Alfa's en beta's

Van alles en nog wat over poëzie dat niet onder nieuws valt.
Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Alfa's en beta's

Berichtdoor Dettie » Di Feb 03, 2009 21:22

Geplaatst: 25 aug 2008 07:27 pm Onderwerp: Alfa's en beta's Reageer met quote Bewerk/Verwijder dit bericht Meld post Verwijder dit bericht Bekijk het IP van deze gebruiker
Ik heb even een kopie van je commentaar bij eigen gedichten gemaakt Pieter, misschien kunnen we er hier even dieper op in gaan.

Het woord dom of bête heb ik niet gebruikt, Manja. Mijn ervaring is dat alfa's die 1 of 2 jaren schei- en natuurkunde die ze in het MO of VWO hebben gehad praktisch zijn vergeten en er in het algemeen weinig interesse voor aan de dag leggen. Gelukkig zijn er uitzonderingen, zoals ook een gedeelte van de bèta's belangstelling heeft voor de cltuur waar Dettie op doelt. Natuurlijk zat in het woord Lesje een zekere badinering maar was de rest van het gedicht serieus. En ik heb de overtuiging dat iedere alfa de essentie van de atoomtheorie dient te kennen, evenals die van de evolutietheorie. Beide theorieën behoren tot de grootste verworvenheden van onze cultuur.
Pieter



Ik ben alvast een van die alfa's die weinig interesse heeft voor wetenschappen, ook al behoor ik tot wat ik zou willen noemen het "denkende" type.

Ik geef eerlijk toe dat ik helemaal niets weet van de atoomtheorie, en misschien een paar flarden weet van de evolutietheorie (ik heb daar minder goede herinneringen aan, dit heeft mij ooit nog een dikke onvoldoende opgeleverd op mijn examen godsdienst in het laatste jaar middelbaar onderwijs). En ik geef ook eerlijk toe, dat ik daar niet echt wakker van lig, ook al ben ik het wel eens met jouw stelling dat wij van beide theoriën ook als alfa toch minstens een basiskennis moesten hebben.

Rutger
_________________
Geduld, eenvoud en mededogen (Tao).

http://blog.seniorennet.be/mijn_boekenhoekje

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 03, 2009 21:23

Geplaatst: 25 aug 2008 07:59 pm

Bedankt voor je eerlijke antwoord, Rutger. Toch denk ik dat het voor jou veel zin heeft zich in die elementaire atoomtheorie te verdiepen. Het lijkt me een nog sterker "godsbewijs" dan alle bewijzen van Thomas van Aquino bij elkaar. De theorie en de daarmee bewezen werkelijkheid (of andersom) zijn zo onwaarschijnlijk mooi dat het bijna onmogelijk is voor een mens om dit aan toeval toe te schrijven. (voor de evolutie is dit veel aannemelijker). Maar ik denk dat deze grote twijfelaar altijd een agnost zal blijven.

Pieter

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 03, 2009 21:23

Geplaatst: 25 aug 2008 08:43 pm

Toeval bestaat misschien wel, maar kan zeker niet allesverklarend zijn. Al wat gebeurt, gebeurt volgens mij zeker met een bepaalde zin. Niets gebeurt zo maar denk ik.

Rutger
_________________
Geduld, eenvoud en mededogen (Tao).

http://blog.seniorennet.be/mijn_boekenhoekje


Terug naar “Diversen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten