Unger

Zoals evenementen, voordrachten, poëzieprijzen enz.<br>
<b>Géén reclame plaatsen aub</b>
PieterD
Berichten: 505
Lid geworden op: Zo Feb 15, 2009 10:15
Locatie: Den Bosch

Unger

Berichtdoor PieterD » Di Apr 20, 2010 11:45


Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Re: Unger

Berichtdoor Dettie » Do Apr 22, 2010 14:25

PieterD schreef:http://www.decontrabas.com/de_contrabas/2010/04/je-zou-bijna-aan-een-complot-gaan-denken.html


"Als je de huidige Nederlandse literatuur in één woord moet omschrijven, dan is het: keurig. Keurige boeken, geschreven door ideale schoonzoons en vooral -dochters voor een publiek van dames in leesclubjes. Geen onvertogen woord weerklinkt. Waar blijft bijvoorbeeld de eerste roman over Srebrenica? Literatuur is een grotendeels vrouwelijke aangelegenheid geworden en ook de mannen zijn als vrouwen gaan schrijven. Veel belangwekkend geachte passages over de achtergrond en gemoedstoestand van de romanpersonages, maar bitter weinig aandacht voor actie en stijl; het kenmerk van de damesroman. Komt dit door het oestrogeen in het drinkwater als gevolg van grootschalig pilgebruik? Je zou bijna aan een complot gaan denken. Het wordt tijd voor een man – een échte man – die de dames in die truttige leesclubjes eens een goeie beurt geeft. Voor een man, kortom, als Jan Cremer!"

Ulrik Unger, over het fenomeen Cremer.

Waarom verwijs je hiernaar Pieter? Ik heb het hele artikel gelezen en begrijp het niet zo goed. Wat heeft het met poëzie te maken?

Ik heb het programma overigens wel gezien.

Dettie
die nieuwsgierig is

PieterD
Berichten: 505
Lid geworden op: Zo Feb 15, 2009 10:15
Locatie: Den Bosch

Berichtdoor PieterD » Do Apr 22, 2010 15:30

Dettie, ik wou alleen maar wijzen op de onzin die sommige columnisten e.d. op ons loslaten. De Nederlandse literatuur is natuurlijk heel anders dan deze Unger
beschrijft, zowel in proza als poëzie. Dit artikel werd aangehaald door Chrétien Breukers op Decontrabas; dat is een poëziesite, Breukers is een ons welbekend dichter. Ik heb er verder niets mee bedoeld. Ik was mijn verwijzing al weer lang vergeten. (Bedoel je het programma over Jan Cremer; dat heb ik ook gezien: keurige man!)
Pieter

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Do Apr 22, 2010 15:43

Oh ik begreep al niet waarom je er naar verwees.

Ja Jan Cremer was inderdaad een keurige man, de pret was weg uit zijn ogen, dat vond ik wel jammer.

Dettie


Terug naar “Nieuws over poëzie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten