Mooi artikel over Watou (2007)

Zoals evenementen, voordrachten, poëzieprijzen enz.<br>
<b>Géén reclame plaatsen aub</b>
Dettie
Berichten: 10697
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Mooi artikel over Watou (2007)

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 11:46

Geplaatst: 21 jul 2007 09:39 am

door Gerrit van den Hoven
Zaterdag 14 juli 2007 - WATOU -

De poëziezomer in het stille West-Vlaamse dorpje Watou blijft een bijzonder fenomeen. Al 27 zomers lang wordt in middeleeuwse hoeves, vervallen schuren en een voormalige kippenstal poëzie
gecombineerd met beeldende kunst.
>> lees verder >>

http://www.brabantsdagblad.nl/kunst/article1644358.ece

Dettie

Dettie
Berichten: 10697
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 11:46

Geplaatst: 27 aug 2007 09:00 pm

Inmiddels Watou bezocht en er heel erg van genoten (het was al een hele tijd geleden)!

Tiba.

Dettie
Berichten: 10697
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 11:47

Geplaatst: 28 aug 2007 07:31 am

ja hee, je vertelt toch wel wat meer dan dit :D
Hoe was het? Wie heb je gezien? Wat heb je gezien? Wat vond je het beste, mooiste, leukste? vertel, vertel...

Dettie

Dettie
Berichten: 10697
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 11:48

Geplaatst: 28 aug 2007 09:45 pm

Het is niet makkelijk om een totaalindruk te geven, het is iets wat je moet gezien en gehoord hebben...
Het zijn geen dichters die voorlezen, maar op verschillende locaties een combinatie van gedichten en beeldende kunst. De gedichten stonden dit jaar meestal achter reuzegrote luiken die je moest openvouwen, en dan kon je ze ook horen. Nu een was dat buiten op een muur, dan weer binnen in een kamer of in de kerk...
Bij de beeldende kunst moet je je geen standbeelden of schilderijen voorstellen, maar meestal "installaties" of videobeelden of een film e.d.
Heel indrukwekkend vond ik in een grote donkere ruimte in de brouwerij een muur met daarop allemaal getuigenissen van mensen die al jaren zonder werk waren (in andere landen) en op de grond een aantal videoschermen met de uitbeelding van handen ("werkershanden).
Ik las mooie gedichten als "Dichtgroeiende weg" van Kopland op een weggetje naast een weide, een prachtig gedicht van Eugenio Montale (In de stilte) op het kerkhof (het eindigt met: Je wekken heeft geen zin/omdat je altijd wakker bent. Ook vandaag, nu alles en iedereen slaapt), en van Camillo Sbarbaro (zwijg, ziel, moe van het genieten), het gedicht "Volière" van Luuk Gruwez (zo tjokvol zit mijn vader/dat hij zijn oren niet geloven kan).
Verder zag ik een levensgroot benzinestation helemaal uit echte boeken gemaakt (ik dacht dat het alleen de flappen zouden zijn, de afbeelding staat op de site van Watou), een lege kamer met alleen in het midden een kistje ter grote van een houten bijenkorf, daaruit klinkt een zo aanstekelijke schaterlach dat je moet meelachen, kijkend door het raam van de kamer lees je op het tegenoverliggende muurtje een gedicht (vergeten welk), in een donkere ruimte op de zwarte ondergrond alleen een hoofd dat er ligt (zelfportret door Jan Fabre), terzelfdertijd hoor je een prachtig gedicht voordragen (ik denk dat van Pessoa)....., en op een andere plaats een heel bizarre animatiefilm, moeilijk om begrijpen maar toch indrukwekkend er is zoveel om zien en lezen en horen.... moeilijk om al die indrukken te verwerken,
ook nog ergens een prachtig gedicht van Van Istendael (plaats ik nog), een van Erwin Mortier, Roland Jooris, in de kerk een van Rimbaud enz..., enz...
een onnozele installatie van Yoko Ono (flesjes water op een lange rij, met op ieder flesje een naam van een kunstenaar, geleerde, bekend politicus, een SSer enz.,) ook iets met een ijskast dat me niets zei.
Ook een gedicht over de bus van Joke van Leeuwen op een muur in een straat, het gedicht zei me op het eerste gezicht niet zoveel, maar als je in het bushokje er tegenover op het bankje ging zitten, hoorde je ineens dat gedicht voordragen... heel verfrissend klonk dat (net naast het bushokje kon je wat drinken, je zag de mensen zo komen en even in het bushokje zitten om naar het gedicht te luisteren en mee te lezen op de heel grote tekst aan de overkant van de straat, leuk toch!)
Maar er was nog heel wat meer, het ene spreekt je aan het andere minder, eigenlijk zou ik het nog allemaal eens willen zien, maar dat zal niet lukken.

Ik hoop dat je nu een idee hebt...
Tiba.
P.S. zondag 2 september is er een hommage voor Eddy van Vliet. Dan komen een aantal dichters voorlezen. Moet schitterend zijn, maar ik kan er helaas niet bij zijn

---

Dettie
Berichten: 10697
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 11:48

Geplaatst: 28 aug 2007 09:55 pm

hier meer over Watou:

http://www.poeziezomerswatou.be/PZ-2007 ... oncept.htm

Tiba.

Dettie
Berichten: 10697
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 11:49

Geplaatst: 29 aug 2007 06:14 am

Leuk om lezen dat je het goed hebt gehad in Watou. Hou het nog maar even vast. Zo een twaalf maandjes, dan is er weer een nieuwe versie. :)

Over twee puntjes uit jouw verslag wil ik nog wat kwijt:

- Yoko Ono: ik vond dat wel goed. Het gaf mij aan dat we allemaal als mens, of je nu superbekend bent of niet, eigenlijk allemaal hetzelfde zijn: mens - die voor een groot deel uit water bestaat.

- de bekogelde ijskast: een aanval op onze consumptiemaatschappij; de strijd voor het dieet; ik vond het wel een intrigerend beeld.

En tof dat je ook dat van Jan Fabre, het blauwe hoofd in het zand, wist te apprecieren. Ik hoop ook dat gedicht eens te pakken te krijgen. :wink:

Het was weer de moeite hé?

Jan S

Dettie
Berichten: 10697
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 11:49

Geplaatst: 29 aug 2007 06:23 am

Dankjewel Tiba, wat een mooi verslag. Dat met die handen lijkt me érg mooi.
Dat benzinestation had ik inderdaad op de site van Watou gezien, ongelofelijk! Het is wel een heel aparte gebeurtenis als ik het zo lees.

Dettie

Dettie
Berichten: 10697
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 11:49

Geplaatst: 29 aug 2007 09:09 am

Dat van Yoko Ono vond ik alleen een leuk ideetje. Inderdaad wat je zegt, we zijn allemaal water. Maar meer dan dat is het niet.
Ik heb geen idee waarom dat onder kunst valt.

Tiba.

Dettie
Berichten: 10697
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 11:50

Geplaatst: 26 sep 2008 11:12 pm

Watou SOS

zie aldaar

mira

Dettie
Berichten: 10697
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 11:50

Geplaatst: 28 sep 2008 08:30 am

Alarmerende berichten over de toekomst van Watou in De Standaard krant.

Jan S

Dettie
Berichten: 10697
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 11:50

Geplaatst: 28 sep 2008 08:37 am

Ja Jan er wordt al druk over gesproken hier op Leestafel

zie http://car.messageboard.nl/38686/viewtopic.php?t=436

Dettie


Terug naar “Nieuws over poëzie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten