Dichter van de maand, wel of niet?

Van alles en nog wat over poëzie dat niet onder nieuws valt.
Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Dichter van de maand, wel of niet?

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 12:28

Geplaatst: 01 mei 2007 07:20 am

Helaas geen dichter van de maand deze keer.
Ik was met iemand bezig maar die haalde het niet op tijd.
(Dit wist ik vrij laat en ik was zelf ook laat)
Toen nog iemand anders geprobeerd maar dat lukte niet meer, te kort dag.

Ook vraag ik me eigenlijk wel een beetje af of jullie het wel leuk vinden,
Het is aldoor een hoop werk, en in mijn ogen hebben we zo elke maand wel een nieuwe dichter, maar er wordt vrij weinig op gereageerd.
En eigenlijk schaam ik me soms naar de dichter toe dat er zo weinig reactie is. Zij zijn enthousiast, geven toestemming, leveren gedichten en een foto enz. En vinden het erg leuk als er reacties komen omdat ze dan kunnen zien hoe hun gedichten over komen.
Ik kan helaas niet alles van de poëzie bijbenen, ook de rest van de site vraagt aandacht, maar ik probeer wel steeds mijn steentje bij te dragen en nieuwe dichters te plaatsen d.m.v. de dichter van de maand.

Zelf was ik erg blij met Pim te Bokkel, een nieuw talent die erg gewaardeerd wordt door collega dichters en critici. Ik was erg bij dat we toestemming kregen. Ook Michel Krott en vele anderen vond ik zelf heel bijzonder maar ik heb een beetje het gevoel dat de gedichten te modern zijn of te moeilijk?

Graag zou ik dus van jullie willen weten hoe jullie het item dichter van de maand vinden.

Groetjes
Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 12:28

Geplaatst: 01 mei 2007 09:03 am

Ik heb het altijd moeilijk gevonden om te reageren op groot aantal gedichten van een dichter die je niet kent. Die moeten altijd bezinken, en dan nog is het niet makkelijk er iets zinnigs over te zeggen. Ik doe wel mijn best hoor! Maar inderdaad is er over het algemeen weinig reactie.

De gedichten van Pim te Bokkel snap ik eigenlijk niet, dan is het wel lastig om commentaar te geven. Michel Krott schrijft inderdaad zeer mooie gedichten, maar ook geen makkelijke!

Ik begrijp dat er enorm veel werk in zit om dat te doen, dus voor mij hoef je dat zeker niet iedere maand te doen! Misschien moet je een andere formule zoeken? Een keer per seizoen? Ik roep maar wat.
Of als het echt te veel wordt, het laten vallen? Jammer genoeg kan ik het niet overnemen, want daar heb ik echt geen tijd voor, en er kruipt nu al veel tijd in de poëzie.. Eens kijken wat de reacties van de overigen zijn.

Groetjes. Tiba.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 12:29

Geplaatst: 01 mei 2007 12:13 pm

Ik vind de dichter van de maand zeker een leuk en interessant item.
Ik vind het concept wel leuk om elke maand een dichter een beetje in de schijnwerpers te plaatsen en gedichten van hem/haar te lezen en te bespreken. Zeker voor mezelf, als beginnend poëzielezer (ik ken helemaal nog niet veel dichters), vind ik het ideaal om zo meer dichters te leren kennen. Tegen het einde van de maand ben ik steeds benieuwd met welke dichter en welke gedichten ik de volgende maand nu weer zal kennismaken.

Er wordt inderdaad niet altijd zoveel gereageerd op dit item. Voor mij persoonlijk kan ik zeggen dat ik de gedichten wel altijd lees, en voor mezelf eens nadenk over het gedicht (qua inhoud, qua vorm, wat begrijp ik niet, enz...) en eventueel wat bedenkingen opschrijf. Dat ik niet zoveel reacties post, heeft vooral te maken met het feit dat ik, als beginneling, nog mijn weg in de poëzie (lezen en begrijpen) aan het zoeken ben (oa door jullie reacties te lezen en daarover eens na te denken). Gedichten zijn vaak nog moeilijk voor mij, moet er vaak goed over nadenken, en ik wil nu ook niet zomaar 'onzin' schrijven om maar iets te schrijven.
Ik heb vaak ook wel veel vragen over gedichten, maar ik post ze niet altijd omdat ik me de vraag stel of ze wel nuttig/leuk zijn voor de (meer gevorderde) lezers hier als ik met al mijn vragen afkom.

Wat enkele dichters van de maand betreft: de gedichten van Pim te Brokkel vond ik wel speciaal, maar erg moeilijk; de gedichten van Michel Krott fascineerden me, ze maakten me ook erg nieuwsgierig naar de man achter de dichter, maar ik vond ze zeker ook niet gemakkelijk.

Dettie, ik kan me voorstellen dat het voor jou en de dichter van de maand (al het werk dat jullie er in steken) niet fijn is als er niet veel reacties komen, dus kan ik me wel in het idee van Tiba vinden: niet elke maand een nieuwe dichter, maar een dichter per 2,3 maand of per seizoen??

Ik vroeg me verder ook nog af of er misschien een draadje kan komen met al de dichters van de maand tot nog toe (naar analogie met de samenleesboeken). Ik zou dat wel tof vinden omdat ik nog niet zo lang hier op het forum ben en totaal geen idee heb welke dichters al aan bod zijn gekomen? Het is maar een vraagje hoor!

Groetjes, kim

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 12:30

Geplaatst: 01 mei 2007 01:11 pm

Hoi Kim,

Gewoon vragen hoor als je iets niet begrijpt. Voordat ik aan Leestafel begon las ik ook zelden gedichten omdat ik dacht dat ik ze toch niet begreep en ben ik er ook langzaam ingerold en heb ze leren lezen. En nog kan ik er helemaal naast zitten, al doende leer je. En juist doordat iemand vragen stelt ga je zelf ook weer nadenken over een gedicht en soms is het echt puzzelen en discussiëren, wat ik persoonlijk vaak erg verhelderend vind. Sommigen hebben een heel andere visie en dat maakt het juist leuk. Tiba is eigenlijk de poëzievrouw. Zij leest al heel lang gedichten en is hier op Leestafel ook begonnen met poëzie. Vroeger deed Lizzy ook mee met de poëzie. Zij en Tiba plaatsten de meeste gedichten. Helaas zien we Lizzy weinig meer.

Het gaat mij eigenlijk niet zozeer om het werk wat er in zit maar eerder of jullie het wel leuk vinden. Dat begon ik me af te vragen omdat er zo weinig reacties op kwamen. Ik ben dus wel blij met je reactie dat je het leuk en interessant vindt.

Zelf vind ik het vrij uniek dat dichters mee werken aan de pagina en dat we zo met allerlei verschillende facetten van poëzie kennis kunnen maken. Moeilijk, makkelijk, bijna proza enz.
De ene dichter spreekt je meer aan dan de andere, maar dat blijft altijd zo natuurlijk.
Ik vind het wel moeilijk als je na een erg leuk, positief contact met de dichter en ik zelf enthousiast en blij ben dat ik weer wat kan plaatsen er haast niet gereageerd wordt. Naar de dichter toe vind ik dat vervelend en voor mij is het ook niet leuk.

Ik vroeg me dus af of ik er verder mee moest gaan of niet, zelf vind ik het wel erg leuk. Maar als jullie het eigenlijk niets vinden dan is het zonde van de moeite van zowel de dichter als van mij.
Misschien kunnen jullie eens met een naam van een dichter, liefst met e-mail adres, komen die jullie aanspreekt, ik kan altijd proberen of zij/hij op de 'dichter uitgelicht' pagina wil staan.

Ik vroeg me alleen wel af als ik het in de 2, 3 maanden zal doen komen er dan wel meer reacties? Wat is het verschil?
De gedichten van de dichter van de maand komen altijd in het archief te staan dus daar kan je altijd op terugkomen. Maakt het veel verschil als het op de dichter uitgelicht pagina staat of in het archief?
Voor mij is het toch altijd anders dan voor de mensen die op het forum komen denk ik. Dus daar ben ik dan benieuwd naar of het verschil maakt, ik weet niet hoe het allemaal bij jullie overkomt.

Groetjes
Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 12:30

Geplaatst: 01 mei 2007 04:15 pm

Ik vind het altijd een leuk item, ik heb er wel een aantal dichters door öntdekt"de afgelopen jaren,
maar ik betrap mezelf er ook vaak op dat het me niet lukt zo vaak te rageren als ik me voor neem. Het zijn veel gedichten ineens, die ik vaak ook nog een paar keer wil lezen voor ik kan reageren, en in de praktijk blijft het danmeestal blijft het bij een of twee gedichten, en soms niet eens.

Ik heb ook al eens gedacht dat de reacties niet in verhouding staan bij de hoeveelheid werk die jullie erin stoppen,

Toch zou ik het jammer vinden als het helemaal verdwijnt,
misschien een keer per kwartaal?
Of een ander minder freqwente formule.

Groetjes,
Wil

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 12:31

Geplaatst: 01 mei 2007 06:54 pm

Hallo allemaal,

Is Tomas Lieske geen leuke (volgende) dichter van de maand?
Hij won vorige week de VSB Poëzieprijs 2007 voor zijn bundel 'Hoe je geliefde te herkennen'.

Ik kende hem tot nu toe alleen als schrijver van fictie, maar hij blijkt dus ook een verdienstelijk dichter te zijn.
Zijn werk verschijnt bij Querido.

Misschien een idee?

Cat

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 12:32

Geplaatst: 01 mei 2007 06:55 pm

http://www.vsbpoezieprijs.nl/

Cat
_________________
"Die Worte sind nur die Mauern.
Dahinter in immer blauern Bergen schimmert ihr Sinn."
Rainer Maria Rilke

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 12:32

Geplaatst: 02 mei 2007 11:59 am

Dettie schreef:

Zelf vind ik het vrij uniek dat dichters mee werken aan de pagina en dat we zo met allerlei verschillende facetten van poëzie kennis kunnen maken. Moeilijk, makkelijk, bijna proza enz.
De ene dichter spreekt je meer aan dan de andere, maar dat blijft altijd zo natuurlijk.
Ik vind het wel moeilijk als je na een erg leuk, positief contact met de dichter en ik zelf enthousiast en blij ben dat ik weer wat kan plaatsen er haast niet gereageerd wordt. Naar de dichter toe vind ik dat vervelend en voor mij is het ook niet leuk.



Ja, dat vind ik ook wel uniek en ik zou het spijtig vinden als dat verloren zou gaan.
Misschien kunnen we wel afspreken om ons iets meer te engageren tgo het item 'dichter van de maand', dit item iets meer te bespreken. Dat lijkt me wel fair, zowel tgo jouw inzet als de inzet van de dichter van de maand?
Maar dat is natuurlijk mijn mening, ik weet niet hoe de andere poëzielezers hier tgo staan?

Voorlopig zou ik zelf nog wel geen dichters kunnen aandragen, ik weet echt nog te weinig van poëzie af. Voorlopig is het juist hier op dit forum dat ik voornamelijk kennis maak met dichters en gedichten.
Maar zoals Cat voorstelde, vind ik Lieske al een heel goed idee!

Groetjes, kim


Terug naar “Diversen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten