gedichtendag 2010

Zoals evenementen, voordrachten, poëzieprijzen enz.<br>
<b>Géén reclame plaatsen aub</b>
Librije
Berichten: 197
Lid geworden op: Zo Mar 01, 2009 07:16
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor Librije » Vr Jan 29, 2010 00:48

Ik heb een bizarre avond meegemaakt. Ik zal het op een rijtje proberen te zetten.

Voor deze regionale wedstrijd konden max. 2 gedichten ingestuurd worden. Dat heb ik gedaan. Er konden twee prijzen worden gewonnen: een publieksprijs en een vakjuryprijs. Iedereen kon op de website eenmaal stemmen op zijn/haar favoriete gedicht. Er zijn 67 gedichten ingestuurd en er is 864 keer gestemd.

Ik heb zelf niet gestemd, omdat ik tijdens de stemperiode druk was met andere, enerverende zaken, die ik op het forum niet nader zal toelichten.

De avond begon met de publieksprijs: men ging van nr. 15 naar nr. 1. Ik zat daar niet bij en werd toen pas echt zenuwachtig.

Daarna de juryprijs. De juryvoorzitter (het zou om een literair recensent uit het Meetjesland gaan: Robert de Lust, maar ik kon hem niet vinden op internet) nam de 5 beste gedichten van 5 tot 1 voor zijn rekening.

Je mocht het voorlezen en daarna gaf hij opbouwende kritiek. Hij wist tijdens de avond nog niet wie de dichters waren. Allebei mijn gedichten zaten erbij: op plaats 4 en 2. De eerste prijs was dus voor iemand anders. Tijdens het commentaar liet hij doorschemeren dat hij er achteraf erg veel moeite mee had, dat de ander de eerste prijs won. Hij vond ons blijkbaar bijna even goed, maar realiseerde zich, dat het wel wat vreemd overkwam dat ik geen prijs won, maar wel op plaats 2 èn 4 stond. Net boven een dichter uit Antwerpen: Bert Deben (die vond ik wel op internet) die al eerder prijzen won. Hij stond op 3. Overigens: ik vond de overige gedichten in deze top 5 ook mooi en vind de eerste prijs zeker verdiend.

Ik realiseerde me daarna wel, dat ik door twee gedichten in te sturen, misschien bij de publieksjury mijn eigen concurrent geworden ben. Als men ze allebei mooi vond, hebben ze elk misschien maar de helft van de publieksstemmen gekregen van wat èèn gedicht gehad zou kunnen hebben..... Maar alla.

Een overzicht stond op de site van de bibliotheek, maar is inmiddels verwijderd.

Niet alle gedichten zijn even geslaagd. Maar er staan beslist mooie tussen. We hebben een bundeltje gekregen met alle 67 gedichten. Het is ook te koop in de bibliotheek van Terneuzen voor 3 euro. (Ik kan bemiddelen).

Voor wie de gedichten van de winnaars wil lezen: ik heb er een apart item van gemaakt:

http://car.messageboard.nl/38686/viewto ... 4612#14612

Vakjury

1. Nu de stilte mijn huis insluipt - Martine van Hoorebeke
2. Ergens tussen nu en later.... - Librije
3. Normandië - Bert Deben
4. Op het dorpskerkhof... - Librije
5. Borderline - Elvira Taelman

Publieksprijs:
1. De grenzen van het leven - C. de Smet

De rest van deze rangorde laat ik maar, want ik persoonlijk had een heel andere voorkeur.

Jullie begrijpen mijn verwarring: moet ik blij zijn (maar ik heb niet gewonnen) of teleurgesteld (maar ik heb wel waardering voor beide gedichten gekregen van een "vakjury").

Ik ga er maar eens een nachtje over slapen.

Librije.
Laatst gewijzigd door Librije op Vr Jan 29, 2010 13:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Hetzelfde zien
Maar het zò zien
Zoals niemand het zag
(J.A. Deelder - Euforismen
Bezige Bij, 1991)

Librije
Berichten: 197
Lid geworden op: Zo Mar 01, 2009 07:16
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor Librije » Vr Jan 29, 2010 00:56

En Pieter, voor jou even een berichtje apart:

Ik was te gespannen vandaag om je gedicht goed te lezen, daar heb ik nu dus even de tijd voor genomen. En ik vind het zeker een Vondst.
Het is een mooi gedicht, zeker iets van waarde, maar met een humoristische noot erin.. Daar houd ik wel van.

Librije.
Hetzelfde zien
Maar het zò zien
Zoals niemand het zag
(J.A. Deelder - Euforismen
Bezige Bij, 1991)

Manja Croiset
Berichten: 217
Lid geworden op: Za Jun 27, 2009 18:11
Locatie: Hoogland
Contact:

Berichtdoor Manja Croiset » Vr Jan 29, 2010 01:36

Misschiem, was er aan plaats 2 en 4 geen prijs verbonden, maar plaats 2 en 4 IS wel een prijs, ik probeerde je link, maar die deed het niet, heb de teksten ndus niet gelezen Ik vind het toch wel een felicitatie waarde.
Biij deze.
Manja Croiset
gedichten of gedachten

PieterD
Berichten: 505
Lid geworden op: Zo Feb 15, 2009 10:15
Locatie: Den Bosch

Berichtdoor PieterD » Vr Jan 29, 2010 08:08

Dat is geweldig, Librije, die plaatsen 2 en 4. Van harte gefeliciteerd. Ben erg nieuwsgierig en wil ze vlug lezen maar ik krijg een lege pagina zoals Manja ook al schreef.

Ook Manja heeft een mooi succes op deze dag. Een van haar gedichten staat op de site van de Stichting Piste; je moet wel even schuiven met je cursor, dan komen alle namen te voorschijn, dus ook die van Manja.
http://www.stichtingpiste.nl/infolinkenpagina.html

Wat jullie complimenten betreft allen hartelijk dank maar jullie kunnen bevroeden dat mijn gevoel na mijn gedichtje nu wel heel dubbel is. :) :oops:

Pieter

Librije
Berichten: 197
Lid geworden op: Zo Mar 01, 2009 07:16
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor Librije » Vr Jan 29, 2010 09:07

Jammer, vannacht werkte de link nog. Men heeft zeker alles meteen maar weggehaald. Ze staan nu immers allemaal in een bundeltje, dat te koop is voor 3 euro in de bibliotheek. Ik zal de link meteen weghalen (tegen de verrommeling)

Maar ik heb alles nog staan op mijn computer. Ik wil de 6 genoemde gedichten wel ergens neer zetten, zodat jullie ze kunnen lezen, maar waar?

En Pieter: waarom is jouw gevoel nu dubbel? Hoe weet je nu of deze onbekende recensent een juist oordeel gegeven heeft over een voor jouw nog onbekend gedicht, terwijl jouw gedicht voor hem onbekend gebleven is? :?

En Manja: ik heb je gedicht op Piste bekeken. Mooi getroffen. Het zou ook zomaar van toepassing kunnen zijn op de ramp in Haïti.
De tegenstelling die je neerzet tussen groot en klein leed bij kinderen zet hopelijk "grote mensen" ertoe aan ook dat wat zijzelf groot leed vinden eens in het juiste perspectief te zetten......

Librije.
Hetzelfde zien
Maar het zò zien
Zoals niemand het zag
(J.A. Deelder - Euforismen
Bezige Bij, 1991)

PieterD
Berichten: 505
Lid geworden op: Zo Feb 15, 2009 10:15
Locatie: Den Bosch

Berichtdoor PieterD » Vr Jan 29, 2010 11:42

Librije schreef.

En Pieter: waarom is jouw gevoel nu dubbel? Hoe weet je nu of deze onbekende recensent een juist oordeel gegeven heeft over een voor jouw nog onbekend gedicht, terwijl jouw gedicht voor hem onbekend gebleven is?

Ik begrijp dat mijn opmerking verwarrend was, Librije. Die sloeg alleen op mijn gedicht en jullie reacties. Ik doelde op de dubbele bodem van mijn gedichtje. Ik zie uit naar de jouwe, maar die hadden er nog niets mee te maken. Pieter

Librije
Berichten: 197
Lid geworden op: Zo Mar 01, 2009 07:16
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor Librije » Vr Jan 29, 2010 12:27

Voor Pieter:

Ah, ik snap hem: het vissen naar complimentjes......... Tja, nu wordt het wel heel moeilijk voor je: krijg je ze omdat je viste of zouden ze zonder dat vissen ook gegeven zijn?

Je hoopt dat je een ander doel had. Alleen jij kunt dat beoordelen. :)

Ik kan niet zo goed tegen "complimentenvissers". Dus als ik jouw gedicht als zodanig beschouwd zou hebben, zou ik niet gereageerd hebben.

Het wordt wel ingewikkeld zo, niet? Is dit nu weer een opgehengeld compliment of aanvaard je dat ik de dubbele bodem waardeer, maar de strekking van de laatste strofe nog meer? :)

Librije.
Hetzelfde zien
Maar het zò zien
Zoals niemand het zag
(J.A. Deelder - Euforismen
Bezige Bij, 1991)

PieterD
Berichten: 505
Lid geworden op: Zo Feb 15, 2009 10:15
Locatie: Den Bosch

Berichtdoor PieterD » Vr Jan 29, 2010 14:08

Het wordt erg filosofisch, Librije, maar eerlijk gezegd denk dat bij elk vriendschappelijk gesprek de ene kant hengelt naar een zekere waardering of instemming van de andere. En het publiceren van gedichten en proza zie ik als een vorm van het zoeken naar contact, een vorm van gewilde communicatie. Het hoeft dus niet voor 100% ijdelheid te zijn. Dat bedoelde ik en jij had het door. Pieter

P.S. Daarom ervaar ik de nagelaten schatten van Emily Dickinson als tragisch, omdat ze er nooit of nauwelijks waardering voor kreeg tijdens haar leven.
Pieter

mira
Berichten: 616
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 20:10

Berichtdoor mira » Za Jan 30, 2010 14:13

Taal is sowieso een vorm van communicatie, de voornaamste, zo ook poëzie.
En Pieters gedicht vind ik hoe langer hoe mooier ;) !

Aan Librije wil ik zeggen dat de tweede en vierde plaats toch fantastisch is, je gedichten worden tweemaal super gewaardeerd, dan ben je een 'blijver', want zoiets is geen toeval.

mira

Rob Haster
Berichten: 30
Lid geworden op: Wo Jan 27, 2010 07:30
Locatie: Gouda
Contact:

Gevonden woorden en waarde!

Berichtdoor Rob Haster » Za Jan 30, 2010 18:16

PieterD schreef:
Vondst

Op welke gronden
gaf God mij niet de ziel
van Emily Dickinson - de
dichteres die haar juwelen
een leven voor zich hield-

terwijl ik – worm bij nachtegaal –
tot mijn en anders ergernis
naar complimenten vis

of mag ik hopen dat
ik andere doelen had

het vinden van ……
waar niets te zoeken was
en toch iets
van waarde heb gevonden….

Pieter


Mooi, Pieter. Klinkt eerlijk en oprecht. Gelukkig geef jij de juwelen vorm in woorden. En God als metafoor?, ach... meer als een niet te grijpen of te begrijpen entiteit, zoals "dewelk vóór jouw leven ligt en het jou - en anderen!- gegeven hebt". Nodigt uit om meer te lezen!
Groet, Rob
Een woord is meer dan letters

Manja Croiset
Berichten: 217
Lid geworden op: Za Jun 27, 2009 18:11
Locatie: Hoogland
Contact:

ARMANDOMUSEUM

Berichtdoor Manja Croiset » Do Feb 04, 2010 15:01

Beste Allemaal.

Het Armandomuseum hier in Amersfoort had ook het thema over de grens voor Gedichtendag..
Daarvoor kon je gedichten inzenden. Ik heb er te laat kennis van genomen, ben er zo juist heen geweest.
Ze hebben het als nog opgenomen.
Het moest eigenlijk én over het thema gaan en op Armando slaan, maar aangezien Armando en WOII nagenoeg in één adem worden genoemd , wilden ze hem toch graag hebben.

OP TRANSPORT/ DEPORTATIE

als een meander slingert de volgepakte goederentrein
zich van kamp naar kamp
de wielen sissen Untermenschen Untermenschen Untermenschen
de passagiers hebben geen uitzicht op
het deels door bommen verwoeste landschap
rookwolkjes komen uit de pijp van de locomotief
straks gaat “het vee” durchs Kamin
de rookwolken zullen groter zijn en de stank een andere
dan die van de ongewassen op elkaar gestapelde mensen
urine faeces menstruatiebloed braaksel
crematoria wie legt nu nog de link
opnieuw word ik overweldigd
kijkend naar een t.v documentaire over de holocaust versmelt mijn doodswens en wordt doodsángst of toch de wens te stoppen
maar heb ik het recht niet moet ik doorgaan met mijn te zware taak de wrange plicht te leven uit naam van de vermoorde familie en ook de doodsangst ingegeven door de overlevende moeder
chaos als gebruikelijk in mijn brein en hart



Ik probeerde de tekening die ik gemaakt op mijn 14e met de titel Durchs Kamin toe te voegen(Die is er in het museum ook bij),maar dat lukt niet, leg ik even een link naar mijn weblog waar hij wel opstaat.

http://manjacroiset.web-log.nl/mijn_web ... index.html
Manja Croiset
gedichten of gedachten

PieterD
Berichten: 505
Lid geworden op: Zo Feb 15, 2009 10:15
Locatie: Den Bosch

Berichtdoor PieterD » Do Feb 04, 2010 16:18

Goed gedaan, Manja, en met succes!
Pieter

Manja Croiset
Berichten: 217
Lid geworden op: Za Jun 27, 2009 18:11
Locatie: Hoogland
Contact:

website onderaan berichten

Berichtdoor Manja Croiset » Do Feb 04, 2010 19:20

hallo.
Is dat nieuw de websites onderaan de berichten? zo ja, bedankt Dettie! Het was me nooit eerder opgevallen! Ik heb nu die van jou bekeken ,Librije!

Manja Croiset
gedichten of gedachten

Librije
Berichten: 197
Lid geworden op: Zo Mar 01, 2009 07:16
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor Librije » Do Feb 04, 2010 21:17

Die is niet zo bijzonder als de jouwe, Manja. Ik had hier al iets getypt, maar ik kan het beter als reactie op je weblog zetten. Zie daar :) .

Librije.
Hetzelfde zien
Maar het zò zien
Zoals niemand het zag
(J.A. Deelder - Euforismen
Bezige Bij, 1991)

tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Berichtdoor tiba » Do Feb 04, 2010 21:22

Even meegeven aan Dettie en Librije dat de gedichtendagbundels woensdag op de post gedaan zijn.

Tiba.

Manja Croiset
Berichten: 217
Lid geworden op: Za Jun 27, 2009 18:11
Locatie: Hoogland
Contact:

Berichtdoor Manja Croiset » Do Feb 04, 2010 21:31

Librije schreef:Die is niet zo bijzonder als de jouwe, Manja. Ik had hier al iets getypt, maar ik kan het beter als reactie op je weblog zetten. Zie daar :) .

Librije.


Ik heb daar geen bericht van gekregen en zie het ook op mijn website niet.
En niet zo bescheiden hoor.Ieder mens heeft zijn eigen waarde! En is het niet zo, dat als je iets kunt dat van jezelf gewoon vindt en altijd denkt, wat hij /zij denkt kan ik niet en dat is dan wederkerig!
O nu lomt jouw bericht op mijn weblog binnen. Ik zal je daar antwoorden!

Manja Croiset
gedichten of gedachten

Librije
Berichten: 197
Lid geworden op: Zo Mar 01, 2009 07:16
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor Librije » Do Feb 04, 2010 21:36

Manja: Nu staat het er wel, ik moest het nog typen.

Tiba: dank je wel alvast. Ik laat het weten als het er is. Stuur je me nog een mail of PB voor de afrekening van de onkosten?

Librije.
Hetzelfde zien
Maar het zò zien
Zoals niemand het zag
(J.A. Deelder - Euforismen
Bezige Bij, 1991)

Manja Croiset
Berichten: 217
Lid geworden op: Za Jun 27, 2009 18:11
Locatie: Hoogland
Contact:

Berichtdoor Manja Croiset » Do Feb 04, 2010 22:03

Sorry, de items lopen wat door elkaar heen.
Ik had het gedicht al eerder op leestafel geplaatst Librije o.a. toen Rutger 2 jaar geleden het onderwerp gedichten WO II maakte en ergens vrij in het begin na mijn dichter van de maandschap.
Het is dus niet nieuw , maar ik vond hem te mooi (ook raar :oops: omdat zelf te zeggen) om niet te proberen hem in het museum te krijgen, ook al was de inzendingstermijn al gesloten!
Manja Croiset
gedichten of gedachten

Dettie
Berichten: 10696
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Re: website onderaan berichten

Berichtdoor Dettie » Do Feb 04, 2010 22:06

Manja Croiset schreef:hallo.
Is dat nieuw de websites onderaan de berichten? zo ja, bedankt Dettie! Het was me nooit eerder opgevallen! Ik heb nu die van jou bekeken ,Librije!

Manja Croiset


Ik weet niet wat je bedoelt manja, ik zie geen websites onderaan de berichten :cry:

Dettie

Manja Croiset
Berichten: 217
Lid geworden op: Za Jun 27, 2009 18:11
Locatie: Hoogland
Contact:

Berichtdoor Manja Croiset » Do Feb 04, 2010 22:08

Ik bedoel dat www. als je daar aanklikt kom je op de websites van de leden, misschien allang, maar ik zag het nu pas!

Manja
gedichten of gedachten

Dettie
Berichten: 10696
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Do Feb 04, 2010 22:14

Manja Croiset schreef:Ik bedoel dat www. als je daar aanklikt kom je op de websites van de leden, misschien allang, maar ik zag het nu pas!

Manja


Oh dat zie ik ook nu pas! :D

dettie

Manja Croiset
Berichten: 217
Lid geworden op: Za Jun 27, 2009 18:11
Locatie: Hoogland
Contact:

Berichtdoor Manja Croiset » Do Feb 04, 2010 22:18

Openbaringen!En jij maar al die links apart vermelden.
Leuk hoor die aandacht, maar je maakt het jezelf dus zwaarder dan nodig!
Harde werkster! Maar goed de werksters produceren HONING . En de koningin parasiteert , wij zijn slechts het gepeupel, even naar de exacte tekst zoeken ,zoals jij met "let them eat cake". Was geen koningin ,hè, maar tegen de landvoogdes! Ik ga even kijken en zet het er dan bij!
http://members.chello.nl/m.oosterhoorn/ ... 0_1600.htm
Staat op de hoogte 1/3 van pagina 1
Manja Croiset
gedichten of gedachten

Librije
Berichten: 197
Lid geworden op: Zo Mar 01, 2009 07:16
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor Librije » Vr Feb 05, 2010 08:49

Maar wel gepeupel dat uiteindelijk onder de naam Geuzen bekend werd en dat geeft toch heel andere associaties :) .

Laten wij maar de Geuzen van de poëzie zijn, dat is toch best een eretitel! ;)

Librije.
Hetzelfde zien
Maar het zò zien
Zoals niemand het zag
(J.A. Deelder - Euforismen
Bezige Bij, 1991)

Manja Croiset
Berichten: 217
Lid geworden op: Za Jun 27, 2009 18:11
Locatie: Hoogland
Contact:

Berichtdoor Manja Croiset » Vr Feb 05, 2010 12:17

JazekerLibrije en Dettie krijgt de Geuzenpenning! :lol:
Wij hebben tenminste nog echt onderwijs gehad ( weet niet hoe oud/jong je bent Librije) maar het onderwijs van tegenwoordig abominabel!
En ik hoorde gisteren op de radio, dat ze "hun zeggen" willen gaan goed rekenen, want het is ZO INGEBURGERD. Wat ontzettend!
Manja
gedichten of gedachten

mira
Berichten: 616
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 20:10

Berichtdoor mira » Vr Feb 05, 2010 20:49

Dat 'hun zeggen' heb ik vandaag in de krant gelezen.
Ik vind dialecten meesterlijk, en zeker bv. een Cruijff (goed gespeld?) die dit, en nog zoveel meer zegt.
Brussels is ook zo iets fantastisch, denk maar aan Toots T(h)ielemans, Raymond Goethals.
En al de plaatselijke dialecten in Vlaanderen.

Maar dit tot norm verheffen?
Een krachtig nee!

mira


Terug naar “Nieuws over poëzie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten