Wat zijn de meningen over uitzending Rutger Kopland?

Van alles en nog wat over poëzie dat niet onder nieuws valt.
Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Wat zijn de meningen over uitzending Rutger Kopland?

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 20:36

Geplaatst: 17 mrt 2007 12:25 pm

Maar even hier neergezet voor de liefhebbers...

Morgenavond (= zondag)om 7 uur op Nederland twee in" het uur van de wolf" een documantaire over Rutger Kopland...de taal van het verlangen.
Hij is daarin te zien als cabaretier, filmer en dichter, maar ook als psychiater in gesprek met patienten. De documentaire beslaat de periode 2004 tot 2006. De makers filmden de dichter in Groningen, Drente, Frankrijk en Wenen en na zijn auto ongeluk in december 2005. De film gaat nader in op Koplands poetisch werk en zijn loopbaan als hoogleraar psychiatrie in Groningen.
Ook de opname van Kopland op de psychiatrische afdeling waar hij zelf ooit hoofd was komt ter sprake.

Wil

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 20:37

Geplaatst: 17 mrt 2007 04:26 pm

Ik ben ook zeer benieuwd trouwens.

Een paar weken terug las ik een zeer indrukwekkend interview met hem, over hoe hij na het ongeluk als patiënt op zijn eigen afdeling in de psychiatrie terecht kwam, en over hoe het leven nú is, met een hoofd wat nog steeds niet helemaal het oude is.

Wil

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 20:38

Geplaatst: 17 mrt 2007 07:21 pm

Ik heb op videoband staan een interview met hem van jaren geleden tijdens een VPRO serie: Van de schoonheid en de troost heette dat of zo iets. Van de hele serie het enige interview dat ik opgenomen heb: het is /was een man die hele interessante dingen te vertellen had/heeft. Daarom ben ik ook zo benieuwd naar deze documentaire. Misschien ga ik die band daarna ook nog maar eens bekijken.

Daarnaast is het ook een van de weinige dichters waar ik het verzameld werk (tot nog toe) van heb omdat ik het zo mooi vind.

Librije
_________________
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 20:38

Geplaatst: 18 mrt 2007 08:15 pm

Dankzij Willeke die uitzending gezien en van genoten!

Jannie (librije schreef:)

Ik heb op videoband staan een interview met hem van jaren geleden tijdens een VPRO serie: Van de schoonheid en de troost heette dat of zo iets


Ja dat was een fameuze uitzending: ze staat in mijn geheugen gegrift.

Voor wie de uitzending niet zag: vrijdag 23 maart herhaling rond 16h op Nederland (ik weet niet op welke zender).

Tiba.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 20:39

Geplaatst: 19 mrt 2007 08:20 am

Mag ik heel eerlijk zijn, ik vond de uitzending niet veel.
Zijn gedichten las hij voor als verhaaltjes. Het is dat je zag dat hij voorlas anders had het ook gewoon een verhaal kunnen zijn.
En eigenlijk vond ik het een beetje geklets allemaal.
Op de vraag van een psychiater over psychiatrie en poëzie komt een of ander vaag antwoord.
Hij deed me erg aan Siebelink denken, aldoor in het verleden blijven hangen. Er was veel van hetzelfde en alles even vaag.
Het enige wat er echt uitsprong was Jules Deelder, kernachtig en to the point.
Pas op het einde van het programma wist Kopland me te raken maar niet om wat hij zei maar omdat het triest was om te zien wat voor een opdonder hij had gekregen van zijn auto-ongeluk.

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 20:39

Geplaatst: 19 mrt 2007 08:40 am

Ik heb voorafgaand aan de uitzending de band bekeken met het gesprek (1 uur en een kwartier) in de serie Van de schoonheid en de troost. Dat moet wel haast tien jaar geleden zijn opgenomen. Ik was er opnieuw hevig van onder de indruk. Sommige stukken herinnerde ik me nog, andere maakten nu meer indruk, omdat ik zelf "ouder en wijzer" ben.

Toen ik daarna deze uitzending zag, was ik hevig teleurgesteld. Maar ik dacht dat kwam door het contrast met deze oude opname. Maar jij (Dettie) vond het dus ook tegenvallen. Blijft de vraag: waarom. Slecht gekozen materiaal door de programmamakers, de ouderdom van Kopland? Hij is van 1934, dus 73 jaar. Dat is toch niet zo oud? Ik vond hem er wel erg oud uitzien. Het fragment over Jonge sla vond ik overigens wel informatief.
Ik houd het op een slecht gemaakt documentaire. In de oude documentaire kreeg hij alle ruimte om zijn gedachten te formuleren. Dit was meer hap snap werk. Hier een stukje uit, daar een voorleessessie, af en toe een stukje voorlezen voor de film zelf. Het is onmogelijk om deze dichter daarmee tot zijn recht te laten komen. Heel jammer, een gemiste kans.

Librije
_________________
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 20:40

Geplaatst: 19 mrt 2007 08:54 am

Nee ik denk niet dat het de ouderdom van de man was, maar misschien dat de maker van de documentaire zich niet eerst voldoende verdiept had in de persoon Kopland?
Inderdaad kwam hij nu totaal niet over. Kopland zelf had het over humor maar alles kwam gortdroog over.
In het museum vond ik het bijna genant om te kijken, het leken twee mensen die heel erg blasé waren. Ook hier weer het vage over dat schilderij van Jeroen Bosch.
Ja laten we het houden op een slecht gemaakte documentaire.

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 20:41

Geplaatst: 19 mrt 2007 11:58 pm

Ik kan niet akkoord gaan met jullie :D :D :D

Het is wel waar dat de het portret in "de schoonheid en de troost" meer diepgang had.
Dat neemt niet weg dat ik van deze uitzending echt genoten heb.
Ik probeer uit te leggen waarom (niet makkelijk).

Ik heb genoten van de sfeerscheppende gedichten, en de sfeer errond.
De poëzie van Kopland leent zich bij uitstek om voorgelezen te worden, (want ze is niet te moeilijk) .
Ik heb genoten van zijn uitleg hoe hij gedichten ziet, en wat volgens hem de functie van zijn gedichten is (naar de lezer toe). Het klonk allemaal heel eenvoudig (bedrieglijk eenvoudig soms), maar af en toe dacht ik, o dit moet ik opschrijven (had geen pen en papier bij).
Ik heb genoten van het landschap van de Drentse AA en hoe hij daar in dat prachtige landschap het gedicht voorleest, en duidelijk maakt dat hij die realiteit in zijn gedichten wil laten zien.
Ik heb zitten knikken hoe hij op een heel eenvoudige manier tegen zijn geleerde collega's psychiaters uitlegde hoe belangrijk poëzie kan zijn en welke functie die kan hebben (en een aantal leden in de zaal zaten ook te knikken).
Ik heb mijn oren gespitst toen hij op een eenvoudige manier uitlegde wat volgens hem depressie is (en wat het tegendeel), en ook telkens iets van zijn levensvisie doorklonk (o.a: "leven is werken", was het dat niet?).
Ik heb met bewondering gekeken naar het "muurgedicht" (onthuld in de psychiatrische afdeling). Dit kende ik niet. Ik heb ook gehoord hoe belangrijk hij de combinatie gedichten/architectuur vindt (dat wist ik niet).
Het bekijken van het schilderij van Bosch vond ik ook té geënsceneerd, maar de bedoeling was volgens mij aan te tonen hoe men een landschap, kan laten zien, en een landschap in een landschap... en dat wil hij ook bereiken in zijn gedichten.
Ik zag of hoorde het prachtige gedicht "Koraal" voorlezen (uit: "een man in de tuin" staat, denk ik, op Leestafel), en hoorde wat Kopland denkt over wat "hierna" komt. Daarover al discussies gehad (n.a.v. het gedicht "de god in mijn hersenen", nu dus was het duidelijk).
Ik heb Anton Korteweg gezien (was een aangename verrassing, zag ik nog nooit) in het begin van de uizending en het grote archief van Kopland dat daar nu staat. Ik heb op het einde gezien hoe Kopland voorlas met een krop in de keel dat hij dit archief heeft weggeschonken (ook een krop in de keel).
Ik weet nu eindelijk ook de aanleiding van "jonge sla", en ben het volmondig eens dat hij zoveel andere, mooiere gedichten schreef.


Misschien moet ik wel eens een "ode aan Kopland" gaan schrijven, maar misschien ook deed ik dat hier al een beetje, en dat is door deze uizending.

Tiba.

P.S.
1. Ik zond een mail naar een vriendin met het bericht van de uitzending. Kreeg direct daarna het smsje: "gezien en genoten". Zelfs haar echtgenoot had meegekeken!
2. Deze uitzending was heel toegankelijk, in dit geval is dit zeker geen negatieve appreciatie. Proberen we dat ook niet op de poëzie-afdeling van Leestafel? En ik heb nog bijgeleerd ook! Voor mij mogen er nog zulke uitzendingen over dichters komen.
3. Een aantal dingen uit de uitzending heb ik natuurlijk niet onthouden. Bof ik even dat een iemand zo lief is mij een kopie op DVD toe te sturen.
Kan ik het nog eens herbekijken :D .
4. Ben nu heel erg benieuwd wat Willeke ervan vindt.

--

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 20:42

Geplaatst: 20 mrt 2007 09:38 am

Ik kan volmondig amen zeggen op het verhaal van Tiba.

Ik heb er mij over verbaasd dat er zo verschillende referentiekaders bestaan bij zo'n programma. Ik heb echt op het puntje van m'n stoel gezeten. Dat komt ook omdat het een generatiegenoot van mij is. We hebben eenzelfde jeugd gehad.
Zo herkenbaar en authentiek.
En dat slot: zo aangrijpend en ontroerend.
Ik schaamde me niet voor m'n tranen.

Jammer, dat je zoiets moois moet missen.
Marjoleine de Vos schreef in de NRC van gisteren ook mooie woorden over de uitzending.

Maar gelukkig heeft een ander wel weer wat moois dat aan mij volledig voorbij gaat.

Het heeft ook geen zin de ander te overtuigen van het bijzondere van de uitzending. Je ziet het of je ziet het niet.

Dat maakt het leven ook boeiend.

Gert
_________________
http://gert.slings.nu

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 20:43

Geplaatst: 20 mrt 2007 10:34 am

Dag Gert,

Ik heb vlak voor deze uitzending de videoband bekeken met het interview van ca. 10 jaar terug in de serie Van de schoonheid en de troost. Dat blijft onovertroffen. Ook ik heb daarbij meermaals diep geroerd met de tranen in mijn ogen naar het voorlezen en de formulering van zijn gedachten geluisterd. Misschien was dat niet zo slim van me en had ik het NA de uitzending van zondag moeten bekijken. Nu kon die uitzending alleen maar teleurstellen, d.w.z. in vergelijking met dit sublieme portret.
Dat wil niet zeggen, dat er geen mooie, ontroerende en aangrijpende zaken in deze documentaire voorkwamen. Maar ze deden hem niet voldoende recht. Mijn referentiekader bestond dus o.a. uit een ander portret, dat hem wel recht deed.

Overigens: Het museum: daar liepen ze zo snel doorheen volgens mij, Dettie, omdat ze op zoek waren naar dat ene schilderij, dat ter illustratie moest dienen van een bepaald gedicht. Gek, dat ik ook eerst dacht: De Jagers van Jeroen Bosch. Op de film zeiden ze Breughel. Ik heb het nagekeken en dat klopt. Maar vreemd, dat wij beiden dezelfde vergissing maakten (en ook Tiba had het niet door).

Librije
_________________
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 20:43

Geplaatst: 20 mrt 2007 11:47 am

Hoi Librije,

Ik ken dat portret van 10 jaar geleden niet. In m'n lessen gebruikte ik vaak dit soort uitzendingen. Ideaal materiaal, ook omdat je direct de reacties van de leerlingen kon peilen en daarop kon inspelen.

Nu was hij dus 10 jaar ouder. Als je die prachtig gegroefde kop zag aan het eind van de uitzending met de gesloten ogen, het was of ik de gebeeldhouwde kop van Homerus zag.

Alleen de beelden spraken mij al erg aan.
Dit was voor mij echt weer een gebeurtenis van jewelste.
Al dat loze gedoe rond zo'n boekenweek valt daarbij in het niet.

Iedere keer als ik eraan denk, ontroert het me nog. Zoveel elementen.

Gert
_________________
http://gert.slings.nu

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 20:44

Geplaatst: 20 mrt 2007 01:12 pm

Gert schreef:
Al dat loze gedoe rond zo'n boekenweek valt daarbij in het niet.



Ik ben eigenlijk blij dat de boekenweek bestaat. Daardoor wordt er weer eens in de media aandacht besteed aan het boek. Je kan het niet eens zijn met de manier waarop maar er is tenminste aandacht.
Het blijkt ook dat het boekenweekgeschenk toch een trekker is en daardoor komen mensen weer eens in de boekwinkel of bibliotheek.
Wie weet wat voor verdere gevolgen dat heeft.
Wat maakt het uit of ze op een 'gratis' boek af komen, als ze er maar op af komen en misschien daardoor het lezen (weer) ontdekken.

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 20:44

Geplaatst: 20 mrt 2007 01:38 pm

Helemaal mee eens Dettie: je hebt de Dag van dit, de Dag van dat enz. Het Boek is het zeker waard om daar een hele week (tien dagen zelfs) voor uit te trekken. En als je dan ziet wat er in die dagen allemaal georganiseerd wordt: leesavonden met verschillende schrijvers, discussiebijeenkomsten over poëzie, bv.. De uitgave van een essay over humor door Kees Fens en een uitgebreid interview met hem daarover op de TV. Eigenlijk teveel om op te noemen. Elke krant, elk weekblad heeft extra aandacht voor boeken. Mensen die op dat moment besluiten lid te worden van de bibliotheek krijgen ook het boekenweekgeschenk. Ik weet zeker, dat de Boekenweek van grote betekenis is voor het onder de aandacht brengen van wat boeken kunnen betekenen: veel plezier en een uitbreiding van kennis. En hoe meer mensen zich daar bewust van worden, hoe beter.

Librije
_________________
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 20:45

Geplaatst: 23 mrt 2007 05:54 pm

Beide documentaires (de taal van het verlangen + Van de schoonheid en de troost) over Kopland komen a.s. dinsdag 27 maart op Cultura. Zie http://cultura.nps.nl/page/literatuur
Cultura kun je ook via de computer bekijken.

berdine

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 20:46

Geplaatst: 25 mrt 2007 05:19 pm

Eindelijk de uitzending gezien.... Ik vond het her en der iets te breed opgezet...ze wilde wel heel veel uiteenlopende dingen tegelijkertijd vertellen, maar ik vond het toch een érg mooie uitzending. Wel veel informatie om in één keer te behappen, mede door de gedichten die ik nooit zo snel in me kan opnemen.
ik ga het nog wel een keer kijken denk ik.

Ik hoorde en zag net als Tiba dingen die ik nog niet wist,
ik vond hoe hij over zijn eigen psychiatrieopname vertelde ontroerend,
en de onthulling van het gedicht in de psychiatrische inrichting en hoe hij vertelde dat hijhoopte hoe dat tot steun zou zijn ook.

Ik moest erg om mezelf lachen tijdens het gedicht over het landschap met de rivier..ik vind dat gedicht prachtig, en vond het bijna 'raar'om het échte" landschap te zien wat de anleiding van het gedicht was...in mijn hoofd heeft zich blijkbaar mijn eigen rivierlandschap genesteld..waardoor mijn eerste gedachte was..he..dat klopt niet :)

Zo kom je er nog eens achter dat je gedichten je blijkbaar toe-eigenen. kan
dat is ook de kracht van een goed gedicht natuurlijk.

Vanavond nog de uitzending van"van de schoonheid en de troost kijken op dvd.
we maken er gewoon een dagje "Kopland' van

groeten
Wil


Terug naar “Diversen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten