Watou SOS

Zoals evenementen, voordrachten, poëzieprijzen enz.<br>
<b>Géén reclame plaatsen aub</b>
Dettie
Berichten: 10696
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Watou SOS

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 10:29

Geplaatst: 26 sep 2008 07:44 pm

Vanavond op Canvas gezien/gehoord: Gwij Mandelinck stopt met poëzie-zomer Watou.
Reden niet duidelijk (misschien financiën?? zal wel!).
Wie weet meer?
Kan niet dat dit prachtig project verloren gaat. Ik doe een oproep.
Wie volgt?

mira

Dettie
Berichten: 10696
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 10:30

Geplaatst: 26 sep 2008 08:19 pm

Hallo, word wakker, leestafelaars. Watou is echt een monument voor de poëzie in het Nederlandstalig gebied. Waar zitten jullie, Pieter, JanS , Dettie, Rutger, Tiba, Manja, Leni, Grada,...
ik deed wel een oproep! Mobiliseer aub al wie je kent. Watou kan toch niet verloren gaan!
Stuur mails naar liefhebbers en naar al wie kan invloed hebben.

Mira

Dettie
Berichten: 10696
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 10:30

Geplaatst: 27 sep 2008 06:19 am

Wellicht laatste poëziezomer in Watou

25/09/2008 21:43

De 28ste editie van de poëziezomer in Watou, op de Frans-Belgische grens, was waarschijnlijk de laatste. Oprichter en bezieler Gwy Mandelinck (71) houdt het voor bekeken, zo heeft het weekblad Knack donderdag op zijn website gemeld. Een opvolger dient zich niet aan.

Mandelinck heeft al jaren moeite om de financiering van het festival, dat dit jaar (tussen 30 juni en 7 september) bijna 15.000 bezoekers trok, rond te krijgen. "Het werd allemaal te zwaar. Subsidiënten stuurden ons van het kastje naar de muur. Het was ieder jaar weer pompen of verzuipen." Mandelinck verhuist binnenkort naar Brugge. De voorzitter van het concertgebouw in Brugge, baron Hugo Van Damme, stelde hem voor in Brugge iets op te zetten. Mandelinck praatte de voorbije maanden met de directie van de Brugse musea. Het plan is om een evenement op te zetten dat in ieder geval geen kopie zal worden van Watou. (DWM)

Bron Knack

Dettie
Berichten: 10696
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 10:31

Geplaatst: 27 sep 2008 06:28 am

Hoi mira,

Zo te lezen is er geen opvolger voor Gwy Mandelinck, ik denk ook dat Watou erg verbonden is met Gwy. Hij gaat ook verhuizen dus het is heel zeker dat hij Watou niet meer gaat doen ook al komen er acties.
Er zal eerst iemand gevonden moeten worden die iets dergelijks over wil nemen en de Watoukar wil gaan trekken.

Ik denk dat het erg moeilijk wordt om een actie te starten als niemand zich meldt om het van Gwy over te nemen.

Dettie

Dettie
Berichten: 10696
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 10:31

Geplaatst: 27 sep 2008 08:15 am

Het is wel erg jammer dat zoiets unieks verdwijnt.
Iets voor jou Myra om het met wat geestverwanten over te nemen?
Rutger bijvorbeeld? Tiba, Jan S. ? En Leni kent ook heel wat mensen in de poëziewereld.

Pieter

Dettie
Berichten: 10696
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 10:31

Geplaatst: 27 sep 2008 09:34 am

nou, Pieter, jij loopt wel erg van stapel! ik bedoelde niet dat wij zoiets zouden kunnen!Wel mails sturen naar jan en alleman uit de literaire wereld, uitgevers e dgl. Zij hebben toch al die jaren een fantastisch podium gekregen in Watou. IK ben hier nieuw, maar sommigen hier moeten toch wel veel connecties hebben. Es goed aan de boom schudden. En wat met de beeldende kunstenaars? Wie kent daar iemand?

mira

Dettie
Berichten: 10696
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 10:32

Geplaatst: 27 sep 2008 10:30 am

Ja ik heb wel connecties maar ik heb het nu al eigenlijk veel te druk met Leestafel en ik moet ook aan m'n gezondheid denken.
Om iedereen te gaan schrijven is een heleboel werk dat ik er momenteel niet bij kan nemen. Het blijft niet bij éven mensen schrijven maar je krijgt ook antwoord en daar moet je ook weer op reageren. Voor ik het weet zit ik dan aan een uitgebreide correspondentie vast waar ik absoluut geen tijd en energie voor heb.
Het is ook zo dat als je mensen gaat schrijven dan zal er wel iets geboden moeten worden. Naar wie moeten ze zich richten om Watou te behouden? De gemeente Watou? Gwy Mandelinck? Moet er een petitie komen? enz. enz. Allemaal vragen die eerst beantwoord moeten worden.
Er komt dus veel meer bij kijken dan even een mailtje sturen naar uitgevers en jan en alleman in de literatuur.
Ook weet ik te weinig van Watou als Nederlandse om iets dergelijks te kunnen schrijven. Ik ken Watou alleen van de verhalen van JanS en Tiba.

Bovendien. Het is maar de vraag of iemand een dergelijke evenement als Watou op zich wil nemen. Ik heb zelf voor m'n werk flink grote evenementen georganiseerd en bij een zo'n apart evenement als Watou komt er zoveel bij kijken, niet alleen organisatorisch (geluid, locaties, eindeloze correspondentie, podiums, elektriciteit, veiligheid van de installaties, verzekeringen, toestemmingen, verkeer, ehbo etc.) maar ook financieel (eindeloos lobbyen en onderhandelen om geld los te krijgen). Het kost een enorme hoeveelheid tijd en energie om alles rond te krijgen.
Gwy had de connecties en vooral de ervaring! Vindt maar eens iemand die zoiets kan overnemen. Eigenlijk zou er nu al een plan voor volgend jaar klaar moeten liggen. Het zou heel knap zijn als iemand iets dergelijks opnieuw, en op dát niveau, weet te organiseren én daar zoveel tijd en energie in wil steken. Gwy wás Watou.
Ook moet de gemeente van Watou wel willen dat het voortgezet wordt. Zij moeten de toestemmingen verlenen voor allerlei zaken. Zij moeten het belang er van inzien.

Ook is het nieuws nog erg vers, wie weet wat de reacties hierop zijn.
Het lijkt me een beetje te snel om nu al op te roepen tot behoud van Watou zonder dat er een plan is over hoe het verder moet zonder de grote organisator en trekker van het evenement.

Het is dus geen onwil van me maar om nu overhaast te gaan reageren lijkt me niet echt goed. Je kan niet zomaar in het wilde weg naar iedereen schrijven dat Watou moet blijven dan zal er ook een actie opgestart moeten worden in vorm van een petitie of iets dergelijks, er zullen adressen opgespoord moeten worden van mensen waarnaar die petitie moet enz. Ik ben daarvoor te onbekend met België.
En zo'n actie kan ik niet op me nemen omdat ik dat gewoonweg niet trek qua energie.

Groetjes
Dettie

Dettie
Berichten: 10696
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 10:33

Geplaatst: 27 sep 2008 11:05 am

Je hebt natuurlijk gelijk, Dettie.
maar ik dacht meer aan een sneeuwbaleffect, als iedereen een klein beetje doet en dat ook uit andere hoeken gebeurt, dan wordt er misschien iets losgeweekt en bereikt het misschien mensen die wel een grote manifestatie kunnen organiseren. De gemeente Watou zal de poëziezomer toch ook wel met lede ogen zien vertrekken, me dunkt! En de handelaars en en en...
Ik bedoelde dus helemaal niet dat jij of wie dan ook van Leestafel iets gestructureerds moeten organiseren, maar onze stem laten horen waar we kunnen, dat is toch al iets.
Ik doe alleszins een poging.

mira

Dettie
Berichten: 10696
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 10:33

Geplaatst: 27 sep 2008 11:11 am

Amsterdam, 25 sept. De toekomst van het bekende festival Poëziezomers Watou in Watou is onzeker nu Brugge organisator Gwy Mandelinck heeft gevraagd in die stad een evenement voor poëzie en beeldende kunst op te zetten.

Mandelinck noemt het aanbod „eervol” en is nog in onderhandeling over zijn opvolging. Hij zou naar Brugge verhuizen om het nieuwe festival op te zetten.

-----

Dit stond de 25e in NRC, dus wie weet blijft Watou wel voortbestaan!

Dettie

Dettie
Berichten: 10696
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 10:34

Geplaatst: 27 sep 2008 11:26 am

Dat is alvast goed nieuws, dat er gepraat wordt over opvolging.
Hopelijk lukt dat!
Dat Gwij iets in Brugge gaat opstarten was al duidelijk, maar wordt dat dan geen concurrentie, gesteld dat de poëziezomer in Watou blijft?
Indien niet, dan wordt Watou weer een slapend dorp.
Mensen van Watou, beseffen jullie dat?

mira

Dettie
Berichten: 10696
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 10:34

Geplaatst: 27 sep 2008 06:55 pm

Een bedenking: hoe betrouwbaar is nieuws in kranten?

Zou leuk zijn als Gwij Mandelinck himself hier es reageerde!
Weer zo'n utopietje.

Maar zeg nu zelf:IN HET DIALECT VAN EEN MUS
Die zin blijft me achtervolgen.

Zo mooi kan taal zijn.
Zo mooi kan poëzie zijn.

En wat met WATOU?

mira

Dettie
Berichten: 10696
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 10:34

Geplaatst: 27 sep 2008 09:21 pm

Gisterenavond in het laat-avond-journaal op Canvas Gwij Mandelinck gezien, waarin hij zei dat hij stopt met Watou en niet zo maar een opvolger vindt. Ik dacht dat hij zei dat momenteel niemand dat financieel risico durft nemen.
Op de beelden was door het raam van de kubus de kerk van Watou te zien. Een traantje weggepinkt. Nog aangrijpender de weiden eromheen met ooit het gedicht van Kopland.
Waar gaat deze traditie heen?
Ik heb geen idee, maar ik vind het doodjammer.

Tiba.

Dettie
Berichten: 10696
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 10:36

Geplaatst: 27 sep 2008 09:58 pm

Dit schreef ik op 3 september 2008:
http://car.messageboard.nl/38686/viewtopic.php?t=437

Zoals ik zei, Watou is altijd een belevenis. En dan te bedenken dat het een onooglijk dorp is ergens op de grens tussen Vlaanderen en Frankrijk. In de winter moet het doods zijn, maar een hele zomer lang leeft het door poëzie en kunst. O n g e l o o f l i j k is dat.
En dat allemaal in gang gezet door Gwij Mandelinck, dé dichter van Watou.
Chapeau!



Mira schreef:

Indien niet, dan wordt Watou weer een slapend dorp.
Mensen van Watou, beseffen jullie dat?


Zonder de poëziezomer gaat Watou inderdaad weer inslapen.
Ik zoek er woorden voor "ongelooflijk, onvoorstelbaar, schaamtelijk"... vind het juist woord niet... :?

Tiba.
Laatst gewijzigd door Dettie op Di Feb 24, 2009 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Berichten: 10696
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 10:37

Geplaatst: 28 sep 2008 07:29 am

Hier nog een artikel in NRC

http://www.nrc.nl/kunst/article2000216. ... aar_poezie

Als jullie willen kunnen jullie misschien via deze website http://www.watou.com een adres vinden waar jullie kunnen melden dat jullie graag willen dat de poëziezomer blijft bestaan.

Dettie

Dettie
Berichten: 10696
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 10:38

Geplaatst: 28 sep 2008 07:42 am

Tiba heb jij de mailadres nog van Gwy Mandelinck?
Misschien dat je dan rechtstreeks aan Mandelinck kan vragen wat het beste is om te doen om de poëziezomer te behouden.

(Ik heb de toestemming niet doorgestuurd gekregen merk ik nu. Mijn fout, had ik even om moeten vragen. Het was 8 mei 2006 dat je de toestemming kreeg.)

Groetjes
Dettie

Dettie
Berichten: 10696
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 10:38

Geplaatst: 28 sep 2008 08:40 am

Dettie schreef:
Hier nog een artikel in NRC

http://www.nrc.nl/kunst/article2000216. ... aar_poezie

Als jullie willen kunnen jullie misschien via deze website http://www.watou.com een adres vinden waar jullie kunnen melden dat jullie graag willen dat de poëziezomer blijft bestaan.

Dettie


Op die site vind je helaas geen contctadres, Dettie.

Pieter

Dettie
Berichten: 10696
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 10:39

Geplaatst: 28 sep 2008 08:52 am

Er staan een heleboel mailadressen op Pieter, ook op de homepage staat linksonder met een ronde draaiende knop 'mail'. Maar ik weet niets van Watou en heb de tijd niet om uit te zoeken welk mailadres het beste is om iets naar te sturen.

Dettie

Dettie
Berichten: 10696
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 10:39

Geplaatst: 28 sep 2008 09:57 am

Jaren geleden al kloeg Guido over financiele problemen (ik heb nooit iets anders gehoord), het verwondert mij eigenlijk dat hij het nog zolang heeft uitgehouden en kunnen organiseren, dankzij heel wat privéhulp ook , maar daar kan hij niks over zeggen in het openbaar. Hij besteedde ontzettend veel geld aan het aspect beeldende kunsten. Hij heeft de grote namen in Watou gebracht en ondanks dat veel kritiek gekregen van het stadsbestuur..ze vonden het te hoog gegrepen , ik zelf vond dat soms ook wel hoor, er is daar wat 'troep' geexposeerd om het maar eens eerlijk te zeggen , wat hem veel geld heeft gekost. De dichters werden op handen gedragen... logement zoveel ze wilden ,met zoveel vrienden als ze waren , eten en drinken à volonté.Ik geef toe, ik heb er ook mogen aan meedoen... Het is jammer dat het stopt maar wees maar gerust..het zal pure noodzaak zijn. En volgens mij niks aan te doen. Ik ken heel wat van de inside waarover ik niks kan zeggen.

Leni

Dettie
Berichten: 10696
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 10:40

Geplaatst: 28 sep 2008 04:52 pm

Ik kan me ook voorstellen dat iemand van 71 (en zo'n mooi aanbod krijgt van Brugge) ook wel eens genoeg krijgt van elk jaar sappelen om alles rond te krijgen.
Misschien dat een organisatie het over wil nemen.
Om zoiets alleen op te zetten en de trekker te zijn, is erg zwaar. Het ligt ook erg aan de gemeente, als zij niet meer willen, of er eventueel geld in willen steken, dan wordt het behoorlijk moeilijk om het voort te zetten. Wie weet vond de gemeente Watou die hele poëziezomer niet prettig. Daar weet ik verder niets van en ik beschuldig ook niets of niemand.

Dettie

Dettie
Berichten: 10696
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 10:40

Geplaatst: 28 sep 2008 05:22 pm

Het zou inderdaad jammer zijn als het Watou effect zou verdwijnen. Maar wie weet komt er een afgeleide - geminimaliseerde - versie op een andere locatie in Vlaanderen of Nederland.
Ik heb er goede herinneringen aan.

Benieuwd hoe een en ander zal evolueren.

Jan S

Dettie
Berichten: 10696
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 10:41

Geplaatst: 28 sep 2008 06:27 pm

Leni's reactie zet me wel aan het nadenken.
Blijkbaar was de financiering altijd al een probleem. Kan ik inkomen.
De verhouding met het stadsbestuur ook niet altijd evengoed.
Dure kunstenaars (ik ging altijd al voor de dichters, de combinatie met beeldende kunsten vond ik vrij uniek, maar heel wat ervan kon ik niet erg smaken, 'k ben wel een leek, en vooral video-installaties liggen me niet zo, maar ook heel mooie dingen gezien), en de dichters, ja die gooiden blijkbaar ook heel wat geld over de balk.
Wat er ook van zij, Gwij stopt ermee, niet omwille van de leeftijd, want hij herbegint in Brugge. Ja, een grotere en rijkere stad. De dichters zullen hem volgen.
En er moet inderdaad geld zijn!
Ik denk dat Watou heel veel te danken heeft aan Gwij Mandelinck, maar hij toch ook wel aan Watou, alleen al de beschikking over zulke prachtige locaties, het ging 'm toch ook wel daarover bij de de vele bezoekers.
En ja G.M verhuist zelfs..naar Brugge. 't Moet hem wel heel hoog zitten.
Er is waarschijnlijk heel veel gebeurd achter de schermen.
En inderdaad, Brugge is ook mooi, Brugge is altijd mooi, met of zonder dichters, en er zijn héél veel toeristen, nu zullen er wellicht nog meer komen.
Watou was echter uniek. Het zal verweesd achterblijven, de trouwe bezoekers ook een beetje.

mira

Dettie
Berichten: 10696
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 10:41

Geplaatst: 28 sep 2008 06:32 pm

Ook ik vind het spijtig, dat dit monument verdwijnt. Mandelincks gedrevenheid om elk jaar toch weer een geslaagde zomer in Watou uit zijn mouw te schudden, verdient zeker een grote pluim.

Anderzijds (jullie zullen mij deze uitspraak zeker niet kwalijk nemen) kan ik hem ook niet helemaal ongelijk geven (waarbij wij even de financiële kant buiten beschouwing laten). De kans eens wat anders te doen zou ik waarschijnlijk zelf na zo vele jaren ook niet willen laten liggen.

Rutger
_________________
Geduld, eenvoud en mededogen (Tao).

http://blog.seniorennet.be/mijn_boekenhoekje

Dettie
Berichten: 10696
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 10:42

Geplaatst: 28 sep 2008 07:20 pm

Wat ik zo uniek vond is dat een heel dorp een hele zomer lang tot leven kwam door poëzie en beeldende de kunst.
En wat voor een prachtig dorpje! Een oase van rust, zelfs als er veel bezoekers waren. De locaties waren ook altijd prachtig gekozen! De gedichten vaak in een uitgekiend kader.

En dat zo'n dorpje nu wellicht weer gaat inslapen, vind ik, zoals hierboven gezegd doodjammer.

Ik had al langer gehoord dat er financiële problemen waren, een eerlijk gezegd merkte ik het aan enkele dingen: aan de tekst van Van Wilderode op de muur (in metalen letters?) was duidelijk de tand des tijds te merken. Ik maakte er nog een opmerking over dat die letters moesten gerestaureerd worden. En de kubus op het marktplein is langs de buitenkant ook aangetast door lelijke strepen(afloop van water, vermoed ik). Ik zag toen duidelijk de sporen van verval en had er even geen goed gevoel bij, raar, ik was het vergeten, maar realiseer me dat nu.

Wat er zich achter de schermen afspeelde, daarvan heb ik, en de meesten hier geen idee. Gwij Mandelinck vertrekt naar Brugge, "die Scoone", en zal een nieuw initiatief opzetten rond poëzie. Dat er een nieuw project rond poëzie komt, valt toe te juichen. Ik hoop heel erg dat hij daar een waardevol project van maakt, wat met zijn kennis en de nodige financiering ook moet lukken. Ik wens hem daar ook alle succes bij.

Toch 2 opmerkingen:
1) Brugge bulkt al van de historische gebouwen, musea, en een hoop toeristen in de zomer (parking, pff, wel een heleboel restaurantjes voor al die toeristen). Waar daartussen een poëtisch oasetje van rust vinden?
2) Ik treur ergens om Watou, dat nu waarschijnlijk weer zal inslapen en een godvergeten oord worden. Tja: mijn poëtische en nostalgische aard..

Tiba.

Dettie
Berichten: 10696
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 10:42

Geplaatst: 28 sep 2008 08:02 pm

Wat heb je dit allemaal mooi gezegd, Tiba. Ik had het plan opgevat daar nog eens een keer te gaan kijken maar dat plan is in een illusie opgegaan. :(
Mijn onderschrift is nog nooit zo van toepassing geweest.

Pieter
_________________
"Hoed u voor de literatuur. Gebruik de woorden die het eerst bij je opkomen" J.P. Sartre

Dettie
Berichten: 10696
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Feb 24, 2009 10:43

Geplaatst: 29 sep 2008 12:25 pm

Tiba heb jij de mailadres nog van Gwy Mandelinck?
Misschien dat je dan rechtstreeks aan Mandelinck kan vragen wat het beste is om te doen om de poëziezomer te behouden.

(Ik heb de toestemming niet doorgestuurd gekregen merk ik nu. Mijn fout, had ik even om moeten vragen. Het was 8 mei 2006 dat je de toestemming kreeg.)



Ik heb wel het contactadres van Gwy Mandelinck gevonden (is niet zijn persoonlijk adres, denk ik). Ik weet niet of ik dat hier mag plaatsen
Ja en de mail met de toestemming heb ik ook nog teruggevonden :)
Ik stuur hem je door.

Tiba.
Laatst gewijzigd door Dettie op Di Feb 24, 2009 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Nieuws over poëzie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten