moeten gedichten absoluut een boodschap uitdragen ?

Van alles en nog wat over poëzie dat niet onder nieuws valt.
Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

moeten gedichten absoluut een boodschap uitdragen ?

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 11:53

Geplaatst: 23 mei 2007 06:29 am

Deze vraag stelde Rutger...
Sommige meningen hierover ken ik al, die zijn her en der terloops geplaatst.
Ik ben benieuwd!

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 11:54

Geplaatst: 23 mei 2007 06:37 am

Persoonlijk vind ik, dat iedere schrijver voor zich moet uitmaken, of hij nu al of niet een dieperliggende boodschap meedeelt in zijn teksten. Een boodschap is voor mij geen condititio sine qua non. Het is dan aan de lezer om uit te maken welke boodschap hij uit de tekst wil, of kan halen (en die niet noodzakelijk hoeft overeen te komen met wat de schrijver er al dan niet heeft ingestoken). Een literaire tekst blijft multi-interpretabel.

Rutger

_________________
Geduld, eenvoud en mededogen (Tao).

http://blog.seniorennet.be/mijn_boekenhoekje

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 11:55

Geplaatst: 23 mei 2007 06:52 am

Wat ik me dan wel afvraag is waarom een gedicht dan geschreven wordt als er geen boodschap in zit.
Ik neem aan dat dichters gedichten maken omdat ze met iets bezig zijn dat ze willen delen met andere mensen. Tenminste zeker de dichters die publiceren.

Ook als je gewoon voor het plezier aan het dichten bent dan gaat het, lijkt mij, toch altijd wel over iets waar je mee bezig bent.

Interpretatie is wat anders. Ieder kan er uit halen wat zij er op dat moment uit kunnen/willen halen.

Ik vind een gedicht van Bert Schierbeek (gelachen dat we hebben) een gedicht waar ik vrolijk van word. Maar hij heeft het geschreven voor zijn overleden vrouw. Het is dus anders bedoeld dan hoe het door mij geïnterpreteerd word.

Gedicht gelachen http://boeken.vpro.nl/avondlog/bericht/19941153/

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 11:55

Geplaatst: 23 mei 2007 07:02 am

Misschien moeten wij ook eens dieper ingaan op wat wij nu als dieperliggende boodschap beschouwen. Als ik ontroerd word door een prachtig landschap, en ik schrijf mijn indrukken neer in een gedicht, wat zou je dan als dieperliggende boodschap beschouwen ?

Rutger
_________________
Geduld, eenvoud en mededogen (Tao).

http://blog.seniorennet.be/mijn_boekenhoekje

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 11:56

Geplaatst: 23 mei 2007 07:24 am

Ja, dat is een lastige Rutger.

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 11:56

Geplaatst: 24 mei 2007 12:53 am

wat ik dus al in het topic gedeelte van Eigen gedichten zei op de reactie van Rutger:

Ik doelde meer op het feit dat elk gedicht een thema heeft, hoe anders zouden critici gedichten kunnen categoriseren als ze nergens over gaan. Gedichten hoeven inderdaad geen boodschap uit te dragen, in de zin van ethisch verantwoorde poezie:).

Desalniettemin is het inconsistent, mijns inziens, om te beweren dat gedichten uberhaupt geen boodschap uitdragen.
Ik zie een gedicht als volgt: een manier om een gedachte, een emotie over een zaak uit te drukken in passende woordencombinaties.

Gedichten zijn of bestemd voor een anderen om te lezen, of functioneren als bevrijding van gevoelens van de schrijver, zonder dat anderen ooit wat zullen lezen van hem/haar.
Gezien het feit dat de gedichten hier op het forum staan, is er sprake van het eerste Is het vreemd als ik beweer dat wij via gedichten willen communiceren met anderen, en dat aan gezonden berichten een boodschap zit verbonden? Bestaat communicatie niet om boodschappen over te brengen? Welke maat boodschap dat ook moge zijn.

Ik duidde dus niet op moraalridderij, maar op wat de schrijver wil vertellen aan anderen.

Petorestes

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 11:57

Geplaatst: 24 mei 2007 06:12 am

Ik kan me echt niet meer houden,
en hoop ons Tiba en Jan S mee te sleuren in deze kwestie :

Herman De Coninck beweerde niet te houden van gedachten in gedichten.
Daarom schreef ik ooit volgend "gedicht" :

Maar wie heeft niet eens een gedicht in gedachte ?
Of een gedicht als gedachte ?
Of een gedicht dat er uit wil treden,
uit die gedachte,
voor het voetlicht van de rede
der verstandhouding en aardser machten,
zonder die gedachte of die houding te willen verraden,
zonder die gedachte niet eerst met beelden te hebben beladen,
met goud, wierook, en mirre,
zoals de drie wijzen in het volgen van een ster ?
Of ga ik te ver ?

Opdat een gedicht in een gedachte zou passen,
moet het logischer zijn, en begripvoller.
Opdat een gedachte in een gedicht zou passen, denk ik,
mag het er slechts te gast zijn, en op een tussenverdieping weliswaar,
maar vrij om daar alle heisa te maken als van een regelrechte eigenaar.

Gedachten en gedichten strijden nooit om de eer.
Gedachten strijden om de overhand,
gedichten om de waarheid.
Maar zij komen elkaar nooit tegen, zoals de mangoest en de ringslang.
De ene jaagt ’s nachts, met alleen de tijdloze sterrenhemel boven zich,
de andere overdag, in het klare licht van argument en redelijkheid.

Zij verdelen de rijke aarde onder elkaar.
Voor elk is er genoeg van :
er is overal méér dan in hoofden kan,
en mínder dan in harten kan.

Of kort samengevat zoals ik het zie :
filosofie is uit verband getilde poëzie.

(Sorry voor het onbeleefd mezelf citeren.
Maar het werd me te machtig,
dit oude "gedicht" indachtig.)

g

Jom

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 11:57

Geplaatst: 25 mei 2007 05:45 am

Ik voelde me aan de mouw gesleurd, dus dacht ik, gauw, gauw....en Jom zijn gedicht vind ik echt WAAUW.

Zoals ik schreef waar dit topic begon: "moet een bloem emotie bezitten, of volstaat gewoon de bloem?"

Als Rutger door een landschap ontroerd wordt, is ontroerd kunnen zijn dan niet de saus over het gedicht....of het gedacht tussen de verdiepen van de regels?

Jan S

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 11:58

Geplaatst: 25 mei 2007 12:49 pm

Dus als ik jullie goed begrijp moet ik gedichten helemaal niet zien als een medium dat iets wil overdragen, maar slechts een kunstwerk op zich? Zoals een schilder groffe kwasten en kleine kwasten gebruikt om een schilderij te schilderen met zijn zijn nuances en zijn beeld op zich?
Wat ik dan niet echt snap, waarom dicht een dichter als het aan niemand besteed is? Waarom zou een schilder een schilderij willen maken als niemand ernaar kijkt? Ik bedoel, dit hele forum bestaat omdat wij gedichten van anderen willen lezen en erover willen discussieren.
De kunstenaar wil toch communiceren met anderen, op zijn manier?
Dit is wat Dettie ook al meldde geloof ik.

Ik snap dat een gedicht gewoon een beeld of gedachte kan uitdragen, maar is dat beeld op zich dan geen boodschap, en dan niet concrete boodschappen zoals: VERBETER DE WERELD, RED ONZE KINDEREN, alhoewel er wel sterke moraliserende gedichten bestaan, maar meer een boodschapp zoals gratie, schoonheid, emotie, liefde.
Zit ik dan in een verkeerde gedachtegang?Het zijn gewoon dingen die ik me afvraag, ik probeer geen mensen voor hef hoofd te stoten:P, ik vind het een interessante discussie.

Groeten
Petorestes

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 11:59

Geplaatst: 25 mei 2007 01:05 pm

Dan zal ik even zeggen wat een gedicht voor mij betekent of kan betekenen.

Voor mij is een gedicht iets wat mij even doet stilstaan bij iets.
Een gedicht elimineert allerlei gedoe (veel woorden) tot de kern van dingen.
Een gedicht kan mij dingen op een andere manier laten zien.
Een gedicht kan soms voor mij precies uitdrukken wat ik op dat moment voel maar wat ik nooit zo onder woorden zou kunnen brengen.
Voor mij is een gedicht dus zeker een medium dat iets over kan dragen.

Een ander kant van deze discussie is wat de dichter er zelf van vindt.
Ik heb regelmatig contact met dichters (o.a. dichters van de maand) Zij vinden het zeer prettig dat hun gedichten gelezen worden en heel apart om te lezen wat een gedicht oproept. Veelal willen ze zich niet bemoeien met onze discussies juist omdat ze niet willen dat een dichter zegt... zo is het! Dan is de discussie ook over.
Wel kunnen ze erg waarderen dat er over hun gedichten nagedacht wordt en om te lezen wat een gedicht doet met iemand.
En, vinden ze zelf, ze leren er veel van omdat ze dan zien hoe hun gedichten over komen.

Dettie
die graag over gedichten discussieert alleen vaak niet weet waar ze de tijd vandaan moet halen.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 11:59

Geplaatst: 25 mei 2007 07:07 pm

Ik kan me wel vinden in een heel aantal dingen, die hier aangehaald werden. Iedereen heeft natuurlijk wel zijn eigen specifieke mening omtrent boodschappen in gedichten. Misschien bedoel ik een gedicht zus, en ziet een lezer het zo. Daar kan ik best mee leven. Niemand hoeft voor mij te zien wat ik een gedicht zie, en verwacht ook het omgekeerde niet. Ik vond deze discussie, die eigenlijk begonnen is rond een superkort gedicht van mij, best boeiend. En ik denk wel niet dat er zich iemand voor het hoofd gestoten voelde.

Rutger
_________________
Geduld, eenvoud en mededogen (Tao).

http://blog.seniorennet.be/mijn_boekenhoekje

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 12:00

Geplaatst: 28 mei 2007 02:06 am

Een gedicht is inderdaad iets wat je doet stilstaan bij wat er staat en poezie zegt heel veel met weinig, je zei dat het je stil liet staan bij zaken, je dingen op een andere manier liet zien, is dat omdat er zo weinig woorden staan dat je er wel over na moet denken? Is dat waarom een man van weinig woorden een complex man wordt? :razz:

Ik moet zeggen dat je me wel hebt laten nadenken, vooral door het volgende stuk:

''Een dichter moet toch niet denken aan wat anderen ervan vinden, maar aan wat hij kwijt wil in een gedicht?
Een ander kant van deze discussie is wat de dichter er zelf van vindt.
Ik heb regelmatig contact met dichters (o.a. dichters van de maand) Zij vinden het zeer prettig dat hun gedichten gelezen worden en heel apart om te lezen wat een gedicht oproept. Veelal willen ze zich niet bemoeien met onze discussies juist omdat ze niet willen dat een dichter zegt... zo is het! Dan is de discussie ook over.''

Waar het op neerkomt, is dat het referentiekader van de lezer wel belangrijk is bij het lezen van een gedicht, maar de dichter zelf een boodschap wil uitbrengen aan wie het dan ook wil lezen en interpreteren?
Het is toch niet zo dat als ik zeg dat Herinnering aan Holland van Marsman over het gebrek aan water in Afrika gaat, dat ik dan gelijk heb?
Als het gedicht helemaal geen medium zou zijn, dan zouden wij het ook niet kunnen lezen toch?

De dichter heeft uberhaupt een intentie bij het maken van het gedicht, een emotie, een gemoedstoestand, een drang tot beschrijving. Waarom zouden ervaren en geprezen beroepsdichters wel beweren dat ze het fijn vinden dat mensen over hun gedichten nadenken, maar dat het voor hen niet uitmaakt of mensen wel of niet als mensen zouden doen lezen. Zouden ze kunstenaar zijn, als niemand hun kunstwerk bewondert?

Wat ik overigens ook een interessante discussie vind, is of poezie puur emotioneel is, of dat dichters best goede gedichten kunnen bouwen volgens een bepaalde wetmatigheid en regels, en dus met een bepaalde stijve inzet gedichten kunnen produceren, en dan wil ik niet horen dat het een mix van beide is:P.

Ik zou graag willen weten wat jullie ervan vinden.

Groeten Petorestes

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 12:00

Geplaatst: 03 jun 2007 09:01 am

Ik moet nog even inpikken op het begin-onderwerp:

Gedichten moeten voor mij geen expliciete boodschap uitdragen, en als ze dan toch een boodschap brengen, dan inderdaad liefst verpakt.

Ze mogen natuurlijk wel over iets gaan, een thema hebben dus, en dat is ook meestal zo (een uitzondering daarop zijn zuivere klankgedichten).


Over de laatste vraag van Petorestes later meer (als ik wat meer tijd heb).

Tiba.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 12:01

Geplaatst: 11 jun 2007 06:03 am

Sorry, was er even niet bij, ben 14 dagen met mijn eega een grote en met de oude camper een kleine Italienreise gaan doen.
Je hebt, vind ik, overschot van gelijk, mijn beste Petorestes.

Ik zie het zo.
Een gedicht is communicatie.
Er is geen communicatie zonder boodschap.
“Men kan niet niet communiceren.”
Zelfs luchtverplaatsing, de wind, vertelt ons van zovele dingen.
De minimale boodschap van een gedicht is dat men niets te vertellen heeft.

Ik ga zelfs verder.
Een gedicht is zelfs meer boodschap dan een proza-zin.
Een goed gedicht is overal boodschap.
Meer boodschap kan men niet in woorden dragen.
Dichterwoorden tasten de grenzen van het onzegbare af.
Een goed gedicht is nergens vrijblijvend, heeft niets overtolligs, geen vet, is niets dan pees aan vers.
Pees van spieren en van boog.
Elk woord wijst in een gedicht,
En elk woord overbrugt.
Tieb en Jan S zullen het niet graag horen misschien, maar De Coninck zei ooit : alles mag in poëzie.
En stoute Jom beweert : alles móet in een goed gedicht.

Iets oproepen, is niet genoeg.
Dat doet een uil ’s nachts ook , dat doet de druilregen overdag,
maar dat is daarom nog geen poëzie.
De dichter, denk ik, roept niet alleen op, de dichter brengt onzegbaarheden een ietspietsie dichter tot elkaar, en nader tot ons.

Een goed gedicht over een landschap bijvoorbeeld, m’n Rutger,
moet het landschap niet alleen weergeven, oproepen,
maar het bovendien tot ons doen spreken.
Want poëzie is niet alleen weergave, maar ook wonder.

In een goed gedicht over het landschap
begint elke vers opnieuw vanaf de horizon
recht naar ons toe,
waar we ons ook bevinden.
Elk vers moet ons van de kim af weten te vinden.
In een goed gedicht over een landschap
kunnen geliefden elkaar ontmoeten, en er in afspreken
- ongeacht de herbergzaamheid der geografische streken;
In een goed gedicht over een vergezicht
kunnen mensen elkaar naderen,
en is elkaar naderen even groot worden
- want zo werkt het perspectief in elk gedicht,
en zeker het perspectief van een landschap-in-gedicht,
net zoals het innerlijk landschap,
of alles wat alleen nog tussen geliefden ligt.

Zo zie en voel ik het.
g

Jom

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 12:02

Geplaatst: 11 jun 2007 07:43 am

Petorestes schreef:Een gedicht is inderdaad iets wat je doet stilstaan bij wat er staat en poezie zegt heel veel met weinig, je zei dat het je stil liet staan bij zaken, je dingen op een andere manier liet zien, is dat omdat er zo weinig woorden staan dat je er wel over na moet denken? Is dat waarom een man van weinig woorden een complex man wordt?


Nee dat is het niet. Het is dat in poëzie vaak tot de kern van zaken gegaan wordt en deze op een manier belichten waar je misschien zelf nog niet aan gedacht had. En dit zonder onnodige ballast van veel woorden, maar kernachtig, to the point.
Dichterwoorden tasten de grenzen van het onzegbare af zoals Jom zo mooi weet te zeggen en dát is voor mij poëzie.

Petorestes schreef:Waar het op neerkomt, is dat het referentiekader van de lezer wel belangrijk is bij het lezen van een gedicht, maar de dichter zelf een boodschap wil uitbrengen aan wie het dan ook wil lezen en interpreteren?
Het is toch niet zo dat als ik zeg dat Herinnering aan Holland van Marsman over het gebrek aan water in Afrika gaat, dat ik dan gelijk heb?

Nee natuurlijk niet, dat gaat veel te ver. Je blijft uitgaan van wat er geschreven staat en hoe de dichter het bedoeld kan hebben.
Een beroemd voorbeeld is het gedicht 'jonge sla' daar wordt van alles uigehaald en wat dit gedicht betreft vindt de dichter zelf het prima wat de lezers eruit willen halen maar het blijft wel altijd slaan op de inhoud.
Meerduidigheid in een gedicht dus.

Petorestes schreef:Wat ik overigens ook een interessante discussie vind, is of poezie puur emotioneel is, of dat dichters best goede gedichten kunnen bouwen volgens een bepaalde wetmatigheid en regels, en dus met een bepaalde stijve inzet gedichten kunnen produceren

Ja ik denk dat goede dichters dit laatste wel kunnen.
Voor zover ik weet gebeuren zulke dingen ook. Dichters die in opdracht schrijven en misschien wel over iets moeten schrijven wat hun niet echt na aan het hart ligt.

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 12:03

Geplaatst: 11 jun 2007 02:53 pm

Jom schreef:

Tieb en Jan S zullen het niet graag horen misschien, maar De Coninck zei ooit : alles mag in poëzie.
En stoute Jom beweert : alles móet in een goed gedicht.

g


De Coninck sprak over poëzie en jij over "een goed gedicht". :)

Jan S

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 12:04

Geplaatst: 11 jun 2007 07:32 pm

Jullie zijn goed op dreef :D . Ik heb jammer genoeg momenteel te weinig tijd om te reageren.

Toch even dit:
Je verwoordt het als steeds prachtig en zeer bevlogen, Jom.
je schrijft ook:

Een gedicht is communicatie.
Er is geen communicatie zonder boodschap.


Dat is "boodschap" in een toch wat andere zin als Petorestes (en ook de Coninck, dacht ik) bedoelde.

Tiba.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 12:04

Geplaatst: 12 jun 2007 05:49 am

Toch blijf ik er persoonlijk bij, mijn Tiba,
dat de allereerste voorwaarde om een goed schrijver te zijn is :
iets te vertellen hebben.

De tweede voorwaarde is, zo meen ik :
de moed om er de smalltalk, een lans, en de stilte voor te breken.

En voor de dichter geldt a fortiori de derde voorwaarde :
het vermogen om dat alles tussen onzegbaarheden in te spalken, of : tegen het onzegbare in (of aan) te spreken, ttz :
de grens van onze menselijke mondigheid – en met haar de grens van de smalltalk, de spreekwoordelijke lans, én de stilte - een beetje te verleggen.

gg Jom

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 12:05

Geplaatst: 17 jun 2007 11:23 am

Victor Vroomkoning zegt in een interview

"Overigens gaat het nooit om het wát maar om het hoé, hoe het staat opgeschreven, in taal uitgedrukt. Ik zeg niet: de inhoud, de stof is ondergeschikt; ik zeg: de inhoud doet er eerst toe als die adequaat staat opgeschreven. Het gaat in mijn poëzie ook om het cruciale van waarneming. Ik wil de kinderlijke blik terug: hé, kijk eens; steeds met nieuwe, ontvankelijke ogen naar de - oude, vertrouwde - dingen kijken. Dat is poëzie, dat is wat poëzie doet, moet doen."

Hier staat het hele interview http://meander.italics.net/dichters/dic ... p?txt=3440

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 12:05

Geplaatst: 17 jun 2007 06:38 pm

volgens mij heeft hij dat perfect uitgelegd :D .

Ben nu wel benieuwd naar de reactie van Jom op deze uitspraak van Victor Vroomkoning.

Tiba.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 12:06

Geplaatst: 18 jun 2007 06:10 am

Beste Tieb’ en Det’,

Naar mijn gevoelen en mening is poëzie nergens een manier van spreken.
Netzomin als beminnen een manier van doen of voelen is.

“Hoe mooi zeg je het !” is mijns inziens de grootst mogelijke belediging aan een dichter.
Goede poëzie is overal inhoud,
inhoud tot in de uiterste puntjes van haar vorm en tong.
De vorm van goede poëzie spreekt ons zo aan
net omdat zijzelf iets zegt, bijdraagt tot de boodschap, meespreekt,
een onlosmakelijk of onmiskenbaar deel van de inhoud vormt.
Weet je nog, alles móet in goede poëzie, óók de vorm ?

“Wat vertel je me heden voor nieuws en wonderbaarlijks ?”
is misschien wel de beste vraag die men kan stellen
om de waarde of diepte van een gedicht, liefdesverklaring, of streling te peilen.
En een gedicht lezen is voortdurend peilen,
net zoals liefhebben voortdurend bodemtasten is.

Denk en voel ik maar allemaal zo hoor.
gg Jom

PS
In mijn persoonlijk enigmatisch woordenboekje
staat niet voor niets onder de entry “Kunst” met bloed, zweet en tranen gekrabbeld :
“wat alleen zo kan”.

--

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 12:06

Geplaatst: 18 jun 2007 07:00 am

Boeiende reflecties...er zou zowaar een gedicht over kunnen gemaakt worden. :)
Zoveel dichters, zoveel meningen; zoveel liefhebbers, zoveel verschillende liefdes....

Jan S

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 12:07

Geplaatst: 18 jun 2007 10:15 am

Jom schreef:“Hoe mooi zeg je het !” is mijns inziens de grootst mogelijke belediging aan een dichter.



Ja, dat is ook knullig maar het is juist zo moeilijk om te zeggen waarom een gedicht je wat doet. Mij ontbreken vaak de woorden daarvoor en dan verval je al gauw in 'mooi'.
Maar ik denk ook dat er veel gedichten geschreven worden die eigenlijk geen poëzie zijn. Het is een beetje als de discussie wat is literatuur en lectuur. Voor mij zijn er maar enkele gedichten die ik echt poëzie met een hoofdletter wil noemen. Bijv. Voor wie dit leest van Leo Vroman en Poëzie van Pablo Neruda vallen voor mij persoonlijk onder Poëzie. Leonard Nolens komt ook aardig in de buurt. Maar ook bij deze dichters geldt dat lang niet alles goed is. Zoals ook niet elk boek van één schrijver goed is.

Maar dit is wel puur naar het gedicht kijken en zien hoe knap het is.
(weet het niet anders te zeggen)
Wat een gedicht persoonlijk met je doet is voor mij een andere zaak.
Dat is afhankelijk van tijd, plaats, moment.

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 12:08

Geplaatst: 18 jun 2007 10:34 am

Beste Jan S,

Niet Jan met de pet, maar Jan met de S van sympathiek.

De ene liefde doet niets af van de andere,
meningen daarentegen leven van belegering,
van prikkels en van elkaar.

En lieve Det’,

Misschien vervang ik in gans mijn betoog “goed”gedicht of “goede” poëzie, en liefde beter door “ideaal gedicht”, “ideale poëzie”, “ideale liefde”.
Dat scheelt geen slok op een borrel maar wel een vleugje dronkenschap op een vingerhoedje Ambrozijn.

g Jom

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 12:09

Geplaatst: 18 jun 2007 11:09 am

:D :D :D :D

Jan Ssssssssss t

JanS


Terug naar “Diversen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten