Hermetische gedichten

Van alles en nog wat over poëzie dat niet onder nieuws valt.
Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Hermetische gedichten

Berichtdoor Dettie » Di Feb 03, 2009 21:20

Geplaatst: 07 jul 2008 06:09 pm

Naar aanleiding van het gedicht 'Zondag' van Joris Denoo viel het woord "hermetisch". Een woord, dat, gelet op een aantal posts bij verschillende dichters, blijkbaar heel wat stof voor discussie kan leveren. Ik plaats hierbij alvast een inleidende opmerking van Pieter.

PieterW schreef:

Een hermetisch gedicht is bijvoorbeeld dit gedicht van Hans Faverey:

"Een varen...
is het een varen-
zijn hart luchtend; para-wit, langs-wit
misschien kan het ei ook zo,
een parachute misschien niet".

Bij een hermetisch gedicht ga je niet zoeken naar betekenis. Een hermetisch gedicht schept een eigen nieuwe werkelijkheid. (gelezen in Meander) Ik ben het dus niet eens met Martijn Benders en Rutger.
Pieter


Rutger
_________________
Geduld, eenvoud en mededogen (Tao).

http://blog.seniorennet.be/mijn_boekenhoekje

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 03, 2009 21:21

Geplaatst: 13 jul 2008 07:14 pm

Nog even ter aanvulling: Volgens de dichter van de maand van Leestafel
Martijn Benders en Rutger bevat een goed hermetisch gedicht altijd een sleutel die tot verheldering leidt. Volgens het artikel in Meander en mij is dit lang niet altijd het geval. Het artikel op de website van meander is van
Rutger H. Cornets de Groot en gaat over de poëzie van Lucas Hüsgen.
Te vinden: http://meandermagazine.net/artikelen/ar ... p?txt=1752

Na lezing van dit artikel kom ik tot de conclusie dat je voor het met plezier lezen van hermetische poëzie een aparte aanleg moet hebben, die voor weinigen is weggelegd. Laat ik het er maar ophouden dat het enigszins is te vergelijken met het kijken naar een abstract schilderij, het moet een beleving zijn. Maar het irritante is dat woorden zijn uitgevonden omdat ze iets een betekenis geven; bij het lezen van hermetische gedichten moet je die betekenis meteen weer laten vallen, want de woorden staan in een onbegrijpelijk, voor mij dikwijls ontoegankelijk verband; ik vind het nogal frustrerend en als dichters al dikwijls als wereldvreemd worden gezien, wat moeten we dan van hermetische dichters en hun lezers zeggen? Ik zal eens proberen te vinden wat Gerrit Komrij over hermetische poëzie heeft geschreven; ongetwijfeld heeft hij dat gedaan.

Pieter


Terug naar “Diversen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten