing.
Vergelijk dat maar eens met iemand die zijn hele leven dood is!'
Kunnen wij ons daarin vinden?
Gert
_________________
http://gert.slings.nu
Simon Knepper (geb.1955)
Vroege voorjaarsmorgen
De koek is op. De muisjes zijn bevroren.
De boter ligt onneembaar in de vloot.
Ik poog vergeefs een huivering te smoren:
April betoont zich wreder dan begroot.
Toch eet ik dankbaar mijn genadebrood
En ben ik blij dat ik het ochtendgloren
Weer mag aanschouwen, en de buurthaan horen,
En dat ik tot bestaan ben uitverkoren:
Een ander is zijn hele leven dood.
Simon Knepper
Ik las ergens het volgende commentaar:
'Ondanks dat er in het leven wel het een en ander tegenvalt – zo is de strekking van dit gedicht – is toch het mogen bestaan een uitverkiezing.
Vergelijk dat maar eens met iemand die zijn hele leven dood is!'
Kunnen wij ons daarin vinden?
Gert
_________________
http://gert.slings.nu
Geplaatst: 03 feb 2007 01:01 am
Als dit hetzelfde is als: 'Tegenslagen zijn maar relatief (en) klein, omdat we blij moeten zijn dat we leven', denk ik dat ik dit gedicht begrijp.
Yasmine
gert schreef:
'Ondanks dat er in het leven wel het een en ander tegenvalt – zo is de strekking van dit gedicht – is toch het mogen bestaan een uitverkiezing.
Vergelijk dat maar eens met iemand die zijn hele leven dood is!'
Gert
Als dit hetzelfde is als: 'Tegenslagen zijn maar relatief (en) klein, omdat we blij moeten zijn dat we leven', denk ik dat ik dit gedicht begrijp.
Yasmine
Geplaatst: 07 apr 2007 09:48 pm
Het is een gedicht dat raakt, zonder sentimenteel of gevoelerig te zijn.
Het rijmt zelfs, niet mijn eerste voorkeur, maar hier stoort het nergens, lijkt eerder natuurlijk.
Een heel geslaagd gedicht, zo wil ik er nog meer lezen.
Toch eet ik dankbaar mijn genadebrood
deze regel intrigeert me.
Ik vraag me af wat de dichter ermee zou bedoelen.
Tiba.
Het is een gedicht dat raakt, zonder sentimenteel of gevoelerig te zijn.
Het rijmt zelfs, niet mijn eerste voorkeur, maar hier stoort het nergens, lijkt eerder natuurlijk.
Een heel geslaagd gedicht, zo wil ik er nog meer lezen.
Toch eet ik dankbaar mijn genadebrood
deze regel intrigeert me.
Ik vraag me af wat de dichter ermee zou bedoelen.
Tiba.
Geplaatst: 08 apr 2007 07:57 am
Toch eet ik dankbaar mijn genadebrood
En ben ik blij dat ik het ochtendgloren
Weer mag aanschouwen, en de buurthaan horen,
En dat ik tot bestaan ben uitverkoren:
Een ander is zijn hele leven dood.
Ik ken de poëzie van Knepper niet goed genoeg om te beslissen of deze strofe volstrekt serieus genomen moet worden of ironisch bedoeld is.
Ik ben religieus, belijdend christen. Ik zou deze strofe zo voor m'n rekening kunnen nemen, als ik nadenk over wat ik allemaal ontvangen heb en nog dagelijks ontvang. Genadebrood is dan alles wat ik van God uit genade mag ervaren en ontvangen. Denk aan: Geef ons heden ons dagelijks brood. Daar zit alles in wat we nodig hebben om te leven. Niet alleen brood. Dat is een metonymia, een pars pro toto.
Op deze Paasmorgen mag ik dit met dankbaarheid neerschrijven.
Ik besef dat er tegelijk lezers en lezeressen zijn die er niets mee hebben.
Je kunt deze regels ook los van God lezen. Er zijn heel dankbare mensen die niet in God geloven en blij zijn met elke dag die ze mogen leven.
Ik lees in deze strofe dus mijn christelijk geloof, juist door dat genadebrood. Het kan best zijn dat de dichter geen christen is en het algemeen bedoelt. Ik deel dan zijn dankbaarheid, maar de afzender is dan voor ons verschillend en ook het adres van dank.
Gezegende Pasen,
Gert
Toch eet ik dankbaar mijn genadebrood
En ben ik blij dat ik het ochtendgloren
Weer mag aanschouwen, en de buurthaan horen,
En dat ik tot bestaan ben uitverkoren:
Een ander is zijn hele leven dood.
Ik ken de poëzie van Knepper niet goed genoeg om te beslissen of deze strofe volstrekt serieus genomen moet worden of ironisch bedoeld is.
Ik ben religieus, belijdend christen. Ik zou deze strofe zo voor m'n rekening kunnen nemen, als ik nadenk over wat ik allemaal ontvangen heb en nog dagelijks ontvang. Genadebrood is dan alles wat ik van God uit genade mag ervaren en ontvangen. Denk aan: Geef ons heden ons dagelijks brood. Daar zit alles in wat we nodig hebben om te leven. Niet alleen brood. Dat is een metonymia, een pars pro toto.
Op deze Paasmorgen mag ik dit met dankbaarheid neerschrijven.
Ik besef dat er tegelijk lezers en lezeressen zijn die er niets mee hebben.
Je kunt deze regels ook los van God lezen. Er zijn heel dankbare mensen die niet in God geloven en blij zijn met elke dag die ze mogen leven.
Ik lees in deze strofe dus mijn christelijk geloof, juist door dat genadebrood. Het kan best zijn dat de dichter geen christen is en het algemeen bedoelt. Ik deel dan zijn dankbaarheid, maar de afzender is dan voor ons verschillend en ook het adres van dank.
Gezegende Pasen,
Gert
eplaatst: 08 apr 2007 08:25 am
Ja, onder die categorie val ik.
Het woord genadebrood is zeker een verwijzing naar het geloof, alleen in dit gedicht zie ik het meer als een verwijzing naar de kou, alles is bevroren, de boter ligt keihard in de botervloot, april is koud en vervelend. Ik denk dat in dit gedicht genadebrood niet gelovig bedoeld wordt. Maar meer als een woord dat zijn tevredenheid weergeeft/bevestigt. Ondanks de kou geniet hij dat hij het ochtendgloren weer ziet, de haan mag horen en lééft. Dat is zijn genadebrood volgens mij.
Vooral de laatste regel Een ander is zijn hele leven dood bevestigt dat voor mij.
Hij weet van de kleine dingen te genieten ondanks kou, een ander ziet nergens iets in en leeft niet echt.
Ik zie het meer als een ode aan het leven.
Verder wens ik je fijne paasdagen Gert!
Dettie
Gert schreef:
Er zijn heel dankbare mensen die niet in God geloven en blij zijn met elke dag die ze mogen leven.
Ja, onder die categorie val ik.
Het woord genadebrood is zeker een verwijzing naar het geloof, alleen in dit gedicht zie ik het meer als een verwijzing naar de kou, alles is bevroren, de boter ligt keihard in de botervloot, april is koud en vervelend. Ik denk dat in dit gedicht genadebrood niet gelovig bedoeld wordt. Maar meer als een woord dat zijn tevredenheid weergeeft/bevestigt. Ondanks de kou geniet hij dat hij het ochtendgloren weer ziet, de haan mag horen en lééft. Dat is zijn genadebrood volgens mij.
Vooral de laatste regel Een ander is zijn hele leven dood bevestigt dat voor mij.
Hij weet van de kleine dingen te genieten ondanks kou, een ander ziet nergens iets in en leeft niet echt.
Ik zie het meer als een ode aan het leven.
Verder wens ik je fijne paasdagen Gert!
Dettie
Geplaatst: 08 apr 2007 09:49 am
Over jullie interpretaties moet ik eens nadenken, ik vond genadebrood eerder negatief klinken.
(ik dacht dat het brood was dat men vroeger (in de middeleeuwen???) kreeg van de heer, van wie men geheel afhankelijk was, dat het dus afhankelijkheid en onderdanigheid impliceerde, ik weet niet waar ik dat gehaald heb)
nu even opgezocht in van Dale:
genadebrood: brood, levensonderhoud dat men uit barmhartigheid ontvangt, zonder er enige dienst voor te doen
(het) genadebrood eten: door anderen uit genade worden onderhouden (met het bijdenkbeeld van vernedering).
Dat laatste klinkt toch niet zo positief, moet er nog over prakkiseren.
Prettige paasdagen allemaal.
Tiba.
Over jullie interpretaties moet ik eens nadenken, ik vond genadebrood eerder negatief klinken.
(ik dacht dat het brood was dat men vroeger (in de middeleeuwen???) kreeg van de heer, van wie men geheel afhankelijk was, dat het dus afhankelijkheid en onderdanigheid impliceerde, ik weet niet waar ik dat gehaald heb)
nu even opgezocht in van Dale:
genadebrood: brood, levensonderhoud dat men uit barmhartigheid ontvangt, zonder er enige dienst voor te doen
(het) genadebrood eten: door anderen uit genade worden onderhouden (met het bijdenkbeeld van vernedering).
Dat laatste klinkt toch niet zo positief, moet er nog over prakkiseren.
Prettige paasdagen allemaal.
Tiba.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten