Stukje Leestafelgeschiedenis (over de toestemmingen)

Van alles en nog wat over poëzie dat niet onder nieuws valt.
Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Stukje Leestafelgeschiedenis (over de toestemmingen)

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:00

Leestafel begon in april 2004 als een site waar leden hun gedachten uitwisselden over boeken en poëzie.
Maar na verloop van tijd werd de site zo groot dat hij steeds meer begon op te vallen. Niet alleen door bezoekers maar ook door uitgevers.
Eind 2005 kwam het eerste bericht van een uitgever. De gedichten konden allemaal niet zomaar geplaatst worden. Al snel volgden meerdere mails en telefoontjes. Er werd gedreigd met boetes...
De schrik was groot want voordat de poëzie geplaatst werd had ik bij dichters en een uitgeverij nagevraagd of het wel mocht. Niet wetende dat elke uitgever eigen regels heeft.
Onderstaand de 'toestemming-geschiedenis van Leestafel'

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:02

Geplaatst: 02 feb 2006 06:11 pm

Toen Leestafel begon plaatsten we gedichten, we vonden dat leuk zodat iedereen kennis kon maken met de gedichten die ons aanspraken.
Allemaal vrij onschuldig. Ik wist ook niet beter of het mocht als we maar wel de bundel erbij vermeldde. Dat had ik overal nagevraagd en dat, werd mij verzekerd, mocht ik op die manier plaatsen.
Ik heb ook wel dichters waarvan ik een e-mail adres kon vinden gevraagd of het mocht maar kreeg zelden antwoord.
Maar leestafel groeide en groeide, we plaatsten gedichten en gedichten. Schoolkinderen gingen ons vragen stellen en steeds meer mensen wisten ons te vinden
Maar ook de uitgevers.... en daar kwam de eerste vraag van een uitgever. Hebben jullie toestemming hiervoor? Huh? Dit mag toch zo? Nee dat mag niet. Je moet de uitgever en/of de dichters toestemming vragen.
Ik schrok me echt rot. Die uitgever had twee dichters in zijn fonds.

Daarna weer een uitgever, met dezelfde vraag. Ik ben toen via internet gaan zoeken of ik e-mail adressen van dichters kon vinden. Ik ben daar enorm mee bezig geweest. Jullie hebben de reacties inmiddels gezien. Ook zeiden sommige dichters "het moet ook aan de uitgever doorgegeven worden dat ik ermee instem." Dus weer naar de uitgevers geschreven.
Dat had weer als reactie, heee er staan veel meer dichters van ons op je site.
Inmiddels belde de auteursrechtenorganisatie, had ik toestemming? Ik het hele verhaal verteld, dat ik niet beter wist dan dat het mocht enz.
Omdat de site zo goed verzorgd is en omdat er serieus met poëzie omgegaan wordt, wordt het gedoogd. Maaaaaaaaaar...... eigenlijk mocht het niet, als een dichter bezwaar maakte moesten de gedichten er wél af.

Inmiddels druppelden er steeds meer reacties binnen van de dichters en vaak wordt gezegd, wel mijn toestemming doorgeven aan de uitgeverij. Dat houdt in dat steeds meer uitgeverijen gaan reageren op wat er geplaatst is.
Ik heb toen besloten zelf de uitgeverijen van Leestafel op de hoogte te stellen. Het kan namelijk zijn dat ik een boete krijg als ik ongeoorloofd gedichten plaats. Ik betaal Leestafel van mijn vakantiegeld maar kan me geen boetes veroorloven.

Ik heb inmiddels alles wat op Leestafel staat bekeken, de uitgeverijen genoteerd waarvan wij gedichten geplaatst hebben en ik schrok er eigenlijk van hoeveel dat er zijn. Inmiddels heb ik 15 uitgeverijen benaderd en dat zijn nog lang niet alle uitgeverijen maar wel de uitgeverijen waarvan de meeste gedichten geplaatst zijn.
Van één uitgeverij moet ik per dichter (en dat zijn er veel) een e-mail maken en vragen om toestemming, ook moet ik zeggen welke gedichten we willen plaatsen (wat ik dus niet weet omdat dat afhankelijk is wat jullie plaatsen en de schoolkinderen vragen). Zij sturen mijn mail dan weer door naar de dichter zelf.

Alle uitgeverijen vragen van wie we gedichten geplaatst hebben, dat geef ik door en daarbij geef ik een verlanglijst op van de dichters die ook bij die uitgevers zijn aangesloten. Ik ben dus per uitgever hun auteurslijsten nagegaan om te kijken welke dichters bij hun aangesloten zijn. Welke dichters wij geplaatst hebben, welke dichters we graag willen plaatsen enz.
Kortom, ik ben heel erg hard bezig en loop ondertussen op mijn wenkbrauwen.

ALS we toestemming krijgen is dat omdat ze het zo goed vinden dat we in eenvoudige taal uitleg geven, de uitgevers én dichters juichen dat erg toe. Ze vinden het geweldig dat daardoor de poëzie laagdrempeliger wordt.

En nu komt het..... mijn verzoeken aan jullie.
Als jullie gedichten plaatsen willen jullie dan toelichten waarom jullie dat plaatsen, wat jullie zo raakt, eventueel toelichten wat volgens jullie het gedicht betekent. Ik kom anders in de problemen. De toestemming wordt verleend omdat wij de gedichten bespreken.

Willen jullie geen nieuwe dichters meer op het forum plaatsen totdat ik weet waar we aan toe zijn. Een nieuwe dichter betekent weer een nieuwe toestemming vragen.
We hebben een heleboel dichters staan op het forum daar kan voorlopig wat bij gezet worden totdat ik weet wat wel en niet mag.

Wat ik ook kan doen is helemaal opnieuw beginnen en een nieuwe poëziesite opzetten met gedichten waarvan ik van vantevoren vraag of ik daar toestemming voor krijg.

Ik vind heel vervelend dit te moeten schrijven, het haalt wel de spontaniteit weg. Maar ik kan me van de uitgevers en dichterskant ook heel goed voorstellen dat ze niet accepteren dat we zomaar wat plaatsen van hun. Het valt me eerlijkgezegd nog mee dat niet meteen gezegd wordt nee dit mag niet, onze dichters moeten eraf.
Momenteel krijg ik bij iedere mail die binnenkomt al de schrik... wat zal erin staan. Krijg ik toestemming? Mogen we de gedichten laten staan? Wat mogen we laten staan enz.
Hopelijk hebben jullie begrip hiervoor en willen jullie aan mijn verzoek voldoenToen Leestafel begon plaatsten we gedichten, we vonden dat leuk zodat iedereen kennis kon maken met de gedichten die ons aanspraken.
Allemaal vrij onschuldig. Ik wist ook niet beter of het mocht als we maar wel de bundel erbij vermeldde. Dat had ik overal nagevraagd en dat, werd mij verzekerd, mocht ik op die manier plaatsen.
Ik heb ook wel dichters waarvan ik een e-mail adres kon vinden gevraagd of het mocht maar kreeg zelden antwoord.
Maar leestafel groeide en groeide, we plaatsten gedichten en gedichten. Schoolkinderen gingen ons vragen stellen en steeds meer mensen wisten ons te vinden
Maar ook de uitgevers.... en daar kwam de eerste vraag van een uitgever. Hebben jullie toestemming hiervoor? Huh? Dit mag toch zo? Nee dat mag niet. Je moet de uitgever en/of de dichters toestemming vragen.
Ik schrok me echt rot. Die uitgever had twee dichters in zijn fonds.

Daarna weer een uitgever, met dezelfde vraag. Ik ben toen via internet gaan zoeken of ik e-mail adressen van dichters kon vinden. Ik ben daar enorm mee bezig geweest. Jullie hebben de reacties inmiddels gezien. Ook zeiden sommige dichters "het moet ook aan de uitgever doorgegeven worden dat ik ermee instem." Dus weer naar de uitgevers geschreven.
Dat had weer als reactie, heee er staan veel meer dichters van ons op je site.
Inmiddels belde de auteursrechtenorganisatie, had ik toestemming? Ik het hele verhaal verteld, dat ik niet beter wist dan dat het mocht enz.
Omdat de site zo goed verzorgd is en omdat er serieus met poëzie omgegaan wordt, wordt het gedoogd. Maaaaaaaaaar...... eigenlijk mocht het niet, als een dichter bezwaar maakte moesten de gedichten er wél af.

Inmiddels druppelden er steeds meer reacties binnen van de dichters en vaak wordt gezegd, wel mijn toestemming doorgeven aan de uitgeverij. Dat houdt in dat steeds meer uitgeverijen gaan reageren op wat er geplaatst is.
Ik heb toen besloten zelf de uitgeverijen van Leestafel op de hoogte te stellen. Het kan namelijk zijn dat ik een boete krijg als ik ongeoorloofd gedichten plaats. Ik betaal Leestafel van mijn vakantiegeld maar kan me geen boetes veroorloven.

Ik heb inmiddels alles wat op Leestafel staat bekeken, de uitgeverijen genoteerd waarvan wij gedichten geplaatst hebben en ik schrok er eigenlijk van hoeveel dat er zijn. Inmiddels heb ik 15 uitgeverijen benaderd en dat zijn nog lang niet alle uitgeverijen maar wel de uitgeverijen waarvan de meeste gedichten geplaatst zijn.
Van één uitgeverij moet ik per dichter (en dat zijn er veel) een e-mail maken en vragen om toestemming, ook moet ik zeggen welke gedichten we willen plaatsen (wat ik dus niet weet omdat dat afhankelijk is wat jullie plaatsen en de schoolkinderen vragen). Zij sturen mijn mail dan weer door naar de dichter zelf.

Alle uitgeverijen vragen van wie we gedichten geplaatst hebben, dat geef ik door en daarbij geef ik een verlanglijst op van de dichters die ook bij die uitgevers zijn aangesloten. Ik ben dus per uitgever hun auteurslijsten nagegaan om te kijken welke dichters bij hun aangesloten zijn. Welke dichters wij geplaatst hebben, welke dichters we graag willen plaatsen enz.
Kortom, ik ben heel erg hard bezig en loop ondertussen op mijn wenkbrauwen.

ALS we toestemming krijgen is dat omdat ze het zo goed vinden dat we in eenvoudige taal uitleg geven, de uitgevers én dichters juichen dat erg toe. Ze vinden het geweldig dat daardoor de poëzie laagdrempeliger wordt.

En nu komt het..... mijn verzoeken aan jullie.
Als jullie gedichten plaatsen willen jullie dan toelichten waarom jullie dat plaatsen, wat jullie zo raakt, eventueel toelichten wat volgens jullie het gedicht betekent. Ik kom anders in de problemen. De toestemming wordt verleend omdat wij de gedichten bespreken.

Willen jullie geen nieuwe dichters meer op het forum plaatsen totdat ik weet waar we aan toe zijn. Een nieuwe dichter betekent weer een nieuwe toestemming vragen.
We hebben een heleboel dichters staan op het forum daar kan voorlopig wat bij gezet worden totdat ik weet wat wel en niet mag.


Wat ik ook kan doen is helemaal opnieuw beginnen en een nieuwe poëziesite opzetten met gedichten waarvan ik van vantevoren vraag of ik daar toestemming voor krijg.

Ik vind heel vervelend dit te moeten schrijven, het haalt wel de spontaniteit weg. Maar ik kan me van de uitgevers en dichterskant ook heel goed voorstellen dat ze niet accepteren dat we zomaar wat plaatsen van hun. Het valt me eerlijkgezegd nog mee dat niet meteen gezegd wordt nee dit mag niet, onze dichters moeten eraf.
Momenteel krijg ik bij iedere mail die binnenkomt al de schrik... wat zal erin staan. Krijg ik toestemming? Mogen we de gedichten laten staan? Wat mogen we laten staan enz.
Hopelijk hebben jullie begrip hiervoor en willen jullie aan mijn verzoek voldoen


Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:02

Geplaatst: 02 feb 2006 06:55 pm

Amaai, 'Det, chapeau voor uw werk.
En zeg, wanneer kunnen wij Belgen telefonisch geldelijk bijdragen ?

gg Jom

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:03

Geplaatst: 02 feb 2006 07:25 pm

Nee hoor er hoeft niet gedoneerd te worden, ik betaal met liefde voor deze site en al kan ik fysiek door mijn ziekte niet op vakantie, door leestafel ben ik elke maand evengoed op reis. Dan op wintertocht en deze maand weer een hele maand door Scandinavië of ik ben op reis met Emily.
En ondertussen heb ik nog leuke discussies, of gesprekken. Wat wil je nog meer?

Dettie
Als ik het niet meer op kan brengen financieel dan geef ik wel een gil :mrgreen:

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:04

Geplaatst: 02 feb 2006 08:13 pm

Dit heeft je al onnoemelijk veel werk en energie gekost, Dettie :cry: .

Omdat ik van de problematiek wist, heb ik de laatste tijd weinig nieuwe gedichten en dichters geplaatst.

Nu ben ik met het item Scandinavische gedichten gestart. Ik realiseer me nu dat die in vertaling ook bij Nederlandstalige uitgeverijen uitgegeven zijn. Moet ik daarbij veronderstellen dat die Scandinavische dichters ook beter verder niet meer geplaatst worden?

En wat met gedichten die je uit een literair tijdschrift (zoals poëziekrant) haalt?

Het wordt Leestafel in elk geval moeilijk gemaakt. En je doet er zoveel voor! Gelukkig zijn er ook hoopgevende geluiden van dichters en uitgeverijen.

Groetjes. Tiba.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:05

Geplaatst: 02 feb 2006 09:37 pm

Nee inderdaad ook even geen Scandinavische gedichten plaatsen.
Voor elke dichter moet ik toestemming vragen.

Ik heb de poëziekrant ook geschreven en de uitgeverijen manteau, davidsfonds, averbode enz. Ik wacht nog op bericht van ze. Misschien moet ik ook van hun per dichter een mail maken. Geen idee.

Het wordt Leestafel niet echt moeilijk gemaakt, ik heb tot nu toe nog geen definitief nee gehoord van een uitgeverij of dichter. Iedereen is vrij positief over onze site. Vooral de vermelding over het uitleggen slaat erg aan. Dat vinden ze een erg leuk en goed initiatief.

Ik kan me ook wel voorstellen dat er paal en perk aan plaatsing van gedichten wordt gesteld, anders zou je gewoon elke dichtbundel in zijn geheel op een site kunnen zetten. Ik vind dat het tot nu toe allemaal vrij positief verloopt.
Alleen is het voor mij zoveel werk dat ik nu even niet meer erbij kan hebben. Als er steeds nieuwe dichters bij geplaatst worden moet ik weer opnieuw beginnen om voor die dichters weer toestemming te vragen.
Vandaar mijn vraag of voorlopig gedichten geplaatst kunnen worden bij dichters die er al staan, en dat zijn er héél veel.

Als ik weet waar ik aan toe ben met de uitgevers, wat zij wel of niet toestaan, of ik van alle dichters uit hun fonds gedichten mag plaatsen en zo ja hoeveel, welke gedichten, of laten ze ons vrij daarin, enz. Geen idee nog. De ene uitgever is anders in zijn opvatting dan de andere. Ik kan er nu dus nog niets van zeggen. Om het voor mij ook een beetje overzichtelijk te houden moet ik wel vragen even te stoppen met nieuwe dichters.

Groetjes
Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:06

Geplaatst: 02 feb 2006 09:53 pm

Oké, dit is duidelijk.

Lig er maar niet van wakker :wink: .

Groetjes. Tiba.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:06

Geplaatst: 02 feb 2006 09:59 pm

Ik heb tot nu toe deze uitgeverijen geschreven

lanoo
manteau
standaard
contact
bezige bij
van oorschot
arbeiderspers
poeziecentrum (hoort poeziekrant bij)
davidsfonds
de harmonie
querido
Holland
Uitgeverij 521
Uitgeverij P

er komen nog meer uitgeverijen bij.

en nog diverse dichters waar ik een e-mail adres van kon vinden persoonlijk geschreven waar we al van verschillende een positief antwoord hebben gehad. Zoals Henk van Zuiden, Ingmar Heytze, Johanna Kruit, Diana Ozon. Atze van Wieren, Catharina Blaauwendraad, Tonnus Oosterhof enz.

Zo nu is iedereen helemaal op de hoogte :D

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:07

Geplaatst: 02 feb 2006 10:52 pm

Ik begrijp deze reactie.
Moet wel even kwijt dat ik dankzij Leestafel poëzie weer heb gewaardeerd.
Want waar vind je tegenwoordig nog zo'n site die zo enthousiast is voor poëzie??
Bon courage Dettie et Tiba!

Groetjes, irene

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:07

Geplaatst: 03 feb 2006 08:19 am

Oei wat blijft het nu stil.
Er staan 320!!!! items bij de poëzie, daar kan nog van alles mee gedaan worden. Mijn bericht betekent niet dat er niets meer kan hoor :D
Maar dat staat allemaal al hierboven.

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:08

Geplaatst: 03 feb 2006 10:15 am

Ik had al behoorlijk wat bundels voor leestafel begon maar daarna zijn het er echt veel en veel meer geworden. Dus de verkoop wordt duidelijk gestimuleerd door de gedichten op leestafel.

Ik hoop voor jou, en voor ons allemaal, dat alles goed komt, Dettie. Laat me het weten als je een financiële bijdrage nodig hebt.

Lizzy

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:08

Geplaatst: 03 feb 2006 11:18 am

Inderdaad, lizzy. Deze site is goed voor de verkoop van poëzie, daar ben ik ook zeker van. Maar het is logisch dat de uitgevers en de dichters iets te zeggen hebben over de rechten van hun gedichten. Zit maar één ding op: afwachten. Misschien kunnen we ons tot die tijd richten op de oudere poëzie. Wanneer een dichter(es) meer dan zeventig jaar dood is dan is hij/zij vrij van rechten. Lijkt me leuk om eens wat oudere poëzie te bespreken.

Groet,

Dario.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:09

Geplaatst: 03 feb 2006 11:29 am

Tjonge wat veel werk en gedoe voor jou zeg,
lijkt me een enorme klus.
Ik hoop dat je allemaal positieve reacties en duidelijkheid krijgt!!

Wat mij betreft..mijn poezie-aankopen zijn verdubbeld sinds ik op leestafel kom,
ik lees veel meer poezie, en van veel meer verschillende dichters,
bovendien ook een ander soort poezie, ook de wat minder toegankelijke dingen vind ik tegenwoordig leuk,
dus wat dat betreft werkt het enorm.
Al kan ik me ook wel voorstellen dat je geen hele bundels mag plaatsen.

Ik sluit me trouwens bij aan bij Lizzy en anderen..als we wat financieel bij kunnen dragen..graag.
Voor mij is leestafel een hobbie en een geweldig leuke manier van dagvulling waar ik heel veel plezier aan beleef,
dus dat mag best wat kosten.
Dus roep vooral!

Sterkte met alle regeldingen,
en dank je wel voor alle inzet!

groetjes,
Wil

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:10

Geplaatst: 03 feb 2006 12:23 pm

Oudere poëzie lijkt me erg leuk. Ik ga meteen wat opzoeken.

Lizzy

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:10

Geplaatst: 03 feb 2006 12:27 pm

Is dat héél zeker dat op gedichten van dichters die meer dan 70 jaar dood zijn geen rechten meer zitten?
Kan ik dat ergens lezen? Heb je een link voor mij Dario?

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:11

Geplaatst: 03 feb 2006 12:40 pm

Ik heb even gegoogled Dettie en kreeg enorm veel links over auteursrecht. De sites die ik gelezen heb zeggen allemaal dat het auteursrecht verloopt 70 jaar na het overlijden van de auteur/componist, etc. Ik zal even de link geven van de (ogenschijnlijk) betrouwbaarste site die ik kon vinden (kamer van koophandel):

http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=39514

Groet,

Dario.

Let op: vertalingen vallen ook onder auteursrecht. Bij oudere buitenlandse dichters/dichteressen mag alleen het origineel worden gebruikt.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:12

Geplaatst: 03 feb 2006 12:49 pm

Dankjewel Dario! Ik ben weer gerustgesteld. :D

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:13

Geplaatst: 03 feb 2006 01:12 pm

Beste Bernadette,

Dank voor je email. Het is inderdaad zo dat er voorafgaand aan publicatie toestemming moet worden gevraagd aan de uitgeverij/dichters. Dan zijn ze er van op de hoogte en kan narigheid achteraf worden voorkomen. Kunt u mij daarom een overzicht verstrekken van dichters en gedichten uit ons fonds die op uw site geplaatst zijn?

Met vriendelijke groet,

Hayo Deinum
-rechten & licenties-

--------------------------------------------------------------------------------

Van: Receptie
Verzonden: maandag 30 januari 2006 11:46
Aan: Hayo Deinum
Onderwerp: FW: Gedichten

Uitgeverij De Bezige Bij & Thomas Rap
Van Miereveldstraat 1
1071 DW Amsterdam
T 020 305 9810
F 020 305 9824
www.debezigebij.nl

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:20

Geplaatst: 03 feb 2006 01:16 pm

Beste Hayo,



Hartelijk bedankt voor het snelle antwoord.

Het probleem is dat ik niet weet van welke gedichten nog gevraagd gaat worden om uitleg. Of welke gedichten leden gaan plaatsen om te bespreken.
Er staan ook een stel gedichten op het forum van Leestafel.
Zou u mij kunnen vertellen wat ik wel en niet mag? Of is dat afhankelijk
wat de dichter zelf aangeeft?

De dichters die uit uw fonds op onze site en het forum staan heb ik als bijlage toegevoegd

Ik afwachting van uw antwoord

Met vriendelijke groet
Bernadet

http://www.leestafel.info

Anneke Brassinga
- Aanzoek -
- Buiten, Herfst
- Smartlap (op het forum)
http://www.leestafel.info/Poezie/productssimple95.html
Joseph Brodsky - overleden maar mag het gedicht van hem geplaatste worden?
7 Dominikanaj
http://www.leestafel.info/Poezie/productssimple45.html
Remco Campert
Credo
Lof van schilders
Cohen, Hilton
Een neger in Mozabique
Fragment uit Íntroductie
Niet te geloven
Verzet begint niet met grote woorden (op het forum)
Iemand stelt de vraag (op het forum)
Sommige poezie (op het forum)
http://www.leestafel.info/Poezie/productssimple21.html
J.B. Charles
Don Camillo
Een kleine psalm
Lui
De kat
De kat van Ella (op het forum)
Geboorte (op het forum)
http://www.leestafel.info/Poezie/productssimple70.html
Hugo Claus
Envoi
Caligula
1917
Theater
West-Vlaanderen
Voor de nieuwjaarsgasten
De moeder
Voor tante Imelda
http://www.leestafel.info/Poezie/productssimple11.html
Gerrit Komrij
Het Komrij wezen
Alles blijft
Leesliefde
Fietstocht
http://www.leestafel.info/Poezie/productssimple31.html
Lucebert - overleden maar mogen gedichten van hem geplaatst worden?
Ik tracht op poëtische wijze
Nazomer
Boeken hebben hun geschiedenis
Visser Ma Yuan
De banneling
De zeer oude zingt
Vrede (op het forum met uitleg)
http://www.leestafel.info/Poezie/productssimple43.html
Neeltje Maria Min
Geen gedichten van de Bezige Bij geplaatst vraag wel toestemming
enkele gedichten uit haar bundel Kindsbeen te mogen plaatsen
http://www.leestafel.info/Poezie/productssimple26.html
Tonnus Oosterhof *-Staat nog niet op de site heb ik wel reeds persoonlijk
toestemming van gekregen. zie onderstaand.
Sybren Polet
Winter
Poëzie
http://www.leestafel.info/Poezie/productssimple85.html
Miriam Van hee
Lente in de schilderstraat
Winter 2

Niet op onze site maar wel beproken en/of gedichten geplaatst op het forum:

Jan Arends
Er drijven kleine witte stippen in het land
Ik ben een boom
Met die vieze ziekte
Ik schrijf gedichten als dunne bomen
Ik heb een huis
Kanker is een goede dood
Ik ben niet bang
Ik wil alleen maar weten
Ach er komen wel weer bloemen
Ik ben een arme man
Wie brood
http://oscar.messageboard.nl/7067/viewtopic.php?t=536
H.H. ter Balkt
Bezinning
http://oscar.messageboard.nl/7067/viewtopic.php?t=831
J.A. Deelder
Hans Faverey

Zodra een tafel zich niet langer
http://oscar.messageboard.nl/7067/viewtopic.php?t=1425
Ramsey Nasr
Hagar Peeters

Vannacht kwam ik mijn ouders tegen
Ook wij Titaantjes
Als ooit
Een zachte steen
http://oscar.messageboard.nl/7067/viewtopic.php?t=879
Gerard Reve
Bert Schierbeek

Maar we zouden niet vergeten (gelachen)
Ik denk
Een man loopt naar zijn horizon
Schuur
Kijk
http://oscar.messageboard.nl/7067/viewtopic.php?t=1409
Simon Vestdijk
http://oscar.messageboard.nl/7067/viewtopic.php?t=806
Eddy van Vliet (nog) niets uit bezige bij bundels geplaatst
http://oscar.messageboard.nl/7067/viewtopic.php?t=802

van deze bovenstaande dichters zouden we wel heel graag gedichten
op de site willen plaatsen. Kunt u mij vertellen of dat mag?
Zo ja, op welke manier moet ik dat plaatsen, wat mag ik plaatsen enz.

Met vriendelijke groet

Bernadet
___
http://www.leestafel.info


* -------Oorspronkelijk bericht-------

Van: tonnus oosterhoff
Datum: 01/29/06 15:48:57
Aan: Bernadet
Onderwerp: Re: Gedichten

beste bernadet,

ik heb uw site even bekeken en het lijkt me een serieus project, dus ik geef graag toestemming voor plaatsing. maar u kan er geen omkijken naar hebben, u moet zelf maar wat uitzoeken en plaatsen. veel succes met de site!

vriendelijke groet

tonnus oosterhoff
----- Original Message -----
From: Bernadet
To: webmaster@tonnusoosterhoff.nl
Sent: Friday, January 20, 2006 6:05 PM
Subject: Gedichten

Beste Tonnus Oosterhoff, Mijn naam is Bernadet en ik heb een website http://www.leestafel.infowaar veel gedichten op geplaatst staan die besproken worden doorde leden. Ook veel schoolkinderen komen vragen om uitleg van bepaalde gedichten.We proberen in zo eenvoudig mogelijke taal de gedichten te bespreken en het blijkt dat door deze laagdrempeligheid mensen enthousiast raken voor poëzie en zelfs dichtbundels gaan aanschaffen! Terwijl ze daarvoor nogal huiverig voor poëzie waren.Voor ons natuurlijk erg leuk om te constateren. Leestafel is een niet-commerciële, informatieve site. De leden zijn liefhebbers vanliteratuur en poëzie. Mijn vraag is, mogen we ook gedichten van u op de site plaatsen?De poezie op de Leestafelsite staat hier... http://www.leestafel.info/Poezie/ In afwachting van uw antwoord met vriendelijke groet

Bernadet

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:21

Geplaatst: 03 feb 2006 01:17 pm

En dit is dus nog maar voor één uitgeverij.
Dus héél graag even gedichten plaatsen waar geen rechten meer op zitten.


Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:22

Geplaatst: 03 feb 2006 04:42 pm

En... vandaag zijn mails verzonden naar
Jan Eijkelboom
Esther Jansma
Eva Gerlach
Luuk Gruwez
Rogi Wieg
en naar Anna Enquist was al onderweg.

Spannend!!

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:22

Geplaatst: 03 feb 2006 06:22 pm

zeker, spannend

Lizzy

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:22

Geplaatst: 04 feb 2006 01:32 pm

Durven jullie gelijk helemaal niets meer te plaatsen? Het is zooooo stil :D

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:24

Geplaatst: 04 feb 2006 01:39 pm

En dit is dus nog maar voor één uitgeverij.
Dus héél graag even gedichten plaatsen waar geen rechten meer op zitten.


Ik snap het niet goed meer.
Bedoel je alleen nog van de dichters die toelating gaven?

Of dit wat je eerst plaatste:

Oei wat blijft het nu stil.
Er staan 320!!!! items bij de poëzie, daar kan nog van alles mee gedaan worden.


Groetjes. Tiba.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Feb 27, 2009 08:25

Geplaatst: 04 feb 2006 01:58 pm

Er staan 320 items, tot nu toe heb ik alleen nog van de uitgeverijen de arbeiderspers, de harmonie en de bezige bij antwoord gehad.
Voor de bezige bij heb ik die lijst gemaakt en voor de arbeiderspers heb ik de bovengenoemde dichters gemaild.
De harmonie heeft van Elly de Waard en Judith Herzberg
de volgende bundels:
Afstand - paperback Elly de Waard 1978
Als ik niet aan je denk of raak - paperback Elly de Waard 2002
Anderling - paperback Elly de Waard 1998
Bijvangst - paperback Judith Herzberg 1999
Eenzang - paperback Elly de Waard 1992
Maar ik hoor steeds niets van de harmonie ondanks herhaaldelijk verzoek om antwoord. (zij zochten aanvankelijk met mij contact)
Dus liever even niets van de bezige bij, arbeiderspers en de harmonie plaatsen.

Voor de rest staan er nog zoveel dichters op het forum met één gedichie waar nog wat bijgeplaatst kan worden. (Ik hoor naderhand wel of het wel of niet mag.)
Of er kan nog bij heel veel gedichten uitleg geplaatst worden, of er kunnen 70 jaar dode dichters geplaatst worden.

We hebben toestemming van
Diana Ozon,
Atze van Wieren,
Tonnus Oosterhof,
Henk van Zuiden,
Johanna Kruit,
Remco Ekkers,
Tjitske Jansen,
Ingmar Heytze,
Ted van Lieshout,
dus voorlopig kan je wel even voort denk ik. Maar wel graag erbij zetten waarom je het gedicht mooi vindt of wat je niet snapt. Het gaat bij de uitgeverijen en dichters vooral om het idee dat we de gedichten bespreken, dat vinden ze het goede idee en daarom krijgen we ook toestemming.

Dettie


Terug naar “Diversen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten