Herman de Coninck (nee)

Van Remco Campert t/m Jan Ducheyne
mira
Berichten: 616
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 20:10

Berichtdoor mira » Vr Jan 08, 2010 20:49

Prachtig, Dettie. Jij hebt het voor mekaar gekregen!
Dank, Dettie, ook in naam van al diegenen die zo houden van de gedichten van Herman de Coninck.

mira
Laatst gewijzigd door mira op Di Feb 16, 2010 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Molly
Berichten: 129
Lid geworden op: Ma Aug 03, 2009 19:59
Locatie: Utrecht

Berichtdoor Molly » Zo Jan 10, 2010 12:53

Helemaal te gek, zulk nieuws! Op hoop van zegen gaan we verder... :)

Molly
~ Het is een kunst om de zee in een glas te vangen ~

(naar: Italo Calvino)

Jan s
Berichten: 54
Lid geworden op: Wo Apr 01, 2009 05:28
Locatie: Borsbeek
Contact:

Berichtdoor Jan s » Do Jan 14, 2010 07:36

Super nieuws!

Jan S
Je m'exprime, donc je suis.

mira
Berichten: 616
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 20:10

Berichtdoor mira » Vr Jan 15, 2010 21:48

Vijf dichters zijn genomineerd voor de Vlaamse dichtprijs de Herman de Coninckprijs 2010.

Het gaat, in alfabetische volgorde, om de volgende vijf dichters:
Paul Bogaert - De slalom soft
Eva Cox - Een twee drie ten dans
Charles Ducal - Toegedekt met een liedje
Leonard Nolens - Woestijnkunde
Roel Richelieu Van Londersele - Tot zij de wijn is

Op dinsdag 26 januari wordt de winnaar bekendgemaakt. In de Arenbergschouwburg zal vervolgens op donderdag 28 januari 2010, Gedichtendag, de prijs worden uitgereikt. Ook wordt een poster met het beste gedicht gratis verspreid via de boekhandel.
Bron: Boek.be.

Librije


Dit is een prijs voor de beste dichtbundel.
En dat lijkt me best een moeilijke opgave.

In de literaire katern van een Vlaamse krant vandaag een gedicht van elk van de vijf genomineerden gelezen.
Veelbelovend.

mira

Jan s
Berichten: 54
Lid geworden op: Wo Apr 01, 2009 05:28
Locatie: Borsbeek
Contact:

Berichtdoor Jan s » Vr Jan 15, 2010 21:51

Ik zou voor Ducal gaan. Een heel mooie bundel.

Jan S
Je m'exprime, donc je suis.

leni
Berichten: 76
Lid geworden op: Zo Feb 08, 2009 18:53
Locatie: Portugal

Berichtdoor leni » Vr Jan 15, 2010 22:11

Dat zijn zo van die momenten dat ik graag in Vlaanderen zou willen zijn..om eens te kijken wat Woestijnkunde van Nolens inhoudt, heeft iemand dat (gelezen)?? ik vind het zo een prachtige titel..
O que for quando for, é que será o que é (F. Pessoa)

Librije
Berichten: 197
Lid geworden op: Zo Mar 01, 2009 07:16
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor Librije » Zo Jan 17, 2010 10:30

Hier kun je de genomineerde gedichten allemaal lezen, Leni. En er op stemmen, als je wilt.

http://www.boek.be/herman-de-coninckpri ... tem-en-win

De bundel van Ducal heb ik gelezen. Er staan mooie gedichten in.

Maar van de titels waar uit gekozen mocht worden vond ik die van

Eva Cox - Hand

toch het mooist.

Librije.
Hetzelfde zien
Maar het zò zien
Zoals niemand het zag
(J.A. Deelder - Euforismen
Bezige Bij, 1991)

leni
Berichten: 76
Lid geworden op: Zo Feb 08, 2009 18:53
Locatie: Portugal

stemmen prijs

Berichtdoor leni » Zo Jan 17, 2010 16:04

Dat was tof Librije om me die site te geven ..ik heb ook op Eva Cox gestemd, maat twijfelde omdat ik ze allemaal heel goed vind.
Dankjewel hé
O que for quando for, é que será o que é (F. Pessoa)

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Zo Jan 17, 2010 18:42

Ja Eva Cox is prachtig en inderdaad ze zijn allemaal heel goed.
Voor mij springt Roel Richelieu Van Londersele er uit.


je zadelt mijn rug en sterk
rijden we een nieuwe ochtend in


Zulke krachtige beginregels...

en dan

mijn voorraad ben je elke dag
je houdt mij op de wereld


als eindregels, voor mij is dit een ongelofelijk mooi gedicht.

Maar net wat leni schreef, alle gedichten zijn goed maar deze... ja!

Dettie

tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Berichtdoor tiba » Do Jan 21, 2010 11:26

Even verwijzen naar de column die Mira geschreven heeft op het boekenforum voor HDC:

http://oscar.messageboard.nl/7067/viewtopic.php?t=6194

Tiba.

PieterD
Berichten: 505
Lid geworden op: Zo Feb 15, 2009 10:15
Locatie: Den Bosch

Berichtdoor PieterD » Do Jan 21, 2010 11:46

tiba schreef:Even verwijzen naar de column die Mira geschreven heeft op het boekenforum voor HDC:

http://oscar.messageboard.nl/7067/viewtopic.php?t=6194

Tiba.


Een heel mooie hommage, Mira. Ik ga Herman de Coninck nu zeker meer waarderen dan ik tot nu toe deed.
P.S. Mijn reactie hier geplaatst omdat ik niet ingeschreven ben op het Boekenforum.
Pieter

mira
Berichten: 616
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 20:10

Berichtdoor mira » Do Jan 21, 2010 16:16

Dankjewel, Pieter.

mira

mira
Berichten: 616
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 20:10

Berichtdoor mira » Di Jan 26, 2010 15:47

De Herman de Coninckprijzen 2010 vind je hier:

http://car.messageboard.nl/38686/viewtopic.php?t=726


mira

mira
Berichten: 616
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 20:10

Berichtdoor mira » Vr Apr 30, 2010 19:13

HdC blijft een van mijn favoriete dichters.

mira

RasArth
Berichten: 5
Lid geworden op: Zo Jun 12, 2011 11:31

Parabel van de verloren vader

Berichtdoor RasArth » Zo Jun 12, 2011 11:36

Hallo, ik ben een 17-jarige scholier. Mijn vraag is de volgende, ik heb als taak voor mijn mondeling examen Nederlands om het gedicht "Parabel van de verloren vader" van HDC te analyseren. Ik moet dus de metaforen ontcijferen en verklaren, e.d. Spijtig genoeg heb ik echt geen poëtische aanleg. Kan er iemand me helpen ?

Lezer100
Berichten: 154
Lid geworden op: Do Aug 05, 2010 10:35
Locatie: Vlaanderen
Contact:

Re: Parabel van de verloren vader

Berichtdoor Lezer100 » Zo Jun 12, 2011 12:02

RasArth schreef:Hallo, ik ben een 17-jarige scholier. Mijn vraag is de volgende, ik heb als taak voor mijn mondeling examen Nederlands om het gedicht "Parabel van de verloren vader" van HDC te analyseren. Ik moet dus de metaforen ontcijferen en verklaren, e.d. Spijtig genoeg heb ik echt geen poëtische aanleg. Kan er iemand me helpen ?


Hier vind je alvast de tekst :

http://www.hermandeconinck.be/vingerafdrukken-3.php

Ik wil best mijn ideeën met je delen, maar ik denk wel dat je zelf ook wel een paar dingen in je achterhoofd hebt omtrent dit gedicht.
Lezer100

RasArth
Berichten: 5
Lid geworden op: Zo Jun 12, 2011 11:31

Berichtdoor RasArth » Zo Jun 12, 2011 12:08

Ik had als basisidee dat de Coninck waarschijnlijk doelt op de dood van zijn zoon in dat bewuste auto-ongeval. Veel verder geraak ik echter niet

Lezer100
Berichten: 154
Lid geworden op: Do Aug 05, 2010 10:35
Locatie: Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor Lezer100 » Zo Jun 12, 2011 12:25

RasArth schreef:Ik had als basisidee dat de Coninck waarschijnlijk doelt op de dood van zijn zoon in dat bewuste auto-ongeval. Veel verder geraak ik echter niet


Dat ongeval was mij onbekend. Heb je iets meer gegevens hieromtrent ? Dat kan alvast meegespeeld hebben, als een deel van het rouwproces bijvoorbeeld.
Lezer100

RasArth
Berichten: 5
Lid geworden op: Zo Jun 12, 2011 11:31

Berichtdoor RasArth » Zo Jun 12, 2011 12:54

Na een "banaal" ongeval stierven zijn eerste vrouw en één van zijn twee kinderen. De Conick vergaf dit zichzelf nooit waardoor bijvoorbeeld zijn tweede vrouw om verliet omdat ze niet wou leven met een man met zoveel verdriet. De dood van vrouw en zoon zijn het onderwerp geweest van veel gedichten van hem.

RasArth
Berichten: 5
Lid geworden op: Zo Jun 12, 2011 11:31

Berichtdoor RasArth » Zo Jun 12, 2011 13:26

Zoals ik al zei, daar zit ik dus vast, dus alle hulp is meer dan welkom

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Zo Jun 12, 2011 15:46

Helaas mag ik het hele gedicht niet plaatsen

maar met de link erbij van Lezer100 kom ik nog wel een eind.


In de bijbel staat het verhaal 'de parabel van de verloren zoon'. Een vader heeft twee zonen. De jongste zoon vraagt aan zijn vader zijn erfdeel (hij wenst zijn vader dus eigenlijk dood) op daarna gaat hij weg en verzuipt en verbrast al het geld. Toen alles op was en hij honger leed ging hij terug en zei sorry vader, ik was fout bezig, behandel mij maar als een van uw knechten maar de vader was heel blij en gaf een feest en kleren en ringen. De oudste zoon was heel boos. Hij was altijd goed voor zijn vader geweest, had altijd hard gewerkt en zijn broer had al zijn geld opgemaakt aan de hoeren en drank en er werd feest gevierd!
Maar de vader zei, je broer was weg, het leek of hij dood was en nu is hij er weer! Hij was verloren en is teruggevonden.
(Dit is heel kort door de bocht het bijbelverhaal)

Het gedicht van Herman de Coninck heeft als titel Parabel van de verloren vader Dus niet parabel van de verloren zoon als in de bijbel.

De zoon wil de wereld veranderen maar de vader wil liever zijn zoon veranderen. Hij vindt dat zijn zoon geen eigen mening heeft, hij praat anderen na.

De vader zegt in dit gedicht tegen zijn zoon ga weg in plaats van dat de zoon zelf zegt ik ga weg.
De vader zegt kom over tien jaar maar eens terug. Hij zegt tegen zijn zoon...

'Dat eigen leven, begin daar gvd. eens mee,
en kom over tien jaar eens terug met verdriet
in plaats van gelijk, bijvoorbeeld na een vrouw of twee.
Dat ik kan zeggen: je bent dezelfde gebleven.'


Hij zegt dus, ga een eigen leven leiden. Ga eens rondkijken en ervaar wat verdriet is. Dat bijvoorbeeld tot twee keer toe een vrouw weggaat bij je. En na tien jaar zullen we zien of je dan nog steeds gelijk hebt. En na tien jaar kan de vader pas zeggen of de zoon veranderd is of niet.

In de laatste twee regels lijkt het alsof de zoon inderdaad na 10 jaar is teruggekomen.

Dit is wat ik bij dit gedicht denk, maar of dat goed is weet ik natuurlijk niet. Misschien dat Lezer100 nog wat toe te voegen heeft of het gedicht heel anders ziet.
En wat denk jij zelf RasArth? Ik geloof niet dat het over het verlies van zijn zoon gaat (kan wel natuurlijk) mogelijk wel over het verlies van zijn vrouw(en).

Volgens mij zegt Herman de Coninck tegen zijn zoon doe eerst eens wat levenservaring op in plaats van nu allerlei wijsheden te vertellen. Pas dan kun je zien of het klopt wat je zegt.


Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op Ma Jun 13, 2011 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.

RasArth
Berichten: 5
Lid geworden op: Zo Jun 12, 2011 11:31

Berichtdoor RasArth » Zo Jun 12, 2011 16:12

Wel, bij nader inzien denk ik dat jouw interpretatie (Dettie) veel beter is. Ik begon namelijk zelf te twijfelen of het wel om de dood van zijn zoon ging, want het lukte me maar niet om dat idee concreet op het gedicht toe te passen. Volgens mijn leerkracht is een interpretatie pas correct als je elk vers van het gedicht ermee kan verklaren. Ik heb de indruk dat dat bij jouw interpretatie het geval is. Hartelijk bedankt, Dettie!

Lezer100
Berichten: 154
Lid geworden op: Do Aug 05, 2010 10:35
Locatie: Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor Lezer100 » Zo Jun 12, 2011 17:00

IK speelde al met het idee van de bijbelse parabel, Dettie, misschien zal ik hieromtrent nog wat aan jouw interpretatie toevoegen. Wat betreft vrouwen of kinderen, het zou ook nog zijn overleden vader zijn, die om het hoekje komt kijken. Ik kom hierop nog terug, vandaag of morgen.
Lezer100

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Jun 14, 2011 08:44

Ik kreeg een bericht van mira, zij schreef "HdC heeft niet zijn zoon (Tom) verloren bij het auto-ongeluk, wel zijn eerste vrouw, An Somers. Hun zoontje was er wel bij, maar ongedeerd."

Dettie

Lezer100
Berichten: 154
Lid geworden op: Do Aug 05, 2010 10:35
Locatie: Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor Lezer100 » Di Jun 14, 2011 12:24

Dettie schreef:Ik kreeg een bericht van mira, zij schreef "HdC heeft niet zijn zoon (Tom) verloren bij het auto-ongeluk, wel zijn eerste vrouw, An Somers. Hun zoontje was er wel bij, maar ongedeerd."

Dettie


Wat ik bij deze alleen maar kan bevestigen. Ik werk ondertussen verder op de bijbelse parabel.
Lezer100


Terug naar “Gedichten C-D”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 15 gasten