Ben Cami (ja alleen gedichten uitgeg bij Standaard/Manteau)

Van Remco Campert t/m Jan Ducheyne
PieterD
Berichten: 505
Lid geworden op: Zo Feb 15, 2009 10:15
Locatie: Den Bosch

Berichtdoor PieterD » Do Apr 30, 2009 20:34

Er zijn gedichten waar jezelf een hoop mag invullen. Dat mag volgens mij hier ook, maar wat de zin daarvan is.... ik weet het niet. De lezer laten denken over de mysterieusheid van de dichter? Zowel het motief van de dichter als de lezer(es) is erg intrigerend. Veel mensen zullen zich er niet het hoofd over breken en ons gepieker een beetje vreemd vinden, zodat we een speciale categorie van de mensheid vormen, en dit forum altijd klein zal blijven.
Pieter

tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Berichtdoor tiba » Vr Mei 01, 2009 11:44

Bedoel je dat we zonderlingen zijn, Pieter ;) ?

Tiba.

PieterD
Berichten: 505
Lid geworden op: Zo Feb 15, 2009 10:15
Locatie: Den Bosch

Berichtdoor PieterD » Vr Mei 01, 2009 19:07

tiba schreef:Bedoel je dat we zonderlingen zijn, Pieter ;) ?

Tiba.


Geplaatst: Vr mei 01, 2009 19:07 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Niet direct zonderling, maar toch wel een beetje apart. Vergelijk ons maar met vliegtuigspotters, vogelaars, filosofen, liefhebbers van moderne klassieke muziek, ofschoon dit laatste eigenlijk een contradictie is (ik bedoel Satie, Boulez, e.d.). We zijn in ons hoofd in ieder geval geen grijze muizen.
Pieter

tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Berichtdoor tiba » Ma Mei 04, 2009 22:24

Nog even ter verduidelijking deze aanvangsregels van een gedicht van Ben Cami:

De ogen van mijn vader hebben in mij nooit
Vertrouwen gewekt.

In mijn herinnering zie ik mijn vader
Met opgeheven vuist:


Ik durf niet meer citeren omdat ik niet zeker ben of het bij Manteau is uitgegeven.

Tiba.

PieterD
Berichten: 505
Lid geworden op: Zo Feb 15, 2009 10:15
Locatie: Den Bosch

Berichtdoor PieterD » Di Mei 05, 2009 18:26

Je hebt gelijk, Tiba, hij voert zijn vader vaker op. Er is nog enige twijfel bij mij omdat hij in jouw citaten het over "mijn" vader heeft. In "ons" gedicht heeft hij het over de vader. Bedankt voor je tips.
Pieter

Molly
Berichten: 129
Lid geworden op: Ma Aug 03, 2009 19:59
Locatie: Utrecht

Berichtdoor Molly » Do Aug 06, 2009 20:39

Ben Cami was tot op de dag van vandaag een onbekende dichter voor mij, maar ik ben zeer zeker onder de indruk van zijn gedichten.
Waarom glimlach je als zij die niet liefhebben? vind ik een prachtregel! En uit dat andere gedicht vind ik de passage
De vader slaat
Uit onmacht.
De heerseres
Huilt van genot
.
erg boeiend. Zelfs nadat ik alle mogelijke betekenissen/verklaringen van jullie gelezen heb! Eerst dacht ik dat de heerseres gewoon Moeder Aarde was die huilt van geniet, ofwel die blij is dat de regen haar besproeit zodat ze vruchtbaarder is, maar ook kan het zijn dat die 4 regels gewoon een situatie is die zich (toevallig) afspeelt tijdens het onweer waarin iemands vader en zijn (nieuwe) vriendin van een seksspel genieten.
Ik denk er nog even over...


Molly
~ Het is een kunst om de zee in een glas te vangen ~

(naar: Italo Calvino)


Terug naar “Gedichten C-D”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten