Herman de Coninck (nee)

Van Remco Campert t/m Jan Ducheyne
Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Do Aug 06, 2009 10:37

Voor mij is "De zee heeft zichzelf weerlegd" nog steeds het mooiste gedicht van herman de coninck. Misschien ook wel omdat Tiba dat eens erg mooi heeft voorgelezen bij een Leestafelontmoeting aan het strand.

Dettie

leni
Berichten: 76
Lid geworden op: Zo Feb 08, 2009 18:53
Locatie: Portugal

Berichtdoor leni » Do Aug 06, 2009 10:56

zo zie je maar weer dat het apprecieren van gedichten of een bepaald gedicht heel vaak erg persoonlijk is. Voor mij is het gedicht ' zoals het eiland van de meeuwen' uit de bundel 'Enkelvoud' het mooiste. Ik heb het ooit op een groot doek (laken eigenlijk, het wapperde in de wind)gedrukt gezien aan de kust (ergens, weet niet meer waar) en rondom vlogen de meeuwen.Het was zo mooi dat ik er stond bij te huilen. Het was dan ook op een dag dat een geliefd persoon iets verschrikkelijks had meegemaakt..Dus..emotie herkenning, herinnering, het speelt allemaal mee. Ik voelde me toen op een eiland, helemaal alleen met enkel die meeuwen en mijn verdriet.
O que for quando for, é que será o que é (F. Pessoa)

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Do Aug 06, 2009 11:05

Ja ik denk dat het inderdaad zo werkt leni, dat bepaalde gedichten een heel intense herinnering van blijheid of verdriet vertegenwoordigen. Muziek heeft dat ook, maar sommige muziekteksten zijn ook bijna poëzie.
Ik vond dat toen aan het strand zo mooi, dat we daar zaten met z'n allen en dan dat mooie gedicht over de zee. Dat maakte erge indruk op me.

Dettie

Jan s
Berichten: 54
Lid geworden op: Wo Apr 01, 2009 05:28
Locatie: Borsbeek
Contact:

Berichtdoor Jan s » Do Aug 06, 2009 11:47

En dat een gedicht soms verschijnt op een moment dat je er behoefte aan hebt.... kippevel momenten hé.

Jan S
Je m'exprime, donc je suis.

tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Berichtdoor tiba » Vr Aug 07, 2009 21:21

Dettie schreef:Ik vond dat toen aan het strand zo mooi, dat we daar zaten met z'n allen en dan dat mooie gedicht over de zee. Dat maakte erge indruk op me.
Dettie


Dit item kreeg ik niet meer door, daardoor geen reactie.
Ja het was een heel mooie dag, heb er de beste herinneringen aan.
Herinner me zelfs nog de jongen die opdiende, en zo geboeid meeluisterde, mss. vond hij ons wat raar, maar hij wou vast wat meer over gedichten weten.
"De zee heeft zichzelf weerlegd" had voordien al een bijzondere betekenis voor mij, dat heb ik vast verteld. Ik vernam het nieuws van zijn dood een dag nadien. En dat gedicht heb ik toen voorgelezen, want het was het enige net in mijn bereik. Ik heb zelden zo'n stilte ervaren.

Tiba.

Jan s
Berichten: 54
Lid geworden op: Wo Apr 01, 2009 05:28
Locatie: Borsbeek
Contact:

Berichtdoor Jan s » Za Aug 08, 2009 10:46

Niets snijdt dieper als stilte
Niets heelt dieper als stilte

Jan S
Je m'exprime, donc je suis.

tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Berichtdoor tiba » Za Aug 08, 2009 12:04

Jan s schreef:Niets snijdt dieper als stilte
Niets heelt dieper als stilte

Jan S


Mooi gezegd, Jan.

Tiba.

tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Berichtdoor tiba » Za Aug 08, 2009 12:06

leni schreef:zo zie je maar weer dat het apprecieren van gedichten of een bepaald gedicht heel vaak erg persoonlijk is. Voor mij is het gedicht ' zoals het eiland van de meeuwen' uit de bundel 'Enkelvoud' het mooiste. Ik heb het ooit op een groot doek (laken eigenlijk, het wapperde in de wind)gedrukt gezien aan de kust (ergens, weet niet meer waar) en rondom vlogen de meeuwen.Het was zo mooi dat ik er stond bij te huilen. Het was dan ook op een dag dat een geliefd persoon iets verschrikkelijks had meegemaakt..Dus..emotie herkenning, herinnering, het speelt allemaal mee. Ik voelde me toen op een eiland, helemaal alleen met enkel die meeuwen en mijn verdriet.


Ik kan het me voorstellen, Leni
Tiba.

mira
Berichten: 616
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 20:10

Berichtdoor mira » Di Dec 22, 2009 00:43

Ik heb eventjes alles herlezen wat hier staat onder dit item HdC, naar aanleiding van mijn verwijzing bij een gedicht van Kopland naar het gedicht 'middenin de vlakte van juli...', uit: 'De Lenige Liefde'.

Wat ik hier gelezen heb, is als een kroniek van het poëzieforum.
Tiba, Jom en Dettie waren bij deze dichter de spilfiguren. Zeer boeiende debatten.
En Dettie werd almaar meer ingewijd in de geheimen van die vreemde poëtische wereld, en met succes. En toen kwam ook JanS op het toneel.
Die schreef een paar treffende verzen over HdC. Die kunnen misschien ook nog onder zijn naam geplaatst worden.
Ook Leni was erbij.

Sindsdien is er zoveel gebeurd.

Ik was toen bij wijze van spreken nog niet geboren. Op LT poëzie.

middenin de vlakte van juli
kwam ik je tegen. ik woon hier, zei je.
ik keek naar de bloemen. ja, dat zie ik,


Echt stom dat dit niet in zijn geheel mag gepubliceerd worden, want het is echt heel mooi.


Wij hier op het poëzieforum houden van 'gedichten', van iets wat onnoembaar is, en een andere taal behoeft dan de gewone spreektaal.
Maar dat levert uiteraard stof tot heel wat discussie, debat, commentaar, bespreking, interpretatie....

Hopelijk lezen de uitgevers, dichters, erven etc. dit.
En ook de liefhebbers van LTpoëzie.

mira
Laatst gewijzigd door mira op Wo Feb 17, 2010 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Di Dec 22, 2009 08:07

Een heel mooi pleidooi mira, dankjewel!

Ik moet zeggen dat de moed me behoorlijk in de schoenen is gezakt.
Denk je alles netjes te doen en dan krijg je opnieuw bericht dat mogelijk de gedichten weg moeten cq plaatsing op Poezie-Leestafel misschien zo duur gaat worden dat het voor mij/ons niet meer te betalen is.
Vooral van o.a. deze gedichten van HdeC zou ik het erg vinden als ze weg moeten (en die kans is groot) omdat daar zo'n beetje alles mee begonnen is en het gedicht De zee heeft zichzelf weerlegd bij mij een speciaal plekje heeft (zie bovenstaand).
Laten we maar duimen dat alles mag blijven staan zonder schrikbarend hoge kosten. Ik hoop dat het ook niet te lang duurt voordat we wat weten, dat wachten op bericht is niet echt lekker.

Dettie

Jan s
Berichten: 54
Lid geworden op: Wo Apr 01, 2009 05:28
Locatie: Borsbeek
Contact:

Berichtdoor Jan s » Di Dec 22, 2009 11:21

Begrijpelijke frustratie die jullie hier verwoorden. En ja, het zou zalig zijn om vrij en vrolijk te kunnen blijven genieten van poëzie via de leestafel. Ze (de Leestafel) heeft bij mij ook een heel bijzondere impact gehad. Zonder de leestafel had ik misschien nooit zoveel poëziebundels gekocht en gelezen.
Maar ook de vriendschap die ik ervaar vanuit het hart van de Leestafelaars is heel waardevol.

Als ik de brieven in "Aangename postumiteit" van Herman De Coninck lees, ontdek ik dat hij enerzijds voorstander was voor degelijke vergoeding voor het werk van dichters maar anderzijds ook voorstander was om de toegankelijkheid en betaalbaarheid van poezie te bevorderen.
Het blijft een moeilijk evenwicht.

Zijn er alternatieven? Een formum waar we geen gedichten publiceren maar wel verwijzingen doen (met titels, citaten, ... ) ... ?

Jan S
Je m'exprime, donc je suis.

tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Berichtdoor tiba » Wo Dec 23, 2009 15:25

Heb ook dit hele item nog eens herlezen, krijg bijna nostalgie naar de begintijd van Leestafel. Ben weer getroffen door wat Leni schreef over het gedicht "de meeuwen".
Hopelijk kan Leestafel blijven zoals het nu is. Duimen! Duimen!

En ja, dat alternatief, Jan, ik zie het niet direct zitten. Kun je wat verduidelijken?


Tiba.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Dec 30, 2009 11:56

Helaas, helaas, helaas, helaas, helaas, helaas, helaas, helaas, helaas, helaas, helaas, helaas, helaas, helaas, helaas, helaas, helaas, helaas, helaas
de gedichten moeten weg. Tenzij iemand 100 euro per gedicht wil betalen. Echt héél erg jammer vooral omdat de gedichten van HdeC zo geliefd zijn bij jullie. Ik vind het echt erg dat ze weg moeten.

Dettie

mira
Berichten: 616
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 20:10

Berichtdoor mira » Wo Dec 30, 2009 20:51

Geplaatst: 03 sep 2005 04:12 pm

Vorig weekeinde liep ik op het Schoonselhof, de necropool van Antwerpen. Daar vond ik het graf van De Coninck, en dat is schitterend. Een glazen plaat over wit zand met schelpen.


Dag Herman,

de toegang wordt je hier geweigerd.

Jij, die zoveel moois hebt geschreven, en die vond dat je niet genoeg gewaardeerd werd, zo luidt het. Och god, dat dacht ook Hugo Claus, zegt men.

Jij die dichtte:


Alles is voorbij. Dit is wat was.(Middelheim)

en ook:

Geef me na mijn zoveelste kale reis
iemand die mij twee haren uittrekt
en glimlachend zegt: je wordt grijs


of deze prachtige versregel:

hoor de wind door de henna-bomen varen
(ja, ik hoor de wind)

en nog maar es:

Alles is ver. En de liefste dingen nog verder.

Weet ik alles van.

en 'het oortje', Herman, uit 'De lenige liefde'.
Een aantal generaties pubers zwijmelde daarbij.
Zelfs Jos Ghijsen, 'radiomaker', was verrukt. Beeld ik me nu in dat hij het tweemaal na elkaar heeft gelezen? Zo was het toch, hij vond het zo mooi dat hij het nog eens voorlas, op de radio.

Er is nog zoveel te vertellen en vooral te citeren.
Maar hier kan dat niet meer, Kafka is niet verweg, om niet te zeggen 'centen'.

Ik zoek je zeker nog eens op in het Schoonselhof.

Dag Herman.
Tot dan.

mira

tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Berichtdoor tiba » Do Dec 31, 2009 01:36

De reactie Mira die schreef, vind ik prachtig. Het is een vol emotie, maar ook van een kenner.
De erkenning, de waardering, de liefde van zovele lezers voor Herman DC vind ik daarin, en ook de emoties die zijn gedichten teweeg brengen. Ik zou er niet zo kunnen over schrijven.
Zo mooi vind ik het dat ik deze reactie heb gekopieerd en bewaard.
Misschien moet Mira daar iets over schrijven, een column of zo.
't Zou mooi zijn als een echo van HDC op dit forum bewaard bleef

Tiba.

mira
Berichten: 616
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 20:10

Berichtdoor mira » Do Dec 31, 2009 02:32

Dank, Tiba. Misschien maak ik er wel een column van.

Hopelijk leest 'men' dit.
Men mag altijd contact met mij opnemen via LT.
En als ik dan al emotioneel ben in dit geval, dan is dit uit ergernis en ja, uit woede, over zoveel domheid èn geldgewin.


mira

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Do Dec 31, 2009 11:08

Ik weet niet of iemand van jullie in Vlaanderen een email- of huisadres kunt vinden van de erven. Ik kom steeds uit bij de Nederlandse uitgeverij en deze uitgeverij reageert zelden tot nooit dus dat schiet ook niet op.
Dus als jullie een adres kunnen vinden van de erven, dan graag.

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op Za Jan 02, 2010 12:50, 2 keer totaal gewijzigd.

mira
Berichten: 616
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 20:10

Berichtdoor mira » Do Dec 31, 2009 15:14

Nog even zeggen dat ik net in een blog van KH las dat ze haar boodschappen doet in Berchem in de Statiestraat.


mira-speurneus

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Do Dec 31, 2009 17:58

heeft ze een eigen blog? Dan kan misschien via dat blog contact worden opgenomen!

Dettie - enthousiast

tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Berichtdoor tiba » Vr Jan 01, 2010 13:41

Ik denk dat dit blog bedoeld is:

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/o ... emmerechts

Tiba.

leni
Berichten: 76
Lid geworden op: Zo Feb 08, 2009 18:53
Locatie: Portugal

Berichtdoor leni » Vr Jan 01, 2010 15:02

Ik stuur in Pb alle adresinfo
Leni
O que for quando for, é que será o que é (F. Pessoa)

mira
Berichten: 616
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 20:10

Berichtdoor mira » Vr Jan 01, 2010 23:06

Dank, Leni. :)

mira

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Za Jan 02, 2010 10:37

En via mira het adres ontvangen, bedankt leni en mira.

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Vr Jan 08, 2010 09:16

De gedichten van Herman de Coninck mogen dit jaar (2010) blijven staan!
Volgend jaar kijken ze weer verder.

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op Vr Jan 08, 2010 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.

tiba
Berichten: 585
Lid geworden op: Za Feb 07, 2009 00:58

Berichtdoor tiba » Vr Jan 08, 2010 17:21

En dat is goed nieuws voor het begin van 2010!


Terug naar “Gedichten C-D”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten