THIERRY Deleu (ja)

Van Remco Campert t/m Jan Ducheyne
Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Mar 04, 2009 12:25

Geplaatst: 31 jul 2007 08:24 pm

En we hebben weer een paar gedichten toegestuurd gekregen van Thierry Deleu, zie

http://www.poezie-leestafel.info/thierry-deleu

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op Ma Mar 09, 2009 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Mar 04, 2009 12:26

Geplaatst: 01 aug 2007 09:10 pm

Je hebt er opnieuw een mooie pagina van gemaakt, Dettie.

Het gedicht "Zelfportret (3)" spreekt me het meeste aan, vooral het einde:


lees de blik een hand een gebaar
van elke man de vrouw die
bij hem hoort en toch ben ik niet

geniaal zeggen mijn kinderen
elke keer dat ik hun de les lees
mijn woorden wegen niet zwaar



Tiba.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Mar 04, 2009 12:27

Geplaatst: 22 nov 2007 09:11 pm

tiba schreef:

OP EEN MIDDAG

op een middag in mei kwam ik je
tegen : je had bruine ogen
en een putje in je kin, je zei:
dag, ik heet Ninette en jij,

ga zitten en waarover praten wij?
en zo ben je sindsdien gebleven:
rechtuit, elastisch als je slipje,
lief en vóór alles heerlijk echt

je woonde op een zolderkamer,
waarvan een deel bestemd voor atelier,
daarnaast zette je thee en zei:
blij dat je gekomen bent

Thierry Deleu
bron: het prieeltje.

Tiba.


De liefde, in al zijn eenvoud en complexiteit wordt hier schitterend verwoord. Een (toevallige ?) ontmoeting met een kunstenares (wordt duidelijk in het tiende vers) mondt uit in een gesprek bij een kopje thee. Waarover gesproken wordt, is niet zo belangrijk, wel de manier waarop (mooi beeld, deze zevende versregel).

Rutger
_________________
Geduld, eenvoud en mededogen (Tao).

http://blog.seniorennet.be/mijn_boekenhoekje

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Mar 04, 2009 12:28

Geplaatst: 22 nov 2007 09:27 pm

WilV schreef:

Ik ga dood


Met de dood heb ik een afspraak
duister en verschrikkelijk uniek
exclusief, ik kan er niet aan
ontkomen al stop ik mij onder

de aarde al zwem ik de zee over:
ik ga dood keer terug een kwestie
van dagen weken maanden de tijd
werkt voor mij, haast vervlogen

blijkt het een eeuwigheid, gaan komen
afscheid nemen en weerzien een spel
zonder dwang of slavernij vrij
ritueel van ether en solfer.

Thierry Deleu
Uit: De kiemjaren
Razor’s Edge Editions 2006


De eeuwige dood, er is geen ontkomen aan. Ik zou deze afspraak niet zozeer individueel opvatten, Wil, ik zou eerder de ik uit het gedicht willen veralgemenen tot het mensdom. Niemand ontsnapt er aan. Een weerkeren zit er volgens mij wel in, en ik denk dat éénieder dit anders kan interpreteren. Ben je gelovig, dan zou je dit weerkeren een overgang naar het Paradijs (weze het een christelijk ('solfer'), een islam of een ander) kunnen betekenen. Bekijk je het vanuit een algemener spirituele kant, dan zou je het begrip reïncarnatie kunnen bovenhalen.

Dat hierbij het begrip tijd een belangrijke rol speelt lijkt mij duidelijk, gelet op de ruime aandacht die het krijgt in de laatste zes regels van het gedicht. Er wordt duidelijk gezinspeeld op het rekbare van de tijd, ik zou haast durven zeggen dat het begrip chronologie hier het vergeetboek in wordt geschreven.

Rutger
_________________
Geduld, eenvoud en mededogen (Tao).

http://blog.seniorennet.be/mijn_boekenhoekje

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Mar 04, 2009 12:29

Geplaatst: 22 nov 2007 09:36 pm

. Een weerkeren zit er volgens mij wel in, en ik denk dat éénieder dit anders kan interpreteren. Ben je gelovig, dan zou je dit weerkeren een overgang naar het Paradijs (weze het een christelijk ('solfer'), een islam of een ander) kunnen betekenen. Bekijk je het vanuit een algemener spirituele kant, dan zou je het begrip reïncarnatie kunnen bovenhalen.


Dank je wel voor je uitleg Rutger, ik vroeg me inderdaad af wat hij bedoelde met die laatste regels, hij zinspeelt duidelijk op terugkeer of eeuwig leven, maar dat kan iedereen inderdaad zelf interpreteren.

Wil

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Mar 04, 2009 12:29

Geplaatst: 04 dec 2007 11:12 am

Thierry Deleu is eredirecteur secundair onderwijs.

Van 1962 tot 1988 was hij leraar Nederlands en intern pedagogisch begeleider aan de Middenschool van het Gemeenschapsonderwijs te Harelbeke. In 1973 werd hij voor een periode van twee jaar de eerste gedetacheerde leerkracht bij Humanistische Jongeren Service.
Van 1970 tot 2000 is hij politiek actief geweest als copywriter, campagneleider en parlementair medewerker. Sedert 1972 is hij voorzitter van de confrérie "Orde van het Zwarte Schaap". Van 1995 tot 1999 was hij attaché op het onderwijskabinet van Vlaams minister Luc Van den Bossche en Eddy Baldewijns. Sedert 1 september 2004 is hij ridder in “The Order of the Razorblades”, de enige online ridderorde in Vlaanderen.
Hij is co-auteur van enkele leerboeken Nederlands ten behoeve van het beroepsonderwijs, onder de titel Ons Taalboek (1968-1972). Tevens redigeerde hij Het Verhaal van 50 jaar Gemeenschapsonderwijs te Waregem (1999).

Thierry Deleu geniet bekendheid als hoofdredacteur van het tijdschrift "Boulevard" (1970-1980), als uitgever van de reeks Schaap Boeken (in hoofdzaak poëzie) en als samensteller van enkele bloemlezingen voor het kunstondewijs. Vooral is hij echter bekend als dichter. Liefde, dood, erotiek en natuur zijn de voornaamste thema’s van zijn poëzie.
Hij is eveneens de auteur van de biografie Marc Bourry, man van het volk (1986) en de essays Verslag van een literaire ontmoeting met André Velghe (1998), Ik zou liegen als ik het anders zei (2001), Guy van Hoof, dichter zonder kroon ( 2001), à titre Personnel (brievenboek, 2004).

Bij het Pablo Nerudafonds verscheen in 1986 een essay over de poëzie van Thierry Deleu van de hand van de Antwerpse auteur Guy van Hoof, onder de titel Aan wat overblijft heb ik genoeg. In 2004 gaf de VWS in de reeks Bibliotheek van West-Vlaamse Schrijvers de monografie Als een jager in zijn grondgebied uit (auteur Guy van Hoof).

T.g.v. de hulde door de Stad Harelbeke (2000) publiceerde De Gebeten Hond een selectie van zijn beste gedichten, onder de titel In de weelde van de liefde.

In 2002 verscheen zijn debuutroman Eindterm. Het eerste deel van de Creuse Trilogie, waarvan in 2003 Amélie Laforêt verscheen en in 2004 de historische roman Arsène du Frêne, heer van La Vallade. Ook deze boeken werden uitgegven door De Gebeten Hond Harelbeke.

De kiemjaren (gedichten) werd op donderdag 26 januari 2006, op gedichtendag, voorgesteld in de stadsbibliotheek van Harelbeke. Het is een uitgave van “Razor’s Edge Editions”.

Klamme handen (roman) werd op vrijdag 8 december 2006 voorgesteld in de stadsbibliotheek van Harelbeke. Het is een uitgave van “Razor’s Edge Editions”.

Magisch alfabet (gedichten & foto’s), speciale editie, verschijnt 15 december 2007 bij “Razor’s Edge Editions”.

In voorbereiding: Schoon volk in de hemel (essay) en De doden zwijgen niet (politieroman), Meeuwen in bloot onderlijf (De Oostduinkerkse gedichten) en het jaarboek van De 50 Meesterdichters van de Lage Landen bij de zee (verzamelbundel dichtersgenootschap).

----------

Dit werd ons toegestuurd door Thierry Deleu.

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Mar 04, 2009 12:30

Geplaatst: 04 dec 2007 11:15 am

Dit ontving ik van Thierry Deleu

Waarde redactie,
Beste vriend,
Als bijlage vind je een aantal gedichten die hetzelfde thema hebben: amor!


Ontwaken

languit haar naaktheid een preuts gewaad
op haar been een streep geronnen licht
dat zich een weg baant in de kamer

naar lavendel ruiken de lakens
doodstil dit huis in een beginnende regen
de zon schuift haar lichtende ladder uit

op de vleugels van haar ogen
even talmen zij wanneer een wolk
over de heldere ruimte glijdt

nu knipperen ze in het blinkende licht
languit haar handen achter het hoofd
vraagt zij hoe laat het is

© Thierry Deleu

De andere gedichten plaats ik in de loop van de tijd.

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Mar 04, 2009 12:31

Geplaatst: 04 dec 2007 11:40 am

Dettie schreef:
Ontwaken

languit haar naaktheid een preuts gewaad
op haar been een streep geronnen licht
dat zich een weg baant in de kamer

naar lavendel ruiken de lakens
doodstil dit huis in een beginnende regen
de zon schuift haar lichtende ladder uit

op de vleugels van haar ogen
even talmen zij wanneer een wolk
over de heldere ruimte glijdt

nu knipperen ze in het blinkende licht
languit haar handen achter het hoofd
vraagt zij hoe laat het is

© Thierry Deleu


De liefde, geconcentreerd in die ene vraag, "hoe laat het is", en dit op een wat regenachtige ochtend, die anderzijds toch wel wat beters in het vooruitzicht stelt.

Moest onwillekeurig toch even aan schilderijen van Goya denken (de naakte en de geklede Maya).
languit haar naaktheid een preuts gewaad
op haar been een streep geronnen licht
dat zich een weg baant in de kamer


De weerverwachtingen voor deze ochtend die in liefde begint, zijn wat wisselvallig, maar bieden hoop op beterschap, zoals o.a. in de volgende verzen.
doodstil dit huis in een beginnende regen
de zon schuift haar lichtende ladder uit


Rutger

_________________
Geduld, eenvoud en mededogen (Tao).

http://blog.seniorennet.be/mijn_boekenhoekje

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Mar 04, 2009 12:31

Geplaatst: 08 dec 2007 03:58 pm

afbeeldingen van de:
geklede Maya http://www.windoweb.it/guida/arte/arte_ ... _maya2.jpg
naakte Maya http://www.windoweb.it/guida/arte/arte_ ... _maya1.jpg

Nu ik ze bekeken heb Rutger krijg ik ook sterk het vermoeden dat in dit gedicht deze schilderijen wel in het achterhoofd van de dichter zaten.

Dettie
die de amorgedichten naar Rutger zal sturen

mira
Berichten: 616
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 20:10

Berichtdoor mira » Di Mar 17, 2009 13:58

De rijkdom van de herfst met warme kleuren, de geur van chrysanten, het oude bed... gelukzaligheid en bedwelming.
Zeer sfeervol, deze late liefde.

mira

PieterD
Berichten: 505
Lid geworden op: Zo Feb 15, 2009 10:15
Locatie: Den Bosch

Berichtdoor PieterD » Di Mar 17, 2009 20:32

Ik proef hier toch ook wat ranzig- en bitterheid, Myra.
En weemoed.
Pieter

mira
Berichten: 616
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 20:10

Berichtdoor mira » Di Mar 17, 2009 22:01

Weemoed zeker.
Toch zegt de dichter 'het is goed in deze tijd...'.
Zijn eindvers vind ik heel wat minder positief:
'als een kasplant onder glas'
ook niet zo mooi verwoord, maar ik vind toch heel wat positieve elementen in dit gedicht.

mira

WilV
Berichten: 38
Lid geworden op: Zo Feb 15, 2009 23:40

Berichtdoor WilV » Za Mar 28, 2009 16:17

Beide gedichten gelezen.
Het eerste is (voor mij) wat toegankelijker. Erg mooi ook, de beschrijving van een late liefde. Mooi vooral vind ik omdat allerlei gevoelens door elkaar heen lopen, de liefde, de tederheid, de weemoed, de bitterheid, het verleden, het hier en nu.
Ik houd wel van gedichten waarin alles niet zwart wit is, maar in laagjes. Zo is het echte leven ook, toch?

Het tweede gedicht moet ik nog herlezen. Minder duidelijk voor mij.

Wil

tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Berichtdoor tiba » Za Mei 09, 2009 12:53

6

Niets is mij te min de kleine ruimte niet
van kamer op ooievaar die zich reiger
waant en onbeweeglijk de stroming afkijkt
naar visjes met de kleur van zilverpapier

zalig vertoeven aan het water dat zich
riviertje noemt veeleer dartele beek
die begin en einde verhult voor al te
nieuwsgierige blikken ik vind het leuk

horen hoe takken met het water spreken
een muzikaal taaltje met beperkte
notenbalk op de bank zitten wij uren
turen naar iets dat niet is nooit komen zal.


Thierry Deleu
uit De Bourgondische suite, 2009

Tiba.

tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Berichtdoor tiba » Za Mei 09, 2009 13:07

horen hoe takken met het water spreken
een muzikaal taaltje met beperkte
notenbalk op de bank zitten wij uren
turen naar iets dat niet is nooit komen zal.


Dit is een mooie strofe!

Tiba.

PieterD
Berichten: 505
Lid geworden op: Zo Feb 15, 2009 10:15
Locatie: Den Bosch

Berichtdoor PieterD » Za Mei 09, 2009 18:35

tiba schreef:horen hoe takken met het water spreken
een muzikaal taaltje met beperkte
notenbalk op de bank zitten wij uren
turen naar iets dat niet is nooit komen zal.


Dit is een mooie strofe!

Tiba.


Ik ben het met je eens, Tiba.

Maar stel nou dat hij geschreven had:

horen hoe takken met het water spreken
een muzikaal taaltje met beperkte notenbalk
op de bank zitten wij uren
en turen naar iets dat niet is en nooit komen zal.


Zou het dan minder mooi zijn?
Pieter

mira
Berichten: 616
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 20:10

Berichtdoor mira » Za Mei 09, 2009 19:14

Nee, ik denk niet dat het minder mooi zou zijn, Pieter.
Maar stel dat de dichter die mogelijkheid al overwogen heeft, dan is het zijn keuze.
Indien niet, dan kan hij er misschien nog over nadenken.
Ik zelf zou pertinent zeker een 5° regel maken van:

(en) nooit komen zal

Zelfs wanneer ik er de structuur van 3X4 moet voor doorbreken.
Maar dat zou dan 'mijn stijl' zijn.
Over 'en' zou ik lang en diep moeten nadenken.
Dit is wel met enige zelfironie gezegd.

mira

PieterD
Berichten: 505
Lid geworden op: Zo Feb 15, 2009 10:15
Locatie: Den Bosch

Berichtdoor PieterD » Ma Mei 11, 2009 07:12

Bedankt, Mira. Maar dat zijn van die kleine dingen die ik niet begrijp. Wat beweegt de dichter om het zo op te schrijven, onbelangrijke vraag natuurlijk, maar ik zou het Deleu eens graag horen uitleggen.
Hg. Pieter

tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Berichtdoor tiba » Ma Mei 11, 2009 10:13

ik vind ook niet dat er een groot verschil is, maar ik vind het toch een ietsje mooier zoals de dichter het doet:

- dan heb je in versregel 2 en 3 een mooi enjambement
- die "en" in de 4de regel is overbodig, maakt het langer, dat is niet nodig;
het is veel mooier zonder "en".

Tiba.

PieterD
Berichten: 505
Lid geworden op: Zo Feb 15, 2009 10:15
Locatie: Den Bosch

Berichtdoor PieterD » Ma Mei 11, 2009 11:17

tiba schreef:ik vind ook niet dat er een groot verschil is, maar ik vind het toch een ietsje mooier zoals de dichter het doet:

- dan heb je in versregel 2 en 3 een mooi enjambement
- die "en" in de 4de regel is overbodig, maakt het langer, dat is niet nodig;
het is veel mooier zonder "en".

Tiba.


Hieruit blijkt weer jouw veel langere ervaring in de moderne poëzie, Tiba. ;)

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Sep 16, 2009 15:43

AANKONDIGING EN PERSBERICHT

NIEUWE GEDICHTENBUNDEL VAN THIERRY DELEU

ALS GESCHENK AAN ZIJN LEZERS UIT VLAANDEREN EN NEDERLAND

HELVETIAANSE VERZEN

Gedichten


Uitgeverij Het Prieeltje Online Diest

De uitgever aan het woord:

“Hoe goed herken ik jou en je eeuwige thema's daar weer in terug. Vooral de natuur en de liefde die weer overheersen. Genieten en nog eens genieten is het devies van deze verzen. Hoe kan het anders ook in zo’n verbluffend mooi land. Het NetBook zal het nummer 62 dragen en een welgekomen aanwinst zijn voor onze mooie uitgebouwde digitale bibliotheek waarop wij trots zijn.”

(Henri Thijs, verantwoordelijke voor de digitale uitgeverij Het Prieeltje Online vzw)

De auteur

Vanaf de jaren ‘60 beweegt Thierry Deleu zich op een breed literair vlak. Hij schreef leerboeken Nederlands voor het beroepsonderwijs, is auteur van de biografie Marc Bourry, man van het volk en van ettelijke essays over schrijvers en actuele letterkundige onderwerpen.

In de jaren 2002 tot 2004 verscheen de Creuse Trilogie (drie romans met als background de Franse Creuse), in 2006 de roman Klamme handen en in 2008 de politieroman De doden zwijgen niet.

Thierry Deleu geniet bekendheid als hoofdredacteur van het tijdschrift "Boulevard" (1970-1980), als uitgever van de reeks Schaap Boeken (1981-1987) en als samensteller van enkele bloemlezingen voor het kunstonderwijs. Sinds kort is hij de eerste voorzitter van “De 50 Meesterdichters van de Lage landen bij de zee”.

Liefde, dood, erotiek en natuur zijn de voornaamste thema’s van zijn poëzie.

Helvetiaanse verzen

De gedichten voor Helvetiaanse verzen werden geschreven na zijn recente reis over de bergen in Zwitserland. Specifiek aan deze bundel zijn de verrassende sfeerbeelden.

“Om het dichtwerk van Thierry Deleu nu in zijn geheel te definiëren ben ik geneigd tot de volgende uitspraak: ‘Poëzie tussen Eros en Thanatos, een natuurlijke daad van bevestiging’, waarbij het tweede deel van de zin alludeert op de bekende uitspraak van de Vlaamse dichter Eddy Van Vliet.” (Jan Van Herreweghe)

De natuur is medeplichtig aan ons Zijn, is een factor die onze gemoedsgesteldheid kan beheersen. Zo kan de dichter zich onrustig, troosteloos voelen of veiliger en geborgen binnen de contouren van het landschap. De natuur past perfect in de nieuwe werkelijkheden die de dichter steeds voor ogen heeft.

Voor Thierry Deleu als dichter zijn dat geen nieuwe elementen. Zijn vroegere gedichten baadden al in dergelijke sfeer, waren al ondergedompeld in hetzelfde bad. Alleen is de dichter geëvolueerd, heeft hij zijn taal uitgezuiverd, heeft hij nog meer aandacht besteed aan vorm, ritmiek en structuur. Kenmerkend voor de schrijfstijl van de dichter zijn de vierregelige strofen die weliswaar niet afsluiten met een punt, meestal doorlopen, maar door hun lay-out en beeldvorming een zelfvertrouwen uitstralen.

Sinds zijn bundel Val der Engelen valt op hoe de mystieke sfeer de meeste reisgedichten kleurt. De liefde is nog steeds het uitgangspunt, maar dat tikkeltje godsdienstigheid symboliseert een gevoel van ingetogenheid. Anderzijds wordt dat mystieke gevoel dan weer met opzet doorbroken door erotiek.

(Jan Van Herreweghe en Guy van Hoof).

Praktisch

Hoe verkrijgen?

De gedichten zijn verschenen als NetBook 62 bij Het Prieeltje Online Diest.

Dit zijn E-Books van een speciale soort die daardoor worden gekenmerkt dat ze niet hoeven te worden gedownload of geprint maar op het net kunnen worden gelezen.

Dit houdt in dat deze publicaties een aangepaste lay-out en esthetische vormgeving meedragen volledig in harmonie met de mogelijkheden van het net.
Maak kennis met deze bundel op www.hetprieeltje.net (NetBook nr. 62).

UITERAARD KUN JE DE BUNDEL OOK DOWNLOADEN EN PRINTEN.



Helvetiaanse verzen kun je zo verkrijgen:

1) ofwel surf je naar www.hetprieeltje.net, je kiest voor Netbooks en je scrolt naar beneden tot nummer 62;

2) ofwel klik je rechtstreeks door op de volgende URL:

http://www.hetprieeltje.net/netbook62/index.html

3) ofwel ga je rechtstreeks naar de PDF-versie door te klikken op pdf.

Adobe Acrobotreader is op de meeste computersystemen aanwezig.

Colofon

HELVETIAANSE VERZEN van Thierry DELEU verscheen als tweeënzestigste NetBook van Het Prieeltje Online in de maand september 2009. Lay-out: Henri Thijs

Copyright design: Het Prieeltje Online Diest.


Terug naar “Gedichten C-D”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten