Zijn vrolijke gedichten per definitie niet goed?

Van alles en nog wat over poëzie dat niet onder nieuws valt.
Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Zijn vrolijke gedichten per definitie niet goed?

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 20:30

Geplaatst: 26 mei 2008 06:43 am

Wat ik altijd zo vreemd vind is dat vrolijke gedichten vaak als niet goed worden bestempeld. Waarom is dat eigenlijk? Wat denken jullie? Lachen hoort (gelukkig) toch ook bij het leven?
Moet een goed gedicht altijd over de diepere zin des levens gaan?

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 20:31

Geplaatst: 26 mei 2008 06:53 am

Ik vind alvast van niet, Dettie. Dan kun je bijvoorbeeld ook al een aantal gelegenheidsgedichten, die over de vrolijke dingen des levens gaan, volledig aan de kant schuiven.

Rutger
_________________
Geduld, eenvoud en mededogen (Tao).

http://blog.seniorennet.be/mijn_boekenhoekje

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 20:31

Geplaatst: 26 mei 2008 08:24 am

Ik ben gek op vrolijke gedichten, al houd ik ook wel van wat zwaarmoedigheid op zijn tijd in de poezie,

Maar een gedicht waar je even om moet glimlachen lees ik graag!

Groetjes
Willeke

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 20:32

Geplaatst: 26 mei 2008 09:25 am

Op mijn "vrolijke" gedichten komt in het algemeen minder commentaar, maar misschien vinden jullie die ook minder goed.

Wat vinden jullie bijv. van dit:

Toen Mozes het gouden kalf zag
was hij tot tranen toe geraakt:
hij sprak: nu al een Gouden Kalf?
En mijn film is niet eens gemaakt!

(De film De tien geboden werd pas in 1956 gedraaid.)

Of dit:

Toen Kaïn Abel had gedood
mompelde de bruut:
"Zijn vuur brandde mooier,
mar nou ist uut!"

Of dit:

Toen Abraham Isaäk bijna had gekeeld
maar de engel hem weerhield
zei Abraham laconiek:
"Dat heeft geen engelenhaar gescheeld!"

Pieter
_________________
"Hoed u voor de literatuur. Gebruik de woorden die het eerst bij je opkomen" J.P. Sartre

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 20:32

Geplaatst: 26 mei 2008 10:29 am

Vooral de laatste vind ik heel geslaagd, Pieter.

Rutger
_________________
Geduld, eenvoud en mededogen (Tao).

http://blog.seniorennet.be/mijn_boekenhoekje

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 20:33

Geplaatst: 26 mei 2008 10:50 am

Eigenlijk is dat geen antwoord op m'n vraag Pieter.
Het valt mij op dat lightverse of vrolijke gedichten toch vaak een beetje als spielerei afgedaan worden.
Bijv. De gedichten van Annie M.G. Schmidt, zij werd niet echt voor vol aangezien als dichteres
Of drs P. Iedereen vindt het leuk maar een echte dichter?
Nu dus mijn vraag waarom is dat zo? Zijn ze dan niet diepgaand genoeg? Misschien durven mensen niet te zeggen dat ze een vrolijk gedicht goed vinden?
Wordt vrolijk schrijven in verband gebracht met niet intelligent?
Het verbaast mij vaak dat zo gauw een gedicht vrolijk is of een dichter vrolijke gedichten schrijft het niet echt voor vol of als poëzie wordt (aan)gezien.

Dettie
die jouw 3 gedichten leuk vindt vooral de laatste

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 20:34

Geplaatst: 26 mei 2008 11:09 am

Om dan maar antwoord op jouw vraag te geven: drama wordt altijd hoger aangeslagen dan comedie, een zware symfonie hoger dan een wals, en humorvolle boeken worden i.h.a. minder verkocht. Volgens mij is de reden voor de hand liggend: de meeste mensen herkennen zichzelf meer in het dramatische omdat dat dichter bij hun eigen leven komt; humor en het lachen zijn zeer vluchtig. Kijk maar eens naar het publiek dat uit een vrolijke voorstelling komt. De meeste gezichten staan ernstig alsof het al veel te veel van het goede was. Men kan later ook nauwelijks over het gebodene nadenken omdat het geen diepte heeft; probeer uit een cabaretvoorstelling van bijv,. Y. v/h Heck maar eens iets na te vertellen, de meeste grappen ben je meteen kwijt. Maar over dramatische problematiek kun je dagen doorpiekeren. Zomaar wat ideeën, ik ben natuurlijk geen psycholoog. Maar dat humor in gedichten en proza niet wordt gewaardeerd is niet helemaal waar. Men wilde Annie M.G. opnemen in een canon van Nederlands 50 belangrijkste personen.
Maar Annie M.G. had dan ook meer inhoud in haar humor, daar zat het doorprikken van vooroordelen en vastgeroeste opvarttingen in. Heel anders dan in de gedichten van Drs. P. Kees Stip e.a. Dat zijn meestal woordspelingen of verrassende gacks, die wel leuk zijn op een feestje of in een liedje, maar geen werkelijke kunst zijn. Ze voegen niets toe, ze vernieuwen niets. Echt grote dichters zijn vernieuwend.
Pieter

P.S. Ik vind die van het Gouden Kalf de beste. Voor Rutger: het Gouden Kalf is de hoogste filmprijs die in Nederland te winnen valt.

En om de vrolijkheid er even in te houden: dit maakte ik vanmorgen mee:

Twee boerka’s

Ik zag twee boerka’s op de fiets,
een met een kleuter achterop,
de ander met een mandje bloemen;
ze gaven me keurig voorrang
dat was al om te roemen,
maar omdat ze ook nog vriendelijk knikten
maakt dat ik ze voortaan
boerkadames zal gaan noemen.

Pieter
_________________
"Hoed u voor de literatuur. Gebruik de woorden die het eerst bij je opkomen" J.P. Sartre

mira
Berichten: 616
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 20:10

Berichtdoor mira » Ma Nov 30, 2009 21:10

Dettie schreef:

Wat ik altijd zo vreemd vind is dat vrolijke gedichten vaak als niet goed worden bestempeld. Waarom is dat eigenlijk? Wat denken jullie? Lachen hoort (gelukkig) toch ook bij het leven?
Moet een goed gedicht altijd over de diepere zin des levens gaan?


Ik lees deze vraag nu pas.
En Pieter heeft uitgebreid geantwoord. Ik stem er in grote lijnen mee in.

Even deze bedenking/vraag eraan toegevoegd: ontstaat 'kunst' met een grote K, ook schilderkunst, beeldhouwkunst, etc., niet vaak uit 'lijden' dat een voedingsbodem vormt voor grote talenten?

En wat Annie M.G. Schmidt betreft, ik heb niet zo direct een kijk op het vernieuwende van haar poëzie, maar ik vind haar een fantastische dichteres/schrijfster.
In Vlaanderen is/was 'De spin Sebastiaan' alvast een wereldhit, is mijn indruk. Toch heel velen kennen dit.
Maar dat heeft uiteraard veel te maken met het ONDERWIJS, niet zo onbelangrijk.

mira


Terug naar “Diversen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten