Vraag over gebruik van beeldspraak

Van alles en nog wat over poëzie dat niet onder nieuws valt.
Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Vraag over gebruik van beeldspraak

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 19:42

Geplaatst: 23 jun 2008 01:26 pm

Als in een gedicht/songtekst e.d. verschillende beeldspraken voorkomen, moeten die dan binnen de beeldspraak (als je ze letterlijk zou opvatten zegmaar) wel logisch overeenkomen; zegmaar een logisch verhaal vormen?

Voorbeeld (uit een Nine Inch Nails songtekst):

"Why am I always watching from the outside?
On the other side of the glass
Behind the glass. (...)

Maar even later in de lyric deze zinnen:

(...) Behind these bars. In a rut."

Dus eerst zit de schrijver achter een glazen muur, en daarna ineens achter tralies. Is dit poetisch gezien fout, of slecht, of maakt het niet uit en gaat 't enkel om de expressie van het, in dit geval, eenzame gevoel?

roffel

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 19:43

Geplaatst: 23 jun 2008 04:26 pm

Hoe zou jij deze beeldspraak omschrijven, roffel ? Heb je een bepaald type op het oog ? Op het eerste zicht zou ik bovenstaande tekst nogal letterlijk opvatten. Misschien dat ik het anders zou zien als je de tussenliggende tekst toevoegt. Het is het in ieder geval perfect mogelijk om tegelijkertijd achter glas en tralies te zitten.

Over goed of fout bij beeldspraak valt veel te zeggen. Dat is voor een deel ook sterk persoonlijk getint. Soms is beeldspraak natuurlijk wel heel ver gezocht, ...

Rutger

PS Op het poëzieforum wordt ook gewerkt aan een item met literaire termen (nog verre van volledig). Misschien interesseert je dat wel.
_________________
Geduld, eenvoud en mededogen (Tao).

http://blog.seniorennet.be/mijn_boekenhoekje

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 19:44

Geplaatst: 23 jun 2008 07:38 pm

De rest van de tekst is niet van belang hoor. (maar hier te vinden ninwiki.com/All_The_Love_In_The_World).

Neem gewoon even aan dat het beeldspraak voor zijn gevoel is, ok. Dus niet letterlijk. En ook niet ff verder denken dat 'het allebei' kan. Het lijkt me toch duidelijk wat ik bedoel.

Eerst zegt de schrijver dat er een glazen muur tussen hem en de wereld zit, later zijn dat tralies. Mijn vraag is of dat poetisch gezien a) ten alle tijden fout, b) niet fout maar slecht, of c) gewoon ok is. Want het is eigenlijk tegenstrijdig, en is het niet de kunst zoiets kloppend te maken?

roffel

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 19:44

Geplaatst: 23 jun 2008 08:00 pm

Dit is gewoon poëzie, roffel. Er is helemaal niets fout mee.

Rutger
_________________
Geduld, eenvoud en mededogen (Tao).

http://blog.seniorennet.be/mijn_boekenhoekje

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 19:45

Geplaatst: 23 jun 2008 08:11 pm

'T dus niet de kunst om zoiets ook kloppend te maken/houden. Ik ben geen poezie expert. Ik wil 't gewoon zeker weten, voor als ik zelf iets schrijf.

roffel

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 19:45

Geplaatst: 23 jun 2008 08:24 pm

Dag Roffel,

ik denk dat je het een beetje te zwart-wit ziet. Naar mijn gevoel mag en kan in poëzie haast alles, zolang het maar niet willekeurig is. Letterlijk of niet letterlijk: glas en tralies kunnen alletwee het gevoel teweegbrengen van gevangen, vast te zitten. Dus ook al is het beeld op zich niet twee keer hetzelfde, er wordt wel hetzelfde mee uitgedrukt. In die zin klopt het dus dan weer wel, en dat toont naar mijn mening dan weer hoeveel je met taal kan doen zonder dat het stoort of onbegrijpbaar wordt voor degene die het leest.

Elvira
_________________
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 19:46

Geplaatst: 24 jun 2008 11:55 pm

Hey roffel,

Je vraagt naar de tekst van een song.

Als in een gedicht/songtekst e.d. verschillende beeldspraken voorkomen, moeten die dan binnen de beeldspraak (als je ze letterlijk zou opvatten zegmaar) wel logisch overeenkomen; zegmaar een logisch verhaal vormen?

Voorbeeld (uit een Nine Inch Nails songtekst):

"Why am I always watching from the outside?
On the other side of the glass
Behind the glass. (...)

Maar even later in de lyric deze zinnen:

(...) Behind these bars. In a rut."

Dus eerst zit de schrijver achter een glazen muur, en daarna ineens achter tralies. Is dit poetisch gezien fout, of slecht, of maakt het niet uit en gaat 't enkel om de expressie van het, in dit geval, eenzame gevoel?



Het lijkt me een tekst van iemand die niet goed past in wat als normaal ervaren wordt in de maatschappij. In elk geval voor zijn (haar?) eigen gevoel. Ik ben het dan ook met je eens dat het beeldspraak is. Voor het levensgevoel van de songwriter. Een gevoel van eenzaamheid, gevangen zijn in sleur, een gevoeld isolement van de tekstschrijver.

Dat is maar goed ook, want wat normaal gevonden wordt in de maatschappij is vaak helemaal niet zo normaal. De 'normale' maatschappij mag blij zijn met de 'afwijkende' denkers! Die heeft de wereld maar al te hard nodig. Van de denkers die niet verder komen dan 'Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg' heeft de wereld er al genoeg.
Het zou mooi zijn als dat besef ook in de tekst zou zitten.
Maar goed, ik ken die tekst niet, helaas. Dus daar kan ik niet over oordelen.
(Je link verwijst ook naar een andere tekst, volgens mij deze: http://www.azlyrics.com/lyrics/nineinch ... world.html. Hier kom ik jouw regels helemaal niet tegen, of ik moet al stekeblind geworden zijn!)

Goed, nu je vraag over de verschillende beeldspraak.

Of het mooi is? Dat is een kwestie van smaak.
Vind jij het mooi? Of zou je liever teksten hebben die meer overeenstemmen qua beelden? Schrijf je trouwens zelf songteksten?

Of het mag? Ja, het mag.
Dat wil zeggen, tegenwoordig mag in poëzie en literatuur - bijna - alles.
Maar wat elvira zegt, klopt helemaal: Zorg dat er geen willekeur ontstaat. 'Anything goes' is nog steeds niet geaccepteerd. Zie het 'bijna' van hierboven. Knipoog/Wink

Er is namelijk ergens nog altijd zoiets als een onofficiële kwaliteitsregel voor poëzie dat beperking mooier is dan wildgroei van beelden. Je kent vast de uitspraak wel: "In de beperking toont zich de meester." Ook geldt dan dat beelden op elkaar afgestemd moeten zijn.

Nu is het wel zo, dat songteksten vaak vrijer mogen zijn dan gedichten.

Het zou kunnen zijn dat er sprake is van verheviging van het gevoel van eenzaamheid. Eerst is er alleen die glazen afscheiding, die zorgt voor isolement, maar er is nog wel visueel contact mogelijk. En misschien zelfs van geluid dat doordringt. Maar later gaat het verder: achter de tralies zitten. In dat geval kan het werken. Of niet...

Ik zou persoonlijk niet blij zijn met zo'n tekst. Ik zou het interessanter vinden om één beeld uit te werken door het hele gedicht heen. En dan waarschijnlijk het beeld van het glas. Misschien zou ik dat glas laten breken op het eind en dat dan blijkt dat die anderen aan de verkeerde kant van het glas zaten, dat ze allemaal naar de goede kant zouden komen en daar zat de tekstschrijver dan al de hele tijd... :wink:

greetz,
Grada
_________________
'Do you think it's a whoozle?'

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 19:47

Geplaatst: 25 jun 2008 07:31 pm

thnx Elvira en Grada.

de reden waarom dit gedeelte van de tekst niet op lyrics sites (zoals azlyrics) staat is omdat 't niet voorkomt in het nummer zelf, maar alleen in het cd-boekie er bij staat. t is een beetje afgezaagd stukkie, dat laatste, vind ik, maar 't kwam als eerste in me op.

de 'onofficiële kwaliteitsregel voor poëzie' is een mooie uitdrukking waar het mij idd om gaat. ik vind t zelf ook mooier om dan bijv. door te gaan op 1 metafoor, 1 beeld. in 't engels noemen ze dat volgens mij 'extended metaphor'. ik schrijf zelf ook wat lyrics en vroeg mij dit af voordat ik dingen doe die "de regels" overtreden. maja er zijn eigenlijk geen regels zoals Rutger zei.

Roffel

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 19:47

Geplaatst: 26 jun 2008 08:12 am

Ha roffel,

Oké, dan snap ik hoe het zit met die regels die ik niet kon vinden. :wink:

In het engels heet dat inderdaad 'the extended metaphor'. Een beeldspraak die je door de hele tekst heen volhoudt en steeds verder uitwerkt. Ik ben er net als jij een liefhebber van!

Leuk dat je zelf teksten schrijft. Misschien kun je eens iets plaatsen hier? Onder het item 'Eigen gedichten'. Dan kun je er ook nog commentaar op krijgen, als je dat zou willen.

Goed dat jij dus wel aanvoelt of iets wel of niet voldoet aan die 'onofficiële kwaliteitsregel'. Die doet ergens toch nog zijn werk in ons bewustzijn van taal & poëzie. Dat duidt erop dat je een sterk taalgevoel hebt en dat is altijd handig voor een tekstschrijver!

Dat er eigenlijk geen regels zijn, vind ik zelf dus maar betrekkelijk.
Officieel zijn ze afgeschaft, dat klopt...

Have a beautiful day!

Grada
_________________
'Do you think it's a whoozle?'


Terug naar “Diversen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten