gedichtendag 2010

Zoals evenementen, voordrachten, poëzieprijzen enz.<br>
<b>Géén reclame plaatsen aub</b>
Librije
Berichten: 197
Lid geworden op: Zo Mar 01, 2009 07:16
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor Librije » Vr Feb 05, 2010 21:27

Wij hebben tenminste nog echt onderwijs gehad ( weet niet hoe oud/jong je bent Librije) maar het onderwijs van tegenwoordig abominabel!
.

Ik ben zeker nu heel blij met het onderwijs dat ik destijds genoten heb, al wist ik toen nog niet dat dat zo zou zijn ;) . Maar ik ben ook leergierig en nog altijd bezig als een spons kennis te verzamelen: dat is de aard van het beestje denk ik.

Wat mijn leeftijd betreft, je mag even rekenen: ik ben 1 jaar en 24 dagen jonger dan jij. :tong:

Ik heb op je weblog je reactie gelezen en de link gevolgd. Ik word er een beetje stil van. De ladder van Armando hebben we trouwens zien staan.

Librije.
Hetzelfde zien
Maar het zò zien
Zoals niemand het zag
(J.A. Deelder - Euforismen
Bezige Bij, 1991)

Manja Croiset
Berichten: 217
Lid geworden op: Za Jun 27, 2009 18:11
Locatie: Hoogland
Contact:

Berichtdoor Manja Croiset » Vr Feb 05, 2010 21:32

Aangezien ik onderwijs genoten heb en er ook van genoten heb, is de rekensom niet moeilijk ,Librije.
Ja ik ook en als ik den bedenk dat het onderwijs van mijn ouders nog meer gedegen was dan het mijne...
Telkens veranderen ze, omdat het niet goed gaat en ipv terug te draaien gaan ze steeds verder weg.....
Ergerlijk, de zoon van mijn zusje stuurt me een kaart, uit naam van zijn zoontje ik wordT 6 kom je taart eten.
VRESELIJK en niet slecht typen zoals ik echt fout doen.
Ik zal de jouwe onthouden en je op leestafel feliciteren. Had je de mijne van de voorkant van Dissonante Symfonie, bij de recensies?
Manja
gedichten of gedachten

Librije
Berichten: 197
Lid geworden op: Zo Mar 01, 2009 07:16
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor Librije » Vr Feb 05, 2010 21:42

Nee, Manja, van Wikipedia :) Sorry... De rest ga ik later nog eens opzoeken en bekijken.

Librije.
Hetzelfde zien
Maar het zò zien
Zoals niemand het zag
(J.A. Deelder - Euforismen
Bezige Bij, 1991)

Manja Croiset
Berichten: 217
Lid geworden op: Za Jun 27, 2009 18:11
Locatie: Hoogland
Contact:

Berichtdoor Manja Croiset » Vr Feb 05, 2010 21:44

Hoef je toch geen sorry over te zeggen. Wat is er mis met Wikipedia?
Manja
gedichten of gedachten

PieterD
Berichten: 505
Lid geworden op: Zo Feb 15, 2009 10:15
Locatie: Den Bosch

Berichtdoor PieterD » Vr Feb 05, 2010 21:44

Manja Croiset schreef:JazekerLibrije en Dettie krijgt de Geuzenpenning! :lol:
Wij hebben tenminste nog echt onderwijs gehad ( weet niet hoe oud/jong je bent Librije) maar het onderwijs van tegenwoordig abominabel!
En ik hoorde gisteren op de radio, dat ze "hun zeggen" willen gaan goed rekenen, want het is ZO INGEBURGERD. Wat ontzettend!
Manja


Taal is een levende cultuuruiting, Manja en Mira, daar moeten we ons bij neerleggen. Vroeger hadden we bijvoorbeeld een vierde naamval, die is verdwenen en ook een tweede, denk aan des heren wegen. Ik heb trouwens in een boekje gelezen dat hun als onderwerpsvorm ook grammaticaal te verdedigen is. Ik zal dat boekje eens opzoeken.

Maar denk eens aan de volgende zin:

Ik heb hun daar gezien dus hun/zij hebben het gedaan! Op die hun kun je meer nadruk leggen en het klinkt voor veel mensen ook logischer. Want bij "zij" kun je ook aan andere personen denken en bij "hun" niet.
Ik vind het ook lelijk maar het is een kwestie van wennen.
Pieter
Laatst gewijzigd door PieterD op Vr Feb 05, 2010 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Manja Croiset
Berichten: 217
Lid geworden op: Za Jun 27, 2009 18:11
Locatie: Hoogland
Contact:

Berichtdoor Manja Croiset » Vr Feb 05, 2010 21:49

Nou, ik denk dat ik jaren nodig heb en dat het nooit went.
Net zoals de veranderingen in verscheidene meer en meest en dat tegenwoording meerdere goed is als verscheidene en niet iemand die ergens je meerdere in is.
Ik ben heeeeeeeeeeeeel conservatief wat taal betreft, terwijl ik verder een modern mens (hoop te zijn) ben, met ruime opvattingen.
Manja Croiset
Laatst gewijzigd door Manja Croiset op Vr Feb 05, 2010 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
gedichten of gedachten

Librije
Berichten: 197
Lid geworden op: Zo Mar 01, 2009 07:16
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor Librije » Vr Feb 05, 2010 21:49

Helaas zal ik aan sommige dingen nooit kunnen wennen Pieter en ik zal het dus ook nooit in mijn mond nemen, want HUN er ook van zeggen.

Aan mira: Ook ik geniet wel van streektaal en dialecten. Dat is toch van een andere orde.
Hetzelfde zien
Maar het zò zien
Zoals niemand het zag
(J.A. Deelder - Euforismen
Bezige Bij, 1991)

Manja Croiset
Berichten: 217
Lid geworden op: Za Jun 27, 2009 18:11
Locatie: Hoogland
Contact:

Berichtdoor Manja Croiset » Vr Feb 05, 2010 22:19

Proberen werd uitproberen , wie heeft op school megemaakt dat het goed gerekend werd , als je uit het Duits ausprobieren met uitproberen vertaalde?Fout, maar allang ingeburgerd. Ik probeerde sommige mensen ipv uitproberen dan testen te laten zeggen, maar helaas dat werd uittesten.
Schatten werd inschatten, gebruik dan maar taxeren.
Erg ben ik,hè?
Ja ik heb toch Midden Nederlands gehad, toen was taal toch ook anders.
En de generatie voor mij leerde, 1 slot , 2 sloten. 1 sloot 2 slooten.
En ik weet niet of ik het correct weergeef.
Mijn ouders zijn daar wel in meegegaan, maar niet in wat er nu gebeurt.
Mijn zusje woont 42 jaar in Israel en als ze hier is , schrikt ze van de taal en verbetert mij op vele fronten.

Manja Croiset
gedichten of gedachten

PieterD
Berichten: 505
Lid geworden op: Zo Feb 15, 2009 10:15
Locatie: Den Bosch

Berichtdoor PieterD » Za Feb 06, 2010 08:34

Er zijn natuurlijk ook een aantal veranderingen waar ik het niet mee eens ben, Manja. Zoals: ik besef me, er mist iets, groter dan mij, het meest irriterend is : het bedrijf die, het meisje die, enz. Honderden malen per dag te horen op Radio 1. En omstebeurt wordt ook al door volwassenen gebezigd.
Maar dan mag best door als worden vervangen als het aan mij ligt. Dat is een willekeurig ingevoerde regel.
Pieter

Manja Croiset
Berichten: 217
Lid geworden op: Za Jun 27, 2009 18:11
Locatie: Hoogland
Contact:

Berichtdoor Manja Croiset » Za Feb 06, 2010 12:32

Het meisje,die maakte al opgang in mijn jeugd en dan moest je uitleggen dat HET MEISJE, onzijdig is en dat geloofde niemand. Dan mij en als mij zijn beide erg.En wordt wat mij betreft niet aagepast.Omstebeurt is verschrikkelijk en wat dacht van je de eensgezinswoning( daar is nooit ruzie :P ) Ach je kan eindeloos doorgaan.Gisteravond hoorde ik opeens op de radio INboeken en wat vinden jullie van hullie?
Manja
gedichten of gedachten


Terug naar “Nieuws over poëzie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten