Stand van zaken over poezie op leestafel

Zoals evenementen, voordrachten, poëzieprijzen enz.<br>
<b>Géén reclame plaatsen aub</b>
Dettie
Berichten: 10696
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Stand van zaken over poezie op leestafel

Berichtdoor Dettie » Wo Dec 23, 2009 17:03

Zoals al eerder gemeld kreeg ik bericht dat met ingang van 1 januari mogelijk de regels voor plaatsing op internet een stuk strenger gaan worden. Daar ben ik aldoor al bang voor geweest en daarom is overal toestemming voor gevraagd en misschien is dat wel ons geluk.

Ik ben bezig informatie in te winnen en enkele antwoorden wil ik hier wel gedeeltelijk weergeven.

Dat de uitgevers nu een tamelijk botte-bijl-methode hanteren is het gevolg van het tot nu toe op z'n beloop laten van de zaak.[...] Zoals ik al zei hebben auteurs altijd het laatste woord en wil ik ook bij de directie pleiten voor de bonafide sites, (waar Leestafel onder valt) maar het valt mij wel op dat men zich graag conformeert aan groepsbesluiten.


een ander schrijft:
Wellicht valt onder die (nu nog vage) regel uit te komen, door bijvoorbeeld een verklaring van de betreffende dichters te ontvangen. Dan moeten zij en namens hen de uitgever afzien van betaling.

(Dettie zegt: De toestemmingen heb ik al maar misschien moet er dan ook nog een verklaring gevraagd gaan worden wat betreft betaling.)

en

Ik denk dat de nieuwe regels vooral zijn bestemd voor hen die te hooi en te gras een log of website beginnen en overal gedichten vandaan plukken. Hoor ik meer, dan hoor jij dit van mij. Goed?


Er is dus wel een beetje hoop maar we weten pas wat meer in januari.
Het zou jammer zijn als Leestafel erg veel per gedicht zou moeten gaan betalen, daar heb ik het geld niet voor. Laten we maar duimen dat we toch kunnen blijven plaatsen in 2010.

Dettie

Manja Croiset
Berichten: 217
Lid geworden op: Za Jun 27, 2009 18:11
Locatie: Hoogland
Contact:

Berichtdoor Manja Croiset » Wo Dec 23, 2009 18:46

Dettie, ik denk dat ik in het meervoud kan spreken, zonder dat het een pluralis majestatis, is dat WE hopen dat het poezieforum toestemming blijft houden!

manja
gedichten of gedachten

Dettie
Berichten: 10696
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Do Dec 24, 2009 11:24

Toestemming heb ik overal al voor Manja, het gaat nu om financiële vergoedingen en de hoogte van die vergoeding.

Als het wel doorgaat dan zou het betekenen dat alleen mensen met een flinke hoeveelheid geld zoiets als Leestafel kunnen maken. (= de commercie)
Het bizarre is dat ik alleen de gedichten mag plaatsen onder de voorwaarde dat Leestafel niet commercieel blijft.

Dettie

Manja Croiset
Berichten: 217
Lid geworden op: Za Jun 27, 2009 18:11
Locatie: Hoogland
Contact:

Berichtdoor Manja Croiset » Do Dec 24, 2009 12:18

Ja, sorry, ik heb me verkeerd uitgedrukt. Toestemming zonder betaling puur om de kwaliteit van de leestafel. Een jaar gelden had je extra werkt door stoppen van Lycos. Nu dit. Veel rust is je niet gegund.
Het wordt tijd voor en zorgeloos genieten!
dat is dan mijn kerstwens.
Manja
gedichten of gedachten

Dettie
Berichten: 10696
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Dec 25, 2009 14:55

Bedankt voor je kerstwens.
Het zou inderdaad fijn zijn als er eens rust kwam wat betreft het plaatsen van poëzie. Hoe hard je ook probeert er komt elke keer weer wel wat nieuws waar rekening mee gehouden moet worden.
De moed is me de laatste tijd behoorlijk in de schoenen gezakt moet ik zeggen. Ik weet ook niet of ik het wel volhou om steeds opnieuw de schouders er onder te zetten.
Elke keer als ik denk nu is het eindelijk een beetje voor elkaar dan begint er wel weer nieuw gedoe. (toestemmingen gevraagd door uitgevers en dichters, het opheffen van Lycos, Rutgers verdwijning) Nu dus weer zo goed als zeker flink moeten gaan betalen. Het wordt een liefhebber van goede poëzie niet makkelijk gemaakt de liefde voor poëzie op een gewone normale manier met anderen te delen.

Dettie

Librije
Berichten: 197
Lid geworden op: Zo Mar 01, 2009 07:16
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor Librije » Vr Dec 25, 2009 17:14

Het wordt een liefhebber van goede poëzie niet makkelijk gemaakt de liefde voor poëzie op een gewone normale manier met anderen te delen.


Zo is het Dettie.

Poëzie wordt door velen nog beschouwd als iets elitairs. Dat hoeft het niet te zijn. Dat is wat jij met deze site wilt laten zien.

Jammer (en heel dom van de uitgevers) als ze zo'n initiatief onmogelijk willen maken. Dan blijft het elitair, terwijl ze dankzij jouw inspanningen een heel leger potentiële poëzieliefhebbers kunnen verwachten.

Maar misschien is dat niet de bedoeling? En moet poëzie elitair blijven? :?
Hetzelfde zien
Maar het zò zien
Zoals niemand het zag
(J.A. Deelder - Euforismen
Bezige Bij, 1991)

Dettie
Berichten: 10696
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Dec 29, 2009 15:07

Helaas waar ik al bang voor was...

Met ingang van 1 januari moeten de gedichten van onderstaande dichters van de site af. Tenzij iemand genegen is 100 euro per gedicht te betalen.

Herman de Coninck
Anna Enquist
Eva Gerlach
Luuk Gruwez
Esther Jansma
August Willemsen
Rogi Wieg

Dit is nog maar het begin, het kan zijn dat er nog veel meer af moet, opnieuw tenzij we het bovenstaande bedrag betalen.
Het betreft nu nog de dichters die uitgegeven worden door de WPG groep http://www.wpg.nl/web/show

Voor de dichters waar ik persoonlijk toestemming van heb (dus niet via de uitgevers) is het nog afwachten hoe zij gaan beslissen/reageren.

Dettie

Manja Croiset
Berichten: 217
Lid geworden op: Za Jun 27, 2009 18:11
Locatie: Hoogland
Contact:

Berichtdoor Manja Croiset » Di Dec 29, 2009 15:25

Dettie, je verwachtte het, maar toch zal het niet minder hard aankomen.
Wat deprimerend voor jou, ook voor ons, maar dat is toch anders.
Waarom nu juist zulke gerenommeerde dichters, ik snap het niet, die worden heus niet minder verkocht als ze aandacht op leestafel krijgen.

Ik vind het eigenlijk nogal arrogant, een dédain voor de leestafel,maar daar schiet jij allemaal niets mee op. Sterkte met deze nieuwe klap.

Manja
gedichten of gedachten

Dettie
Berichten: 10696
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Dec 29, 2009 15:41

Dank voor je lieve woorden manja. Ja het is weer een dreun moet ik zeggen en inderdaad deprimerend. Heb voor de zoveelste keer weer een heel groot brok in m'n keel en de tranen weg moeten slikken. Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd ook erg somber ben hierdoor. Het vreet erg aan me.

Het is zoals altijd, de goeden lijden onder de slechten. Er is zo'n enorme wildgroei op internet wat betreft ongeoorloofd plaatsen van gedichten dat er steeds strengere regels worden gemaakt waarvan ik dus nu ook de dupe word.
Jammer dat ik niet méér persoonlijke toestemmingen heb, maar de adressen zoeken en dichters schrijven werd bijna een dagtaak. En er is ook nog een boekenkant bij Leestafel.
Ik ben vandaag en gisteren de hele tijd met dit bezig geweest en correspondeer me de laatste tijd opnieuw gek in de hoop dat er toch nog iets te redden valt.
Ik hoop o.a. dat de gedichten van Achterberg met de mooie tekeningen erbij mag blijven staan en Campert en Anneke Brassinga, Vinkenoog, Nolens, Tellegen enz. enz. Ik heb allemaal persoonlijk toestemming maar ze vallen wel onder de WPG groep. Duim maar heel hard voor me.
Bovendien is dit één uitgeversgroep, nu nog afwachten wat de andere uitgevers gaan beslissen.

Dettie

PieterD
Berichten: 505
Lid geworden op: Zo Feb 15, 2009 10:15
Locatie: Den Bosch

Berichtdoor PieterD » Di Dec 29, 2009 15:50

We duimen heel hard met je mee, Dettie. Dank zij Leestafel heb ik in twee jaar tijd zes nieuwe dichtbundels gekocht en ook een groot aantal bij de Slegte. Maar dat argument zul je al wel ingebracht hebben. Per gedicht 100E is natuurlijk niet te doen.
Er is niets mooiers dan hardop denken over poëzie met mensen die je niet kunnen horen :)
Pieter
Laatst gewijzigd door PieterD op Di Dec 29, 2009 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Berichten: 10696
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Dec 29, 2009 16:05

Jij ook bedankt Pieter.
Dankzij Leestafel heb ik nu zo'n 150 bundels in huis (in 5 jaar tijd) Veel is nieuw gekocht, enkelen zijn 2e hands op een boekenmarkt aangeschaft.

Ik kreeg net wel bericht van uitgeverij De Contrabas dat zij deze bedragen niet gaan vragen.
Bij de Contrabas zitten o.a. Jabik Veenbaas, Frederic Leroy, Chrétien Breukers, Nanne Nauta etc. Deze dichters kunnen dus wel blijven staan op Leestafel gelukkig.

Dettie

Manja Croiset
Berichten: 217
Lid geworden op: Za Jun 27, 2009 18:11
Locatie: Hoogland
Contact:

Berichtdoor Manja Croiset » Di Dec 29, 2009 18:22

Dat is tenminste iets en ik denk dat ik de andere dichters , van wie het niet meer kan, achterlijk bedrag € 100 per gedicht.
Maar ga boycotten. Ik zie dat dit
http://www.wpg.nl/web/show
een enorm grote groep is.
liefs Manja
gedichten of gedachten

Dettie
Berichten: 10696
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Dec 29, 2009 18:33

De dichters zelf kunnen er weinig aan doen. Het is het beleid van de uitgeversgroep die met lede ogen toeziet hoe in het wilde weg gedichten worden geplaatst. De uitgeverijen proberen ook overeind te blijven.

Een ander iets vind ik wel dat Leestafel altijd erg netjes is geweest. Van veel dichters krijg ik ook complimenten omdat ik zo consequent in wel/niet plaatsen ben. Geen toestemming dan niet plaatsen. Laten we hopen dat het toch tzt zijn vruchten afwerpt. Ik moet wel wat wegslikken als blijkt dat die respectvolle houding toch niet meetelt.

Mijn bezwaar is eigenlijk dat je kennelijk geld moet hebben om iets in elkaar te zetten. Leestafel is respectvol, heeft veel bezoekers maar toch blijkt dat mensen met geld (of de commercie) veel verder door kunnen gaan dan mensen die oprechte liefde voor poëzie hebben.

(Het doet me denken aan de vrijwilligers in ziekenhuizen die niet meer mogen werken ondanks hun liefde voor de mensen en hun onmisbaarheid.)

dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op Wo Dec 30, 2009 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.

tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Berichtdoor tiba » Wo Dec 30, 2009 00:11

Heel, heel erg jammer is dit allemaal, vooral omdat je zoveel gedaan hebt voor de toestemmingen, Dettie, en nu weerom zoveel problemen.
Je bent inderdaad altijd consequent geweest, hopelijk werpt dat zijn vruchten af en kan er nog heel wat.

Tiba.

Manja Croiset
Berichten: 217
Lid geworden op: Za Jun 27, 2009 18:11
Locatie: Hoogland
Contact:

Berichtdoor Manja Croiset » Wo Dec 30, 2009 15:27

Lieve Dettie,

Wat een triest gezicht, dat afsluiten van de verboden dichters per 1/1 .

Eigenlijk geen woorden!

Manja
gedichten of gedachten

Librije
Berichten: 197
Lid geworden op: Zo Mar 01, 2009 07:16
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor Librije » Do Dec 31, 2009 11:14

Om te beginnen, Dettie, zou ik bij elke dichter waar dat het geval voor is er met hoofdletters bij zetten: gedichten verwijderd in opdracht van de ..... en dan de naam van de uitgever.

En net wat Manja zegt: geen aandacht meer voor deze dichters (tenzij ze zelf zorgen dat er toestemming komt of je toestemming van hen persoonlijk krijgt).

En dan extra aandacht voor de dichters die wel geplaatst mogen worden. Ook al is er op andere sites wildgroei (waardoor ik de actie een klein beetje kan begrijpen) ze zouden niet blind mogen zijn voor de inhoudelijke aandacht die de gedichten hier krijgen en de respectvolle, niet-commerciële wijze waarop jij er mee om gaat.

Om dat te benadrukken is het dus zaak, dat we allemaal proberen zoveel mogelijk gedichten (van de dichters die wel toestemming geven) inhoudelijk onder de aandacht te brengen. Ik denk dat het forum en het item: Gedicht Uitgelicht daar heel geschikt voor zijn. Voor wie dat laatste moeilijk vindt: we kunnen voor plaatsing altijd onderling overleggen. Als we er maar voor zorgen dat deze rubriek een beetje snel gevuld raakt.

EN niet treuren Dettie: WE GAAN STRIJDEND TEN ONDER OF NIET!

Elke dichter die we nog wel mogen plaatsen is er èèn! Pas als de laatste dichter het licht heeft uitgedaan is het tijd om de tent te sluiten. Maar zover is het nog niet.

Voor al het werk dat jij tot zover hebt verzet, verdien je het dat iedereen die de poëzietafel een warm hart toe draagt nu aan je zijde staat en je steunt waar mogelijk.

Je weet, op mij kun je rekenen, maar ik geloof vast op nog veel meer poëzieliefhebbers. Je hoort nog van me. Je weet dat persoonlijke omstandigheden even mijn aandacht opeisen.

Sterkte meid, een goed begin van het nieuwe jaar. Met z'n allen lukt het vast wel! Dikke knuffel (ook persoonlijk, maar dat mag wel, denk ik?).

Librije.
Hetzelfde zien
Maar het zò zien
Zoals niemand het zag
(J.A. Deelder - Euforismen
Bezige Bij, 1991)

Dettie
Berichten: 10696
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Za Jan 02, 2010 10:41

Heel hartelijk bedankt Librije voor je bemoedigende woorden. Dat doet erg goed.
Er zijn nu allemaal ontwikkelingen gaande die ik niet erg snap maar wel vol spanning volg. Geen idee hoe het allemaal af gaat lopen. Laten we duimen dat het goed afloopt. Meer kan ik nu nog even niet zeggen.

Pas als de laatste dichter het licht heeft uitgedaan is het tijd om de tent te sluiten. Maar zover is het nog niet.

Zo is het maar net! Jouw stimulerende bericht geeft weer moed om door te gaan, dankjewel!

Dettie

Molly
Berichten: 129
Lid geworden op: Ma Aug 03, 2009 19:59
Locatie: Utrecht

Berichtdoor Molly » Za Jan 02, 2010 11:18

Mooi gezegd Librije!

Dettie, onze steun krijg je,
tot het bittere eind.
En hoe schraal het ook is/klinkt,
maar de eigen gedichten van onze Leestafel-gasten blijven for ever
Zelfs als het minste het meest haalbare blijkt is er hoop om door te gaan.

Molly
~ Het is een kunst om de zee in een glas te vangen ~

(naar: Italo Calvino)

Dettie
Berichten: 10696
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Za Jan 02, 2010 13:15

Dankjewel Molly!

Dettie

Dettie
Berichten: 10696
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Jan 11, 2010 16:39

Ja, dit móet ik natuurlijk wel even melden!!!!

Voor onder andere.....

Joke van Leeuwen
Bart Moeyaart
Leonard Nolens
Leo Vroman
Toon Tellegen
Edward van de Vendel
Drs P.
Gerrit Komrij
Vrouwkje Tuinman
Simon Vinkenoog
en Driek van Wissen

blijven we toestemming houden!!

Hier het antwoord van een afdeling van de WPG groep.


Beste Dettie,

Ik heb hier intern overlegd en de Singel uitgeverijen (Querido, Nijgh & Van Ditmar en Athenaeum – Polak & Van Gennep) zien af van de vergoeding zoals genoemd door (.... naam weggehaald) Binnen de WPG zijn er verschillende uitgeverijen en afdelingen. We overleggen intern met elkaar over dit soort zaken.

Als er auteurs zijn die wél een vergoeding willen, dan hoor je dat natuurlijk van ons. Maar verder is het goed zoals het nu gaat, je vraagt netjes toestemming & vermeldt de bron – dat vinden we heel belangrijk.

Met vriendelijke groet,

Rights assistant Querido / Nijgh & Van Ditmar / Athenaeum - Polak & Van Gennep

____

Dettie

(Bij de WPG groep horen ook De Arbeiderspers, De Bezige Bij, Thomas Rap enz. Met die uitgeverijen ben ik nog bezig)

____

tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Berichtdoor tiba » Ma Jan 11, 2010 17:55

Als dat geen goed nieuws is!!!!!

:feest: :feest: :feest:

Tiba.

Manja Croiset
Berichten: 217
Lid geworden op: Za Jun 27, 2009 18:11
Locatie: Hoogland
Contact:

Berichtdoor Manja Croiset » Ma Jan 11, 2010 17:58

O Dettie, WAT GEWELDIG. Ga nou niet te enthousiast druk doen, blijf toch "rustig" uitzieken.
HEEL HEEL HEEL ERG GEFELICITEERD! TOCH RECHTVAARDIGHEID>
Liefs
manj@ :feest:
gedichten of gedachten

Librije
Berichten: 197
Lid geworden op: Zo Mar 01, 2009 07:16
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor Librije » Ma Jan 11, 2010 21:09

Als dat geen erkenning van de kwaliteit van jouw site is, dan weet ik het niet meer!

Lijkt me een duidelijk signaal naar de overige uitgeverijen........

We blijven er in geloven dat het allemaal goed komt.

En nu lekker uitzieken hoor!

Librije.
Hetzelfde zien
Maar het zò zien
Zoals niemand het zag
(J.A. Deelder - Euforismen
Bezige Bij, 1991)


Terug naar “Nieuws over poëzie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten