Stukje Leestafelgeschiedenis (over de toestemmingen)

Van alles en nog wat over poëzie dat niet onder nieuws valt.
Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:26

Geplaatst: 04 feb 2006 04:40 pm

Maar wel graag erbij zetten waarom je het gedicht mooi vindt of wat je niet snapt. Het gaat bij de uitgeverijen en dichters vooral om het idee dat we de gedichten bespreken, dat vinden ze het goede idee en daarom krijgen we ook toestemming.


Wat een gedoe allemaal, met die uitgeverijen. Ik kan me voorstellen dat je daardoor voorzichtiger wordt en ook dat je daardoor deze voorwaarden gaat stellen. Op zich vind ik daar niks mee en denk ik dat het zelfs leuker kan zijn om (weer) meer aandacht te besteden aan de bespreking van de gedichten. De vraag (voor mij) is dan alleen -wie- die bespreking moet gaan doen. Als het de bedoeling is dat je alleen gedichten mag plaatsen als je ook de bespreking voor je rekening neemt, dan zal dat er in mijn geval waarschijnlijk toe leiden dat ik niet meer zo snel gedichten op jullie site zal plaatsen, tenzij jullie de besprekingen blijven doen natuurlijk.

Ik ben namelijk een beginnende poëzielezer met een zeer drukke baan. Ik was totnogtoe erg enthousiast over jullie heerlijke site, met name vanwege het laagdrempelige en informatieve karakter. Door jullie site ben ik meer poëzie gaan lezen en heb ik ondertussen al heel wat bundels aangeschaft. Die ben ik nog zo aan het ontdekken dat ik me nog niet genoeg ‘ingelezen en ingevoerd’ voel om een bijdrage te kunnen leveren aan de bespreking van gedichten.
Dat gaat mij op dit moment ook iets te ver. Gedichten vind ik mooi of niet mooi, ze raken me of ze raken me niet. Als ik er eerst een studie van moet maken om er iets zinnings over te kunnen zeggen, want dat wil je dan natuurlijk ook, dan moet ik hier nu afhaken.

Want, zoals jullie zelf ook al schreven bij het item over Emily Dickinson: "De meeste leefstafelaars lezen gastronomisch, trachten de delicen van het moment en de schotels van het seizoen te nuttigen".

Zo’n leestafelaar ben ik ook, niet in de gelegenheid om me telkens boordenvol te eten aan één eindeloze plat de résistance, aan een oeuvre d’hors d’oeuvre..

Groetjes,
Karin

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:27

Geplaatst: 04 feb 2006 06:52 pm

Dettie, ik heb net in mijn enthousiasme de rest van een gedicht van Elly de Waard geplaatst, omdat een 'gastbezoeker' daar expliciet om gevraagd had. Pas daarna zag ik, door het opnieuw lezen van dit speciaal door jou geopende item, dat je verzocht had om even geen gedichten van dichters van ondermeer uitgeverij De Harmonie te plaatsen...

Mijn excuses, zal niet weer gebeuren! :oops:

Karin

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:27

Geplaatst: 04 feb 2006 08:10 pm

Maak je niet druk hoor!
Het is gebeurd en niets aan de hand.

En over je eerdere bericht, als je wat plaatst dan wil ik wel proberen uitleg te geven. Misschien kan je zeggen als je iets niet snapt in een gedicht van dat en dat snap ik niet of zo. Kijk maar.
Het is nu eve lastig omdat we niet precies weten waar we aan toe zijn, maar straks gaat het vanzelf weer makkelijker denk ik. Dan weten we wat meer en hoe we het eventueel aan kunnen pakken.

Ik vind het al heel leuk dat je zo enthousiast bent!

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:31

Geplaatst: 05 feb 2006 12:05 am

Dario schrijft:

Lijkt me leuk om eens wat oudere poëzie te bespreken.



Je verbaast me steeds weer, Dario. Lijkt me niet zo evident voor een twintiger (al ken ik er nog een paar). Hou je echt van bv. 'de tachtigers'?
Ben er wel benieuwd naar.
ik vraag me trouwens af of deze nog in enige opleiding gelezen worden.

Groetjes. Tiba.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:31

Geplaatst: 05 feb 2006 08:59 am

'In mijn tijd, zei de oude vrouw, was je verplicht boeken en gedichten te lezen van bepaalde periodes. Ik dacht 5 gedichten van voor 1900, en steeds 5 uit een bepaalde periode, de exacte periodes weet ik niet meer.
Ik denk dat het nu nog zo is.

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:33

Geplaatst: 06 feb 2006 02:12 pm

Dettie schrijft:

Quote:
Is het een idee dat ik de commentaren ook bij de dichter zet? Wat denk jij?


Is eigenlijk geen slecht idee, maar niet altijd makkelijk.
Soms staat er tussendoor een nieuw gedicht, en komt iemand daarna op het voorgaande terug.
Is wel een boel werk, hoor.

Ik heb me deze hele voormiddag al rotgezocht omdat ik weet dat er her en der verspreid onder thema's commentaren staan, die niet bij de dichters vermeld zijn.

In elk geval zou ik het in het vervolg zéker bij de dichter (ook) zetten.
Of jij dat werk erbij wil nemen, moet je zelf uitmaken.
Ik probeer in de loop van deze week zeker nog wat verder te zoeken en links te plaatsen.

Groetjes. Tiba.


Ik heb dit even naar dit item verplaatst, dettie.

Heb die links naar de commentaren gezet omdat sommige uitgevers zeggen: hé jullie hebben een aantal gedichten van onze dichters geplaatst, en zónder commentaar.
Maar soms staat die commentaar bij een gedicht er wél, maar onder een thema (bv. gedichten over het kind), wat zij dan niet weten. Ik vermoed ook niet dat ze zullen gaan zoeken.

Ach, ik weet het soms ook niet meer hoor. Ik bedoel dat het zoeken naar nieuwe, jonge dichters door heel deze heisa bij mij dus wel gestremd is, want je hebt geen idee of je ze mag plaatsen.
Eigenlijk bekomen ze het tegendeel van wat ze willen: dat hun dichters gelezen worden en verkocht.
Heel jammer.

Zomaar een gedicht plaatsen omdat je het mooi vindt, kan momenteel niet.
En een commentaar kan je niet altijd zo maar uit je mouw schudden, of het ontbreekt aan tijd.
En anders ga je op zoek naar meer van die dichter en wil je er een bundel van kopen.... Heb ik momenteel ook al geen zin meer in.
Dit moest toch even van mijn hart.

Jaja, ik weet dat ik geduld moet hebben.... het komt wel op zijn pootjes terecht.

Groetjes. Tiba.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:35

Geplaatst: 06 feb 2006 02:48 pm

Zomaar een gedicht plaatsen omdat je het mooi vindt, kan momenteel niet.
En een commentaar kan je niet altijd zo maar uit je mouw schudden, of het ontbreekt aan tijd.
En anders ga je op zoek naar meer van die dichter en wil je er een bundel van kopen.... Heb ik momenteel ook al geen zin meer in.
Dit moest toch even van mijn hart.


Tiba dat is heel jammer, ik dacht al zoiets.
Het is eigenlijk geen heisa, je kan niet zeggen dat de uitgevers of dichters vervelend zijn. Het is eigenlijk wel terecht dat ze paal en perk stellen aan het plaatsen van gedichten. Je zou anders van iemand wel zijn hele bundel kunnen plaatsen. Dat is niet de bedoeling.

Het is inderdaad geduld hebben en even afwachten wat de uitgevers en/of dichters zeggen.
Ik heb gezegd willen jullie even stoppen met nieuwe dichters plaatsen, niet de uitgevers. Dat is omdat ik anders weer een bericht moet sturen van oh, deze staat er nu ook op, en twee dagen later ja en deze nu ook. Dat is voor mij geen doen, dan verlies ik het hele overzicht. En er bestaat nu eenmaal auteursrecht.

Ik was al blij dat de auteursrechtenorganisatie het goed vond dat de gedichten erop bleven staan. Het had ook anders gekund. Ze hadden ook kunnen zeggen, het mag nu eenmaal niet dus alles eraf! Dat was nog veel erger geweest. Dan kunnen we beter nu even geduld hebben en kijken hoe er gereageerd wordt en wie weet valt dat allemaal erg mee. Zoals ik al zei, geen een heeft nog difinitef nee gezegd. Daar mogen we al heel blij mee zijn.

Niemand had verwacht dat Leestafel zo zou groeien, en dat heeft als 'nadeel' dat je op gaat vallen. Als je een bepaalde dichter zoekt kom je vaak als eerste Leestafel tegen en dat zien de dichters en uitgeverijen ook.
Er staat ook heel veel op de site en het forum. En het is niet dat specifiek wij iets niet mogen, het is niet specifiek tegen Leestafel, het zijn bepaalde regels die opgesteld zijn om de auteurs te beschermen.

En een commentaar hoeft niet heel lang te zijn, je kan zeggen ik vind dit mooi of lelijk omdat...... het hoeft niet gelijk een hele analyse te zijn.

Vind je de overleden dichters niets? Daar zijn ook nog een heleboel goede dichters onder die mooie dingen hebben gemaakt.

Ik weet niet hoe ik je weer een beetje kan motiveren. Het is inderdaad geduld hebben, ik wacht ook met spanning af, ik kijk bij ieder mailtje of het van een uitgever is. Maar meer kan ik ook niet doen dan afwachten.

En er komt nog bij, de site staat op mijn naam, als ik wel doorga en alles negeer dan kan ik een boete krijgen, die komt dan voor mijn rekening, dat kan ik me niet permiteren. En dat is ook niet omdat de uitgevers dwars willen liggen maar omdat ik me dan niet aan de regels heb gehouden.

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:37

Geplaatst: 06 feb 2006 04:06 pm

En een commentaar hoeft niet heel lang te zijn, je kan zeggen ik vind dit mooi of lelijk omdat...... het hoeft niet gelijk een hele analyse te zijn.

Vind je de overleden dichters niets? Daar zijn ook nog een heleboel goede dichters onder die mooie dingen hebben gemaakt.

Ik weet niet hoe ik je weer een beetje kan motiveren. Het is inderdaad geduld hebben, ik wacht ook met spanning af, ik kijk bij ieder mailtje of het van een uitgever is. Maar meer kan ik ook niet doen dan afwachten.

En er komt nog bij, de site staat op mijn naam, als ik wel doorga en alles negeer dan kan ik een boete krijgen, die komt dan voor mijn rekening, dat kan ik me niet permiteren. En dat is ook niet omdat de uitgevers dwars willen liggen maar omdat ik me dan niet aan de regels heb gehouden.



Natuurlijk kun je zeggen dat je het mooi vindt... maar waarom is soms heeeel moeilijk uit te leggen. is althans mijn bevinding.

Overleden dichters, tja, ik ben met ze opgegroeid, met Kloos en Perk en Boutens, Gorter, Gezelle, niet dat ik er nog zoveel van weet, maar het is niet mijn eerste interessegebied.

Dat je een boete zou krijgen ik het laatste wat ik wens, en dat is ook de reden waarom ik zo voorzichtig ben met plaatsen van gedichten.

En dat dit niet specifiek tegen Leestafel gericht is, weet ik ook wel.
Misschien had ik beter 'mijn hart niet gelucht', want ik weet hoe enorm veel je voor deze site en dit forum doet, en ook opdat dit zou uitgeklaard worden.


Groetjes. Tiba.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:39

Geplaatst: 06 feb 2006 04:24 pm

Zo jammer dat er zoveel regeltjes zijn... Ik zou het nooit erg vinden dat iedereen mn gedichten kan lezen, als mn naam erbij staat zou ik dat zelfs heel leuk vinden! Ik vind het wel geweldig wat je allemaal doet Dettie, ik zou er het geduld niet voor hebben! Doe zo verder! En nou ja ik weet niet veel van poëzie dus ik zal zowieso geen bekende gedichten erbij zetten, maar ik lees ze wel graag ns!

Wolvin
_________________
Als al de woorden in mijn hoofd eruit zouden kunnen, dan zou ik aan tien levens nog niet genoeg hebben...

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:39

Geplaatst: 07 feb 2006 12:06 pm

Van: Jaap Blansjaar, Uitgeverij G.A. van Oorschot
Datum: 02/07/06 12:50:57
Aan: bernadet...@...
Onderwerp: leestafel.info

Beste Bernadet,

Naar aanleiding van je mailtje aan de uitgeverij heb ik even wat rondgedoold op de site. Het is een aardig initiatief waar inderdaad het auteursrecht aan alle kanten wordt overtreden.
Voor publicatie in welke vorm ook dient toestemming te worden gevraagd, maar ik begrijp dat dat lastig is (en zeker lastig valt te controleren) op het internet. We zullen het dus gedogen.

Wel zou ik willen vragen om iets nauwkeuriger om te gaan met de teksten. Gezien de grote hoeveelheden spelfouten in de namen van dichters (Acherberg, Steifert, Jan Pierre Rawie) zal het met de weergave van de gedichten en de bronvermeldingen wel niet veel beter zijn.

Verder wens ik je veel plezier en succes met de site.
Groet,

Jaap Blansjaar
Uitgeverij Van Oorschot
Herengracht 613
1017 CE Amsterdam

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:41

Geplaatst: 07 feb 2006 12:14 pm

Hier ben ik dus ontzettend blij mee omdat heel veel dichters bij uitgeverij van Oorschot zijn aangesloten.
Klik hier http://www.vanoorschot.nl/ in de rechterkolom staan de schrijvers/dichters.

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:42

Geplaatst: 07 feb 2006 12:15 pm


We zullen het dus gedogen.
Wel zou ik willen vragen om iets nauwkeuriger om te gaan met de teksten. Gezien de grote hoeveelheden spelfouten in de
namen van dichters (Acherberg, Steifert, Jan Pierre Rawie) zal het met
de weergave van de gedichten en de bronvermeldingen wel niet veel beter zijn.



Nou moe, "grote hoeveelheden" zal ook wel overdreven zijn...
Steifert was me opgevallen (op de site) en vergat het aldoor te melden.
De rest is me ontgaan...

In elk geval is dit dus toch ook een toelating van Van Oorschot.

Groetjes. Tiba.

P.S. o, zie het nu, is bij dichtersbiografieën in het archief. De namen rechts onder elkaar

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:43

Geplaatst: 07 feb 2006 12:25 pm

Dit is een geweldige toelating!!!!!


Gorter, Herman

Hanlo, Jan

Herzberg, Judith

Kopland, R.

Lodeizen, Hans

Michaelis, Hanny

Minne, Richard

Morriën, A.

Nijlen, Jan van

Otten, W.J.

Rilke, R.M.

Rosen, L.F.


Vasalis, M.

Vos, Marjoleine de

Stel je eens voor dat dat er allemaal af had gemoeten!
En dit zijn dan de voor mij bekende dichters.
Ik ben superblij ermee, en taalfouten in namen zijn ook hinderlijk, ik zal het allemaal eens nalopen.

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:44

Geplaatst: 07 feb 2006 12:33 pm

Inderdaad, dit zijn er een heleboel :D :D :D :D
Ben helemaal blij !!!

Groetjes. Tiba.

P.S. De rest kan niet anders dan volgen :wink: .

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:44

Geplaatst: 07 feb 2006 12:44 pm

P.S. Heb er weer helemaal moed in! :D
Ben de hele middag al bezig met zoeken naar commentaar bij gedichten onder de thema's en links naar de dichters te plaatsen (amaai mijn arm!).

Groetjes. Tiba.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:45

Geplaatst: 07 feb 2006 02:43 pm

-------Oorspronkelijk bericht-------

Van: Uitgeverij P
Datum: 02/07/06 10:06:28
Aan: Bernadet
Onderwerp: Re: Gedichten

Beste Bernadet,

Het gaat hier om een moeilijke kwestie.
Feit is dat je voor elk gedicht inderdaad de bron + de uitgeverij + het isbn moet vermelden.
Voor ons als uitgeverij is dat wel voldoende maar wij kunnen moeilijk voorzien hoe elke individuele dichter gaat reageren als hij merkt dat je zijn werk gratis op het web gooit.
Alles hangt ook een beetje af van de hoeveelheid: hoeveel gedichten uit 1 bundel, hoeveel van 1 auteur, ...
Ik herhaal: het is een delicate kwestie maar anderzijds gaat het om een goedbedoeld en zinvol initiatief, waarvoor je zeker onze aanmoediging krijgt.

Mvg,
Lies Buyse, voor P
--
Uitgeverij P
Sint-Antoniusberg 9
B - 3000 Leuven

T +32 (0)16 23 12 45
F +32 (0)16 23 90 95
E info@uitgeverij-p.be

www.uitgeverij-p.be

--------------------------

Beste mevrouw/mijnheer,

Mijn naam is Bernadet en ik heb een website http://www.leestafel.info
waar veel gedichten op geplaatst staan die besproken worden door
de leden. Ook veel schoolkinderen komen vragen om uitleg van bepaalde gedichten.[...]

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:46

Geplaatst: 07 feb 2006 08:58 pm

Wat heerlijk Dettie, dat je zoveel positieve reacties krijgt en dat al je werk en inzet nu op deze manier beloond wordt!!

Als er één schaap over de dam is... volgt de rest hopelijk snel.

Ik ga een fles champagne ontkurken voor je! #Bday #Bday

Proost meid!

Groetjes
Karin

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:49

Geplaatst: 07 feb 2006 09:17 pm

oeioei champagne heeft zo'n --> :drinking: effect op me!

Geweldig hè.
Heb je ook gezien dat we toestemming hebben van Mischa de Vreede, Erik van Os, Mark Boog, Luc Huybrechts, van de nicht van Anton van Wilderode die na zijn dood de zaken behartigt, Daan de Ligt. Ongelooflijk hè. het kon niet op vandaag!

Ik ben er echt heel blij mee! Proost!

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:50

Geplaatst: 09 feb 2006 09:21 am

Beste Bernadette,

Ik had onderstaande mail op 2 februari per abuis aan het verkeerde mailadres gestuurd. Ik stuur hem je hierbij alsnog. Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,
Marina Voerman
Rechten



-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Voerman, Marina
Verzonden: donderdag 2 februari 2006 12:56
Aan: Bruin de, Jacqueline
Onderwerp: RE: gedichten


Beste Bernadette,

Het is inderdaad niet zo dat je alles maar op een website kunt zetten zonder daar eerst toestemming voor te vragen. Het werk van een auteur is geen publiek bezit en wordt beschermd door de auteurswet. Het vermelden van de bron is ook geen excuus, bovendien heb je die niet bij alle gedichten volledig overgenomen. Onder volledig wordt verstaan de oorspronkelijke uitgave en de naam van de uitgever. Bovendien heb je heel veel overgenomen: op het eerste gezicht minstens 9 auteurs (Andreus, Boerstoel, Komrij, Kavafis, Ischa Meijer, Neeltje Maria Min, Neruda, Warren en Wilmink) en van iedere auteur verschillende gedichten.

We zullen eerst toestemming aan de rechthebbenden moeten vragen en zolang er geen toestemming is, zouden die gedichten eigenlijk van de website gehaald moeten worden of er zou duidelijk bij vermeld moeten worden dat de overname zonder medeweten van de auteurs is geschied.

Aanstaande woensdag zal mijn collega Marit Vercouteren, die deze aanvragen behandelt, kijken of een en ander correct kan worden geregeld.

Met vriendelijke groet,
Marina Voerman
Rechten
Prometheus/Bert Bakker
Herengracht 507
1017 BV Amsterdam
T +31 20 624 1934
F +31 20 530 7441

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Bernadet
Verzonden: woensdag 1 februari 2006 17:36
Aan: pbo@....nl
Onderwerp: gedichten

Beste mevrouw/mijnheer,

Mijn naam is Bernadet en ik heb een website http://www.leestafel.info
waar veel gedichten op geplaatst staan die besproken worden door
de leden. Ook veel [...]

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:50

Geplaatst: 09 feb 2006 09:50 am

Ontzettend fijn voor je dat je zo'n positieve reacties krijgt Dettie.
Het is en blijft een feit, als ik niet met Leestafel in aanraking was gekomen, stonden er nu niet zo'n twintigtal poëziebundels in huis!
Dat bedoel ik maar.

Groetjes, Irene

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:51

eplaatst: 09 feb 2006 10:18 am

Bij de laatste is het nog de vraag of de poëzie van de dichters die zij noemen erop mag blijven. Maar ik heb contact met ze gehad en ze zijn erg vriendelijk. We wachten af.

Dettie

P.S.
Maar ik kreeg wel weer een persoonlijke toestemming van Anton Korteweg!

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:51

Geplaatst: 09 feb 2006 10:30 am

Duimen maar!

Groetjes. Tiba.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:52

Geplaatst: 09 feb 2006 03:01 pm

En weer een poitief bericht! Elke keer als ik een mail van een uitgever zie krijg ik klamme handen. Pffff.

-------Oorspronkelijk bericht-------

Van: Loek Hermans
Datum: 02/09/06 15:14:13
Aan: 'bernadet'
Onderwerp: leestafel


Beste Bernadet,

Inmiddels hebben vijf van de zes auteurs gereageerd en zijn akkoord, op bericht van jan Eijkelboom wacht ik nog. Ik kon ze trouwens niet allemaal op je site vinden. Je mag ze er voor de periode van één jaar (2006) opzetten, daarna moet je opnieuw toestemming vragen. Verder zag ik dat je ook onze auteurs Herman de Coninck en Drummond de Andrade er op hebt staan. De erven Herman de Coninck zul je ook een berichtje moeten sturen (graag de gedichten waarom het gaat noemen), de gedichten van DdA zou ik niet plaatsen; zijn erfgenamen reagren zo goed als niet op verzoeken of vragen ineens gigantische bedragen.

Voor alle gedichten geldt dat je er een bronvermelding bij moet zetten: Naam bundel, Uitgeverij De Arbeiderspers en jaartal.

Met vriendelijke groet,

Loek Hermans
Secretariaat Uitgeverijen Arbeiderspers, Archipel, Balans B.V.
bezoekadres: Herengracht 370-372 1016 CH Amsterdam

Dit betekent dat we de gedichten van Esther Jansma, Eva Gerlach, Luuk Gruwez, Rogi Wieg en Anna Enquist in ieder geval dit jaar mogen laten staan!

Ik ben zo vreselijk blij!

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:53

Geplaatst: 09 feb 2006 05:20 pm

Hoi Dettie..

ik reageer niet zo veel door aanhoudende griep etc,
maar lees wel af en toe mee,
wat geweldig dat je zoveel toestemming krijgt,

helemaal omdat je er zo veel voor doet, ongelooflijk!!!

Ga me goed in de spelregels verdiepen,
dat moet lukken,

enne..dank je wel..moet er toch niet aan denken dat dit weg zou hebben gemoeten.

Groetjes
Wil

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:54

Geplaatst: 09 feb 2006 08:44 pm

Erg fijn, dat de positieve reacties blijven binnenstromen!!

En Dettie, de nogal formele reactie van Prometheus/Bert Bakker hoeft nog helemaal niet te betekenen dat je geen toestemming zult krijgen hoor. De reactie lijkt van een juridische afdeling te komen en juristen worden nu eenmaal ingehuurd om je haarfijn de formele regeltjes uit te leggen. Ze geven aan dat zij eerst toestemming aan de rechthebbenden zullen vragen. Als die akkoord gaan, dan heb jij je toestemming ook snel binnen denk ik.

En voor de tussenliggende periode, dat ze nog geen reactie van de rechthebbenden hebben ontvangen, geven ze alleen maar aan welke spelregels er gelden. Door de formulering zie ik het in ieder geval niet als een sommatie of aanmaning:

zouden die gedichten eigenlijk van de website gehaald moeten worden (…)

of er zou duidelijk bij vermeld moeten worden dat de overname zonder medeweten van de auteurs is geschied (…)

Hun goede intenties blijken verder uit de opmerking dat ze bereid zijn om te kijken of een en ander correct kan worden geregeld.


Juridische groeten, :D

Karin


Terug naar “Diversen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten