Tweede editie van de Jotie T'Hooft Poëzieprijs

Zoals evenementen, voordrachten, poëzieprijzen enz.<br>
<b>Géén reclame plaatsen aub</b>
TomMPBruynooghe
Berichten: 3
Lid geworden op: Di Jan 12, 2010 23:56
Locatie: Oudenaarde

Tweede editie van de Jotie T'Hooft Poëzieprijs

Berichtdoor TomMPBruynooghe » Wo Jan 13, 2010 00:09

Met het schaamrood op de wangen constateer ik dat ik de tweede editie van de Jotie T'Hooft Poëzieprijs nog niet heb aangekondigd op het forum hier.

Inzenden kan nog tot gedichtendag op het einde van deze maand, dus wie wil, kan zeker nog deelnemen, hetzij met iets dat je al liggen hebt, hetzij met verse verzen.

In de jury onder andere jeugdschrijvers Marc de Bel en Brigitte Minne, dichters en auteurs Sacha Blé, Frank De Crits en Jean-Marie De Smet, Jotie's weduwe Ingrid Weverbergh, theatermaker Nicolas Mannens, Jotie-kenners Vanessa Vandenbroeck en Nathalie David en nog vele andere namen.

Meer info op www.jotiepoezieprijs.be

Veel succes aan alle deelnemers!
Laatst gewijzigd door TomMPBruynooghe op Wo Jan 13, 2010 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.

TomMPBruynooghe
Berichten: 3
Lid geworden op: Di Jan 12, 2010 23:56
Locatie: Oudenaarde

Berichtdoor TomMPBruynooghe » Wo Jan 13, 2010 00:13

Reglement Jotie T’ Hooft Poëzieprijs

- Deelnemen aan de Jotie T’ Hooft Poëzieprijs gebeurt in vier categorieën volgens leeftijd. Als uiterste grens telt de inzenddatum. Wie bijvoorbeeld op 28/01/10 de leeftijd van 12 niet heeft overschreden, behoort in categorie A.

- Iedere categorie krijgt een thema naar een gedicht van Jotie. Dit thema is niet dwingend en wil vooral helpen om de deelnemers te inspireren. Aan elke categorie hangt een geldprijs vast. Daarnaast zijn er boekenbonnen voor de twee volgende in rang per categorie. Een overzicht:

Categorie A 0-12 jaar Eenhoorn 100 euro
Categorie B 13-15 jaar Aan mijn prinses 150 euro
Categorie C 16-18 jaar Liefde en ellende 200 euro
Categorie D vanaf 19 jaar Samen 250 euro

- De tien beste gedichten per categorie worden gepubliceerd in een bundel die speciaal voor de gelegenheid zal verschijnen.

- Elke deelnemer mag maximum drie originele Nederlandstalige, niet eerder gepubliceerde of bekroonde gedichten inzenden, op de achterzijde voorzien van schuilnaam en geboortedatum.

- De gedichten moeten in vijfvoud opgestuurd worden naar Jotie T’ Hooft Poëzieprijs, Gentstraat 115, 9700 Oudenaarde voor 28/01/10. De inzending moet een gesloten enveloppe bevatten met op de buitenkant de schuilnaam en binnenin een blad met daarop de echte naam van de dichter, adres en telefoonnummer. De inzending moet drie postzegels van het gangbare tarief bevatten.

- Alle deelnemers zullen uitgenodigd worden op de prijsuitreiking die op zaterdag 8 mei 2010 zal plaatsvinden. De winnaars worden persoonlijk gecontacteerd.

- De uitspraak van de jury is bindend. De jury eigent zich het recht toe deelnemers te weigeren of prijzen niet toe te kennen als er onregelmatigheden worden vastgesteld. Elke deelnemer onderwerpt zich aan dit reglement.

tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Berichtdoor tiba » Wo Jan 13, 2010 15:00

Dankjewel voor de info.

Ik heb bij het item Jotie T' Hooft ook een link gezet naar de poëzieprijs.

Tiba.

mira
Berichten: 616
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 20:10

Berichtdoor mira » Vr Jan 15, 2010 22:26

Met alle respect, zelfs heel veel respect voor Jotie.
Maar een geldprijs voor kinderen?
Sorry!!!

Maar Jotie mag inderdaad niet vergeten worden.
Misschien moet een en ander nog verfijnd worden, volgend jaar dan.

mira

Dettie
Berichten: 10696
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Za Jan 16, 2010 10:01

Of het nu nog zo is, nu kinderen toch wel wat meer te besteden hebben, maar ik weet dat ik er vroeger heel blij met zo'n geldprijs geweest zou zijn. Je kunt dan zelf kiezen.
Ooit won ik 10 gulden (een kleine 5 euro) en heb weken lopen dromen wat ik er voor zou kunnen kopen, ik voelde me heel erg rijk!
100 of 150 of 200 euro is best veel voor een kind en ik zou zelf nu nog een gat in de lucht springen als ik dat won.

Misschien dat juist omdát er toch best een flink bedrag te winnen valt, kinderen extra geprikkeld worden om mee te doen.
Bovendien kun je kinderen niet vroeg genoeg met poëzie in aanraking brengen. Dit is een mooie manier om het te doen, en er zijn mooie prijzen mee te winnen. Wie weet wat hierdoor bij een kind teweeg wordt gebracht en maakt dit van een kind een latere poëzieliefhebber.

(Ik zit wel een beetje te grinniken bij de leeftijd 0-12. En stel me een gedicht van een babytje van 0 voor... :D )

Dettie

Librije
Berichten: 197
Lid geworden op: Zo Mar 01, 2009 07:16
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor Librije » Zo Jan 17, 2010 13:34

Ik zie er een teken in, gericht op kinderen, dat poëzie WAARDE heeft.

Het schrijven van een goed gedicht wordt beloond, er wordt waarde gehecht aan het resultaat. Poëzie moet dus wel iets bijzonders zijn.

(Overigens kunnen kinderen vaak ook iets winnen met het schrijven van verhalen.)

Librije.
Hetzelfde zien
Maar het zò zien
Zoals niemand het zag
(J.A. Deelder - Euforismen
Bezige Bij, 1991)

Dettie
Berichten: 10696
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Zo Jan 17, 2010 13:36

Librije schreef:Ik zie er een teken in, gericht op kinderen, dat poëzie WAARDE heeft.

Librije.


Dat is een mooie gedachte Librije!

Dettie


Terug naar “Nieuws over poëzie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten