Jana Beranová (ja)

Van Gerrit Achterberg t/m Chretien Breukers
Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Jan 28, 2009 12:16

Geplaatst: 08 okt 2007 04:40 am

Ze heeft waarschijnlijk al wat macht in haar leven tegengekomen....

Jan S

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Jan 28, 2009 12:17

Geplaatst: 09 okt 2007 08:39 am

WilV schreef:
beide benen in één broekspijp.

Ik begrijp dit niet. Wat zie je daar bij?

mcouzijn

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Jan 28, 2009 12:17

Geplaatst: 09 okt 2007 10:24 am

Welkom op het forum mcouzijn.

Ik vermoed een lijkenzak.

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Jan 28, 2009 12:18

Geplaatst: 09 okt 2007 03:33 pm

De zevende dag zei hij verbaasd:
"Eindelijk dat je d'r bent!"
En hij lachte
op de rand van zijn bedgraf
beide benen in één broekspijp.


Ik heb de laatste strofe van het gedicht 'vertrek' hier nog eens geplaatst.
mcouzijn schreef:
Ik begrijp dit niet. Wat zie je daar bij?


Ik had er me ook al vragen over gesteld.

Dettie zegt:
Ik vermoed een lijkenzak.


Jeetje, dit vind ik een lugubere verklaring. Ik zou er zelf nooit opgekomen zijn.
Het zou kunnen, denk ik nu, maar vind het wel schokkend.
Zelf dacht ik dat het letterlijk bedoeld was (de man is zover heen, verward ook, heeft zijn pyjama verkeerd aan, is ook zó mager geworden dat beide benen in één pijp kunnen), al vond ik het niet echt een bevredigende verklaring

Ik zie hem zitten op de rand van zijn bed, dat zijn graf wordt, de rand van zijn graf dus, zo mager dat hij 2 benen in één pijp van de pyjama heeft.
Het beeld van een lijkzak? Zou kunnen, maar wel macaber.

Tiba.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Jan 28, 2009 12:19

Geplaatst: 09 okt 2007 03:56 pm

Ja, het is ook macaber maar zo zag ik het. Met zijn voeten al in het graf. Hij zit op de rand van zijn bedgraf staat in het gedicht.
Daarna stelde ik me voor hoe het eruit zag twee benen in één broekspijp en dat riep bij mij die associatie op. Zijn benen zijn al 'ingepakt'.
Ja macaber inderdaad.

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Jan 28, 2009 12:19

Geplaatst: 03 jan 2009 11:16 am

Boom


1

De kracht te hebben
je schoonheid te verliezen
boom te zijn
met alleen je stam

2

Geen hemel zo hoog
of hij zal ernaar grijpen
alleen zijn wortels
nog

Jana Beranovà
Uit:Geen hemel zo hoog
Agathon, Bussum, 1985

mira

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Jan 28, 2009 12:20

Geplaatst: 03 jan 2009 11:26 am

Dit vind ik een onwaarschijnlijk mooi gedicht dat op een onwaarschijnlijk relevant moment in ons leven voor mijn ogen verschijnt.

Met mijn fotografie wil ik, naast fotografische poëzie, mensen die het moeilijk hebben met aftakeling, verminking, ouderdom of complexen helpen om tot een betere aanvaarding te komen. Dit gedicht zou een mooie intro kunnen vormen om mijn wensen terzake aan te kondigen.

Ik zal een eigen gedicht onder rubriek Jan Somers zetten omtrent verminking.

Jan S

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Jan 28, 2009 12:20

Geplaatst: 03 jan 2009 11:39 am

En ook dit gedicht is onzegbaar mooi, dankjewel mira.

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Jan 28, 2009 12:21

Geplaatst: 03 jan 2009 04:48 pm

Ik vind het ook prachtig!
Volgens mij past het goed bij het maandthema "schoonheid".
Een boom die zijn blaren verloren heeft, blijft naar de hemel reiken en is vaak een schoonheid op zichzelf.

Tiba.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Jan 28, 2009 12:21

Geplaatst: 03 jan 2009 05:04 pm

Schitterend ,hier knijpt mijn hart van samen


De kracht te hebben
je schoonheid te verliezen
boom te zijn
met alleen je stam

Manja Croiset
_________________
suum cuique oftewel ieder het zijne!

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Jan 28, 2009 12:22

Geplaatst: 03 jan 2009 05:22 pm

Soms is er een gedicht dat je naar de keel grijpt, ontroert, begeestert...
Ik ben vooral getroffen door de reactie van Jan.

Dit vind ik een onwaarschijnlijk mooi gedicht dat op een onwaarschijnlijk relevant moment in ons leven voor mijn ogen verschijnt.


Ditmaal grijpt de reactie me naar de keel.
Misschien was het een begenadigd moment waarop ik dit gedicht koos, en dat stemt me blij, voor Jan en niet alleen voor hem, ik bedoel, voor jullie.

Groetjes
mira

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Jan 28, 2009 12:23

Geplaatst: 03 jan 2009 05:25 pm

Maar ook al gaat dit over het pijn van anderen,w e herkennen blijkbaar ons zelf erin, anders kan het niet ZO raken, of is dat mijn persoonlijke invulling?

Manja
_________________
suum cuique oftewel ieder het zijne!

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Jan 28, 2009 12:24

Geplaatst: 04 jan 2009 07:48 am

Geen hemel zo hoog
of hij zal ernaar grijpen
alleen zijn wortels
nog

Kan iemand mij uitleggen wat de dichteres bedoelt met de laatste vier woorden? De boom heeft toch ook nog zijn stam en takken?

Pieter

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Jan 28, 2009 12:25

Geplaatst: 04 jan 2009 11:09 am

Boom

1

De kracht te hebben
je schoonheid te verliezen
boom te zijn
met alleen je stam

2

Geen hemel zo hoog
of hij zal ernaar grijpen
alleen zijn wortels
nog

Manja schreef:
Maar ook al gaat dit over het pijn van anderen,we herkennen blijkbaar ons zelf erin,anders kan het niet ZO raken,of is dat mijn persoonlijke invulling?


Volgens mij gaat het niet over de pijn van anderen maar over ieder individu, en misschien niet zozeer over pijn maar over ouder worden,
aftakeling, alhoewel, dat kan men persoonlijk invullen....

Pieter schreef:
Kan iemand mij uitleggen wat de dichteres bedoelt met de laatste vier woorden? De boom heeft toch ook nog zijn stam en takken?


Een boom die zijn bladeren verloren heeft blijft met zijn stam (en takken) naar de hemel reiken. Hij is dus het symbool van overeind te blijven
en de laatste regel: alleen zijn wortels nog
een poging:
men kan niet volledig zichzelf ontstijgen, men blijft hoe dan ook verankerd met wat men vroeger was.

Tiba.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Jan 28, 2009 12:26

Geplaatst: 04 jan 2009 11:17 am

tiba schreef:
Een boom die zijn bladeren verloren heeft blijft met zijn stam (en takken) naar de hemel reiken. Hij is dus het symbool van overeind te blijven en de laatste regel: alleen zijn wortels nog een poging:
men kan niet volledig zichzelf ontstijgen, men blijft hoe dan ook verankerd met wat men vroeger was.

Tiba.



Ik kan me goed vinden in de interpretatie van Tiba.

Jan S

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Jan 28, 2009 12:27

Geplaatst: 04 jan 2009 03:16 pm

Ik heb de indruk dat dit geen 2 strofen zijn van eenzelfde gedicht, maar 2 aparte, maar verwante gedichten, vandaar de nummering.
Om bij het beeld te blijven:

- het eerste gedicht gaat over een boom zonder blaren of (nauwelijks) takken, daar is hier al heel wat over gezegd.

- het tweede gedicht is als het ware een variatie op hetzelfde onderwerp 'boom', maar met andere thematiek:
nu wordt de boom gezien als het 'element' dat zo hoog mogelijk naar de hemel reikt (de symboliek is ook meerduidig, me dunkt, religieus,... etc, misschien vult iemand wel aan), ik denk dus met zijn takken.
Maar zijn wortels blijven stevig in de grond, hij kan niet helemaal weg van de aarde;
hierbij sluit ik mij aan bij Tiba's uitleg.

Het woordje 'nog', geïsoleerd op de volgende regel, doet bij mij de vraag rijzenof er ook geen dubbele bodem is:
- alleen zijn wortels steken (nog) in de grond, en
- voorlopig, nu nog, kan hij niet volledig los van de aarde.

mira

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Jan 28, 2009 12:27

Geplaatst: 04 jan 2009 04:48 pm

1

De kracht te hebben
je schoonheid te verliezen
boom te zijn
met alleen je stam

2

Geen hemel zo hoog
of hij zal ernaar grijpen
alleen zijn wortels
nog

Ik zie het meer menselijk. In het eerste gedeelte zie ik: je kaal durven tonen, jezelf durven te laten zien zoals je bent, zonder omhulsel (make-up, merk/modekleding, grijs haar als je grijs bent, enz.) Mens te zijn met alleen je eigen vel en haar, pukkels, littekens etc. Ook innerlijk de kracht hebben jezelf te accepteren zoals je bent.

In het tweede gedeelte zie ik het verlangen van de mens, elke keer meer willen, zich beter voordoen, maar je afkomst (wortels) blijft altijd.
Die wortels zijn er alleen nog

dettie
die het vast weer helemaal verkeerd ziet. hoewel tiba over het laatste gedeelte eigenlijk hetzelfde zegt 'men kan niet volledig zichzelf ontstijgen, men blijft hoe dan ook verankerd met wat men vroeger was'

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Jan 28, 2009 12:34

Geplaatst: 04 jan 2009 07:12 pm

Dettie zegt:

In het tweede gedeelte zie ik het verlangen van de mens, elke keer meer willen, zich beter voordoen, maar je afkomst (wortels) blijft altijd.


Dat doet mij zeer sterk denken aan de Griekse hybrisgedachte, het plegen van 'overmoed', een zeer zware fout ondermeer in de Griekse tragedie.
Dan zou 'het streven' van de boom naar de hemel iets negatiefs zijn?!
Of bedoelde je het niet zo?
Ik zag het zo niet, maar moet erover nadenken.

mira

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Jan 28, 2009 12:35

Geplaatst: 05 jan 2009 07:40 am


Hartelijk bedankt voor jullie mooie antwoorden, ik ben een stuk wijzer. Op een langere reactie moeten jullie even wachten, ik moet nu gaan sneeuwruimen.

Pieter

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Jan 28, 2009 12:35

Geplaatst: 05 jan 2009 08:17 pm

Ik kijk uit naar een reactie op mijn antwoord, of op een antwoord op mijn reactie

mira

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Jan 28, 2009 12:37

Geplaatst: 06 jan 2009 07:32 am

mira schreef:
Dettie zegt:
In het tweede gedeelte zie ik het verlangen van de mens, elke keer meer willen, zich beter voordoen, maar je afkomst (wortels) blijft altijd.


Dat doet mij zeer sterk denken aan de Griekse hybrisgedachte, het plegen van 'overmoed', een zeer zware fout ondermeer in de Griekse tragedie.
Dan zou 'het streven' van de boom naar de hemel iets negatiefs zijn?!
Of bedoelde je het niet zo?
Ik zag het zo niet, maar moet erover nadenken.

mira



Je kan het op twee manieren zien.
Je kan vooruit willen gaan, verder willen komen in positieve zin.
Maar wat vaker gebeurt is dat mensen steeds meer willen in de vorm van geld, aanzien en/of bezit en daarbij hun wortels, hun afkomst 'vergeten'. Het liefst zou diegene willen dat zijn wortels niet bestonden. Maar ja, die zijn er altijd.

Ik werkte vroeger (heel lang geleden) bij een bloemenstal in een vrij rijke buurt. Je pikte de mensen die van 'niets' 'iets' waren geworden er zo uit. Een hoop ijdelheid, overdreven grote auto's, arrogant en minachtend tegen je (die waren hun wortels duidelijk vergeten). Ze probeerden altijd wat van de prijs af te krijgen en wilden zelfs de kleinste bosjes bloemen bezorgd hebben en gaven dan vol arrogantie hun adres op. (grote luxe koopwoningen).
De rijke mensen van geboorte waren veel leuker en vriendelijker en genoten van de bloemen. Ze kochten wat ze mooi vonden en namen ze gewoon zelf mee naar huis.
Ook de mensen van de huurwoningen waren veel vriendelijker en kochten gewoon zonder gedoe over de prijs.

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Jan 28, 2009 12:38

Geplaatst: 06 jan 2009 08:00 am

Opgepast voor stereotyperingen, hé. Ge moet maar de pech hebben om "welstellend" geworden te zijn en voor je het weet gaan mensen je "als arrogant enz" bekijken. Maar er zullen zeker arrogante mensen tussen zitten - net als bij "rijk van geboorte" denk ik.

Wat het gedicht betreft: ik wil er eigenlijk niet teveel over nadenken - ik ben nog onder de indruk door de eerste indruk bij het lezen ervan.

Jan S

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Jan 28, 2009 12:38

Geplaatst: 06 jan 2009 08:32 am

Jan S schreef:Opgepast voor stereotyperingen, hé. Ge moet maar de pech hebben om "welstellend" geworden te zijn en voor je het weet gaan mensen je "als arrogant enz" bekijken. Maar er zullen zeker arrogante mensen tussen zitten - net als bij "rijk van geboorte" denk ik.

Wat het gedicht betreft: ik wil er eigenlijk niet teveel over nadenken - ik ben nog onder de indruk door de eerste indruk bij het lezen ervan.

Jan S


Ja ik weet het Jan het lijkt ook op stereotypering en ik doe dat ook niet snel om iemand in een bepaald hokje te stoppen. Meestal dacht ik er niet eens over na waar iemand vandaan kwam. Ik vond een een klant aardig of niet. Maar het was gewoon opvallend. Ik moest wel tot die conclusie komen voor die buurt en die bepaalde mensen. Waarmee ik dus absoluut niet wil zeggen dat alle mensen zo zijn.

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Jan 28, 2009 12:40

Geplaatst: 06 jan 2009 11:46 pm

Mira schreef:
Ik heb de indruk dat dit geen 2 strofen zijn van eenzelfde gedicht, maar 2 aparte, maar verwante gedichten, vandaar de nummering.
Om bij het beeld te blijven:

- het eerste gedicht gaat over een boom zonder blaren of (nauwelijks) takken, daar is hier al heel wat over gezegd.

- het tweede gedicht is als het ware een variatie op hetzelfde onderwerp 'boom', maar met andere thematiek:
nu wordt de boom gezien als het 'element' dat zo hoog mogelijk naar de hemel reikt (de symboliek is ook meerduidig, me dunkt, religieus,... etc, misschien vult iemand wel aan), ik denk dus met zijn takken.
Maar zijn wortels blijven stevig in de grond, hij kan niet helemaal weg van de aarde;
hierbij sluit ik mij aan bij Tiba's uitleg.

Het woordje 'nog', geïsoleerd op de volgende regel, doet bij mij de vraag rijzenof er ook geen dubbele bodem is:
- alleen zijn wortels steken (nog) in de grond, en
- voorlopig, nu nog, kan hij niet volledig los van de aarde.


volgens mij een heel goede uitleg.

Tiba.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Jan 28, 2009 12:41

Geplaatst: 07 jan 2009 12:16 am

Dettie schreef:
In het tweede gedeelte zie ik het verlangen van de mens, elke keer meer willen, zich beter voordoen, maar je afkomst (wortels) blijft altijd.
Die wortels zijn er alleen nog


Mira schreef:

Dat doet mij zeer sterk denken aan de Griekse hybrisgedachte, het plegen van 'overmoed', een zeer zware fout ondermeer in de Griekse tragedie.
Dan zou 'het streven' van de boom naar de hemel iets negatiefs zijn?!
Of bedoelde je het niet zo?
Ik zag het zo niet, maar moet erover nadenken.


Het zich beter willen voordoen, vond ik er zelf niet in, ook niet de hybrisgedachte. Ik zag het niet als iets negatiefs, zeker in combinatie met deel 1. Ik zag het meer als de mens die steeds naar het hogere streeft, maar toch steeds verankerd blijft, dus niet als iets negatiefs (die boom die naar de hemel grijpt!!!). Maar tja, de grens met hybris (suggestie van mira) en het misschien steeds meer willen en afkomst vergeten (dettie) is misschien wel dun. Zou kunnen dat die gedachten er ook in zitten , eerlijk gezegd: :dontknow:

Tiba.


Terug naar “Gedichten A-B”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten