Poëzie op Leestafel wat willen jullie?

Van alles en nog wat over poëzie dat niet onder nieuws valt.
Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Poëzie op Leestafel wat willen jullie?

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 12:35

Geplaatst: 27 jul 2007 09:19 am

Beste poëzieliefhebbers.

Wat willen jullie met de poëzie op Leestafel?

Leni is erg druk met de poëzie voor de jeugd, wat ik zelf ook een zeer bijzonder item vind. Zij heeft veel moeite gedaan om toestemmingen te krijgen.
Zelf ben ik ook erg bezig geweest met toestemmingen krijgen, en nog steeds. Maar voor ik daar mee verder ga wil ik eigenlijk graag weten wat jullie willen met de poëzie op Leestafel.
De laatste tijd is het voornamelijk 'raad de dichter'en 'eigen geschreven gedichten' waar aandacht aan besteed wordt. Niet dat dat erg is maar
ik kan binnenkort weer 'dichters van de maand' plaatsen en krijg waarschijnlijk toestemming voor andere dichters maar ik weet niet of er (nog) wel belangstelling voor is. Wij scheppen dan namelijk ook verwachtingen naar de dichters toe en ik zou het naar hun toe ook vervelend vinden als er geen belangstelling voor is of niet gereageerd wordt.
Dus voordat ik daar aan begin zou ik graag van jullie willen weten:

Willen jullie gedichten plaatsen en erbij zeggen waarom je juist dát gedicht wil plaatsen? (omdat we om die reden vaak toestemming hebben gekregen) en/of
Willen jullie nog (nieuwe) dichters van de maand? en/of
Willen jullie liever over eigengemaakte gedichten praten? en/of
Willen jullie gedichten uitleggen? en/of
Willen jullie liever dingen als raad de dichter? en/of
Willen jullie liever recensies van dichtbundels? en/of
Willen jullie tijd en energie steken in de poëzie die op Leestafel staat/komt door erover te praten?

Of hebben jullie andere ideeën en/of suggesties?
Het maakt mij niet uit wat jullie liever willen maar dan wordt alles voor mij ook wat duidelijker en weet ik ook waar wel of geen tijd in gestoken moet worden.

Ben benieuwd naar jullie antwoorden.

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 12:35

Geplaatst: 27 jul 2007 10:21 am

Dettie, ik heb hier zelf ook wel enkele gedichten geplaatst, maar eigenlijk vind ik dit niet het belangrijkste. Ik beschik over een aantal andere sites waar ik gedichten op publiceer. Wat niet wil zeggen dat ik jullie commentaar niet zou appreciëren natuurlijk !!! Ook raad de dichter vind ik persoonlijk minder belangrijk. Ik wil in de eerste plaaats inhoudelijke discussies over gedichten (het plaatsen van gedichten die je graag leest valt hier ook onder), en recensies. Het hoeft er daarom niet altijd doodernstig aan toe te gaan.
_________________
Geduld, eenvoud en mededogen (Tao).

http://blog.seniorennet.be/mijn_boekenhoekje

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 12:35

Geplaatst: 27 jul 2007 10:26 am

Ha dat is een duidelijk antwoord!
En nee hoor het hoeft ook niet altijd doodernstig te zijn.
Ik wist alleen niet of er nog wel belangstelling voor was.
Er gaat aldoor vrij veel tijd en energie in zitten en het zou zonde zijn dat te doen als mensen liever andere dingen op het forum zagen. Of liever niet over gedichten willen praten.

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 12:37

Geplaatst: 27 jul 2007 12:12 pm

Ik houd het meest van de themagedichten (moedergedichten, over bomen, het weer , dialect, steen enz.) Door dat laatste ga ik op zoek en kom zo allerhande nieuwe gedichten/dichters tegen. Dat vind ik het leukst.
Bij de persoonlijke items (die horen hier toch bij uitstek!)vind ik het heerlijk ongekende buitenlandse dichters te ontdekken... wat een rijkdom aan poëzie is daar te vinden. Als het van een vertaler is die de toestemming gaf, ben ik supergelukkig.
Bespreking van gedichten vind ik heel interessant, maar soms als een leerling/student erom vraagt is mijn tijd krap en moet het vlug-vlug gaan :( . En dat is niet de goede manier vind ik zelf.
Recensies mag, maar niet té veel voor deze site, dacht ik, lijkt me meer voor andere sites (meander, LN, poëzierapport enz...).
Raad de dichter houdt de boel levendig, vind ik.
Eigen gedichten is leuk, maar niet de eerste bedoeling van dit forum.

Zo zie ik het momenteel.

Tiba.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 12:38

Geplaatst: 27 jul 2007 12:18 pm

Beste poëzieliefhebster en forumbeheerster,

Wat ik wil met de poëzie op Leestafel?

Het item 'Raad de dichter' vind ik gewoon erg leuk. Punt.
De neiging om mijn eigen gedichten te plaatsen bij het item 'Eigen geschreven gedichten' heb ik tot nu toe nog niet zo erg, maar dat kan komen.

Mijn antwoorden:

Wil ik gedichten plaatsen en erbij zeggen waarom ik juist dát gedicht wil plaatsen? - JA
Wil ik nog (nieuwe) dichters van de maand? - JA
Wil ik over eigengemaakte gedichten praten? - EVENTUEEL
Wil ik gedichten uitleggen? - Deze vraag vat ik op als gedichten van 1) mezelf en 2) anderen? In beide gevallen is het antwoord JA.
Wil ik het item 'Raad de dichter'? - JA
Wil ik recensies van dichtbundels? - EVENTUEEL
Wil ik tijd en energie steken in de poëzie die op Leestafel staat/komt door erover te praten? - JA

Tot nu toe heb ik dat laatste niet zo erg gedaan omdat ik het verder ook niet zo erg zag gebeuren, maar zeker vind ik inhoudelijke discussie erg leuk! :)

Ik ben wel benieuwd welke verwachtingen dichters (m/v) hebben als ze hun poëzie hier laten plaatsen eerlijkgezegd.
Heb je daar kijk op?

Over andere ideeën en suggesties zal ik eens nadenken.

En aan Leni en jou natuurlijk veel dank en bewondering voor jullie werk!

groetjes, Grada :)
_________________
'Do you think it's a whoozle?'

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 12:38

Geplaatst: 29 jul 2007 10:05 am

Grada schreef:
Ik ben wel benieuwd welke verwachtingen dichters (m/v) hebben als ze hun poëzie hier laten plaatsen eerlijkgezegd.
Heb je daar kijk op?



Ja daar heb ik kijk op. Als dichters toestemming geven zijn ze vaak erg benieuwd naar welke gedichten we plaatsen en waarom.
Ook krijg ik mails van dichters met de melding dat ze het erg bijzonder en prettig vinden dat ze nu eens zien hoe hun gedichten bij de lezers zelf overkomen. Dát horen ze niet vaak.
Ze willen meestal niet zelf op het forum komen omdat dan de discussie over de gedichten stopt. Als de dichter zegt 'zo heb ik het bedoeld' is het einde discussie. Zij vinden het juist zo apart en interessant om te lezen hoe hun gedichten overkomen en zien dan ook of zij hun 'intentie/boodschap' (als die er is) goed verwoord hebben.

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 12:39

Geplaatst: 29 jul 2007 03:16 pm

Okay, dat is duidelijk. :)

:) Grada
_________________
'Do you think it's a whoozle?'

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 12:40

Geplaatst: 31 jul 2007 03:14 pm

Zijn jullie van schrik helemaal stilgevallen? :D

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 12:41

Geplaatst: 31 jul 2007 07:54 pm

Dettie schreef:
Zijn jullie van schrik helemaal stilgevallen? :D

Dettie



Je zult wel begrepen hebben dat ik van een inhoudelijke discussie hou. Dit kan over allerlei gedichten en dichters gaan en zeker ook over nieuwe dichtbundels en nieuwe dichters. Een nieuwe dichter(es) van de maand lijkt me een goed voornemen. Ik beloof mijn uiterste best te doen op elk nieuw gedicht te reageren.

Vg. Pieter

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 12:41

Geplaatst: 31 jul 2007 08:35 pm

Ik zie dit net,
mijn reactie houd je nog heel even tegoed, maar die komt zeker.

Groetjes
Wil

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 12:42

Geplaatst: 31 jul 2007 08:37 pm Onderwerp

Wou nog iets toevoegen over eigen poëzie. Zoals gezegd, geen bezwaar. Wel zou ik dan voorstellen, om voor ieder dichter een eigen item te creëren.

Af en toe plaats ik wel eens een gedicht, maar gebruik meestal andere fora :

www.gedichtensite.nl (religieuze gedichten, zoek onder Pelgrims Roger)
www.gedicht.nu (zoek onder Rutger100)
www.hetschrijvertje.be (zoek onder Rutger)
http://www.armleg.com/forum/lanlit.html (eigen forum, laatste publicatie vrij lang geleden)

En over het algemeen lees ik hier toch een belangrijke vraag naar het inhoudelijke.

Rutger
_________________
Geduld, eenvoud en mededogen (Tao).

http://blog.seniorennet.be/mijn_boekenhoekje

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 12:43

Geplaatst: 01 aug 2007 06:33 am

Was ik weer.
Hier mijn reactie;

>>Willen jullie gedichten plaatsen en erbij zeggen waarom je juist dát gedicht wil plaatsen? (omdat we om die reden vaak toestemming hebben gekregen)
Ja dat wil ik wel, ik vind dat persoonlijk een van de leukste dingen van leestafel, met net als Tiba ook een grote voorliefde voor het zoeken en lezen van themagedichten.
Maar ook de andere gedichten lezen en er op reageren vind ik leuk.
tegleijkertijd besesf ik dat dat voor jullie vaak heel veel werk is, en het mij niet altijd lukt zoveel te reageren als ik wil.

>>>Willen jullie nog (nieuwe) dichters van de maand?
Bij deze vraag vind ik dat laatste argument eigenlijk nog sterker..ik weet dat jij en de dichter daar ontzettend veel tijd en energie in stoppen, en dat er vaak relatief weinig reacties komen. wat terleurstellend is voor de dichter, en voor jou.
Bij dit item vind ik eigenlijk dat het aan jou is om dat af te wegen. Ik lees het altijd graag, maar ook bij mij komt er niet altijd van uitgebreid of op meerdere gedcihten te reageren. persoonlijk denk ik dat gezien de hoeveelheid werk die er achter zit en de toch beperkte reacties je de bijna zakelijke afweging moet maken om het dan maar te laten schieten. Het moet wel haalaar blijven allemaal.
En wellicht kan er dan als je er zelf zomaar eens tijd en zin in hebt eens een gelegenheidsdichter worden uitgelicht, maar niet meer als iets dan "moet"



>>Willen jullie liever over eigengemaakte gedichten praten?
Ik weet eigenlijk niet waarom, maar dat item bezoek ik zelden. uiteraard wel prima dat het er staat.


>>Willen jullie gedichten uitleggen?
Ook hierbij geldt..dat lukt me te weinig, maar dat vind ik altijdwel heel erg boeien. Mits het inderdaad niet inees voor een student hals over kop moet.

>Willen jullie liever dingen als raad de dichter?
Leuk item, al doe ik niet altijd mee


>>>>.Willen jullie liever recensies van dichtbundels?
Officiele recenties of besprekingen is denk ik veel werk, en daar zijn inderdaad ook wel andere plekken voor. Wat ik wel altijd leuk vind is dat mensen bij "nieuwe aankopen" roepen wat ze gekocht hebben en of ze dat mooi vinden en waarom.

>>Willen jullie tijd en energie steken in de poëzie die op Leestafel staat/komt door erover te praten?
Jawel, en met veel plezier,
alleen leert de praktijk dat dat niet altijd zo veel gebeurt als ik zou willen.

Tot slot wil ik nog wel even zeggen dat ik de poeziesite zoals hij nu op leestafel staat uniek vind... hoeveel gedichten heb ik de afgelopen jaren al niet gelezen die ik anders niet gelezen zou hebben, hoeveel dichters heb ik al niet ontdekt, hoeveel bundels al niet aangeschaft die ik anders niet zo snel op het spoor gekomen zou zijn.
Ook het bespreken, en het zoeken naar temagedichten en het plezier wat dat met zich mee brengt hebben de afgelopen jaren al heel wat voldoening gebracht.
Het heeft mijn liefde voor poezie die net een beetje begon te komen in een enorme stroomversnelling gebracht en me al heel wat uurtjes plezier opgeleverd
Dus wat mij betreft..hoe jij het invult is goed,
maar dat je niet twijfelt of ie wel gewaardeerd wordt.

Wil

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 12:44

Geplaatst: 01 aug 2007 09:29 am

Quote:
Zijn jullie van schrik helemaal stilgevallen?



Beef, beef :wink: .

Nee hoor, de laatste dagen geen tijd gehad voor te leestafelen.
Waarschijnlijk komt daar nu verbetering in :D .

Tiba.


Terug naar “Diversen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten