gedichtendag 2010

Zoals evenementen, voordrachten, poëzieprijzen enz.<br>
<b>Géén reclame plaatsen aub</b>
Dettie
Berichten: 10696
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

gedichtendag 2010

Berichtdoor Dettie » Wo Nov 11, 2009 15:34

Gedichtendag 2010: over de grens

Op 28 januari 2010 staat de poëzie weer een dag lang in het zonnetje tijdens de elfde Gedichtendag. Het thema is Over de grens. Dat kan gaan over de grenzen aan de poëzie als kunstvorm maar natuurlijk ook gewoon over het onderwerp of de inhoud ervan. Hoe dan ook, op honderden scholen, in honderden bibliotheken en boekwinkels, op het werk of privé: poëzie staat deze dag centraal. De Gedichtendagbundel wordt dit jaar geschreven door de Friese dichter Tsjêbbe Hettinga.


Neem nu een kijkje op de nieuwe website!

http://www.gedichtendag.com

Bron: persbericht

dettie

Dettie
Berichten: 10696
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Nov 11, 2009 21:50

Gedichtenwedstrijd is van start

Dichters gaan de grens over

Iedereen van 16 jaar en ouder kan vanaf nu tot 8 januari één of twee gedichten insturen. Tijdens De Gedichtendag ontvangen de beste dichters prijzen. Dit Nederlands-Belgische evenement vindt plaats op donderdag 28 januari 2010. Het thema van deze elfde Gedichtendag is Over de grens. Ook de stad Schiedam doet mee aan de Gedichtendag waarbij de organisatie in handen is van Theo Reyman, kunstenaarsduo SAGE en Bibliotheek Waterweg. We hopen dat veel dichters ‘grensverleggend’ aan de slag gaan.

Aan de vorm van het gedicht zijn geen eisen verbonden. Het kan dus best een kunstwerk zijn dat uit een combinatie bestaat van verschillende kunstvormen; bijvoorbeeld een foto of schilderij met gedicht of een poëtisch sculptuur. De poëzie kan digitaal of ‘fysiek’ gestuurd worden naar de Werkgroep Gedichtendag t.a.v. Greet van Norde, Bibliotheek Noord, Bachplein 589, 3122 JM of e-mail gvnorde@bibliotheekwaterweg.nl. Een deskundige jury zal de inzendingen beoordelen. Voor de drie beste gedichten zijn leuke prijzen te winnen, die op donderdag 28 januari tijdens een feestelijke bijeenkomst worden uitgereikt. Alle inzenders ontvangen hiervoor een uitnodiging. Een beperkt aantal dichters, waaronder de prijswinnaars, kunnen hun werk voor dragen.

Gedichtendag is hét poëziefeest van Nederland en Vlaanderen. Ieder jaar op de laatste donderdag van januari, staat de poëzie in het zonnetje. Een belangrijk onderdeel van Gedichtendag zijn elk jaar de activiteiten (inmiddels ruim driehonderd) die door heel Nederland en Vlaanderen worden georganiseerd door scholen, bibliotheken, culturele instellingen en particulieren. Gedichtendag vond voor het eerst plaats op 27 januari 2000 en is ontwikkeld naar aanleiding van de succesvolle National Poetry Day in Engeland. De Friese dichter Tsjêbbe Hettinga schrijft de Gedichtendagbundel 2010. Hij is met zijn grootse, atmosferische poëzie uniek in de Nederlandse dichtkunst.


Stuur het gedicht/poëtische sculptuur voor 8 januari 2010 in naar de Werkgroep Gedichtendag t.a.v. Greet van Norde, Bibliotheek Noord, Bachplein 589, 3122 JM of e-mail gvnorde@bibliotheekwaterweg.nl. Gedichtendag vindt plaats op donderdag 28 januari in Bibliotheek Stadserf vanaf 19.30 uur. De toegang is gratis.

Bron: persbericht bibliotheek Waterweg schiedam

Dettie

Librije
Berichten: 197
Lid geworden op: Zo Mar 01, 2009 07:16
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor Librije » Do Nov 12, 2009 11:12

Een vraag, misschien dat iemand van jullie er antwoord op weet:

Vorig jaar probeerde ik aan het bijbehorende dichtbundeltje te komen. Nu bleek dat een boekhandelaar alleen de bundeltjes per 10 kon bestellen. Mijn boekwinkeltje in Sas van Gent is zo kleinschalig, dat het er niet op hoeft te rekenen meer dan 1 of 2 bundeltjes te verkopen. Ik vond niet dat ik kon verlangen dat het er dan toch 10 bestelde. Dus geen bundeltje dat jaar.

Hoe regelen jullie je bundeltje? Er is nergens op de site van de gedichtendag te zien waar ze te koop zijn en wat ze gaan kosten.

Librije.

P.S. Ik ga er rustig de grens voor over (met Vlaanderen) om er een te bemachtigen ;) .
Hetzelfde zien
Maar het zò zien
Zoals niemand het zag
(J.A. Deelder - Euforismen
Bezige Bij, 1991)

Dettie
Berichten: 10696
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Nov 16, 2009 21:13

Dit zie ik nu pas.

Vorig jaar was ik in Egmond en vroeg om de bundel, ze keken me heel raar aan, waar HAD ik het over?
Mr Dettie is nog naar andere boekwinkels geweest maar geen enkele boekwinkel had het. Misschien kunnen we, bij genoeg belangstelling gezamenlijk de gedichtendagbundel kopen? Iedereen betaalt dan de prijs van de bundel en de portokosten. Is dat een idee?

Dettie

tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Berichtdoor tiba » Ma Nov 16, 2009 22:04

In mijn boekhandel hebben ze die wel.
Ik dacht dat het 1,5 hoogstens 2 euro was.
Verleden jaar was ik te laat, geloof ik, maar kon hem nadien nog kopen.

Ik vergis me toch niet, he, dat zijn toch van die dunne bundeltjes in knalrood of- blauw?
Als ik tijdig in de boekhandel geraak wil ik er voor jou ook een meebrengen, librije en je opsturen.

Tiba.

tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Berichtdoor tiba » Ma Nov 16, 2009 22:07

En voor jou natuurlijk ook, Dettie :lol: .

Tiba.

Dettie
Berichten: 10696
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Nov 17, 2009 15:48

Ah dat is lief Tiba, als ze die bundeltjes hebben dan heel graag!

Dettie

Librije
Berichten: 197
Lid geworden op: Zo Mar 01, 2009 07:16
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor Librije » Ma Nov 23, 2009 19:44

Tiba, als dat zou kunnen!

Je bent fantastisch!:kus:

Dank alvast!

Groetjes, Librije.
Hetzelfde zien
Maar het zò zien
Zoals niemand het zag
(J.A. Deelder - Euforismen
Bezige Bij, 1991)

tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Berichtdoor tiba » Ma Nov 23, 2009 20:19

Ha, leuk dat ik zo fantastisch ben :roll:

Ik heb zonet mijn boekhandel gemaild om die te reserveren.

Tiba.

mira
Berichten: 616
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 20:10

Berichtdoor mira » Ma Nov 23, 2009 20:44

Ik dacht al, hoe zal Tiba dit onthouden?
Mailen natuurlijk!
Kan er voor mij ook nog eentje bij?
En voor Pieter? En Leni?
Ik betaal de portkosten.:tong:

mira

mira
Berichten: 616
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 20:10

Berichtdoor mira » Wo Nov 25, 2009 21:04

Misschien moest je er maar een paar extra reserveren, Tiba, en dus nog es mailen :) .
Heb je trouwens al een bevestiging gekregen?

mira (aan het woggen!)

tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Berichtdoor tiba » Do Nov 26, 2009 19:42

Heb geen bevestiging gekregen (eigenaardig!).
Ik heb er 4 besteld: een voor mezelf, librije, dettie en een extra.
Als iemand er nog een wil: geef maar een gil.

Ik kan altijd opnieuw mailen of bellen.

Tiba.

tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Berichtdoor tiba » Di Dec 29, 2009 00:42

Graag zou ik weten of naast librije, Dettie, mira en mezelf iemand nog een wenst.

Tiba.

Librije
Berichten: 197
Lid geworden op: Zo Mar 01, 2009 07:16
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor Librije » Zo Jan 17, 2010 20:24

Kennelijk heeft Nederland een andere wedstrijd met andere dichters. In de Nieuwsbrief van de Gedichtendag stond deze mededeling:

Arjen Duinker, Hester Knibbe en Nachoem Wijnberg winnaars Gedichtendagprijzen 2010

De dichters Arjen Duinker, Hester Knibbe en Nachoem M. Wijnberg zijn de winnaars van de Gedichtendagprijzen 2010, de prijs die jaarlijks op Gedichtendag wordt uitgereikt aan de beste drie gedichten van het voorgaande jaar. Arjen Duinker krijgt de prijs voor zijn gedicht ‘Leve de camouflage!’ uit de bundel Buurtkinderen (Uitgeverij Querido), Hester Knibbe voor het gedicht ‘Oogsteen’ uit haar gelijknamige bundel (Uitgeverij De Arbeiderspers) en Nachoem M. Wijnberg voor ‘En wat gaan we dan doen? Zou ik dat op de muur kunnen schrijven?’ uit de bundel Divan van Ghalib (Uitgeverij Contact).

De winnaars van de Gedichtendagprijzen ontvangen elk een prijzenbedrag van € 2.500,-. Bovendien worden de winnende gedichten in de aanloop naar en op Gedichtendag op grote schaal verspreid, onder meer via Boomerang Freecards, advertenties en op deze website. Klikt u op bovenstaande links om de gedichten te lezen en te beluisteren.

De jury, bestaande uit schrijfster en programmamaakster Annemiek Neefjes, universitair docent Letterkunde Yves T'Sjoen en vertaler Robert Dorsman, koos de drie beste gedichten van het afgelopen jaar uit de honderd ingezonden bundels die verschenen tussen 1 december 2008 en 1 december 2009; in totaal zo'n vierduizend gedichten. 'Een kado om al dat moois te mogen lezen maar zeker ook een zware opgave om er een keuze uit te maken.' Uiteindelijk koos de jury unaniem voor de gedichten van Duinker, Knibbe en Wijnberg, zoals u in het juryrapport kunt lezen.


Librije.

P.S. De links naar de gedichten werken hier niet. Daarvoor kun je deze link proberen: http://www.gedichtendag.com/nieuws.html
Hetzelfde zien
Maar het zò zien
Zoals niemand het zag
(J.A. Deelder - Euforismen
Bezige Bij, 1991)

tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Berichtdoor tiba » Do Jan 28, 2010 00:02

Bericht gekregen dat de gedichtenbundel aangekomen zijn.
Die ga ik wss. zaterdag afhalen.
U hoort er nog van :) .

Tiba.

Dettie
Berichten: 10696
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Do Jan 28, 2010 12:55

Doet iemand vandaag nog wat speciaals ivm gedichtendag?

(ik ga naar de diëtiste haha)

Dettie

PieterD
Berichten: 505
Lid geworden op: Zo Feb 15, 2009 10:15
Locatie: Den Bosch

Berichtdoor PieterD » Do Jan 28, 2010 16:52

Dan geef ik jullie allemaal een gedichtje van mij, Dettie.

Vondst

Op welke gronden
gaf God mij niet de ziel
van Emily Dickinson - de
dichteres die haar juwelen
een leven voor zich hield-

terwijl ik – worm bij nachtegaal –
tot mijn en anders ergernis
naar complimenten vis

of mag ik hopen dat
ik andere doelen had

het vinden van ……
waar niets te zoeken was
en toch iets
van waarde heb gevonden….

Pieter
Laatst gewijzigd door PieterD op Do Jan 28, 2010 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Librije
Berichten: 197
Lid geworden op: Zo Mar 01, 2009 07:16
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor Librije » Do Jan 28, 2010 17:00

Als je het niet verder vertelt Dettie: ;)

Ik ga vanavond naar de bibliotheek van Terneuzen die een gedichtenwedstrijd heeft uitgeschreven in Zeeuws-Vlaanderen met als thema: Over de grens. Daar zijn er de afgelopen weken tientallen ingeleverd.

Er zal een keuze uit deze gedichten worden voorgelezen door de dichters zelf en er zal bekend gemaakt worden wie van deze mensen de publieksprijs en de juryprijs heeft gewonnen. Bovendien krijgt iedereen een verrassing.

Ik maak me geen illusies, maar ik ben wel gevraagd om voor te lezen. Dat is op zich al wel erg spannend. Jullie horen er morgen meer over.......

Librije (die dus weer thuis is).
Hetzelfde zien
Maar het zò zien
Zoals niemand het zag
(J.A. Deelder - Euforismen
Bezige Bij, 1991)

Cyra
Berichten: 87
Lid geworden op: Zo Feb 08, 2009 17:05

Berichtdoor Cyra » Do Jan 28, 2010 17:14

Vondst

Op welke gronden
gaf God mij niet de ziel
van Emily Dickinson - de
dichteres die haar juwelen
een leven voor zich hield-

terwijl ik – worm bij nachtegaal –
tot mijn en anders ergernis
naar complimenten vis

of mag ik hopen dat
ik andere doelen had

het vinden van ……
waar niets te zoeken was
en toch iets
van waarde heb gevonden….


Pieter, ik geef je bij leven een groot compliment voor dit bijzonder mooie gedicht!

Manja Croiset
Berichten: 217
Lid geworden op: Za Jun 27, 2009 18:11
Locatie: Hoogland
Contact:

Berichtdoor Manja Croiset » Do Jan 28, 2010 18:04

Leuk,Librije. Ik ben dol op voordragen! Toi toi toi
Wat ik vandaag aan poëzie heb gedaan , op mijn lauweren gerust. Na de voorbereidingen. Hebben jullie mijn item op piste al gezien?

manja croiset
Laatst gewijzigd door Manja Croiset op Do Jan 28, 2010 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
gedichten of gedachten

Dettie
Berichten: 10696
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Do Jan 28, 2010 18:06

Pieter je bent boven jezelf uitgestegen, echt een héél mooi gedicht.

Librije heel veel succes en plezier vanavond.

Dettie
(die het lekker vindt dat Librije weer thuis is)

mira
Berichten: 616
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 20:10

Berichtdoor mira » Do Jan 28, 2010 18:41

Tjonge, Pieter, wat een mooi gedicht! Plaats het ook maar gauw bij je eigen gedichten, tenzij ...je het wil houden voor een wedstrijd!

Ook heel veel succes voor Librije!

mira

tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Berichtdoor tiba » Do Jan 28, 2010 21:57

Dettie schreef:Doet iemand vandaag nog wat speciaals ivm gedichtendag?

(ik ga naar de diëtiste haha)

Dettie


Neen, niets speciaals gedaan vandaag, had niet de gelegenheid daartoe.
Wel naar een extra vergadering "mogen" gaan, iemand heeft daar het winnende gedicht "Mats" voorgelezen. Ikke blij (al kwam het niet helemaal over).
Kreeg van Germain Droogenbroodt een gedicht doorgestuurd n.a.v. gedichtendag. Ikke weer blij :D , heb het zonet geplaatst.
En dan is er nog het mooie gedicht van Pieter.
Dus toch een speciale gedichtendag!

Tiba.
Laatst gewijzigd door tiba op Do Jan 28, 2010 22:01, 2 keer totaal gewijzigd.

tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Berichtdoor tiba » Do Jan 28, 2010 21:59

Vondst

Op welke gronden
gaf God mij niet de ziel
van Emily Dickinson - de
dichteres die haar juwelen
een leven voor zich hield-

terwijl ik – worm bij nachtegaal –
tot mijn en anders ergernis
naar complimenten vis

of mag ik hopen dat
ik andere doelen had

het vinden van ……
waar niets te zoeken was
en toch iets
van waarde heb gevonden….

Pieter


Dit is meer dan een vondst, Pieter. Echt heel goed.
Gedichtendag meteen geslaagd :lol: !

Tiba.

Manja Croiset
Berichten: 217
Lid geworden op: Za Jun 27, 2009 18:11
Locatie: Hoogland
Contact:

Berichtdoor Manja Croiset » Do Jan 28, 2010 22:54

Pieter, waar om ben je zo bescheiden/ verlegen, waarom publiceer je geen bundel? Je bent bv. veel beter dan ik!

Librije al thuis, waarschijnlijk nog wat vroeg, ik ben benieuwd wat jouw dichterlijke ader je gebracht heeft.

En naar de tekst die heb je voorgedragen, als het is opgenomen heb je dan een link om ons mee te laten genieten
Manja Croiset
gedichten of gedachten


Terug naar “Nieuws over poëzie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten