Dichtende leestafelaars

Van alles en nog wat over poëzie dat niet onder nieuws valt.
Molly
Berichten: 129
Lid geworden op: Ma Aug 03, 2009 19:59
Locatie: Utrecht

Dichtende leestafelaars

Berichtdoor Molly » Ma Jan 11, 2010 17:17

Beste Leestafelaars,

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie per persoon zijn gekomen tot het schrijven van poëzie? Waarom/Waardoor (situatie/belevenis) of dankzij welke cursus/workshop of boek zijn jullie begonnen met poëzie schrijven? Lijkt me gewoon leuk om te weten...!

Molly
~ Het is een kunst om de zee in een glas te vangen ~

(naar: Italo Calvino)

Lezer100
Berichten: 154
Lid geworden op: Do Aug 05, 2010 10:35
Locatie: Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor Lezer100 » Ma Aug 16, 2010 14:02

Mijn eerste gedichten, Molly, die trouwens al lang aan de papiersnipperaar zijn toevertrouwd, heb ik geschreven tijdens mijn middelbare schooltijd, tijdens de lessen Nederlands. De volgende reeks volgde tijdens mijn universitaire studies Nederlands - Duits. Beide pogingen waren gewoon navolgingen van bestudeerde stijlen. Weinig ervan heeft de tand des tijds doorstaan.

Dan is het een hele tijd stil geweest, waarna ik ingepikt heb op een aanbod van een vereniging (en alhoewel daar een politiek geurtje aan kleefde heb ik het toch gedaan), die jonge auteurs de kans wou geven goedkoop een bundel uit te geven. De eerste oplage van 25 tot 50 exemplaren werd bijna gratis aangemaakt, en die kon dan op een beurs verkocht worden. Mijn oplage was al verkocht voor de beurs, met dank aan de toemalige sympathisanten.

Nadien ben ik met tussenperiodes blijven schrijven (wat een paar bundels in eigen beheer heeft opgeleverd, eigen beheer heeft als voordeel dat je zoveel kunt produceren waar en wanneer je zelf bepaalt, zodat er nooit een overschot aan stock is), ik heb zelfs een aantal duogedichten samen geschreven met een collega dichter. Dat was een boeiende ervaring, want je weet nooit hoe zo iets kan evolueren.

De laatste tijd gaat mijn interesse eerder uit naar het vertalen van gedichten (vooral Duitse), vooral van klassieke auteurs.

Lezer100


Terug naar “Diversen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten