Manif: weinig betrokkenheid, veel mooischrijverij in poezie

Van alles en nog wat over poëzie dat niet onder nieuws valt.
Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Manif: weinig betrokkenheid, veel mooischrijverij in poezie

Berichtdoor Dettie » Ma Mei 25, 2009 07:43

Ik wil poëzie die in opdracht wordt geschreven en vervolgens wordt geweigerd omdat de tekst de opdrachtgever of doelgroep te veel overrompelt. Ik wil geen matige poëzie die wordt geweigerd om haar matigheid. Ik wil heel, heel goede poëzie die wordt geweigerd omdat ze brandt in de hand van de opdrachtgever.

Dit staat o.a. in een artikel in Trouw van 23 mei 2009 geschreven door Erik Jan Harmens

Zie http://www.trouw.nl/opinie/letter-en-ge ... bijl_.html

Samen met Ilja Leonard Pfeijffer schreef hij een 'Manifest voor een riskante literatuur'
Er is te weinig betrokkenheid en teveel mooischrijverij.

Wat vinden jullie?

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op Za Mei 30, 2009 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Cyra
Berichten: 87
Lid geworden op: Zo Feb 08, 2009 17:05

Berichtdoor Cyra » Ma Mei 25, 2009 09:05

Doet me denken aan het programma Kunstuur gisteren. Waarin Hans Verhagen en Ramses Nasr tegenover elkaar zaten.

Ramses Nasr die nu de opdracht als 'Dichter des Vaderlands' heeft om meer op de actualiteit in te springen.

Hans Verhagen een intuïtief schrijver die over de actualiteit schrijven meer een taak van de journalistiek vindt. Dit ben ik met hem eens.
Bovendien lees ik Hans veel veel veel veel liever dan Ramses. ;)

Betrokkenheid uit zich volgens mij ook niet per definitie doordat er over maatschappelijke thema's wordt geschreven...en welke vorm je van poëzie (mooischrijverij... :) ) waardeert blijft zeer persoonlijk.

PieterD
Berichten: 505
Lid geworden op: Zo Feb 15, 2009 10:15
Locatie: Den Bosch

Re: Manif: weinig betrokkenheid, veel mooischrijverij in poe

Berichtdoor PieterD » Ma Mei 25, 2009 10:43

Dettie schreef:Ik wil poëzie die in opdracht wordt geschreven en vervolgens wordt geweigerd omdat de tekst de opdrachtgever of doelgroep te veel overrompelt. Ik wil geen matige poëzie die wordt geweigerd om haar matigheid. Ik wil heel, heel goede poëzie die wordt geweigerd omdat ze brandt in de hand van de opdrachtgever.

Dit staat o.a. in een artikel in Trouw van 23 mei 2009 geschreven door Erik Jan Hermsen

Zie http://www.trouw.nl/opinie/letter-en-ge ... bijl_.html

Samen met Ilja Leonard Pfeijffer schreef hij een 'Manifest voor een riskante literatuur'
Er is te weinig betrokkenheid en teveel mooischrijverij.

Wat vinden jullie?

Dettie


IK ben het daar helemaal mee eens. Er is veel te weinig betrokkenheid. Dat wil niet zeggen dat een onbetrokken gedicht niet mooi kan zijn. Maar niet te veel alsjeblieft. Er zijn natuurlijk uitzonderingen zoals Antjie Krog en Manja Croiset. Dat is beslist niet alleen mooischrijverij.
En Hans Verhagen natuurlijk en nog heel wat andere dichters.

mira
Berichten: 616
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 20:10

Berichtdoor mira » Ma Mei 25, 2009 18:02

Erik Jan Harmens kan het goed en mooi formuleren.
Is hij ook dichter?
Ik begrijp dat dit een oproep is tot 'geëngageerde' poëzie.
Goed zo, zou ik zeggen, er is misschien momenteel te weinig van, en de wereld rondom ons biedt genoeg stof om zich achter een idee te scharen of meestal tegen.
Maar mag het dan ook effe mooie poëzie zijn? Ik bedoel: een 'geëngageerd' gedicht dat poëtisch gezien nergens staat, wat zijn we daarmee dan?
En dan raken we het thema: wat is goede, 'mooie' poëzie?
Ik zou er geen antwoord op durven geven, ik weet enkel dat het zeer subjectief is, èn tijdsgebonden.
Dit geldt trouwens ook voor de roman.
Wat blijft er over na pakweg 30, 40, 50 jaar? Wat wordt nog gelezen en gewaardeerd, als 'mooi' ervaren? Tijd selecteert, vaak blijft 'het beste' over.
'Stijl' lijkt me hierbij toch een belangrijke rol te spelen.
En mogen de niet 'geëngageerde' dichters, de 'poëtische' aub ook hun ding doen?
Gorter heeft prachtige gedichten geschreven, mijn indruk is dat de minst 'geëngageerde' beter de tand des tijds hebben doorstaan.

De oproep voor geëngageerde gedichten steun ik volledig.
Maar mag ik even het 'gevleugeld' woord van Leni hier elders op LT aanhalen:
In poëzie MOET niets

mira

PieterD
Berichten: 505
Lid geworden op: Zo Feb 15, 2009 10:15
Locatie: Den Bosch

Berichtdoor PieterD » Ma Mei 25, 2009 20:13

Een mooie beschouwing, Mira.
Volgens mijn goeroe mag een gedicht niet bombastisch zijn, niet vals -sentimenteel en niet moralistisch. Je weet intussen wel wie mijn goeroe is.
Ofschoon deze richtlijnen ook met de nodige souplesse moeten worden gehanteerd want Gerard Reve maakte van het bombastische weer een kunst.
Pieter

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Za Mei 30, 2009 09:27

Ja Erik Jan Harmens is ook dichter mira, hier is zijn website

http://www.erikjanharmens.nl/01/b.php

Als je denkt aan het zelfgemaakte gedicht dat een meisje voorlas op 4 mei bij het monument op de Dam dan vind ik geëngageerde poëzie nuttig.
Maar wat ik ook wel eens denk is dat mensen over gedichten met een schrijnende inhoud niet durven te zeggen dat het eigenlijk een slecht gedicht is, qua poëzie.
Af en toe lees ik slechte gedichten (maar ja inderdaad wat is goed of slecht) over een aangrijpend onderwerp. Dat maakt het moeilijk om te oordelen over geëngageerde poëzie. Durft iemand een oordeel te vellen over geëngageerde poëzie of moet alles goed gevonden worden omdat het onderwerpen betreft die bloedserieus of aangrijpend zijn?

Dettie


Terug naar “Diversen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten