Handlanger - Het witte kind Liesbeth Lagemaat (door Librije)

Recensies geschreven door diverse recensenten.<br>
<b>Géén reclame plaatsen aub</b>
Dettie
Berichten: 10695
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Handlanger - Het witte kind Liesbeth Lagemaat (door Librije)

Berichtdoor Dettie » Di Jun 16, 2009 14:12

Liesbeth Lagemaat (Bergen op Zoom, 1962) studeerde Nederlands en Taal- en Literatuurwetenschap. Zij was onder andere werkzaam als journalist, reclametekstschrijver, actrice en docent Nederlands. In het tijdschrift De Tweede Ronde publiceerde zij in 1999 haar eerste gedichten en vervolgens verschenen haar gedichten ook in andere literaire tijdschriften.

Haar debuutbundel Een grimwoud in mijn keel verscheen in 2005. Hiervoor ontving zij de C. Buddingh-prijs 2005. Er volgde al snel een tweede druk. In 2007 verscheen haar tweede bundel Een koorts van glas.

Lees verder, klik hier http://www.poezie-leestafel.info/liesbeth-lagemaat

Librije

mira
Berichten: 616
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 20:10

Berichtdoor mira » Wo Jun 24, 2009 17:18

Wat een boeiende bespreking, Librije, van een boeiende dichteres!

mira

tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Berichtdoor tiba » Wo Jun 24, 2009 17:27

Kan me volledig aansluiten bij wat Mira schrijft.
Mooie bespreking, Librije en een dichter(es) om te onthouden.

Groetjes. Tiba.

mira
Berichten: 616
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 20:10

Berichtdoor mira » Do Jun 25, 2009 17:40

Uit het interview wil ik hetvolgende even lichten:
In een interview stelde Liesbeth Lagemaat: “Poëzie biedt geen troost, poëzie biedt poëzie”.


Woorden om over na te denken, diep.

mira

tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Berichtdoor tiba » Do Jun 25, 2009 20:08

Die woorden waren me ook opgevallen.

Tiba.

Dettie
Berichten: 10695
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Jun 26, 2009 10:17

poëzie biedt geen troost, poëzie biedt poëzie


Daar ben ik het dan niet mee eens. Voor mij biedt poëzie wél troost.

Dettie

Librije
Berichten: 197
Lid geworden op: Zo Mar 01, 2009 07:16
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor Librije » Vr Jun 26, 2009 10:50

Juist Dettie, we zijn het (zoals wel vaker) weer helemaal eens. :)

Ik gaf in de recensie ook alleen maar de mening van de dichteres weer. En hoe deze mening zich weerspiegelt in de inhoud (en vorm) van haar poëzie.

Knap, intrigerend, zeker kunstzinnig, maar niet het soort poëzie waar ik troost uit put. Maar die troostende poëzie is beslist niet minder waard.

Van de Schoonheid en de Troost, heette destijds de TV-serie met portretten van allerlei kunstenaars, ook dichters. En steeds die centrale vraag: Kan Schoonheid Troost bieden? Daar was niet iedereen het over eens.
Bovendien: Schoonheid is er in veel verschillende vormen, en smaken verschillen ook nog eens.

Voor mij is Schoonheid geregeld een vorm van Troost. Niet alleen in de poëzie. Want ik kan het ook in de schilderkunst ervaren. :)

Dettie
Berichten: 10695
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Jun 26, 2009 11:07

Ja ook schilderkunst biedt troost, dat is zeker.
Maar een mooi verhaal biedt ook troost. Gisteren kreeg ik prachtige kinderboeken toegestuurd, bij één daarvan hield ik m'n adem even in omdat het zo mooi gemaakt en geillustreerd is. Dat is o.a. ook een vorm van troost voor mij. Dat je mag genieten van zoiets moois. Het verhaal bij die mooie illustraties is ook nog eens vol positieve belofte (ook troost).


Dettie

PieterD
Berichten: 505
Lid geworden op: Zo Feb 15, 2009 10:15
Locatie: Den Bosch

Berichtdoor PieterD » Wo Jul 01, 2009 15:19

De opmerking “Poëzie is poëzie” is mij te gemakkelijk. Op de eerste plaats is poëzie een vorm van communicatie als je je eigen gedichten aan de lezer prijsgeeft. De dichter/es wil iets laten zien dat hem/haar zelf in ieder geval enige genoegdoening geeft, anders zou hij/zij het niet doen. Meestal is het motief om iets te publiceren ijdelheid. ( Hij/zij is van mening:Wat kan ik toch iets mooi zeggen! De lezer/es leest poëzie meestal om één reden: afleiding. Deze afleiding kan liggen in het verdrijven van verveling, het verminderen van verdriet (troost), het niet genoegen nemen met eigen gedachten en dromen: de lezer/es droomt de dromen van een ander. Het bedrijven van poëzie kan liggen op alle niveaus: dat van de amateurdichter, zoals ik, als van de geniale dichter zoals Claus of Gezelle. De lezers zoeken wat van hun gading is. Gewichtigdoenerij over poëzie is voor mij uit den boze. Het is gewoon een hobby. Discussie over gedichten boeit me nog meer dan het lezen zelf.
Pieter

tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Berichtdoor tiba » Zo Jul 05, 2009 00:32

Pieter schreef:

De opmerking “Poëzie is poëzie” is mij te gemakkelijk.


Ik wou hier al vroeger op reageren, maar ja, tijdsgebrek.
Je citaat is onvolledig, Pieter en daardoor ook uit zijn context gerukt.
Het eerste gedeelte ging erover of poëzie troost kan geven, vandaar het tweede gedeelte wat jij (niet helemaal juist) citeert.
De vraag is hier niet: wat is poëzie, maar wel : wat biedt poëzie, gezien in het licht van "biedt poëzie troost?", en dat is heel wat anders dan "wat is poëzie?"
Op de vraag of poëzie troost biedt, antwoordt de dichteres negatief. Het antwoord daarop zal voor iedereen wel een andere invulling hebben.
Dettie vond van wel, en Librije verwees naar de prachtige reeks "van de schoonheid en de troost". Idd. men kan dezelfde vraag stellen ivm met schilderkunst of muziek. Ik herinner me nog van die reeks dat heel wat mensen troost vonden in muziek, dat was zowat de ultieme troost. Ook hier zal dat voor de meeste mensen een eigen invulling hebben.

Nog even het juiste citaat:
Liesbeth Lagemaat schreef: poëzie biedt geen troost, poëzie biedt poëzie.

Dit is niet meteen een antwoord op wat volgens Pieter poëzie is,
maar dit is voor een andere keer en mss. onder een ander item.

Tiba.

PieterD
Berichten: 505
Lid geworden op: Zo Feb 15, 2009 10:15
Locatie: Den Bosch

Berichtdoor PieterD » Ma Jul 06, 2009 06:15

tiba schreef:Pieter schreef:

De opmerking “Poëzie is poëzie” is mij te gemakkelijk.


Ik wou hier al vroeger op reageren, maar ja, tijdsgebrek.
Je citaat is onvolledig, Pieter en daardoor ook uit zijn context gerukt.
Het eerste gedeelte ging erover of poëzie troost kan geven, vandaar het tweede gedeelte wat jij (niet helemaal juist) citeert.
De vraag is hier niet: wat is poëzie, maar wel : wat biedt poëzie, gezien in het licht van "biedt poëzie troost?", en dat is heel wat anders dan "wat is poëzie?"
Op de vraag of poëzie troost biedt, antwoordt de dichteres negatief. Het antwoord daarop zal voor iedereen wel een andere invulling hebben.
Dettie vond van wel, en Librije verwees naar de prachtige reeks "van de schoonheid en de troost". Idd. men kan dezelfde vraag stellen ivm met schilderkunst of muziek. Ik herinner me nog van die reeks dat heel wat mensen troost vonden in muziek, dat was zowat de ultieme troost. Ook hier zal dat voor de meeste mensen een eigen invulling hebben.

Nog even het juiste citaat:
Liesbeth Lagemaat schreef: poëzie biedt geen troost, poëzie biedt poëzie.

Dit is niet meteen een antwoord op wat volgens Pieter poëzie is,
maar dit is voor een andere keer en mss. onder een ander item.

Tiba.


Bedankt, Tiba, dat je mijn verkeerde citaat hebt verbeterd. Ik heb de erg mooie recensie van Librije nog en nagelezen en kom nu tot de conclusie dat de uitspraak van Liesbeth Lagemaat vooral op haar eigen poëzie betrekking heeft, maar ook dan nog twijfel ik aan de waarheid van haar mening. Zelfs haar strijdbare poëzie kan een vorm van troost zijn. Ik vind trouwens het verschil tussen "poëzie is poëzie" en "poëzie biedt poëzie" in betekenis niet zo groot.
Pieter

Dettie
Berichten: 10695
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Ma Jul 06, 2009 09:59

Pieter schreef:Ik vind trouwens het verschil tussen "poëzie is poëzie" en "poëzie biedt poëzie" in betekenis niet zo groot.


het eerste: poëzie is poëzie is naar mijn gevoel negatief, een nonchalant afdoen van poëzie.
het tweede: poëzie biedt poëzie is naar mijn gevoel positief, poëzie heeft iets te bieden, namelijk poëzie! Een speciaal taalaanbod, iets waar over nagedacht is, woordkeuzes.

Dettie

PieterD
Berichten: 505
Lid geworden op: Zo Feb 15, 2009 10:15
Locatie: Den Bosch

Berichtdoor PieterD » Ma Jul 06, 2009 18:50

Wat je zegt klopt helemaal, Dettie, omdat je van jezelf uitgaat. En voor jou heeft poëzie al iets positiefs, namelijk de dingen die je noemt. Maar deze uitspraak was niet direct alleen aan poëzieliefhebbers gericht neem ik aan. Een minder geïnteresseerde wordt door zo'n uitspraak niet direct overtuigd van de waarde van poëzie.

Daar blijft het volgende hangen: "Poëzie is iets dat geen troost biedt."
Hg. Pieter

tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Berichtdoor tiba » Ma Jul 06, 2009 22:33

Ik zou het zo willen samenvatten: poëzie is iets wat geen troost biedt, maar (iets) wat poëzie biedt. Wat dat laatste inhoudt heeft voor ieder zijn eigen invulling...
Eigenlijk kan ik me daar volledig achter scharen.

Tiba.

tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Berichtdoor tiba » Ma Jul 06, 2009 22:34

Iets heel anders nu:

Op zondag 19 juli leest Liesbeth Lagemaat voor in Watou, lees ik zonet.

Tiba.

tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Berichtdoor tiba » Vr Jul 17, 2009 11:07

Ik heb me de bundel "Het witte kind" aangeschaft.
Geen gedichten om in een handomdraai te lezen.
Dat zal een hoop tijd vergen.

Tiba.


Terug naar “Recensies poeziebundels”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 32 gasten